Vilken serie såg du senast?

Permalänk

Jag tittar inte så mycket på serier längre men två som jag kollar på just nu och som faktiskt lyckats behålla mitt intresse är Archer samt Seal Team.

Visa signatur

-- R 3 T R O P U N K
Security is not a product but a process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

She-Hulk gjorde det i serietidningarna innan Deadpool ens fanns.

(När John Byrne tog över She-Hulk 1989 så gjorde han serien till en komedi där Jen pratade med läsaren och med Byrne själv och konstant refererade till Marvel-klichéer och seriemediet. Deadpool dök up som en superskurk-bifigur 1991, men började inte prata med läsaren förrän han fick en egen tidning 1997, dvs åtta år efter She-Hulk).

Nu var det ju inte specifikt den handlingen som gjorde "influensen", utan mer hur TV-serien är uppbyggd och den känsla jag tyckte den förmedlade. Och som jag nämnde, som "sit-com" är den inte dålig, men förväntar man sig en marvel-serie blir man nog rätt besviken. Sen att She-Hulk i serietidningen säkerligen influerade vad Deadpool blev på "vita duken" är säkerligen korrekt, men nästan allt som kommer ut från Marvel (Disney) idag verkar ha "Deadpool influeserna" som grund där resultatet varierar kraftigt. Senaste Thor: Love and Thunder, är enligt mig, ett kapitalt misslyckande t ex. Vilket är extremt synd då det faktiskt finns en ganska "bra story" de kunde ha fokuserat på istället för... ja, skräp är det mest diplomatiska ord jag kan hitta där man inte ens var nära "att balansera mellan komedi/action/löjligt".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Rings of power S1 - Bra välproducerad serie. Lite off canon dock med vissa saker, men konstigt nog så är det inte det kritiken mot denna oftast handlar om, utan menlösa saker istället. Hur som helst så tycker inte jag att det spelar roll utan man får ju ändå säga att produktionsvärdet på denna är riktigt bra, de flesta skådespelare gör ett bra jobb och manuset håller rätt bra igenom hela. Det saknas kanske några riktigt stora Set-pieces för det är ju inte mycket av detta egentligen förutom kanske när Mordor skapas. Det ska bli intressant att se vad de får till för season 2 om världen fortfarande existerar om 2 år. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

The Watcher

Jäkla bra, faktiskt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Såg Cyberpunk: Edgerunners nu i helgen.

Brukar inte titta på anime öht, men gillar cyberpunk som genre och cyberpunk 2077-världen även om spelet var lite av en besvikelse initialt (kommer ge det en ny chans senare i höst, det har Edgerunners sett till).

Inte den snyggaste animerade serien (långt ifrån Arcane t.ex.) och serien börjar lite segt, men tempot byggs snabbt upp tills det plötsligt är slut. Rätt bra handling, flera intressanta karaktärer och ett slut som ...gjorde intryck på mig.
Gillar man CP2077 (eller Cyberpunk-genren) borde man definitivt se den.

8 eddies av 10.

Skrivet av killawife:

Lite off canon dock med vissa saker, men konstigt nog så är det inte det kritiken mot denna oftast handlar om, utan menlösa saker istället.

..."lite"?

Man kan skriva en C-uppsats av allt som ändrats, förvridits, lags till och tagits bort från etablerad canon i Rings of Power, och i 99,9% av fallen är det till det sämre.
Majoriteten av kritiken är just hur man tagit etablerad canon och tidslinje, tänt eld på den och kastat den i soptunnan och sen gjort sin helt egna sak utan hänsyn till källmaterialet.

Inte för att den andra typen (dvs. den korkade typen) av kritik inte finns öht, men det är framför allt serieskaparna själva som försöker få kritiken att i huvudsak handla om saker som rasism (och t.om. facism!) för det är lättare att försvara sig mot än att helt enkelt inse att "vår extremt dyra serie är faktiskt både ganska dålig och ett slag i ansiktet på den etablerade LotR-fanbasen. Folk tycker inte illa om den för att den är kass, folk tycker illa om den för att dom är rasister!"

