Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

De erbjuder bara 10GbE när du kan anslutas mot dem direkt så alla borde verkligen få ipv6. Men jag även kvar publik ipv4.

Får man inte publik IP om man ber om det? Hur många kan man få och är det dynamiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tack för testet. Har du fiber in direkt till din bostad? Har du en fiberkonverter och från den till din routern du fått från Bahnhof? Hur många portar har du på routern du fått från Bahnhof? Är det rj-45 portar eller SFP? Förklara gärna din setup. Kan hjälpa mig ifall jag kan få 10Gbit.

Har fiber rakt in. Routern jag fick har sfp+ port för fibern. Sen har den 1x10GbE koppar samt 4xGbE
Kan ge dig förslag på switchar om du berättar mer om hur du har det.

Skrivet av socsoc:

Får man inte publik IP om man ber om det? Hur många kan man få och är det dynamiska?

Bahnhof tar (ibland?) betalt för publika ipv4 för nya kunder sen typ ett år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vad ska man ha 10Gbit som privatperson egentligen mer än att det är coolt? Lär ju kosta 1k+ mån antar jag?

Skrivet av varget:

https://www.bahnhof.se/akalla/akalla-husby-natort-ahn/10-mbit...

499kr/mån är listpris, jag betalar långt under det. Många betalar mer för långsammare internet än 499kr. Men ja lite är det "för att jag kan"

Steam:
<Uppladdad bildlänk>
min 3900X går i 100% då. Så med snabbare cpu skulle jag säkert kunna tanka snabbare.

Mm, skulle kosta 1499 kr/månad för mig.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av BasseBaba:

Testat att faktiskt _läsa_ tråden?
Gällande kostnad, första träffen på google:
https://www.bahnhof.se/akalla/akalla-husby-natort-ahn/10-mbit...
499:-
<Uppladdad bildlänk>

Så som jag sagt femtielva gånger innan, behöver man 10Gbit?
Förmodligen inte.
Kommer man få ut 10Gbit i verkliga användningar?
Förmodligen inte.

Finns det någon anlening att _inte_ köra på 10Gbit om man har möjlighet när det kostar 499:-?
Förmodligen inte.

Haha lol, hmm japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vad ska man ha 10Gbit som privatperson egentligen mer än att det är coolt? Lär ju kosta 1k+ mån antar jag?

För mig kommer det kosta 299 kr/mån och då har resten av fastigheten gruppanslutning (1000/1000 Mbit/s) från Bahnhof.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av bnr:

För mig kommer det kosta 299 kr/mån och då har resten av fastigheten gruppanslutning (1000/1000 Mbit/s) från Bahnhof.

Känns som man kan få bra deals om man bor på rätt ställe. Har själv 250/250 för 399kr i mån.
Kan inte välja mellan någon så de kan köra vilket pris de vill.

Permalänk

Lite om Bahnhof pris

Skrivet av Geckod:

Känns som man kan få bra deals om man bor på rätt ställe. Har själv 250/250 för 399kr i mån.
Kan inte välja mellan någon så de kan köra vilket pris de vill.

Ja mycket har att göra med var man bor och vem som äger fiberkopplingen. Som vi sett tidigare i tråden så när man är kopplad på deras eget när kan man få skyhöga hastigheter för billigt pris, medan om man t.ex är kopplad till telias öppna nät där de lixom hyr kablarna så blir det strax prishöjning. (Men tror man kan i många fall när man är del av telias öppna, be bahnhof ta över och då va i Bahnhofs egna nät. Sök på din adress på bahnhof.se (dubellparantes, du kanske kan se då att nypris är lägre än de du har idag, bah ring o be om de nya så fixar dem) så får du nog se mer)

Verkar vara ett beslut som ligger bortom deras kontroll, men sen är jag en trogen och nöjd Bahnhof kund så kan vara lite opartisk. Har inte den objektiva sanningen.

Permalänk
Medlem

Latenser i Bahnhof 10 Gbit/s-nät

Jag håller på att undersöka förutsättningarna för att kunna jobba hemifrån. Men det skulle, förutom relativt hög hastighet, även kräva låg latens, lågt jitter och låg PDV (Packet Delay Variation). Ni som har Bahnhof 10 Gbit/s, hur ser det ut med latenserna för er? Är det någon av er som har testat pinga någon annan med Bahnhof 10 Gbit/s? Det vore superintressant att få tag på lite empirisk data på hur det ser ut med latens, jitter och PDV mellan två (helst avlägsna) platser i detta nät. Och en Traceroute på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM0VXI:

Jag håller på att undersöka förutsättningarna för att kunna jobba hemifrån. Men det skulle, förutom relativt hög hastighet, även kräva låg latens, lågt jitter och låg PDV (Packet Delay Variation). Ni som har Bahnhof 10 Gbit/s, hur ser det ut med latenserna för er? Är det någon av er som har testat pinga någon annan med Bahnhof 10 Gbit/s? Det vore superintressant att få tag på lite empirisk data på hur det ser ut med latens, jitter och PDV mellan två (helst avlägsna) platser i detta nät. Och en Traceroute på det

Beror ju helt och hållet på vad man kör mot. Latensen har ju inget med hastigheten att göra. Om de företag man kopplar upp sig mot har samma ISP som du själv ökar oftast förutsättningarna. Sedan går det ju inte att trolla är det långt bort fysiskt så går latensen upp.
Oftast beror det på vilken lösning företaget man kopplar upp sig mot har för VPN lösning. Sitter 3 mil utanför Göteborg och till 2 olika företag i Göteborg skiljer det en del, det ena har jag 1ms till och det andra 45ms.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Beror ju helt och hållet på vad man kör mot. Latensen har ju inget med hastigheten att göra. Om de företag man kopplar upp sig mot har samma ISP som du själv ökar oftast förutsättningarna. Sedan går det ju inte att trolla är det långt bort fysiskt så går latensen upp.
Oftast beror det på vilken lösning företaget man kopplar upp sig mot har för VPN lösning. Sitter 3 mil utanför Göteborg och till 2 olika företag i Göteborg skiljer det en del, det ena har jag 1ms till och det andra 45ms.

Tack för ditt svar! Som du läst gäller frågeformuleringen två (eller fler) punkter i samma nät, i det här fallet Bahnhofs 10 Gbit/s-nät. De värden du uppger, 2 ms till ett företag och 45 ms till ett annat, har du och de företagen då sina abonnemang i Bahnhofs 10 Gbit/s-nät? Och är din uppfattning att dessa värden är volatila över tid?

Jag håller inte med dig om att det inte skulle finns något samband mellan latens och hastighet. I nät med högre hastigheter kan aktiv utrustning så som nätverksswitchar snabbare tömma sina paketköer jämfört med i nät med lägre hastigheter. Därmed kan också buffertar som finns i ändutrustningarna för att hantera jitter och PDV hållas lägre, vilket minskar latensen.
Avsikten med frågan är inte på något sätt menad att utmana fysikens lagar avseende ljusets hastighet, utan enbart ställd för att bilda sig en uppfattning om vilken prestanda man kan förvänta sig i nätet med tanke på dess aktiva utrustning, och jämfört med alternativ, så som att till exempel köpa dedikerad kapacitet 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM0VXI:

Jag kan hjälpa till och testa det du vill testa. Har 10 Gbit/s. Får ut runt 8 Gbit/s ner och ungefär lika mycket upp, vi ska inom kort få en till 10 Gbit/s uplink till fastigheten då det är lite tight just nu vid vissa tider. Skall nämnas att min router maxar ut runt 8-9 Gbit/s också, så kommer inte kunna maxa 100% av linan.

PM kanske är lämpligt för vidare surr?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Jag kan hjälpa till och testa det du vill testa. Har 10 Gbit/s. Får ut runt 8 Gbit/s ner och ungefär lika mycket upp, vi ska inom kort få en till 10 Gbit/s uplink till fastigheten då det är lite tight just nu vid vissa tider. Skall nämnas att min router maxar ut runt 8-9 Gbit/s också, så kommer inte kunna maxa 100% av linan.

PM kanske är lämpligt för vidare surr?

Toppen! Jag PM:ar dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM0VXI:

Tack för ditt svar! Som du läst gäller frågeformuleringen två (eller fler) punkter i samma nät, i det här fallet Bahnhofs 10 Gbit/s-nät. De värden du uppger, 2 ms till ett företag och 45 ms till ett annat, har du och de företagen då sina abonnemang i Bahnhofs 10 Gbit/s-nät? Och är din uppfattning att dessa värden är volatila över tid?

Jag håller inte med dig om att det inte skulle finns något samband mellan latens och hastighet. I nät med högre hastigheter kan aktiv utrustning så som nätverksswitchar snabbare tömma sina paketköer jämfört med i nät med lägre hastigheter. Därmed kan också buffertar som finns i ändutrustningarna för att hantera jitter och PDV hållas lägre, vilket minskar latensen.
Avsikten med frågan är inte på något sätt menad att utmana fysikens lagar avseende ljusets hastighet, utan enbart ställd för att bilda sig en uppfattning om vilken prestanda man kan förvänta sig i nätet med tanke på dess aktiva utrustning, och jämfört med alternativ, så som att till exempel köpa dedikerad kapacitet 😊

I allmänhet brukar VPN över internet fungera bra för mig, speciellt om man håller sig till samma operatör.
När jag satte upp mitt första VPN, nån gång under 90 talet, mellan Hongkong och Sverige så funkade det bra eftersom vi hade Telia i bägge ändar och Telia har en landlina till Hongkong. Nästa var mellan Sverige och Danmark och de funkade inget vidare då närmaste peering var i USA. Efter att jag slutat på det företaget så var det nån som tyckte att Telia var dyrt i Hongkong och då gick det inget vidare eftersom paketen gick över USA istället.

