Permalänk
Medlem

Nvidia eller amd?

Hej!
Har kollat på lite olika grafikkort senaste dagarna, både amd och nvidia (3080 och 6800xt). Och sett deras olika DLSS och FSR. Och det jag undrar är hur stor skillnad det är på dom.
Är det värt att spendera lite extra på ett nvidia kort för att få dlss, eller ska man gå på det billigare alternativet?
Spelar i 1440p.

Mvh

Permalänk
Medlem

Gapet mellan 7338:- och 9999:- är ganska stort, så jag tror inte 3080 är värt det.
Annars kommer 4080 16GB, 16 Nov. och 7900XT på Lucia.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Nvidia om du gillar ögongodis som Ray Tracing. För då är DLSS ett måste och DLSS är bättre än FSR.
Om du inte bryr dig så mycket om ögongodis (typ max grafikinställningar) så spelar det ingen större roll. Köp i så fall det som ger mest prestanda för de pengar du vill spendera.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag skulle säga Nvidia om du gillar ögongodis som Ray Tracing. För då är DLSS ett måste och DLSS är bättre än FSR.
Om du inte bryr dig så mycket om ögongodis (typ max grafikinställningar) så spelar det ingen större roll. Köp i så fall det som ger mest prestanda för de pengar du vill spendera.

Även för rå Ray Tracing prestanda så krossar Nvidia AMD man kan säga kör AMD för rå rastrering prestanda ifall något annat är viktigt som Cuda, RT, Uppskalning teknik så är det Nvidia som gäller.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Även för rå Ray Tracing prestanda så krossar Nvidia AMD man kan säga kör AMD för rå rastrering prestanda ifall något annat är viktigt som Cuda, RT, Uppskalning teknik så är det Nvidia som gäller.

Ja precis

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag skulle säga Nvidia om du gillar ögongodis som Ray Tracing. För då är DLSS ett måste och DLSS är bättre än FSR.
Om du inte bryr dig så mycket om ögongodis (typ max grafikinställningar) så spelar det ingen större roll. Köp i så fall det som ger mest prestanda för de pengar du vill spendera.

Är ray tracing sån stor skillnad när man spelar? Eller är det svårt o se när man väl gibbar?

Har tänkt mig att spela nya cod, men har t.ex. the witcher och cyberpunk som jag köpte men som jag ej kunde köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Är ray tracing sån stor skillnad när man spelar? Eller är det svårt o se när man väl gibbar?

Har tänkt mig att spela nya cod, men har t.ex. the witcher och cyberpunk som jag köpte men som jag ej kunde köra.

För multi player spel så är det sällan värt det men för single player spel så kan det vara värt beror dock på hur utvecklaren har designat spelet.

Ett spel som har väldigt bra RT är Dying Light 2 beror helt enkelt vad du prioriterar men RT ger helt klart bättre bildkvalitet dock är Ray Tracing väldigt krävande

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

För multi player spel så är det sällan värt det men för single player spel så kan det vara värt beror dock på hur utvecklaren har designat spelet.

Ett spel som har väldigt bra RT är Dying Light 2 beror helt enkelt vad du prioriterar men RT ger helt klart bättre bildkvalitet dock är Ray Tracing väldigt krävande

Aa okej, antar att det är svårt att hålla över 70 fps med Ray Tracing på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Aa okej, antar att det är svårt att hålla över 70 fps med Ray Tracing på?

Beror på spelet och upplösning 1440p med DLSS quailty så bör man få runt 60-90 fps i de flesta spel utan problem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

En annan aspekt i varför det är är ju att det är värt att spendera lite extra, är just pga drivrutinerna. Även om jag inte gillar nvidias priser så är det värt tiden jag slipper vara frustrerad över Radeons drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Aa okej, antar att det är svårt att hålla över 70 fps med Ray Tracing på?

Det är nästan omöjligt att säga. Utan uppskalningsteknik är det väldigt svårt att strålspåra och samtidigt bibehålla någon vidare bilduppdatering. Däremot finns grader i helvetet. Cyberpunk har väl fyra, fem olika nivåer av strålspårning som taxerar grafikkortet i olika utsträckning. Därtill finns det väl tre nivåer av DLSS att leka med. Sen är strålspårning enbart kosmetiskt lull-lull, liksom. Det kan vara rätt läckert i vissa spel, men det blir ytterst en fråga om tycke och smak. Tekniken är ännu, med 3000-serien, omogen och väldigt kostsam. Snyggt, men dyrt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du skaffar ett 6900 XT om du kan få tag i ett för en vettig peng. Annars skulle jag kört på 3080 över ett 6800 XT.
AMD presterar väldigt bra i call of duty.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

En annan aspekt i varför det är är ju att det är värt att spendera lite extra, är just pga drivrutinerna. Även om jag inte gillar nvidias priser så är det värt tiden jag slipper vara frustrerad över Radeons drivrutiner.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är nästan omöjligt att säga. Utan uppskalningsteknik är det väldigt svårt att strålspåra och samtidigt bibehålla någon vidare bilduppdatering. Däremot finns grader i helvetet. Cyberpunk har väl fyra, fem olika nivåer av strålspårning som taxerar grafikkortet i olika utsträckning. Därtill finns det väl tre nivåer av DLSS att leka med. Sen är strålspårning enbart kosmetiskt lull-lull, liksom. Det kan vara rätt läckert i vissa spel, men det blir ytterst en fråga om tycke och smak. Tekniken är ännu, med 3000-serien, omogen och väldigt kostsam. Snyggt, men dyrt.