Hur mycket rasism-relaterad kritik får House of the Dragon där man tagit en av de mest prominenta valyriska (dvs. kritvita) familjerna och gjort den mörkhyad? Mer eller mindre ingen alls! Det är precis som att folk främst är ute efter en bra serie som respekterar källmaterialet, och inte kunde bry sig mindre om folks hudfärg. Men hade House of the Dragon varit en skitserie så kan jag garantera att mycket av kritiken där hade viftats bort som "rasism" där med, precis som det nu görs med Rings of Power.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Penn & Teller - Bullshit! Ett avsnitt var särskilt intressant där dom lägger fram bevis att Moder Teresa och Mahatma Gandhi var ondskan personifierade. Mahatma Gandhi var rasist som avskydde svarta, Moder Teresa en manipulativ sadist.

Permalänk
Medlem

The Lord of the Rings: The Rings of Power
(Amazon)

Otroligt snygg och vacker, men har svårt att se hur den lyckas vara "den dyraste serien genom tiderna", såvida det inte kostade en arm och lite till att få rättigheterna och det räknades in i priset.

En del mindre irritationsmoment; färgade alver, alver som ser gamla och väderbitna ut, alver ser alldeles för mycket ut som människor och saknar det där "magiska glimret". De kunde ha spenderat lite pengar på den biten och lagt på det som effekter i efterhand, enligt eget tycke. Och varför i hela fridens namn har inte ALLA dvärgar skägg o_0

Ett litet större irritationsmoment:

Sauron som människa istället för "emissary of the valar" när det kommer till ringsmidandet. Han "infiltrerade" Noldor på ett helt annat sätt och lärde alverna konsten av ringsmide. Så denna omskrivning var jag inte alls ett fan av. Jag förstår varför man har valt Galadriel som involverad i det mesta då hon är känd av de flesta från filmerna, men det blev lite för mycket. Det positiva i det är dock att det visar vilken "badass" hon verkligen var/är.

Dold text

Dock tar inget av dessa irritationsmoment över och serien lyckas inte bara hålla sig flytande, den är riktigt bra! Välskriven, bra rollprestationer och skådespelarinsatser. Kan sakna något riktigt stort och episkt avsnitt, men gillar över lag att serier verkar ha fått en "lugnare/långsammare" ton igen där inte allt behöver vara action-packat och fyllt med humor konstant. Nästan en känsla att hela säsongen mer är en uppbyggnad inför kommande säsong där vi kommer få se mer storslagna och episka saker

Som ett fan av Tolkiens verk ger jag denna "väl godkänt" som med säsong 2 kan lyftas till "mycket väl godkänt" som slutresultat, eller när serien nu får sitt avslut.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

House of the dragon - Bra, men känns lite som GoT light. Det som händer är så fokuserat till bara Targaryens och deras små bråk kring Kings landing medans GoT hade lite mer olika saker som hände hela tiden och man rörde sig mer i hela Västerås. Men visst, det är bara säsong 1 än så länge och vi har ju fått en försmak av vad som kommer iallafall. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

House of the Dragon S01

Långsam och träig början med svagt intresse för dess karaktärer. Men runt avsnitt 4-5 började det lossna, och gått spik rakt upp.
HotD har verkligen nu fångat mitt intresse. Inte riktigt i klass med GoT S01.

S01 får 8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Västerås

Fniss. Förvisso lite smickrande som Västeråsare men Westeros och Västerås har (tyvärr) ganska lite med varandra att göra, om jag minns rätt från min googling när GoT kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Westeros och Västerås har (tyvärr) ganska lite med varandra att göra, om jag minns rätt från min googling när GoT kom ut.

Finns det drakar i Västerås? Det finns knappt några drakar alls i första säsongen av GoT, så om det finns mycket drakar i Västerås är ju det en skillnad mellan städerna.

Permalänk
Medlem

House Of The Dragon
Hbo Max

Riktigt bra och välskriven, gillar definitivt att det fokuserar på "en familj/klan" då det inte blir miljarder olika personer att hålla reda på, som sedan "avlivas" två avsnitt senare :P.

Stundtals bättre än GoT - stundtals sämre, blir lite "träigt" till och från men som helhet en riktigt bra serie.

