Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Går det spela på telefonen?

Jag tror det. Bara att testa!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Går det spela på telefonen?

Finns en app till och med

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Bättre sent än aldrig...

Tänkte att vi skulle hålla oss i ett och samma land idag.
Vi spelar US Cities med 2 minuters tidsbegränsning och full förflyttningsförmåga. Verkar vara ett urval på 71 möjliga städer i USA.

US Cities - 2 minuter

Lycka till!

Den var rolig! 20 089 poäng. Rätt nöjd med mig själv ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Finns en app till och med

Har du testat appen? Tycker du att det fungerar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Har du testat appen? Tycker du att det fungerar bra?

Jag laddade ner den, men spelar via läsaren istället eftersom jag inte hittar hur man öppnar specifikt spel i appen. Appen känns bättre än spela i webbläsaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Ny måndag, ny karta. Har potential att kunna bli lättare än många andra vi kört, men det kan vara kul det med.

Vi provar kartan Largest Non Capital Cities (Europe), med två minuters tidsbegränsing och full rörlighet.

Largest Non Capital Cities (Europe) - 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kul karta!

23 942 poäng. Valde fel stad på en, men som tur var är landet litet så felet i poäng blev ganska litet det också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kul karta!

23 942 poäng. Valde fel stad på en, men som tur var är landet litet så felet i poäng blev ganska litet det också.

Imponerande av er som får så höga poäng. 👏

Permalänk
Medlem

Äntligen gick det mycket bättre nu, 22934. Alla andra har jag fått skräp på.

Permalänk
Medlem

Hu. Två riktiga stormissar.

Permalänk
Medlem

Jisses vad Battle Royal Distance var kul. Kan bero på att jag vann på första försöket
Pulsen gick upp i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ny måndag, ny karta. Har potential att kunna bli lättare än många andra vi kört, men det kan vara kul det med.

Vi provar kartan Largest Non Capital Cities (Europe), med två minuters tidsbegränsing och full rörlighet.

Largest Non Capital Cities (Europe) - 2 minuter

Lycka till!

Gick bra för mig denna gång. 24962 poäng. Det hjälpte att man visste att det endast var Europa samt att det endast var den näst största staden i varje land som det kunde vara.

Språket verkar vara kyrilliska vilket inte gör det lätt att hitta t.ex. namn på en stad. Men jag lyckades se en URL som slutade med .mk och då visste jag att det var North Macedonia. Zoomar man in/ut lagom på kartan så ser man endast huvudstaden och ett par städer till vilket gör att man enklare kan hitta de städer som kan vara näst störst efter huvudstaden. I detta fall gissade jag i Bitola. 301m ifrån och 4997 poäng.

Andra gissningen såg jag att språket var portugisiska och vad jag vet så är det endast Portugal som pratar portugisiska i Europa. Första gissningen var Porto och efter att ha färdats lite så såg jag en skylt/flagga där det stod Proto. 1.6km ifrån och 4984 poäng.

Tredje gissningen hade kyrilliska språket igen men efter att ha åkt lite åt ena hållet så såg man en Bulgarisk flagga hängandes på ett hus. Min gissning stod mellan Plovdiv och Varna och tillslut så valde jag Plovdiv för den såg lite större ut. 1.3 km ifrån och 4987 poäng.

Fjärde gissningen så var det Storbrittanien pga av språket samt att bilarna hade gula nummerplåtar bak och vita nummerplåtar fram. Men nu var det lite klurigare att veta vilket stad det var. Jag gissade först på Manchester. Men sedan såg jag en skylt till en Wharf vilket fick mig att tro det var en stad vid kusten så då gissade jag Edinbourgh. Till slut så såg jag en flagga/skylt där det stod Birmingham och gissade 578m ifrån och fick 4994 poäng.

Sista gissningen så såg språket ut att vara någon öststat. Jag lyckades hitta en URL som slutade på SK och då visste jag att vi var i Slovakien och då var Kosice det enda valet. Vi spawnades på en ganska stor väg bredvid en spårvagn och jag hade ganska mycket tid över att leta efter exakta positionen vilket jag lyckades hitta. Jag var 6 m ifrån och fick 5000 poäng.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ppr74:

Jisses vad Battle Royal Distance var kul. Kan bero på att jag vann på första försöket
Pulsen gick upp i alla fall.

Håller helt med! Blev väldigt positivt överraskad när jag provade det första gången!

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag trodde att förra veckans karta skulle bli lätt, så tror jag att den här kommer bli svår...

Vi spelar kartan Beauty of Streetview idag. Det förvarnas om att den kan innehålla en del platser på hikingspår och liknande, så det kan vara en utmaning att ens hamna i rätt land.