Skrivet av Lodisen:

Jag skulle säga att du skaffar ett 6900 XT om du kan få tag i ett för en vettig peng. Annars skulle jag kört på 3080 över ett 6800 XT.
AMD presterar väldigt bra i call of duty.

Okej, så jag kan tänka som så att Nvidia är premium versionen av grafikkorten? Lite mer pengar, men med lite bättre grejer till, mer än prestanda.

Tack för alla svar allihopa, ska sätta mig och kolla lite tradera och se om det kommer upp nåt rimligt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har en vettig video eller på annat sätt kan hjälpa till att illustrera hur jäkla viktigt det är med Ray Tracing i andra spel än Cyberpunk och någon jävla vattenpöl i RDR2?

Jag gillar tanken av RT, men de verkar bara vara aktuellt i fåtal singleplayer rpg spel, som man ändå nöter ut på ett par dagar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Finns det någon som har en vettig video eller på annat sätt kan hjälpa till att illustrera hur jäkla viktigt det är med Ray Tracing i andra spel än Cyberpunk och någon jävla vattenpöl i RDR2?

Jag gillar tanken av RT, men de verkar bara vara aktuellt i fåtal singleplayer rpg spel, som man ändå nöter ut på ett par dagar...

Aa, bättre att vänta några år tills det är standard kanske?

Permalänk
Medlem

Gällande drivrutiner: äger och använder både ett 3080 samt ett 6800xt och har haft mer problem med Nvidia senaste året än AMD. Till vilken grad just du kommer uppleva problem med drivrutiner verkar bero mycket på vilka spel du spelar och vilken setup du kör. För mig har de flesta problemen med Nvidia varit relaterade till att jag använder mer än en skärm, vilket AMD-kortet fungerat bättre med.
Gällande RT så känner jag att det för det mesta inte är värt det, även med ett 3080. Det kräver helt enkelt för stora kompromisser och i de allra flesta fall föredrar jag de extra fps jag får utan RT. DLSS är dock riktigt bra att ha, även om FSR2 kommer nära så är det något sämre kvalité och dessutom är antalet spel som stöder DLSS fler. Skulle dock säga att båda teknikerna gör sig bäst i 4k, i 1440p är det quality-lägena som jag anser vara acceptabla kompromisser allt under dessa ser inte riktigt bra ut.
Skulle personligen kanske vara beredd att ge 10-20% mer för ett 3080 än motsvarande 6800xt, mer än så tycker jag inte DLSS och bättre RT är värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Gällande drivrutiner: äger och använder både ett 3080 samt ett 6800xt och har haft mer problem med Nvidia senaste året än AMD. Till vilken grad just du kommer uppleva problem med drivrutiner verkar bero mycket på vilka spel du spelar och vilken setup du kör. För mig har de flesta problemen med Nvidia varit relaterade till att jag använder mer än en skärm, vilket AMD-kortet fungerat bättre med.
Gällande RT så känner jag att det för det mesta inte är värt det, även med ett 3080. Det kräver helt enkelt för stora kompromisser och i de allra flesta fall föredrar jag de extra fps jag får utan RT. DLSS är dock riktigt bra att ha, även om FSR2 kommer nära så är det något sämre kvalité och dessutom är antalet spel som stöder DLSS fler. Skulle dock säga att båda teknikerna gör sig bäst i 4k, i 1440p är det quality-lägena som jag anser vara acceptabla kompromisser allt under dessa ser inte riktigt bra ut.
Skulle personligen kanske vara beredd att ge 10-20% mer för ett 3080 än motsvarande 6800xt, mer än så tycker jag inte DLSS och bättre RT är värd.

Aa okej, nä spelar mest de vanliga fps multiplayer spelen. Men har tänkt att köpa nya mw2 och även warzone. Sen är väl nya AC mirage intressant nästa år.
Så behöver inte nåt för RT egentligen, men känns som ett + i kanten.
Spelar i 1440p så därför jag kollat så mycket på dlss och fsr, men antar att de spelen jag tänkt borde klara över 100 fps utan nån upscaling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebster:

Aa okej, nä spelar mest de vanliga fps multiplayer spelen. Men har tänkt att köpa nya mw2 och även warzone. Sen är väl nya AC mirage intressant nästa år.
Så behöver inte nåt för RT egentligen, men känns som ett + i kanten.
Spelar i 1440p så därför jag kollat så mycket på dlss och fsr, men antar att de spelen jag tänkt borde klara över 100 fps utan nån upscaling.

Äh vi kör på varsitt; https://www.inet.se/produkt/5411905/powercolor-radeon-rx-6800...

As bra reviews, en snabb OC och den jagar ikapp rtx 3090
Och se på priset....

