Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gillar designen på en del av Jonsbo's chassin, men det där såg dessvärre otroligt tråkigt ut. No offense.
Säkert trevligt på flera sätt, men designen är i mig intetsägande. För mig ser det enbart ut som en glasbeklädd kub med lite rgb säkerligen antar jag?

Bra beskrivning, designen med glas var "tråkig" och därav gjorde jag mig av med chassiet.
Det hade dock ingen RGB, vilket var en bonus. Dock störde jag mig på "funktions-led/dioder" från moderkortet som märktes rätt bra i det mörka chassiet.

Tyvärr var det glas på båda sidorna, och jag tycker att det hade nog varit ett stilrent chassi om det bara varit utan glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det som suger med dagen chassin är att man inte kan dra ut moderkors plåten. Inga lådor kan få full pott om de saknar den funktionen.

Håller med, verkligen en funktion jag skulle vilja ha i mitt nästa chassi. Vet att Lian Li haft det på en del chassin, i olika serier och prissegment, genom åren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Saknar fortfarande mitt NZXT Phantom 820. FD R5an känner jag mer och mer som ett nedbyte 🙈 Men men, omständigheterna krävde ett mer mobilt chassi 😆

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Bra beskrivning, designen med glas var "tråkig" och därav gjorde jag mig av med chassiet.
Det hade dock ingen RGB, vilket var en bonus. Dock störde jag mig på "funktions-led/dioder" från moderkortet som märktes rätt bra i det mörka chassiet.

Tyvärr var det glas på båda sidorna, och jag tycker att det hade nog varit ett stilrent chassi om det bara varit utan glas.

Ja nej, jag tackar som sagt för tipset.
Men är det nånting som jag inte gillar med majoriteten av dom chassin som släpps nuförtiden så är det att trenden går mot att det ska vara glas ta-mig-fan all over the freaking thing. Glas på båda sidorna, glas i fronten, blä blä.
Tycker det räcker gott och väl med ena sidopanelen. Och för guds skull alla tillverkare, om ni ska envisas att göra allt som går och göra i glas...se då för fan till att åtminstone erbjuda en solid panel också. Skit samma om den behöver köpas till för en 100-lapp eller liknande, är chassit bra och by default kommer med glaspaneler, så är jag framme med plånkan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Snyggt! Såg det nu.
Snabb googling av den fantastiska insidan med fläktarna i botten, gick lite fort där Snyggt spotat

Man har ju stirrat på den både på insida och utsida ett antal gånger om man säger så...

Skrivet av RVX:

Raven serien delade väl ofta stomme med Fortress, och det var väl typ endast skalet utanpå som skiljde?
För mig @JonasT nämner det i sin excellenta recension av ditt chassi back in the days.

Som kuriosa: Fanns en vit version av RV02 också som var rätt ovanligt (Limited Edition), liksom FT02 hade en silver och en svart version.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Man har ju stirrat på den både på insida och utsida ett antal gånger om man säger så...

Som kuriosa: Fanns en vit version av RV02 också som var rätt ovanligt (Limited Edition), liksom FT02 hade en silver och en svart version.

Finns en med röd insida också, som jag vet att nån här på sajten har. Sååå jäkla snyggt!

Kände inte till vita versionen av RV02 faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När det är lätt meckat. Jag gillade IBM PC orginal chassi, man öppnade huvuen . Dock hade orginal moderkortet på IBM PC lite fler komponenter dom har idag.

När det var AT kragg, dvs var noga att svart satt emot svart

Sedan kom tower chassi..

Mardrömmen var ett chassi jag hade på 90 talet, det var uppbyggt i moduler. Så kragget sattt i en module och moderkortet i en annan module, sedan var det väldig trångt med utrymme för kablarna.

Glömmer aldrig en IBM PS/2 model x ( x != 30 ) utan en PS/2 som var byggd i tower chassi. Den datorn vägde 18 kg, det var en 386 i den. Tog 2 timmar att släppa hem den ifrån tunnelbanan och hemmet ...

Permalänk
Medlem

Favorit-chassi som jag haft "hands on" tid med?
AOpen H450A

Favorit-chassi som finns?
FD Meshify 2 Mini/Compact eller mac pro chassit som var en scam?