De som jag har 1 ms ping till har Bahnhof och jag har Telia. Eftersom Telia och Bahnhof har peering i Göteborg blir latensen låg.
Med en annan operatör kanske peering ligger i Stockholm och då blir det inte lika bra.
Sedan är det inte säkert att detta håller i sig över tiden. T.ex. hoppade Bahnhof av Netnod Gothenburg och då hoppade latensen upp till t.ex. Sunet.

Även om man har samma operatör är det inte säkert att det stabilt över tid. Om t.ex. en nod blir överbelastad kan paketen routas en annan väg.

Bufferbloat finns i många routrar och då ökar latensen med lasten så detta får man se upp med.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Går det nå Bahnhof på mail? Vad är mail adressen? Är inte kund och kan inte använda deras chatt tjänst och vill helst inte ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Går det nå Bahnhof på mail? Vad är mail adressen? Är inte kund och kan inte använda deras chatt tjänst och vill helst inte ringa.

Om det inte är hemligt kan du skriva till de offentligt på Twitter eller Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det inte är hemligt kan du skriva till de offentligt på Twitter eller Facebook.

Har varken Twitter eller Facebook
Sen är det ganska privat det jag vill tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Har varken Twitter eller Facebook
Sen är det ganska privat det jag vill tala om.

De kommer ändå bara kunna svara på allmänna frågor på e-post.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SM0VXI:

Jag håller på att undersöka förutsättningarna för att kunna jobba hemifrån. Men det skulle, förutom relativt hög hastighet, även kräva låg latens, lågt jitter och låg PDV (Packet Delay Variation).

Det låter inte som det vanliga excelknackandet direkt, vad jobbar du med?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Har nyligen själv bytt till Bahnhof 10 Gbit och är mycket nöjd! Bra hastigheter överlag. Kör deras Zyxelrouter vilket fungerar långt över förväntan, levererar det som förväntas. Eftersom att styrelsen i min BRF inte tror på fiberinstallationer(tele2/comhem coax räcker gott!), men godkänner att man bekostar det på egen hand så var det ju en no-brainer. 5000kr installation + 499kr i månaden är ju lätt värt.

Har kopplat ungefär såhär
Zyxelrouter > TP-Link 10Gbit switch(TP-Link TL-SX105) > Datorer och NAS

Edit: Kan tillägga att jag var, precis som många andra lite orolig över CG-Nat men kan meddela att jag fick ett publikt IP utan att ens fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

För att inte tala om att en 48x10G switch kostar ofantligt mer i både investering & energiförbrukning än en vanlig Gigabit-switch, vilket såklart spiller över på kunderna i slutändan i form av dyrare och sämre tjänster.

I andra länder löser man sådant här med GPON, vilket är ungefär som Coax över Fiber. Högre hastigheter på plakaten, men sämre tjänst.

GPON är 1Gbit, så den klarar absolut inte 10Gbit.
XGSPON har 10Gbit port, där man över en fiber kör en därefter en splitter till flera slutpunkter. Det är dock fortfarande fiber och absolut inte Coax. Men denna 10Gbit porten ska driva flera ONT(Fiberdosor eller va ni nu vill kalla det), visst att systemet är smart och kan skyffla hastighet där det behövs. Men att erbjuda flera 10Gbit uppkopplingar på en port känns som ett rån mot kunder.

Nästa steg är NG-PON2 med 40Gbit portar. Men då snackar vi också ganska höga priser i dagsläget.

Men jag är för PON systemet. Eventuellt kan det bli framtiden till att få ner priser/stabilisera priserna. Men att se 10Gbit hastigheter mot en enskild kund ser jag inte meningen med, då dessa hastigheter kräver dyr utrustning för att upprätthålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

XGSPON har 10Gbit port, där man över en fiber kör en därefter en splitter till flera slutpunkter. Det är dock fortfarande fiber och absolut inte Coax. Men denna 10Gbit porten ska driva flera ONT(Fiberdosor eller va ni nu vill kalla det), visst att systemet är smart och kan skyffla hastighet där det behövs. Men att erbjuda flera 10Gbit uppkopplingar på en port känns som ett rån mot kunder.

