Permalänk
Hedersmedlem

Geoguessr

Blev lite sugen på att spela Geoguessr igen efter att ha haft några års uppehåll.
Förvånansvärt nog fann jag ingen tråd om Geoguessr här på forumet så nu tar vi och ordnar en!

Tänkte att vi vänligt och sportsligt kan utmana varandra här i tråden och tipsa om bra kartor att spela på och dylikt.

Samlar kartlänkarna här i första inlägget i tråden så det är lätt att hitta dem.

Karta 1: Sverige 1 minuts begränsning

Karta 2: Famous Places 1 minuts begränsning

Karta 3: City Guesser 2 minuters begränsning

Karta 4: UNESCO World Heritage Sites 2 minuters begränsning

Karta 5: A World of Hats 3 minuters begränsning

Karta 6: A Mural World 3 minuters begränsning

Karta 7: Fun with Flags 2 minuters begränsning

Karta 8: GeoDetective World 2 minuters begränsning

Karta 9: Finland or Minnesota 2 minuters begränsning

Karta 10: Explore the Tropics 2 minuters begränsning

Karta 11: A Community World 2 minuters begränsning

Karta 12: CityGuessr 2 minuters begränsning

Karta 13: Stunning Photospheres 2 minuters begränsning

Karta 14: Fun with Flags! 2 minuters begränsning

Karta 15: Oops! All IKEA 2 minuters begränsning

Karta 16: The 198 Capitals of the World 2 minuters begränsning

Karta 17: Football Stadiums of the World 2 minuters begränsning

Karta 18: An Urban World 2 minuters begränsning

Karta 19: GeoBettr World - Replayable 2 minuters begränsning

Karta 20: I Saw The Sign 2 minuters begränsning

Karta 21: A Guessable World 2 minuters begränsning

Karta 22: A Linguistic World 2 minuters begränsning

Karta 23: Dumb Test for Smart People 2 minuters begränsning

Karta 24: World Cities - 1 minuts begränsning, ingen förflyttning

Karta 25: A Learning World - 1 minuts begränsing, ingen förflyttning

Karta 26: Flags of the World - 2 minuters begränsning

Karta 27: US Cities - 2 minuters begränsning

Karta 28: Largest Non Capital Cities - 2 minuters begränsning

Karta 29: Beauty of Streetview - 2 minuters tidsbegränsning

Karta 30: Mixed World - 2 minuters tidsbegränsning

Karta 31: Town Squares of the World - 1 minuts tidsbegränsning

Karta 32: World Cities - 3 minuters tidsbegränsning

Karta 33: A Divisional World - 2 minuters tidsbegränsning

Karta 34: United Kingdom (Better Map) - 2 minuters tidsbegränsning

Karta 35: Sverige - 20 sekunders (!) tidsbegränsning

Karta 36: Strangest official coverage - 10 minuters tidsbegränsning

(Om du redan spelat färdigt alla kartorna har även FZ en GeoGuessr-tråd: FZ:s GeoGuessr-utmaning

Samlat länkarna i ett och samma inlägg.
Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen man körde, och är väl inte direkt bra på Sveriges geografi.
Fick 6092 poäng. Nr 4 var rätt så svår

Permalänk
Medlem

Yay jag ligger nummer 1 hittills! fick en gata här i Halmstad som jag besöker ofta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag failade på första och fattade inte att man behövde både lokalisera och gissa var man var på minuten, så det blev inget klick alls. Inget superresultat i övrigt hehe, 4 292 poäng Sjukt länge sen jag körde Geoguessr, men fasen vad kul det är!

Permalänk
Medlem

En av omgångarna fastnade jag och åkte fram och tillbaka när jag försökte klicka.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ah fan! Failade på sista. Hann inte trycka. Gick bra i övrigt förutom den som var närmast (och till och med nära) min hemstad. Nåja.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

10,485

Helvete vad svårt det är, allt ser ju likadant ut. Fuskade dock på de två där man kunde se företagsnamn/ortsnamn...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

5960, nästan allt pga ett skyltnamn

Skrivet av Enlightener:

I god anda börjar jag med en mjukstart. Sverigekarta med 1 minuts tidsbegränsning.

Är det inte mycket svårare med bara Sverige? Känns som i princip alla bilderna kunde vara från en väldigt stor relativ del av spelplanen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Önskemål om kartor framöver

Jättekul att det var fler som ville vara med och lattja lite i Geoguessr!
Min tanke var att försöka ha åtminstone en omgång per vecka här i tråden, men det utesluter självklart inte att andra lägger ut egna omgångar. Bara så att det finns något konsekvent att komma tillbaka till när man blir sugen.

Har någon tips eller önskemål gällande kartor får ni mer än gärna hojta! Jag må tycka det är kul, men jag är fortfarande bara en glad amatör.

Hittar jag några spel- eller teknikrelaterade customkartor kommer jag, om kvaliteten är godtagbar, försöka få med dem förr eller senare.

Jag ser fram emot fler omgångar!

Skrivet av e1m1:

Är det inte mycket svårare med bara Sverige? Känns som i princip alla bilderna kunde vara från en väldigt stor relativ del av spelplanen.

Hjärnprutt från min sida... Jag hade lite otur när jag tänkte och fick för mig att Sverige är ju hemmaplan så det blir nog lätt. Vilket inte var fallet. Jag tror bästa resultatet bland alla som registrerade resultat var 13.000 någonstans, vilket pekar på att det var allt annat än lätt. Ska hålla mig till bättre kurerade kartor framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Hjärnprutt från min sida... Jag hade lite otur när jag tänkte och fick för mig att Sverige är ju hemmaplan så det blir nog lätt. Vilket inte var fallet. Jag tror bästa resultatet bland alla som registrerade resultat var 13.000 någonstans, vilket pekar på att det var allt annat än lätt. Ska hålla mig till bättre kurerade kartor framöver.