Irriterade mig en aning på tidshoppen i början och var ytterst tveksam när de plötsligt bytte ut flera skådespelare mitt i serien. Men sedan slogs jag av tanken/idén att dessa säsonger kanske kommer fokusera på en generation per säsong, fram till närheten av när GoT började. Den idén är ganska tilltalande, tyvärr finns väl risken att hela nästa säsong kommer handla om det stundande kriget istället och inte driva "generationerna" framåt.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

För er som har Disney+ vill jag slå ett slag för dessa riktigt bra filmatiseringar/miniserie av verkliga händelser.

Dopesick https://www.imdb.com/title/tt9174558/?ref_=fn_al_tt_0
The Dropout https://www.imdb.com/title/tt10166622/?ref_=nv_sr_srsg_0
Under the banner of heaven https://www.imdb.com/title/tt1998372/?ref_=nv_sr_srsg_0
Candy https://www.imdb.com/title/tt13729648/?ref_=nv_sr_srsg_0

Vet inte om det är de märkliga historierna eller om det är välgjorda serier, eller båda. Men riktigt bra serier.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

För er som har Disney+ vill jag slå ett slag för dessa riktigt bra filmatiseringar/miniserie av verkliga händelser.

Dopesick https://www.imdb.com/title/tt9174558/?ref_=fn_al_tt_0
The Dropout https://www.imdb.com/title/tt10166622/?ref_=nv_sr_srsg_0
Under the banner of heaven https://www.imdb.com/title/tt1998372/?ref_=nv_sr_srsg_0
Candy https://www.imdb.com/title/tt13729648/?ref_=nv_sr_srsg_0

Vet inte om det är de märkliga historierna eller om det är välgjorda serier, eller båda. Men riktigt bra serier.

Dopesick var sjukt bra.

"Verkliga händelser".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kollat på repriser denna höst, Neon Genesis Evangelion + filmerna från 90-talet och BBC's Sherlock Holmes.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommenderar denna serie. Bra handling och bra upplägg av action. Ser emot säsong 3 som kommer nu i december.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

House of the dragon. 7/10 tack vare Matt Smiths insats som Deamon! Utan honom hade det nog blivit 5/10 i betyg.

Helt ok bra serie. Vacker tidvis och en del bra skådespelarinsatser.
HDR problematiken är underligt hur tusan det gått igenom kvalitetskontrollerna?
Här hade man råd med fler drakar än i Game of thrones.
Matt Smith som Daemon Targaryen, 10/10. Han gjorde hela serien för mig. Fantastisk skådespelare som jag vill se massor mer av.

Tidshoppen var dåligt gjorda. Vissa karaktärer åldrades av olika grad medans andra inte alls. Daemon åldrades inte alls genom hela säsongen. Ser Cristen Cole åldrades inte alls. Yngre karaktärer byttes ut såklart till äldre varianter av varierande likhet. Viserus åldrades 30 år minst och fick gubb pigment. Underligt på en så stor produktion.

Paddy Considine som Viserys Targaryen. 1/10. Herregud vilken plåga att lyssna på hans eviga stönande och långdragna lepra. Fick spola bort ett par scener för jag verkligen inte stod ut att höra han stöna och stöna och stöna. Han är en bra skådis men vilken hemsk roll att behöva spela.
Ewan Mitchell som den äldre Aemond Targaryen var riktigt imponerande.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

House of the dragon. 7/10 tack vare Matt Smiths insats som Deamon! Utan honom hade det nog blivit 5/10 i betyg.

Tidshoppen var dåligt gjorda. Vissa karaktärer åldrades av olika grad medans andra inte alls. Daemon åldrades inte alls genom hela säsongen. Ser Cristen Cole åldrades inte alls. Yngre karaktärer byttes ut såklart till äldre varianter av varierande likhet. Viserus åldrades 30 år minst och fick gubb pigment. Underligt på en så stor produktion.

Dold text

Glömde du bort hans sjukdom? Därför han åldrades, han och daemon ska vara rätt lika i åldern i serien.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Glömde du bort hans sjukdom? Därför han åldrades, han och daemon ska vara rätt lika i åldern i serien.

