Felaktigt anslutna 12VHPWR-kontakter pekas ut som smältpunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Om vi ska fortsätta med grafikkort som kan dra 600W så kanske det är dags att gå upp till 24V spänning istället för att hålla på och dilla med runt 50 ampere i konsumentprodukter. Risken för eld går upp ju högre ström man har inblandat. Tycker kontakten BÖR ha en termisk säkring inbyggd åtminstone.

Det är ett recept för dyrare och ineffektivare spänningskonvertering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

exakt, fattar inte hur folk kan bortförklara det på att användaren sätter i sladden fel, det ska inte kunna gå att göra på konsumentprodukter som hanterar sådan effekt.. säg att detta hade varit en rakapparat eller en glödlampa då hade det varit helt andra toner av någon anledning och varan hade med största sannolikhet fått ett säljstopp i sverige!!!

Lamphållare är en riktigt farlig konstruktion med avseende på elchock som aldrig fått finnas om den kom idag. I princip är den som ett eluttag helt utan petskydd (om inte en lampa sitter i). Så det är alltså inget bra exempel, men givetvis bör kontaker och uttag av alla de slag vara så idiotsäkra som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett recept för dyrare och ineffektivare spänningskonvertering.

Dyrare nätagg ja eftersom det behövs en 24V rail tillsammans med 12V. Mindre effektivt blir det inte alls, snarare mindre förluster och mindre koppar i grafikkorten.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett recept för dyrare och ineffektivare spänningskonvertering.

Vad menar du är dyrare och ineffektivare? Från 12VDC -> 24VDC eller 230VAC -> 24VDC?

Själv ser jag gärna att "PC-världen" slår sig fri från 12VDC-behovet. Nu jobbar jag visserligen mestadels med 24V-48V baserade system som regleras lokalt till valda spänningsnivåer så jag är väl något partisk och bekväm med den mindre kabelarean och strömmen för samma effektuttag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opatagio:

Vad menar du är dyrare och ineffektivare? Från 12VDC -> 24VDC eller 230VAC -> 24VDC?

Från 24 VDC till det som kretsarna behöver (t ex 1.0 V) blir mindre effektivt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Från 24 VDC till det som kretsarna behöver (t ex 1.0 V) blir mindre effektivt.

Precis, det är detta jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Från 24 VDC till det som kretsarna behöver (t ex 1.0 V) blir mindre effektivt.

Jovisst, men den förlusten killgissar jag på att du får tillbaka i mindre förlust i kabel. Eller öka kabelarean och använd dyrare kabel. På det hela taget skulle jag säga det går nästan på ett ut i slutändan men du får mindre ström genom anslutningspunkterna och kan gå ner i kabelarea för lika eller lägre förluster för samma uttag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När en produkt går emot konsumentmarknaden så ska den mer eller mindre bli idiotsäker...

Då kan man sluta sälja bilar med andra ord Handhavandefel överallt... Får vänta in tills alla bilar är självkörande, haha!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Då kan man sluta sälja bilar med andra ord Handhavandefel överallt... Får vänta in tills alla bilar är självkörande, haha!

Så länge det inte ingår en förare vid köpet av din bil så faller ditt resonemang. En mer passade liknelse hade varit att utrusta bilar med samma teknik för att fylla på adblue, bensin och diesel (och el?) i ett och samma uttag men lämnat det åt ägaren att veta skillnaden.

Självkörande bil med aningslös förare

P.S. Jag vet att det går att stoppa i munstycket för bensin i dieselbil men inte tvärtom. D.S.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jovisst, men den förlusten killgissar jag på att du får tillbaka i mindre förlust i kabel. Eller öka kabelarean och använd dyrare kabel. På det hela taget skulle jag säga det går nästan på ett ut i slutändan men du får mindre ström genom anslutningspunkterna och kan gå ner i kabelarea för lika eller lägre förluster för samma uttag.

Det skulle innebära att minska spänningen på grafikkortet med runt 10ggr, eller vad det blir, och det ska ju i sin tur kylas på dagens dunderklumpar till grafikkort. Detta mot att vi kan få lite tunnare kablar och göra livet lättare för nätaggregatet.

Edit: 10ggr mer mot 12V.

Permalänk

Skall ju vara en kontakt med en typ av bygel du spänner över som verkligen trycker ihop kontakten helt.
Lite som man ser inom industrin .
Så blir den hyffsat idiot säker om inte annat

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Med andra ord exakt det jag sagt från dag 1 när jag såg reddit bilderna. Kontakten är inte 100% i ..

Kontrakten ska fortfarande vara säker och inte orsaka brand* Eller????

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CreativeX:

Kontrakten ska fortfarande vara säker och inte orsaka fara Eller????

Du får montera däck själv på din bil och det ska vara "säkert" finns fortfarande folk som tappar sina däck pga icke åtdragna bultar, ska allt här i världen vara babysafe?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Okunskap punkt. Klart att designen är dålig på adaptern. MEN skaffar jag en gpu för över 20 papp ser jag mycket noga till att alla kontakter sitter som de ska och har den plats de behöver. Har man lite sunt förnuft och kunskap om vad delarna i datorn gör och vilka elektriska problem som kan uppstå blir det ett icke-problem.

Sunt förnuft? Kunskap? Gällande elektriska problem? Hur många tror du det är som köper en GPU för över 20 papp som också betalar någon hundralapp eller så och samtidigt köper ett antistatiskt armband och kanske även en matta?