Favorit-chassi som inte existerar än?
(Har inga planer på att försöka sälja idén eller starta produktion idag, Så gratis idé?)
Om-designat Lian-Li PC-O11D fast front panelens glas är utbytt mot 10-12 mesh-täckta 5,25 tum platser(likt Antec 900), med modulära skenor för 120/140mm fläkt/radiator montering. USB portar och knappar på sidan om som på PC-O11D XL, och kanske en extra stående 5,25 tums plats. PSUn hamnar antingen bakom moderkortet eller vid 5,25 tums platserna(eller i botten beroende på hur många 5,25 tums platser/max radiator chassit baserats på). Minst 8 expansionsplatser och tar flesta moderkort storlekar(ej SSI MEB), Minst 170mm CPU kylar höjd. Stöd för 3x(2x vid botten PSU) 360/420mm radiator beroende på storlek. Chassit ska stå på maskinfötter så man kan justera höjden. Sidopanel i icke tonat glas eller ventilerad sidopanel med "pogo-pins" för monterade fläktar. Absolut ingen onödig plast. Inga medföljande fläktar.
Rätt så enkel lådformig design med, i mitt huvud är den FD Meshify liknande/inspirerad, men det finns säkert bättre designs.

Nästa chassi blir nog dock ett hemmagjort ITX chassi utan diskret grafikkort...

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk

Minns att jag hade något riktigt rejält chassi i ungdomens dagar. (2007 så tydligen inte så ung ändå)
90cm högt och så tunt material så petade man på det gungade det i flera minuter kändes det som.

bildhttps://photos.app.goo.gl/f4Na9tQXSrQvGNrn6
Tydligen hade jag av någon anledning sidorna hängande på väggen för att torka efter jag lekt med spritpenna på dom

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Chieftec Dragon. Hade ett flertal av detta chassi, både midtower och fulltower. Ej mina på bild.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av E15597:

men de var ju sylvassa... man blödde så fort man öppna upp dem

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Antec Sonata med ljuddämpande mattor inuti! En klassiker!

Det enda chassi jag varit nostalgisk över. Gav bort mitt men lyckades få tillbaka det ett par år senare. Står i källaren i väntan på retro-bygge "nån gång".

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Moderator
Moderator

HAF X, för stort för mina preferenser nuförtiden (ITX) men känns i princip tidlöst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Antec p182..med vissa mods klart tystaste chassit man ägt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Antec p182..med vissa mods klart tystaste chassit man ägt

Håller med dig, det chassit var grymt och tyst, det jag kommer ihåg mest utav alla chassin man haft!

Permalänk
Medlem

Fractal Define 7 XL helt klart den bästa chassi som jag har haft. Har haft Fractal Define XL version 1 och 2 med. Ingen glas sida då jag vill ha ljudisolerad chassi med dammfilter. Den nya Fractal Define 7 XL kan man välja att ha glas eller ljudisolerad sida på en av sidorna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Intel Core™ i9 10900K | Corsair H100 | 4x8 GB Corsair 2933Mhz | ASUS ROG STRIX Z490-F | ASUS GTX 2080 8GB | Corsair AX 850W | Samsung 980 PRO 1TB | Logitech Wireless Solar K750 | Logitech Wireless G603 | Yamaha RX-V757 | Dynavoice 7-1 Surround | ASUS 27" ROG Swift PG279Q | BenQ GW2780 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men de var ju sylvassa... man blödde så fort man öppna upp dem

Det var ju standard, om man inte offrade till blodguden minst en gång när man höll på att fixa i datorn, så funkade inte datorn sen och man fick skruva isär igen

Min Amiga var inte så snäll på den fronten heller, tog en hel natt att flytta över moderkortet från orginalchassit till towern (TowerHawk 1200), med många plåster XD

Bägge chassina tålde en 80kg person sittandes på dem iaf

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Älskar själv Cooler Master NR200P snyggt väldigt bra kylning och billigt. Bästa jag haft och snyggt på skrivbordet

https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar...

Instämmer.

Relativt lättarbetat, snygga lösningar för ett par ssd:er och en mekanisk hd, bra luftflöde om planeras alright, ser snyggt ut på skrivbordet. Lätt att göra rent.