Ingen fara, tror det är ett vanligt misstag att göra för jag är rätt säker på att jag sett någon annan göra något väldigt likt tidigare, eventuellt i ett liknande spel

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
DingDongerMcDongface

Kört lite Daily Challenge igen, och idag fick jag in en riktig fullträff trots att jag höll mig inom de fem gratisminuterna Hade dock tur med att snabbt hamna framför skyltar eller dylikt som identifierade platsen.

Permalänk
Medlem

Spelade mycket (singleplayer + obegränsad tid) för lite drygt ett år sen på min iPad, men sen kom det en uppdatering som förstörde hela konceptet för min del och har inte rört spelet sen dess. Hjälpte ju inte att dom helt plockade bort allt jag låst upp i spelet innan uppdateringen heller. Synd för det var riktigt kul så länge det varade.

Går det att köra ensam i dagsläget eller är allt fokus på multiplayer numera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Kört lite Daily Challenge igen, och idag fick jag in en riktig fullträff trots att jag höll mig inom de fem gratisminuterna Hade dock tur med att snabbt hamna framför skyltar eller dylikt som identifierade platsen.

Jag var tvungen att köra den jag med. Förstår bara inte hur du lyckades med första?! (Och på så kort tid!)

Lade till parentes.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av psiko:

Spelade mycket (singleplayer + obegränsad tid) för lite drygt ett år sen på min iPad, men sen kom det en uppdatering som förstörde hela konceptet för min del och har inte rört spelet sen dess. Hjälpte ju inte att dom helt plockade bort allt jag låst upp i spelet innan uppdateringen heller. Synd för det var riktigt kul så länge det varade.

Går det att köra ensam i dagsläget eller är allt fokus på multiplayer numera?

De har visserligen lagt till mycket innehåll för just multiplayer, men jag vill påstå att de har en hel del för singleplayer.
Explorer mode till exempel har jag inte provat själv än, men det verkar väldigt intressant och är tänkt för solospelare. Annars har de kvar det klassiska läget, streaks, daily challenge och single player quiz.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Enlightener:

Jag var tvungen att köra den jag med. Förstår bara inte hur du lyckades med första?!
<Uppladdad bildlänk>

Är det samma för alla i daily? Jag blev droppad i nåt kargt landskap utan några skyltar och tryckte bara på Australien, för det var det första jag kom på som såg lite liknande ut. Så var ju dock inte fallet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Är det samma för alla i daily? Jag blev droppad i nåt kargt landskap utan några skyltar och tryckte bara på Australien, för det var det första jag kom på som såg lite liknande ut. Så var ju dock inte fallet

Hahahaha Jag är blind! Förstoringsglaset täckte första poängen och jag trodde du fick över 4000 poäng på första!
Ja, daily challenge ska vara samma för alla.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

9783 poäng landade vi på. inte så farligt när jag gick in med inställningen att jag skulle vara sämst.

Permalänk
Hedersmedlem

Ny vecka, ny utmaning.
Tänkte att vi skulle slippa att hamna i ödemarken den här gången så kartan är "Famous Places" med en tidsbegränsning om 1 minut.
Lycka till!

Famous Places 1 minut

Permalänk
DingDongerMcDongface

Funderade för länge på första och totalbommade en

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Antingen är jag helt åt helvete, eller så är jag spot on. Verkar inte finnas något mellanting.

Permalänk
Medlem

Svårt. Jag känner inte igen mycket. Och inga ledtrådar. 6 poäng på nummer fyra måste vara lägsta någonsin.

Totalt 10743p

Edit: var visst första Sverige-utmaningen.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ny vecka, ny utmaning.
Tänkte att vi skulle slippa att hamna i ödemarken den här gången så kartan är "Famous Places" med en tidsbegränsning om 1 minut.
Lycka till!

Bomma den första helt. Resten lätta.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Lite irriterad på första, tog för lång tid på mig att hitta rätt ställe, borde definitivt träffat bättre. Sista bytte jag plats i sista sekund, förlorade en 30 poäng på det tyvärr.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

19300 poäng får man väl vara nöjd med, speciellt med tanke på att jag bommade helt på fjärde, vilket jag borde veta bättre.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Enlightener:

I god anda börjar jag med en mjukstart. Sverigekarta med 1 minuts tidsbegränsning.
Sverige 1 minuts begränsning

Lycka till! (Jag själv fick 10 601 poäng...)

5931 poäng. Men jag fattar nog inte riktigt spelet. Man har ju typ ingen chans att gissa mer exakt än ~50 mil om man inte varit på platsen eller där finns ett känt landmärke. Företagsnamn kan ju hjälpa till förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

:-)

Okej... Detta var något helt nytt för mig.
"GeoGuessr is a geography game, in which you are dropped somewhere in the world in a street view panorama and your mission is to find clues and guess your location on the world map."
Låter otroligt spännade. Detta måste jag testa.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

24709 på famous places. Inte så illa för telefon på hotell-wifi.

Permalänk
Medlem

"9,447 points" rätt missnöjd

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Mer av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Ny vecka, ny utmaning.
Tänkte att vi skulle slippa att hamna i ödemarken den här gången så kartan är "Famous Places" med en tidsbegränsning om 1 minut.
Lycka till!

Famous Places 1 minut

14670 poäng... 261 meter fel i Venedig...