Permalänk
Medlem

Nvidias feta girighet och fuleri med fake 4080 och sen det här gör att AMD har mina pengar med RDNA3.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Lamphållare är en riktigt farlig konstruktion med avseende på elchock som aldrig fått finnas om den kom idag. I princip är den som ett eluttag helt utan petskydd (om inte en lampa sitter i). Så det är alltså inget bra exempel, men givetvis bör kontaker och uttag av alla de slag vara så idiotsäkra som möjligt.

det stämmer, nu sa jag dock lampa inte lamphållare 🙂 ja det ska vara riktigt idiotsäkert 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Digital fyndjägare

Kommer de skicka ut RÄTT adapter/kabel till ALLA efter detta eller inte?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du får montera däck själv på din bil och det ska vara "säkert" finns fortfarande folk som tappar sina däck pga icke åtdragna bultar, ska allt här i världen vara babysafe?

är du på riktig? tycker du detta är okej??
kan inte förstå hur du ens kan tycka att detta är okej!
när såna här fel upptäcks på bilar så återkallas dom direkt och får säljstopp.
"man får ju byta däck själv" skit i det har inte ens med detta att göra, denna brandrisken för nvidia är totalt onödig och behöver inte finnas om nvidia gjort det ordentligt från början..

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Kommer de skicka ut RÄTT adapter/kabel till ALLA efter detta eller inte?

troligen inte, på sin höjd kan du få köpa ny version på adaptern av nvidia och dom nya grafikorten som tillverkas kommer skeppas med den.
nvidia=apple 🤔🧐

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

är du på riktig? tycker du detta är okej??
kan inte förstå hur du ens kan tycka att detta är okej!
när såna här fel upptäcks på bilar så återkallas dom direkt och får säljstopp.
"man får ju byta däck själv" skit i det har inte ens med detta att göra, denna brandrisken för nvidia är totalt onödig och behöver inte finnas om nvidia gjort det ordentligt från början..

Problemet är att det är riktigt svårt att göra saker och ting "idiotsäkra", idioter är påhittiga filurer nämligen.
Du har samma problem på väldigt många elektriska kontaktdon, riskerna ökar med ökad effekt. Speciellt i klenvoltssystem med höga strömmar. Vi som jobbar professionellt med DC där man hanterar höga effekter vid relativt låga spänningar är medvetna om problemet.
Glada amatörer som bygger datorer, ibland inte så mycket. De får se det som läropengar.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Göteborgaren:

är du på riktig? tycker du detta är okej??
kan inte förstå hur du ens kan tycka att detta är okej!
när såna här fel upptäcks på bilar så återkallas dom direkt och får säljstopp.
"man får ju byta däck själv" skit i det har inte ens med detta att göra, denna brandrisken för nvidia är totalt onödig och behöver inte finnas om nvidia gjort det ordentligt från början..

Folk sätter CPU 8Pin i grafikkortet o vice versa så vad vill du få sagt? Att folk inte trycker in kontakten 100% och läser instruktionerna om att inte böja den? Vad är problemet? Vad tycker du inte är okej? att nvidia inte gjort en kontakt som är 100000000% säker?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så det handhavandefel men designen är sådan att det är (för)lätt att göra fel?

Undrar var bevisbördan hamnar vid reklamationer.
Borde ju rimligen vara Nvidia/adaptertillverkaren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Folk sätter CPU 8Pin i grafikkortet o vice versa så vad vill du få sagt? Att folk inte trycker in kontakten 100% och läser instruktionerna om att inte böja den? Vad är problemet? Vad tycker du inte är okej?

och det står var? fanns ingen sån info när jag läste igenom det som följde med mitt asus rog strix rtx 4090?? läst det på internet dock. sen vet jag sånt sen länge iofs men majoriteten är inte som oss här på sweclockers.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så det handhavandefel men designen är sådan att det är (för)lätt att göra fel?

Undrar var bevisbördan hamnar vid reklamationer.
Borde ju rimligen vara Nvidia/adaptertillverkaren.

garanterat nvidia kommer vägra det så man får ta det på hemförsäkringen 😕 dom sänkte ju garantin på 3000serien pga av mining så vrf skulle dom inte friskriva sig från detta också ☹️

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Göteborgaren:

och det står var? fanns ingen sån info när jag läste igenom det som följde med mitt asus rog strix rtx 4090?? läst det på internet dock. sen vet jag sånt sen länge iofs men majoriteten är inte som oss här på sweclockers.

Om det är samma saker som TUF kortet så har du manualer osv i paketeringen, öppnat dom?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om det är samma saker som TUF kortet så har du manualer osv i paketeringen, öppnat dom?

läs vad jag skrev igen 😉👍 kan ju hända det inte var med bland dom första korten då 🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Göteborgaren:

läs vad jag skrev igen 😉👍 kan ju hända det inte var med bland dom första korten då 🤔

Lilla lådan med manualer osv osv ? 😶

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt se det logiska i detta. Mindre vana datorbyggare kan säkert göra detta misstaget och tro att man har satt i kontakten ordentligt.
Man vet ju hur jäkla seg 24pin moderkortskontakten kan vara ibland att få i sista biten så klippet låser, även om detta är hälften av pinnarna och inte lika segt så ska man göra detta på ett kort som står på högkant som man inte vill skada/bryta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

troligen inte, på sin höjd kan du få köpa ny version på adaptern av nvidia och dom nya grafikorten som tillverkas kommer skeppas med den.
nvidia=apple 🤔🧐

Fast Apple erbjöd faktisk gratis byte av sin strömadapter. Kommer inte ihåg på rak arm nu men har noterat från och till att företag ibland pudlad om sådana här fadäser och erbjuda kostnadsfri ersättningsprodukt. Kan ha med grupptalan att göra som är så populärt i USA. Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Lilla lådan med manualer osv osv ? 😶

jupps, stog inte om det i den 🤔 ja har la nån early batch kanske?

Visa signatur

In science we trust!