Varför avskaffas inte ränteavdraget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

WOW, bostadspriserna har gått upp som en raket, vilket anses vara bra!? 🤦

Tänk dig mat och transport. Om de går upp som en raket borde i samma anda vara bra? Ju mindre mat och ju mindre drivmedel du får för pengarna desto bättre?

Så när du har sålt din raket bostad, var tänker du bo då? Uteliggare? För inga andra lägenheter har gått upp bara din? 🙂 Unbelievable...🙄

PS Ränteavdraget borde aldrig ha funnits och fastighetsskatten borde aldrig ha avskaffats. Det är ju skatt på hederligt arbete som ska sänkas. Man ska inte bli rik som bostadparasit utan att göra ett skit. Bonneförnuft.

Konstigt resonemang, men ganska vanligt i avundsjuke-Sverige. Fastighetsskatt är helt sjukt, när du bor i exempelvis ett småhus, förklara för mig hur jag tjänar pengar på att värdet på min fastighet ökar? Det är detta du menar är en bra grej? Fastighetsskatten i sin gamla form drev vanliga människor till ruinens brant och stal deras besparingar för att mätta en sjuk statskassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Ska man ta bort ränteavdragen kan man ta och skippa att mina skattepengar går till att bygga subventionerade hyreslägenheter också.

Investeringsstödet är redan avskaffat sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

När fastighetsskatten avskaffades fick de flesta betala kommunal fastighetsavgift istället, den är på 0.75% av taxeringsvärdet (med maxtaxa dock, nu drygt 8000kr tror jag); vi som bor i bostadsrätt eller villa i stad betalar ofta tomträttsavgäld - en kommunal påtvingad tomthyra/"fastighetskatt" som är baserad på taxeringsvärdet - vilket som bekant stigit vansinnigt för tomtmark. Förtätas och försämras området, så att taxeringsvärdena stiger ännu mer än de redan gjort, kan man som jag få en ökad avgift på mellan 15000-20000 per år. Lite oklart vad det hamnar på, föreningen hoppas överklaga.

Avskaffandet av fastighetsskatten ledde till att de flesta fick högre avgift istället, men eftersom taxeringsvärdena skjutit i höjden kriminellt mycket sedan dess skulle ett återinförande av en gammeldags fastighetsskatt göra stora hål i folks plånböcker utan begränsningsregler. Jag tycker det är rimligt att inte ha fastighetsskatt, att avveckla ränteavdraget försiktigt, samt höja vinstskatten en smula (och kräva in den inom rimlig tid).

Fastighetsskatt är kanske konstigt, men värdestegringarna på fastigheter har inte uppstått ur ett vakuum eller genom att folk renoverat sina kök så jäkla fint; det är politiska beslut som ligger bakom.

Lågräntepolitik, RUT-avdrag, bidrag till solceller, laddstolpar, skattebetalarsubventionerade utförsäljningar av hyresrätter som ombildas till bostadsrätter, bostadsbrist, ränteavdrag, avskaffande av fastighetsskatt, segregation - allt detta driver priserna på fastigheter uppåt.
Och gynnat den som äger under tiden. Och ve den som råkar bo i hyresrätt och istället drabbats av samma politik. Hyrorna går upp, speciellt i nyproduktion - bostadsbrist är mysigt för hyresvärdarna. Köerna är milslånga till hyresrätter. Tvåor och treor lönar sig bättre än fyror och femmor trots att det är de senare det är mest brist på. Ränteavdrag? Solceller och laddstolpar? LOL - parkeringsplatser och garage tas istället bort för att ge plats till bostadsrätter. Undantaget enstaka år på 1990-talet har det generellt sett varit mycket mer lönsamt att bo i vad som helst än hyresrätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Staten får ju in pengarna oavsett.
Är det annan långivare skattar ju den istället.

Så hur hade det påverkats om avdraget togs bort? Hade bankernas vinster gått ner och därmed deras inbetalning av bolagsskatt?

