Permalänk

Uppgradera nuvarande datorn

Nu behöver en rookie er hjälp.

Jag byggde ihop en dator 2016, kan inte särskilt mycket om sånt här så en polare hjälpte mig. Budgeten låg på 10k så inga värstinggrejer men har funkat för det lilla spelandet jag gör. Den har funkat helt okej hittills men den orkar inte köra nya spel direkt, antar att den är grafikkortet som är för klent? Spelar lite av varje och av olika grafiskt krävande grad, men vore ju trevligt att kunna köra det mesta på high utan att det laggar sönder. Hur som helst har jag varit inne på om jag kan fräscha upp den lite utan att behöva byta ut allt. Den består av:

Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB
Be Quiet Pure Rock
MSI Z170A GAMING M3
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
MSI GeForce GTX 960 4GB Gaming
Corsair CX650M 650W
Samsung evo ssd 250gb och 500gb

Vet inte om det är möjligt att bara köpa nytt grafikkort eller om hela burken är uråldrad? Tänker att nuvarande budget är att jag gärna håller mig under 10k, men tänker inte köpa billiga grejer bara för att det ska bli utdaterat direkt igen.

Permalänk
Medlem

Du bör byta CPU också, din har bara två kärnor. Det här bygget borde stå sig väl flera år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Du kan behålla de minnen du har om du vill spara lite pengar till, men det är bara 8GB vilket är i minsta laget idag, och de har väldigt låg hastighet.
Annars är delarna @Scarabeo plockat ihop väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnvoicedWorm:

Nu behöver en rookie er hjälp.

Jag byggde ihop en dator 2016, kan inte särskilt mycket om sånt här så en polare hjälpte mig. Budgeten låg på 10k så inga värstinggrejer men har funkat för det lilla spelandet jag gör. Den har funkat helt okej hittills men den orkar inte köra nya spel direkt, antar att den är grafikkortet som är för klent? Spelar lite av varje och av olika grafiskt krävande grad, men vore ju trevligt att kunna köra det mesta på high utan att det laggar sönder. Hur som helst har jag varit inne på om jag kan fräscha upp den lite utan att behöva byta ut allt. Den består av:

Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB
MSI Z170A GAMING M3
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
MSI GeForce GTX 960 4GB Gaming
Corsair CX650M 650W
Samsung evo ssd 250gb och 500gb

Vet inte om det är möjligt att bara köpa nytt grafikkort eller om hela burken är uråldrad? Tänker att nuvarande budget är att jag gärna håller mig under 10k, men tänker inte köpa billiga grejer bara för att det ska bli utdaterat direkt igen.

Billigaste möjliga du kan göra är att köpa en i7 som passar i ditt moderkort. Därefter en modernare GPU. Och "ha" 16GB RAM.
Fast detta är egentligen som att kasta bort pengarna, då plattformen är rätt död.

1) Köp en i7 som passar till ditt moderkort. (Finns bara begagnade, max 1000kr eller sånt)
2) Hitta ett bra grafikkort, begagnat. Finns en massa billiga nu när "miningen har kraschat", exempelvis ett 2060/3060 eller något i den "klassen". Max 2000kr eller sånt. Miners bara "vräker ut" GPU när de hotas av personlig konkurs! Yess! Yess! Yess!
3) Ny kylfläns kanske, om din i3 kör med stock. Ett CM212 duger bra.

Du får dubbla FPS mot vad du hade innan. För bara några tusenlappar.
Men ska du köra "helt nytt", så blir det givetvis dyrare: Ny plattform, nytt mobo, och en massa annat som kostar onödiga pengar.

Vilka spel spelar du förresten? (En fråga många glömmer att ställa när det gäller uppgraderingar.)
Det är faktiskt en rätt viktig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Du bör byta CPU också, din har bara två kärnor. Det här bygget borde stå sig väl flera år.

https://komponentkoll.se/bild/ZNiaf.png

Tror inte DeepCool Vulcan räcker för 5800X.
Uppgraderade min fina lilla söta 3700X som körde "kallt" på Hyper 212 Evo V2, till en 5800X, men med 5800X går den till 90 grader vid en timmes stresstest (CPU-Z) med öppen låda. 90 grader är max för 5800X. Skaffat en ny Noctua NH-D15S som den nya älsklingen ska få..

Håller med om allt det andra du säger. Tydligen går 5800X "varmt". Dock ligger den 33% över generellt i tester jämfört med 3700X. Prestandan då. Sista "in-socket-upgrade" man kan få på AM4. Om man inte räknar med 5800X3D då. (som kostar mer, men är bara bättre i vissa användningsområden, och har lägre klockhastighet).

Men tumme upp alltså, för ditt förslag! Det är jättebra! (Men just kylningen är ett frågetecken för 5800X. Därför köpte jag den bästa luftkylaren som finns. 928 spänn på Amazon. Noctua NH-S15S. Ful som fan, men den ska vara i en "plåtlåda" så jag slipper se "eländet"!

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Du bör byta CPU också, din har bara två kärnor. Det här bygget borde stå sig väl flera år.

https://komponentkoll.se/bild/ZNiaf.png

Tack, ska kolla in det!

Permalänk
Skrivet av Networker:

Billigaste möjliga du kan göra är att köpa en i7 som passar i ditt moderkort. Därefter en modernare GPU. Och "ha" 16GB RAM.
Fast detta är egentligen som att kasta bort pengarna, då plattformen är rätt död.