Nästa steg är NG-PON2 med 40Gbit portar. Men då snackar vi också ganska höga priser i dagsläget.

Men jag är för PON systemet. Eventuellt kan det bli framtiden till att få ner priser/stabilisera priserna. Men att se 10Gbit hastigheter mot en enskild kund ser jag inte meningen med, då dessa hastigheter kräver dyr utrustning för att upprätthålla.

PON är det passiva nätet till stor del, du har fortfarande en egen SFP i switchen hos nätet i regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

PON är det passiva nätet till stor del, du har fortfarande en egen SFP i switchen hos nätet i regel.

Ja? Vad har en SFP med detta att göra? Det är ju fortfarande styrkort i en isam eller pon-switch (Pizzabox som några kallar det) som krävs. Det är inte vanliga switchar som driver ett pon-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Ja? Vad har en SFP med detta att göra? Det är ju fortfarande styrkort i en isam eller pon-switch (Pizzabox som några kallar det) som krävs. Det är inte vanliga switchar som driver ett pon-nät.

Det är sant, men begränsningen lär ju hamna högre upp nätet precis som du kan ha lite för lite uplink på en aktiv switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är sant, men begränsningen lär ju hamna högre upp nätet precis som du kan ha lite för lite uplink på en aktiv switch.

Klart, det är ju där PON gör nytta att fördela hastigheten. Men en splitter är oftast på 32, sen kan man splitta vidare till fler splitters.
Det jag ville få fram är att 10Gbit blir dyrt, då vanligtvis väljer man investera i ett XGSPON nät där en port i första punkten som går mot en splitter är på 10Gbit, så då är det i alla fall minst 32 kunder bakom den.

Men vi har hamnat lite offtopic nu. Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Ja, xPON-teknik då. Hur som helst flera kunder delar på en viss uppströms/nedströms-kapacitet - precis som i DOCSiS över Coax.

Tekniken bygger ofta på proprietära plattformar/teknik och jag tror inte på den vägen riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Klart, det är ju där PON gör nytta att fördela hastigheten. Men en splitter är oftast på 32, sen kan man splitta vidare till fler splitters.
Det jag ville få fram är att 10Gbit blir dyrt, då vanligtvis väljer man investera i ett XGSPON nät där en port i första punkten som går mot en splitter är på 10Gbit, så då är det i alla fall minst 32 kunder bakom den.

Men vi har hamnat lite offtopic nu. Sorry

Tja, de mediaomvandlare med 10 Gbit/s jag sett ute i verkligheten har användarna inte ens kört 1 Gigabit/s-abonnemang på. Så tror inte det är något jättefara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Har kopplat ungefär såhär
Zyxelrouter > TP-Link 10Gbit switch(TP-Link TL-SX105) > Datorer och NAS

https://i.ibb.co/YczQnh0/sp.png

Zyxelrouter? Så det är något ny router de börjat med, vad jag vet annars att de skickar ut en Huwaei 10ge router innan som är rena skräpet. Den är stenhård styrt av dem, och går inte firmware uppdatera den själv, men är för sig vanligt med routar de skickar ut direkt från ISP. Sitter själv funderar på inskaffa en 10ge router som man känner att man har full kontrol över, men 10ge routrar är inte billigt direkt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av xervz:

Med UDMP SE inbyggt test. Tror Nadox server inte riktigt orkar med.
Har inte möjlighet att testa från en dator nu då jag inte har någon 10Gbit klient inkopplad på nätverket.
Men förr i tiden när jag körde pfSense låg jag på 7-8GBit men det krävde att jag tankade ner från Steam, battle net och Origin samtidigt.
<Uppladdad bildlänk>

Precis, man måste tänka på att den andra änden som ansluter mot också måste kunna trycka ut den hastighet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av nighter:

Zyxelrouter? Så det är något ny router de börjat med, vad jag vet annars att de skickar ut en Huwaei 10ge router innan som är rena skräpet. Den är stenhård styrt av dem, och går inte firmware uppdatera den själv, men är för sig vanligt med routar de skickar ut direkt från ISP. Sitter själv funderar på inskaffa en 10ge router som man känner att man har full kontrol över, men 10ge routrar är inte billigt direkt.

Det stämmer! Bahnhof verkar ha gått över till Zyxel istället. Mer specifikt är det en AX7501-B0. Har egentligen inga större klagomål på den och man kan ställa in det mesta. Mycket riktigt så verkar firmware även här skötas från Bahnhofs håll och även Zyxel själva verkar hänvisa till att det är leverantören som sköter detta (??).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Jag kör en UDM Pro, fiber rakt in i den (SFP+), funkar utmärkt.
Men precis som du skriver så kostar det en slant.

Visa signatur