Dold text

Jag avviker från att svara din fråga. Känns underligt att spamma tråden med dolda frågor och svar under spoiler tagning.
Du får fråga mig i PM ifall du känner det behovet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Matt Smith som Daemon Targaryen, 10/10. Han gjorde hela serien för mig. Fantastisk skådespelare som jag vill se massor mer av.

Paddy Considine som Viserys Targaryen. 1/10. Herregud vilken plåga att lyssna på hans eviga stönande och långdragna lepra. Fick spola bort ett par scener för jag verkligen inte stod ut att höra han stöna och stöna och stöna. Han är en bra skådis men vilken hemsk roll att behöva spela.

Dold text

Sjukaste 1/10 jag sett.

Snubben förtjänar ju en Oscar för den där rollen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Dold text

1/10?

George R.R Martin sade att han tyckte Paddy gjorde ett betydligt bättre jobb än vad han skrev karaktären. Att ge betyget 1/10 är lite väl hårt tycker jag. Vill du se dåligt skådespeleri kan jag tipsa om denna kultfilm..:)

https://www.imdb.com/title/tt0368226/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sjukaste 1/10 jag sett.

Snubben förtjänar ju en Oscar för den där rollen.

Vilken tur att smaken är olika.

Skrivet av griid:

1/10?

George R.R Martin sade att han tyckte Paddy gjorde ett betydligt bättre jobb än vad han skrev karaktären. Att ge betyget 1/10 är lite väl hårt tycker jag. Vill du se dåligt skådespeleri kan jag tipsa om denna kultfilm..:)

https://www.imdb.com/title/tt0368226/?ref_=nv_sr_srsg_0

Oh hi Mark!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Vilken tur att smaken är olika.

Men du kan ju inte ge betyget baserat på att du inte gillade att se honom vara sjuk?

Om någon gör en perfekt skådespelarinsats som Hitler, ska du då ge det 1/10 för att du inte gillar Hitler?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men du kan ju inte ge betyget baserat på att du inte gillade att se honom vara sjuk?

Om någon gör en perfekt skådespelarinsats som Hitler, ska du då ge det 1/10 för att du inte gillar Hitler?

Det är karaktären jag ger 1/10, jag skriver ju att han är en bra skådis även om jag absolut inte tycker han ska ha en Oscar för den.
Jag skulle ge Hitler 1/10 om han STÖÖÖNADE sig genom en hel jävla säsong likväl. Inte för att jag inte gillade Hitler, ingen gillar Hitler.
Det föll inte mig i smaken helt enkelt att se en leprasmittad gubbe gubbstöna sig igenom 10 avsnitt.

Kan vi inte fokusera på Matt Smith som Daemon istället? Där har vi en fantastisk skådespelarinsats däremot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91iU48hQUWS._RI_.jpg

The White Lotus - HBO 2021

Yes, vi fortsätter på HBO-spåret! Svårt att gå fel och alltid hög, garanterad kvalité oavsett genre.

"The White Lotus" är en charmig liten sak och kanske den perfekta serien att kolla in när höstmörkret kryper på. Vi får totalt 7 avsnitt och HBO har bekräftat att det blir en säsong 2, dock sannolikt att denna blir fristående från S1.

I WL får vi nöjet att stifta bekanskap med en lyxresort på Hawaii samt deras minst sagt intressanta klientel och personal under cirka 1 veckas tid.

Nu frågar sig vän av ordning, det här låter ju som en amerikansk version av "Playa del Sol"?
Haha, nja, visst finns det några likheter men detta är PdS fast bra, och med fantastiska skådespelare. Något den svenska versionen är väldigt (väldigt!) långt ifrån.

Persongalleriet är rikt och det är en hel del karaktärer och "plots" att hålla redan men det blev i min bok aldrig speceillt rörigt då alla befinner sig på samma fysiska plats samt givetvis att karaktärerna har olika grad av beröringspunkter mot varandra.