1) Köp en i7 som passar till ditt moderkort. (Finns bara begagnade, max 1000kr eller sånt)
2) Hitta ett bra grafikkort, begagnat. Finns en massa billiga nu när "miningen har kraschat", exempelvis ett 2060/3060 eller något i den "klassen". Max 2000kr eller sånt. Miners bara "vräker ut" GPU när de hotas av personlig konkurs! Yess! Yess! Yess!
3) Ny kylfläns kanske, om din i3 kör med stock. Ett CM212 duger bra.

Du får dubbla FPS mot vad du hade innan. För bara några tusenlappar.
Men ska du köra "helt nytt", så blir det givetvis dyrare: Ny plattform, nytt mobo, och en massa annat som kostar onödiga pengar.

Vilka spel spelar du förresten? (En fråga många glömmer att ställa när det gäller uppgraderingar.)
Det är faktiskt en rätt viktig fråga.

Jag är lite larvig med att köpa begagnat pga tidigare erfarenheter, så kan ta att jag får betala lite mer för nytt. Glömde skriva med det, kör med be quiet Pure Rock. Så för helt nytt tittar jag det på @Scarabeo föreslog, men kanske att jag måste ha en starkare kylfläkt ändå?

Lite av allt möjligt. Battlefield, Overwatch, Ark, Read dead, Plague Tale Requiem etc etc.

Permalänk

Att uppdatera existerande system är helt klart bäst för pengarna men då kommer du att måsta köpa begagnad cpu hur du än gör, Z170 chipset, är inte bra på intel men det borde vara 7700K som är max, eller är det tillomed 9900K?
Cpu är normalt sett bland det minst riskabla att köpa beg, väldigt sällan de går sönder. Att köpa här på swec marknad kan vara bra då förhoppningsvis chansen att du köper av nån som har någorlunda koll på hur man hanterar elektronik och datorkomponenter lite bättre än snittet.

7700K och 2x16gb bra ddr4 plus ett 2070 eller 5700(amd) kommer att ge ett system som borde hålla ett antal år framåt!

Edit, det kanske är 6700K som är max cpu när jag tänker efter

eftertankens kranka blekhet
Permalänk
Medlem

Att uppgradera befintliga är ju helt klart möjligt, då du har en i3:a på en plattform som stöder både i5 och i7.
Sen måste CPU:n inte nödvändigtvis vara en -K, även om det ger potential till mer prestanda om du har tillräcklig kylning.

En 6700 el 7700 (måste kollas vad moderkortet stöder, men kan åtminstone kräva BIOS-uppdatering) lär göra en hel del för prestandan då de extra kärnorna/trådarna gör särskild nytta för nyare spel, men även för att ta hand om bakgrundsprocesserna.

En ny CPU och mer minne (2x8 GB), kombinerat med en ominstallation av OS:et inkl färska drivrutiner m m kostar dig inte mycket och gör att datorn lever ett tag till.

Grafikkortet är inte så dåligt, är nog mer CPU:n som begränsar.

Sen kan du spara ihop lite till och om 1-2 år el när det är lämpligt göra ett större byte där du byter ut allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tror inte DeepCool Vulcan räcker för 5800X.
Uppgraderade min fina lilla söta 3700X som körde "kallt" på Hyper 212 Evo V2, till en 5800X, men med 5800X går den till 90 grader vid en timmes stresstest (CPU-Z) med öppen låda. 90 grader är max för 5800X. Skaffat en ny Noctua NH-D15S som den nya älsklingen ska få..

Håller med om allt det andra du säger. Tydligen går 5800X "varmt". Dock ligger den 33% över generellt i tester jämfört med 3700X. Prestandan då. Sista "in-socket-upgrade" man kan få på AM4. Om man inte räknar med 5800X3D då. (som kostar mer, men är bara bättre i vissa användningsområden, och har lägre klockhastighet).

Men tumme upp alltså, för ditt förslag! Det är jättebra! (Men just kylningen är ett frågetecken för 5800X. Därför köpte jag den bästa luftkylaren som finns. 928 spänn på Amazon. Noctua NH-S15S. Ful som fan, men den ska vara i en "plåtlåda" så jag slipper se "eländet"!

Citerar mig själv nu, sorry för det!
Tydligen "går det inte" att kyla 5800X ner under 90 grader, om man kör stresstest.
Chipletet som som "kör de båda chipleten med kärnorna på", är också väldigt litet (7 nanometer) och går väldigt varmt beroende på den pyttelilla ytan. Heatspreadern "på CPU" kan inte sprida hettan för kylning, inte ens en vrålstor Noctua 15 (som jag installerade i förrgår) kan dra ner 5800X till under 90 grader under stresstest.

MEN! Men, men men:
Går att dra ner strömförbrukningen i bios, så CPU blir 10 grader kallare, men bara förlorar 1-2% i prestanda! Märks inte i realiteten som försämrad prestanda, märks mer på att fläktarna inte går på 100% samt att CPU-frekvensen faktiskt håller sig rätt stabilt.

Så här ställer man in moderkortet:

PBO settings:
PPT limit 115W
TDC limit 90A
EDC limit 105A

Rapporterad värme från CPU blir 75-80 grader för mig vid den inställningen.
AMD säger att 5800X är "konstruerad för att köras på 90 grader", men men..

Funkar för mig!

Nada