Permalänk
Medlem

Stadga upp Ikea Rodulf-bord

Har ett höj/sänkbart skrivbord från IKEA som heter Rodulf och märkte snabbt att om man sitter och skriver så knarrar det i bordet. Väldigt tråkigt. Dessutom är det lätt hänt att skärmen vobblar lite. Visst det kan ge en fejkad "3D-känsla" eller nån sorts "rumble" men så roligt ska vi inte ha det...

Hur gör jag enklast för att stadga upp bordet lite?

Tänkte spontant att jag skulle sätta fast ett gäng bitumen-plattor under skivan för att få mer tyngd i den och således mindre benägen att röra sig av mina rörelser? Kan det vara något?

Annars kanske skruva fast några perforerade stålprofiler kanske?

Felstavning rubrik
Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Mörja att gå över alla skruvar så att det inte är något som glappar.

Bitumenplattor har jag svårt att tro kommer att hjälpa mycket, då den kraften du lägger mot skivan är mycket större än vad de kommer att motverka (bättre mot små högfrekventa vibrationer i tunna material). Det vore bättre att byta skivan till något mer massivt, då de billiga skivorna IKEA använder är bara två tunna träfiberskivor och sedan är det bara papper i bikakemönster mellan dem.

Har du någon som kan hjälpa dig att leta efter var knarret uppstår, ena sitter vid datorn (och använder den) och andra lyssnar runt var det kommer ifrån helt enkelt.

Att skärmen rör på sig kan ju också bero på vingligt skärmställ lika gärna som skrivbordet i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Har ett höj/sänkbart skrivbord från IKEA som heter Rodulf och märkte snabbt att om man sitter och skriver så knarrar det i bordet. Väldigt tråkigt. Dessutom är det lätt hänt att skärmen vobblar lite. Visst det kan ge en fejkad "3D-känsla" eller nån sorts "rumble" men så roligt ska vi inte ha det...

Hur gör jag enklast för att stadga upp bordet lite?

Tänkte spontant att jag skulle sätta fast ett gäng bitumen-plattor under skivan för att få mer tyngd i den och således mindre benägen att röra sig av mina rörelser? Kan det vara något?

Annars kanske skruva fast några perforerade stålprofiler kanske?

Jag har ett Rodulf underrede men en annan skiva, har inte hört något knarr alls, men visst vobblar det lite när man har höjt det och skriver. Monitorstativet gör mycket skillnad om monitorn ska börja gunga av skrivandet.

Lite saker för att kanske få bort knarr:

1. Kör ner den längst ner, "reseta" och se så båda är längst ner.
2. Lossa lite på alla skruvar till skivan, rör lite försiktigt på skivan och sedan skruva åt dom igen. skruva åt dom i ordning tvärs över.
3. lyft på benen/skrivbordet så att de inte har hamnat lite snett och hamnat kvar där.

@loefet : Om det är orginalskivan så är det nog spånskiva. Den är av de tunnare slaget som "företagsskivorna".

Edit: mer stadga är nog bara ett sätt du kan göra. Trekantsprofiler mellan fötterna och benen, det är där det mesta vobblet kommer ifrån.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har ett Rodulf underrede men en annan skiva, har inte hört något knarr alls, men visst vobblar det lite när man har höjt det och skriver. Monitorstativet gör mycket skillnad om monitorn ska börja gunga av skrivandet.

Lite saker för att kanske få bort knarr:

1. Kör ner den längst ner, "reseta" och se så båda är längst ner.
2. Lossa lite på alla skruvar till skivan, rör lite försiktigt på skivan och sedan skruva åt dom igen. skruva åt dom i ordning tvärs över.
3. lyft på benen/skrivbordet så att de inte har hamnat lite snett och hamnat kvar där.

@loefet : Om det är orginalskivan så är det nog spånskiva. Den är av de tunnare slaget som "företagsskivorna".

Intressant! Stort tack för utförligt svar! Ska testa!

Vilken bordsskiva kör du med? Och fanns det "förborrade" hål på den eller fick du göra dem själv?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Intressant! Stort tack för utförligt svar! Ska testa!

Vilken bordsskiva kör du med? Och fanns det "förborrade" hål på den eller fick du göra dem själv?

Jag kör med en köksskiva från ikea. Den är tung och tjock. Förborrade hål fanns det inte. Bara köra andra skruvar.

Skrev en edit på första inlägget från mig. Svårt att stadga upp T-ben.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag kör med en köksskiva från ikea. Den är tung och tjock. Förborrade hål fanns det inte. Bara köra andra skruvar.

Skrev en edit på första inlägget från mig. Svårt att stadga upp T-ben.

Ok.

Hittade du en "lös" bordsskiva hos IKEA eller var det typ något du hade hemma?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Ok.

Hittade du en "lös" bordsskiva hos IKEA eller var det typ något du hade hemma?

Skrev lite fel. Det är en bänkskiva jag köpte. Ungefär som dessa, men min finns inte längre. Sedan har jag kapat den.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Skrev lite fel. Det är en bänkskiva jag köpte. Ungefär som dessa, men min finns inte längre. Sedan har jag kapat den.

Då hänger jag med! Ja då blir det väldigt stabilt kan jag tänka mig!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Då hänger jag med! Ja då blir det väldigt stabilt kan jag tänka mig!

Skivan blir stabil, men har samma som dig med monitorer och skrivbord som rör sig när jag höjt skrivbordet och skriver. Så vilken skiva spelar inte så stor roll. Hade ett tag också Anfallare bordskiva och den är ihålig så tyngden på skivan gör ingen skillnad. Det kan ju visserligen vara lite skillnad på hur djupet är på skivan. Ett 60cm djup skiva kan göra det lite mindre än ett 80cm djupt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Må en tunn gummiduk på ramen får tyst på knarret?

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:
Nu när jag ställt ut en laptop, en rejäl hörlursförstärkare m.m så låter inte bordet längre.

Det svajar dessutom mindre! Det kunde man inte tro då man ändå har en skärm som vägar nästan 10 kg.

Tack för alla tips!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"