Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

YES

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20P182/P182FrontAntec.JPG

Mitt förra var ett P183 v3, det var jag väldigt nöjd med. Jag gillar deras grejor så det blev ett P101 Silent nu. Förra datorn har jag kvar i garderoben som reserv. Före det hade jag ett Gigabyte Triton. Då det "bara" var en 6400 Core 2 Duo behövdes inga dramatiska kylarlösningar så det chassiet gjorde ett bra jobb också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aaah, FT02 med ett annat yttre med andra ord 🙂
Härliga chassin!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En av de mest udda men helt underbar att bygga i.
EVGA DG-87.

Som sedan blev så här.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

En av de mest udda men helt underbar att bygga i.
EVGA DG-87.
<Uppladdad bildlänk>
Som sedan blev så här.
<Uppladdad bildlänk>

Wow! Riktigt coolt, detta chassi har felt flugit under radarn 😧
Får man fråga vart du fick tag i ditt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mitt absoluta favoritchassi är nog Lian li pc 60. Finns bra mycket bättre idag men inte om det handlar om nostalgi

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Hade runt 2006 ett Cooler Master Wave master som jag älskade. Det var innan rgb var riktigt på tapeten. Den lös dock blått i fronten och var allmänt galet snygg med fronten i borstad aluminium. Dock var jag mindre nöjd med valet av fläktar. Fanns bara plats för 80 mm vilket iofs var normalt då. Mins att jag hade en 80-120mm adapter bak för att få ner ljudnivån men ändå ha vettigt luftflöde. Hade även dämpmattor i den så det var väldigt tyst. Dock såldes den av okänd anledning när jag gick över till bärbar. Ångrar det än idag. Det hade kunnat moddats till perfektion annars

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker fortfarande Corsair 350D. 800D är nice med är för stort egentligen.

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Cases/Obsid...

Har fortfarande detta och kommer nog inte byta så länge man inte vill ha tag i uppdaterade portar i framtiden.

Permalänk
Musikälskare

Vad kan gå fel med ett Chieftec?

Cred till backlun_d där jag lånade bilden

Skrivet av cr1ll3:

Mitt absoluta favoritchassi är nog Lian li pc 60. Finns bra mycket bättre idag men inte om det handlar om nostalgi

<Uppladdad bildlänk>

Det hade jag i många år i svart, nostalgi!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Chieftec Dragon med egentillverkad fönster "mod" med plexiglas från Biltema (eller Clas Olsson) och gröna cfl lysrör, tiden innan led slog igenom. Byggd som en tank med tjock plåt och vägde bly, vilket gav fördelen att man kunde borra och gänga direkt i lådan för egna fästen för allt.
På den tiden var det lite mera bök för alla moddar då inget fanns att köpa färdigt, man fick snickra själv och komma i kontakt med konstiga butiker...

Permalänk
Medlem

För mig är det helt klart Silverstone SG09. Ett ca 20l stort mATX chassi som kunde hantera stora (på den tiden) grafikkort och ATX-PSU. Tog inte länge innan de släppte SG10, som såg betydligt trevligare ut, SG09 ser ju lite ut som en billig hemmabiosub.
Hade chassit i cirka 6 år, med som bäst, R7-3700x som kyldes av Noctua NH-D14 med PWM fläktar. AMD 5700 GPU till det.
Smidigt som tusan är det.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

Coolermasters underbara Aluminiumchassie!
Coolaste burken jag ägt!

https://www.newegg.com/silver-cooler-master-wave-master-atx-m...

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Hade runt 2006 ett Cooler Master Wave master som jag älskade. Det var innan rgb var riktigt på tapeten. Den lös dock blått i fronten och var allmänt galet snygg med fronten i borstad aluminium. Dock var jag mindre nöjd med valet av fläktar. Fanns bara plats för 80 mm vilket iofs var normalt då. Mins att jag hade en 80-120mm adapter bak för att få ner ljudnivån men ändå ha vettigt luftflöde. Hade även dämpmattor i den så det var väldigt tyst. Dock såldes den av okänd anledning när jag gick över till bärbar. Ångrar det än idag. Det hade kunnat moddats till perfektion annars

<Uppladdad bildlänk>

Min favorit med!

Permalänk
Medlem

P180/P182 känns ju för lätt att nämna. Jag måste också säga att GX601 från Asus ligger riktigt bra till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det var förmodligen en PS/2 model 80 i så fall. Tunga som tusan och helt i hårdplast. Men de ha bärhandtag!

Borde dra fram min igen och se om den lever fortfarande

Kom inte ihåg model.. Men den vägde 18 kg , bara att det var i en tower låda...

IBM PS/2 model 30 var den som blev populärast för den hade ISA buss och inte MCA buss. IBM ville med lansringen av PS/2 göra det svårare att göra kloner, därav tog det fram en egen buss, som floppade.

Fanns faktiskt en 32 bitars verision av ISA, EISA hette den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Kom inte ihåg model.. Men den vägde 18 kg , bara att det var i en tower låda...

IBM PS/2 model 30 var den som blev populärast för den hade ISA buss och inte MCA buss. IBM ville med lansringen av PS/2 göra det svårare att göra kloner, därav tog det fram en egen buss, som floppade.