Beauty of Streetview - 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Haha, ändå rätt nöjd att jag var i rätt land en gång och på rätt kontinent en till!

Permalänk
Medlem

Fy rackarn vad den var svår!

Fick 11 028 poäng.

1. Såg direkt att det var Nordamerika, och att det var kallt och kargt, så gissade inledningsvis på nordvästra Kanada eller Alaska. Inne i byn såg jag en skylt som det stod "Sitka" på, så sen var det lätt att hitta stället på kartan, zooma in och se var bron var, och klicka ungefär.
57 m fel, 5000 poäng.

2. Tänkte först nånstans i Anderna, baserat på geologin, men sen hittade jag en skylt där det stod nåt på ett turkiskt språk. Tyckte det var alldeles för höga berg för att vara Turkiet, så jag chansade på de bergigare delarna av Kirgizistan, eftersom jag vet att det är turkiska språk där. Nu i efterhand ser jag på Wikipedia att de skriver med antingen kyrilliska tecken eller ett eget skript som jag inte sett tidigare. Inte med latinska tecken i alla fall, vilket var det som stod på skylten...
Det var ju i Turkiet, så jag var rejält fel.
3775 km fel, 653 poäng.

3. Än en gång väldigt bergigt. Spanska på en skylt. Solen i norr. Ganska kargt. Gissade att det var i sydligare delarna av Chile eller Argentina. Men nej, det var på Gran Canaria!? Fattar inget alls, för solen var klockrent i norr. Att det blir fel på "photospheres" är jag van vid, men inte på vanliga Google Street View-bilder. Jaja, bara att acceptera...
10 099 km fel, 22 poäng.

4. Än en gång spanska på skylten. Bergigt, fattigt, men inga skarpa berg utan mer högplatå och frodigt. Valde mellan Colombia, nordöstra Peru och Bolivia, men klickade på Bolivia. Efteråt kom jag på att solen var i söder, så det var ju en dum gissning. Men, men...
2806 km fel, 1101 poäng.

5. Än en gång spanska på skyltarna, men vägar och skyltar som såg nordamerikanska ut, plus torrt landskap, så det kunde väl bara vara Mexico. Klickade bara lite på måfå i en torrare del, ganska centralt, för jag hade inget mer att gå på. Vägnamnet "TAM" såg jag inte på kartan. Tänkte först "Trans-American Highway", men hittade ingen klockren kandidat, och nu när jag kollar efteråt ser jag att jag inte ens mindes namnet rätt, för det är "Pan-American Highway"!
300 km fel, 4252 poäng.

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Haha, ändå rätt nöjd att jag var i rätt land en gång och på rätt kontinent en till!

Samma här

Permalänk
Medlem

Första tanken på första var Norge...tur att jag tittade lite till 😁

Skrivet av cyklonen:

Fy rackarn vad den var svår!

Fick 11 028 poäng.

1. Såg direkt att det var Nordamerika, och att det var kallt och kargt, så gissade inledningsvis på nordvästra Kanada eller Alaska. Inne i byn såg jag en skylt som det stod "Sitka" på, så sen var det lätt att hitta stället på kartan, zooma in och se var bron var, och klicka ungefär.
57 m fel, 5000 poäng.

2. Tänkte först nånstans i Anderna, baserat på geologin, men sen hittade jag en skylt där det stod nåt på ett turkiskt språk. Tyckte det var alldeles för höga berg för att vara Turkiet, så jag chansade på de bergigare delarna av Kirgizistan, eftersom jag vet att det är turkiska språk där. Nu i efterhand ser jag på Wikipedia att de skriver med antingen kyrilliska tecken eller ett eget skript som jag inte sett tidigare. Inte med latinska tecken i alla fall, vilket var det som stod på skylten...
Det var ju i Turkiet, så jag var rejält fel.
3775 km fel, 653 poäng.

3. Än en gång väldigt bergigt. Spanska på en skylt. Solen i norr. Ganska kargt. Gissade att det var i sydligare delarna av Chile eller Argentina. Men nej, det var på Gran Canaria!? Fattar inget alls, för solen var klockrent i norr. Att det blir fel på "photospheres" är jag van vid, men inte på vanliga Google Street View-bilder. Jaja, bara att acceptera...
10 099 km fel, 22 poäng.

4. Än en gång spanska på skylten. Bergigt, fattigt, men inga skarpa berg utan mer högplatå och frodigt. Valde mellan Colombia, nordöstra Peru och Bolivia, men klickade på Bolivia. Efteråt kom jag på att solen var i söder, så det var ju en dum gissning. Men, men...
2806 km fel, 1101 poäng.