Ska man analysera lite djupare så pågår det en hel del under ytan. Är det en "Coming of age"-serie, är det ett otrohetsdrama, är det en serie om djup ensamhet / tvåsamhet? Det ligger givetvis i betraktarens ögon och jag fann det intressant! Kanske är det bara en djup satir över mänskligheten?

Serien pendlar mellan tragik och råsvart humor så kanske "tragikomiskt" bäst sammanfattar WL i alla dess positiva bemärkelser!

Vill passa på att lyfta några skådespelare lite extra:
Murray Bartlett som hotellets platschef är HELT otrolig! Jennifer Coolidge (Stifler's Mom!) briljerar även hon som gäst, varför har man inte sett henne mer tidigare? Detta lär oavsett ge henne fler (och bättre!) roller framöver.

Bara de hawaiiska miljöerna och fotot gör det mycket sevärt samt seriens soundtrack och musik som förtjänar även den att lyftas lite extra, ljuvlig!

Ett extra hedersomnämnande ges till en inofficiell biroll i Alexandra Daddarios ögon, 10/10

Det blir en varm rekommendation, IMDB-betyget på 7.7/10 i skrivandets stund känns ganska rätt på det!

Nu har White Lotus S2 haft premiär! 2/7 avsnitt finns tillgängliga hittills och eftersom det är HBO så släpps det ett avsnitt per vecka så ingen binge här inte. Lite skönt faktiskt!

Som väntat är det en fristående fortsättning på samma tema fast denna gång är vi på Sicilien istället för Hawaii.
Den enda som återkommer i sin roll är Jennifer Coolidge och det är ett kärt återseende

Väldigt bra start såhär 2 avsnitt in så kan varmt rekommendera denna pärla! Man behöver inte ha sett S1 för att se S2 även fast man får lite mer bakgrund och förståelse till ovan nämnda karaktär lite bättre då.

Se denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du har missat att det var helt med flit? Var tvungen att dra upp ljuset på vår TV, inställningarna funkar ju klockrent för ALLT annat än just denna serie. Helt bisarrt mörkt. Trodde strandscenen skulle räcka men även sista avsnitter var för mörkt imo.

Citat:

HBO defends dark House of the Dragon episode as “intentional creative decision”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Du har missat att det var helt med flit? Var tvungen att dra upp ljuset på vår TV, inställningarna funkar ju klockrent för ALLT annat än just denna serie. Helt bisarrt mörkt. Trodde strandscenen skulle räcka men även sista avsnitter var för mörkt imo.

Hade faktiskt inga problem att se i dom scenerna, på vår panasonic oled i DV, eller i SDR på projektorn, en epson 9400
Men vet att tex LG oled kan dimma ner om det är mörkt, statiskt länge, då kan det skyddet mot inbränning gå igång, och dimma ner fast det är mörk bild, finns en fix för det, fast på egen risk. Är det LG oled du har?

Permalänk
Inaktiv

Just nu ser jag på the last ship som är en sci-fi rulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Nej jag har inte missat att det var med flit. Som jag skrev, underligt att det gick igenom kvalitetskontrollerna.
https://youtu.be/D83SXcguwBU

Jag undrar om folk inte läser vad jag skriver eller om jag uttrycker mig oklart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hade faktiskt inga problem att se i dom scenerna, på vår panasonic oled i DV, eller i SDR på projektorn, en epson 9400
Men vet att tex LG oled kan dimma ner om det är mörkt, statiskt länge, då kan det skyddet mot inbränning gå igång, och dimma ner fast det är mörk bild, finns en fix för det, fast på egen risk. Är det LG oled du har?

Jag har en LG OLED där jag stängt av ASBL för att jag hatar den där totalt onödiga dimmingfunktionen, o även med den avstängt såg strand-scenerna RIKTIGT dåliga ut, kanske den absolut sämsta gradingen jag nånsin sett i nån film eller serie nånsin. Så oavsett om det var med meningen eller inte så har minst en person failat riktigt hårt på sitt jobb. O det var inte bara strandscenerna, utan även redan innan på den där konstiga lilla utefesten eller minnesstunden eller vad det var där det inte hände nåt på flera minuter så var gradeingen också off, kändes som dom började clampa lite högdagrar redan där. Nä, det var verkligen under all kritik.