Fanns faktiskt en 32 bitars verision av ISA, EISA hette den.

Var det en tower och 386 var det sannolikt en model 80, det är enda 386-towern jag kan komma på i ps/2-serien.

MCA är en udda buss som aldrig slog fullt ut. Lite för tillkrånglad enligt IBM-standard då

Eisa blev inte heller nån jättehit... mest Compaq som var drivande för att sprida den. Har 3 eisa-datorer här i hyggligt fungerande skick, alla tre är Compaq från cirka 1992 till 1995. Ett löst moderkort med två eisa-slots har jag också. Det är tyvärr inte helt frisk...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Silverstone FT05b!

Önskar fler chassin hade moderkortet roterat 90 grader

Permalänk
Medlem

Jag har byggt i många chassin genom åren. Några jag gillat men inte ägt själv är ovan nämnda CM Wave och Antec Sonata. Sonatan var oerhört tyst men kändes billig (vilket den iofs var) med plasten då jag gått över till aluminium med Lian-Li och först PC-60 och PC-80 för att sedan fastna med ett PC-767 i över 10 år.

120mm-fläktar var en bra uppgradering från tidigare 80mm och designen var något alla la märke till oavsett om de gillade den eller inte. Hade det inte varit för avsaknaden av USB 3 och att jag sista 5 åren varit tvingad att ha datorn på fel sida skrivbordet så hade jag nog fortfarande använt det. Sedan två år tillbaka har det varit Phanteks Evolv ITX.

Min nominering till favoritchassi genom tiderna får delas mellan ovan nämnda Lian-Li PC-767 och Amiga 1200.

Permalänk
Medlem

mitt hemmabyggda ca 1400mm höga låda hm halva är 19" rack 4m aluplåt & Rexroths aluprofiler för maskinlinjer.
annars lian li speciellt deras 4kantiga stora låda med 2 kamrar från typ 2015 eller nåt, ogillar små chassin ledsnat på smålådar & för mycket pill. (byggde egen låda för att alla atx chassin var för små & de som var bra hade bara massa hårddiskplatser (serverlådor))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
DingDongerMcDongface

Sjukt nostalgiskt att bläddra genom det här

Jag vet inte riktigt om jag har en favorit, men det var ett tag som jag VERKLIGEN ville ha ett Bitfenix Prodigy, av oklar anledning.

Permalänk
Medlem

Antec Performance P280

Var riktigt nice att bygga i och många möjligheter. Nackdelen att det var extremt stort

Köpte det 2011 efter sett en recension av Jonas https://www.sweclockers.com/test/14730-antec-performance-p280

Permalänk

Sliger Cerberus X
SFF ATX-chassi

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6911402/corsair-obsidian-900d-sva... är nog det jag gillat bäst, kör fortfarande med det och kommer garanterat göra så i många år till. annars är det nog Fractal Design´s olika chassina som jag gillar för övriga datorer där ljudnivån inte spelar så stor roll, kör det för ungarnas datorer och en server.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hm... Min första egna dator hade något 300 - 400kr chassi från Jula.

Skönaste jag byggt i är just nu det jag använder själv: Ett Fractal Define R6, sjukt lätt att montera i. Lagom stort.

https://www.inet.se/produkt/6902898/fractal-design-define-r6-...

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20P182/P182FrontAntec.JPG

Tyvärr vittrar plasten sönder så snart är sagan slut för mitt Antec P182 som jag fortfarande använder 11 är efter inköp. För mig blir Phanteks P600 en värdig tronföljare.

Permalänk
Medlem

Mest nostalgi för mig är nog Lian Li PC-V600

Dock en skamlös kopia på dåvarande Mac chassi

Permalänk

Jag har aldrig ägt ett, men:

LIAN LI PC-D600. De görs inte så här längre.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

I en tid då de flesta var svart, vit eller beige färg så var Thermaltake fränast

Och när fast and the furious stuket började avta så kom dom med nästa konstverk

Jag kommer ihåg mitt HTPC bygge med en core2duo och 8800gt i SLI med vattenkylning.

Thermaltake gjorde en jävligt fin serie HTPC chassin med skärmar ett tag. Dom träffade rätt gång på gång ett tag

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

Mitt absoluta favoritchassi är nog Lian li pc 60. Finns bra mycket bättre idag men inte om det handlar om nostalgi

<Uppladdad bildlänk>

Mitt Lian Li PC-7 Scand såg likadant ut, älskade det chassit, så lätt och enkelt att bära med sig vilket var vanligare då man lanade en del. Finns inga chassi som dessa längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Sjukt nostalgiskt att bläddra genom det här

Jag vet inte riktigt om jag har en favorit, men det var ett tag som jag VERKLIGEN ville ha ett Bitfenix Prodigy, av oklar anledning.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRNNRl5KbIZc4_v6tQuCfGcYANymv9vs_ACloKItWmft3T1872ZgDaLs_Kj4fAKTlktlnA&usqp=CAU

Använder fortfarande mitt, tuggar på som NAS när man övergett mITX för vardagsburken

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+