5. Än en gång spanska på skyltarna, men vägar och skyltar som såg nordamerikanska ut, plus torrt landskap, så det kunde väl bara vara Mexico. Klickade bara lite på måfå i en torrare del, ganska centralt, för jag hade inget mer att gå på. Vägnamnet "TAM" såg jag inte på kartan. Tänkte först "Trans-American Highway", men hittade ingen klockren kandidat, och nu när jag kollar efteråt ser jag att jag inte ens mindes namnet rätt, för det är "Pan-American Highway"!
300 km fel, 4252 poäng.

Dold text

1. Såg ganska fort en skylt som sa University of Alaska Southeast

Dold text
Permalänk
Medlem

Lite orolig för vart mänskligheten är på väg:
https://lostgamer.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite orolig för vart mänskligheten är på väg:
https://lostgamer.io/

Hade det funnits en för Skyrim, och det var för två år sen, hade jag varit kung!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ny måndag, ny karta. Har potential att kunna bli lättare än många andra vi kört, men det kan vara kul det med.

Vi provar kartan Largest Non Capital Cities (Europe), med två minuters tidsbegränsing och full rörlighet.

Largest Non Capital Cities (Europe) - 2 minuter

Lycka till!

Oj, det var lurigt tyckte jag. Tog mig inte över 10 000 poäng..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Om jag trodde att förra veckans karta skulle bli lätt, så tror jag att den här kommer bli svår...

Vi spelar kartan Beauty of Streetview idag. Det förvarnas om att den kan innehålla en del platser på hikingspår och liknande, så det kan vara en utmaning att ens hamna i rätt land.

Beauty of Streetview - 2 minuter

Lycka till!

Hjärnsläpp på runda två. Tänkte först på rätt land men så snurrade jag till det med kompassen och solen och hamnade i en helt annan världsdel istället. Lyckades dock hämta igen hyfsat med poäng på dom andra fyra rundorna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Hej på er, fellow kartentusiaster!

Jag funderade på om det fanns något intresse, och framför allt möjlighet, för att kanske köra live-utmaningar exempelvis en gång i månaden?
Vi skulle då kunna köra Battle Royale-lägena mot varandra, dueller eller streaks.

Självklart kommer olika tider passa för alla inblandade, men jag vill ändå kolla om det är något att titta vidare på.

Hojta och kommentera gärna här i tråden om ni har förslag eller önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag funderade på om det fanns något intresse, och framför allt möjlighet, för att kanske köra live-utmaningar exempelvis en gång i månaden?

Det skulle vara kul, men troligen förödande för självförtroendet i detta sällskap.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ppr74:

Det skulle vara kul, men troligen förödande för självförtroendet i detta sällskap.

Det finns ju en del taktik i t ex battle royale också, så det kan väl vara värt risken för att få chansen att spela ut de som är riktigt duktiga, men blir stressade av att motspelaren hinner gissa först...

Men som sagt, får vi ihop minst fyra till varje live-tillfälle har vi ändå en del roliga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det finns ju en del taktik i t ex battle royale också, så det kan väl vara värt risken för att få chansen att spela ut de som är riktigt duktiga, men blir stressade av att motspelaren hinner gissa först...

Men som sagt, får vi ihop minst fyra till varje live-tillfälle har vi ändå en del roliga alternativ.

Jag är absolut på, om jag är tillgänglig när det sker!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är absolut på, om jag är tillgänglig när det sker!

Kul! I värsta fall går det ju faktiskt att köra t ex dueller vid olika tillfällen när det passar kombatanterna och ha en resultatlista med listning, där duellen ska ha utförts innan veckan är slut.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett möte slutade tidigare än planerat, så varför inte slänga ut en fredagskarta...

Idag spelar vi kartan Mixed World.

Mixed World - 2 minuter

Lycka till och glöm inte bort att kommentera här i tråden angående live-tillfällen!

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Lycka till och glöm inte bort att kommentera här i tråden angående live-tillfällen!

Tack! Det behövdes. Den här var svår tyckte jag och jag gillar inte de vägsnuttar där man bara kan hoppa fram ett steg i taget.

Angående tider så tycker jag att du bestämmer några fasta tider. Då kan man lägga in det i kalendern och så ser man hur många som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ett möte slutade tidigare än planerat, så varför inte slänga ut en fredagskarta...

Idag spelar vi kartan Mixed World.

Mixed World - 2 minuter

Lycka till och glöm inte bort att kommentera här i tråden angående live-tillfällen!

Trevlig helg!

Oj, ännu en svår.

"Mixed world", ha! Fyra på balkan...

Inte många ledtrådar här om man inte är jättebra på "meta", som stolpar, nummerplåtar och skyltutformningar.
Väldigt förvirrande när man är i gränstrakter också. En albansk flagga en bit in i Nordmakedonien...

Dold text
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S