Ska något minus nämnas kan det vara att mesh på nästan alla sidor och bra luftflöde innebär ett visst susljud hela tiden men det är å andra sidan ett mer jämt sådant än exempelvis en miniPC med en minifläkt som kan vara knäpptyst och efter att exponeringskompensationsreglaget i rawtherapee dragits ett par cm åt ett håll så går den tvärt över till "...ooooEEEEEEEEEEE" på liten-fläkt-vis, just som en laptop.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

CaseLabs M8 eller 011.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Antec P 180.
Har fortfarande kvar ett par "i lager" som jag inte behövt använda ännu och jag hoppas att det komemr nått liknade igen eller nått som verkligen är en utveckling och förbättring på det för idag skulle man ju ganska lätt kunna möjliggöra passivkylning om det standardiserades på vettigare sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

När det är lätt meckat. Jag gillade IBM PC orginal chassi, man öppnade huvuen . Dock hade orginal moderkortet på IBM PC lite fler komponenter dom har idag.

När det var AT kragg, dvs var noga att svart satt emot svart

Sedan kom tower chassi..

Mardrömmen var ett chassi jag hade på 90 talet, det var uppbyggt i moduler. Så kragget sattt i en module och moderkortet i en annan module, sedan var det väldig trångt med utrymme för kablarna.

Glömmer aldrig en IBM PS/2 model x ( x != 30 ) utan en PS/2 som var byggd i tower chassi. Den datorn vägde 18 kg, det var en 386 i den. Tog 2 timmar att släppa hem den ifrån tunnelbanan och hemmet ...

Det var förmodligen en PS/2 model 80 i så fall. Tunga som tusan och helt i hårdplast. Men de ha bärhandtag!

Borde dra fram min igen och se om den lever fortfarande

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Meshify C och NR200P

Två chassin som jag fortfarande äger och använder.
Välbyggda och med bra kylning för vad dom är.

Permalänk
Medlem

Ghost S1, roligt att bygga i och snyggt. Hoppas nu på nya R1.

Permalänk
Medlem

Bara jag som gillar Node 304 ? =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Kör nu naket Xtia Pro-L med vattenloop. Spännande och annorlunda.

Men Lian Li 110D mini…helt lysande!!

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/202312?l=eyJyZXNvdXJ...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Zalman ZM-T2 var riktigt kul att bygga i, och det blev jäkligt kompakt för ett mATX chassi!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bosse78:

Bara jag som gillar Node 304 ? =D

Gillade uppdaterade brorsan Core 500, har två, men fulländande var de väl inte direkt.
Väntat i många år, helt förgäves, på att de ska släppa en ny kub.

Till dess blir det min Jonsbo V8.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Estetiskt sett är Power Mac G5 nära inpå fulländad.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Instämmer.

Relativt lättarbetat, snygga lösningar för ett par ssd:er och en mekanisk hd, bra luftflöde om planeras alright, ser snyggt ut på skrivbordet. Lätt att göra rent.

Ska något minus nämnas kan det vara att mesh på nästan alla sidor och bra luftflöde innebär ett visst susljud hela tiden men det är å andra sidan ett mer jämt sådant än exempelvis en miniPC med en minifläkt som kan vara knäpptyst och efter att exponeringskompensationsreglaget i rawtherapee dragits ett par cm åt ett håll så går den tvärt över till "...ooooEEEEEEEEEEE" på liten-fläkt-vis, just som en laptop.

Finns en annan grej med det. Ni vet max varianten som kostar 6500kr man kan göra reverse mod som blir som max och får plats med 240mm radiator i toppen. MEN detta är egentligen för glasskivan så tempen går ändå upp för gpun. Kär du mesh sidan så är det meningslöst

Fläkt suset går att styra har corsair commander pro jag satt i fronten för styra fläktarna. Fått bort suset. Bra fläkt kurva på mitt 6750xt gör att jag hör inget längre

Men ändå coolt att med så pass billig chassi göra om det relativt lätt till ett max chassi:-)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Alla mina Fractal Design Define i olika versioner,
Men mest min vita FD Define S, som bara finns i ett exemplar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...