Permalänk
Medlem

@Zebster

AMD har ryckt upp sig rejält på drivrutinsfronten och jag skulle nog av egen erfarenhet säga att det idag inte är någon skillnad.

Skulle nog säga att ett 3080 (sikta på 12GB-versionen) är värt 10% mer än 6800XT pga grejer såsom bättre RT och DLSS. Men med det sagt är 6800XT något energieffektivare, har mer VRAM och är något snabbare i 1440p i den typen av spel du verkar lira mest. Båda är bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

En annan aspekt i varför det är är ju att det är värt att spendera lite extra, är just pga drivrutinerna. Även om jag inte gillar nvidias priser så är det värt tiden jag slipper vara frustrerad över Radeons drivrutiner.

Fast det är väl inte mera strul med Radeon drivare än geforce.
Det är någon gammal myt som lever kvar bland nvidia användare.

Permalänk
Medlem

Är du ute efter mer prestanda i MW2 är AMD korten bättre överlag. Ett 6800 slår exempelvis ett 3080, som i vanliga fall är en bit efter. Värdesätter du bra RT prestanda hade jag rekommenderat att vänta in fler 4000-kort faktiskt. Nvidia är däremot det märket du ska välja om RT är prio, oavsett generation.

Drivers är inget du behöver skrämmas upp över, har ägt både AMD och Nvidia senaste 7 åren och har egentligen aldrig haft strul med något av dem. Drivers för RDNA2 är det verkligen inget fel och jag gillar personligen mycket bättre AMDs modernare Radeon Software än Nvidias motsvarighet. Visst kan drivers strula men det händer ju både AMD och Nvidia, alltså inget att bry sig om.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Ska du mest spela multiplayer i 1440p så det som förmodligen ger mest för pengarna just nu ett 6900xt, går att hitta nytt för 8400sek på Amazon.de inklusive frakt.
För spelande så har jag inte märkt någon skillnad på stabilitet/funktion gällande drivrutiner, haft ett rtx 3090 under ett år och ett 6900xt senaste året.
Använder dock inte RT, DLSS eller FSR.

Ändring från Amazon UK till DE
Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Ska du mest spela multiplayer i 1440p så det som förmodligen ger mest för pengarna just nu ett 6900xt, går att hitta nytt för 8200sek på Amazon.co.uk

Glöm inte att du behöver betala svensk moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Ska du mest spela multiplayer i 1440p så det som förmodligen ger mest för pengarna just nu ett 6900xt, går att hitta nytt för 8200sek på Amazon.co.uk

England är ju inte med i EU längre, är du säkert att det är med frakt, tull och svensk moms?

Skrivet av joakim99:

Glöm inte att du behöver betala svensk moms.

Är väl även tull nu när dom inte är med i EU.

Permalänk
Medlem

Det hade jag helt missat, har själv beställt ett antal gånger efter att de lämnat Eu och tydligen klarat mig utan vare sig moms eller andra avgifter.
Finns på Amazon.de för 8400 inklusive frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Det hade jag helt missat, har själv beställt ett antal gånger efter att de lämnat Eu och tydligen klarat mig utan vare sig moms eller andra avgifter.
Finns på Amazon.de för 8400 inklusive frakt.

Inte för att dra tråden åt ett helt annat håll, men bara FYI:

"Prices for items sold by Amazon include VAT. Depending on your delivery address, VAT may vary at Checkout."

Om en ÅF exporterar för mer än en specifik summa (tror det är typ en miljon per år) så ska varor momsas i det landet det handlas ifrån även inom EU, så det kommer troligen läggas på 6% till i checkout (tyskland har 19% moms, och vi 25%). Det är inte alltid detta inträffar, men då beror det oftast på att det säljs av tredjepart via amazon. Detta slapp man nästan alltid för i tiden, men det blir vanligare och vanligare nu att man åker på svensk moms när man beställer prylar inom EU.

edit. Gränsvärdet gäller tydligen inte längre, nya regler

"Ending distance selling thresholds rules. Currently, EU merchants have to register for VAT in other EU countries as soon as they reach a certain country-specific threshold. For example, €100,000 for Germany and €35,000 for France. On July 1, these distance selling thresholds will be withdrawn. Cross-border sellers will be required to charge the VAT rate of the buyer’s country of residence from their first sale, unless the micro-business threshold applies."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl även tull nu när dom inte är med i EU.

Ja, fast det är ingen tull på just grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, fast det är ingen tull på just grafikkort.

Är det så? Har beställt några saker från England sen dom lämnade och fått betala tull på samtliga, men har inte beställt datorkomponenter utanför EU. Antar att det gäller dom flesta dator-komponenterna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det så? Har beställt några saker från England sen dom lämnade och fått betala tull på samtliga, men har inte beställt datorkomponenter utanför EU. Antar att det gäller dom flesta dator-komponenterna då?

Ja, troligtvis. Tullverket räknas i alla fall ljudkort och grafikkort som samma kategori i Tullräknaren.

Permalänk
Medlem

Här har du lite test i olika spelen för jämförelse

https://www.youtube.com/watch?v=Z21CPnd0ib8