På sikt hade det förstås (förhoppningsvis) lett till lägre priser på bostäder vilket förstås kan dra ner bankernas utlåning i viss mån, i alla fall relativt om ränteavdraget får vara kvar, men bankernas vinstmarginaler på lånen påverkas ju inte av att låntagaren får dra av för räntekostnaden eller ej.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Så hur hade det påverkats om avdraget togs bort? Hade bankernas vinster gått ner och därmed deras inbetalning av bolagsskatt?

På sikt hade det förstås (förhoppningsvis) lett till lägre priser på bostäder vilket förstås kan dra ner bankernas utlåning i viss mån, i alla fall relativt om ränteavdraget får vara kvar, men bankernas vinstmarginaler på lånen påverkas ju inte av att låntagaren får dra av för räntekostnaden eller ej.

Varför skulle bostadspriser sjunka pga ränteavdraget tas bort?
Har man inte råd med 5% ränta så kan man inte vänta i 12 månader till pengarna kommer...

Priserna sjunker om utbudet ökar, så länge det är bostadsbrist där jobben finns så kommer priserna öka.

Ni som tror att priserna sjunker om avdraget tas bort, ge ett exempel på ett land med samma medellön och standard som Sverige där priserna i storstäder är låga.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag vet att jag är på rätt spår och skatterätt har du helt enkelt inte koll på. Jag har studerat skatterätt och jobbat med företagsbeskattning och redovisning i många år så jag har i alla fall vissa kunskaper inom området. Det är inget område för tyckande utan det finns rätt och fel och det du skriver ovan och i tidgare inlägg är i många stycken fel. Se inlägget du citerade för en förenklad beskrivning av hur det svenska skattesystemet är utformat.

Jag är ingen expert, men du får gärna förklara på ett sätt som går ihop med hur reglerna ser ut. Du pratar om företags beskattningsbara inkomst och hur den påverkar deras inkomstskatt, men företag har ju inte inkomstskatt exempelvis.

Företag bidrar ju med skatt på några olika sätt. Om man ser arbetsgivaravgiften som en skatt exempelvis så är det en del, och en ganska viktig del för den går inte att komma undan med avancerad skatteplanering till skillnad från skatter baserade på vinsten. Ett större bolag har ju rätt stora möjligheter att skatteplanera med de regler vi har idag, även om det utförs vissa regeländringar för att i alla fall ge ett sken av att man försöker begränsa detta, men arbetsgivaravgiften kommer man ju inte undan även om man får det att se ut som att man går med förlust varje år i ett visst land. Företag bidrar också genom att skapa mervärde, om ett företag köper in produkter för hundra kronor och säljer dem för tvåhundra så har företaget skapat ett mervärde på hundra kronor som innebär en extra skatteinbetalning på 20-25 kronor (beroende på om priset är med eller utan moms). Momsen betalas dock inte av företaget direkt utan av kunden. Sen är ju den stora biten, i alla fall för företag som inte sysslar med spekulationer i värdepapper av olika slag eller så, bolagsskatten.

Sen är ju banker lite speciella på några sätt. Till exempel betalar de (eller vi kunder) inte moms för de flesta av deras tjänster, men de får också betala den specifika bankskatten baserad på hur mycket skulder som banken äger, som dock är väldigt låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är poängen. Bostadspriserna idag är extremt höga och mycket beror det på diverse stimulanser, och förstås extremt låga räntor vilket också är en form av stimulans. Men det är ju en svår balansgång. Ingen (well, ingen som äger sin bostad i alla fall) vill ju att bostadspriserna ska krascha utan snarare sakta gå neråt mot mer normala nivåer. Att ta bort ränteavdraget, gärna med långsam nedtrappning, hade kunnat hjälpa med det. Samtidigt är ju räntorna kraftigt på väg uppåt nu så det drar ju ner priserna också, och där är ju taket mycket högre liksom, så risken att marknaden kraschar är mycket större. Hade man trappat ned ränteavdraget när räntan var max tre procent så hade det inte svidit så mycket då förstås, men nu när kostnaderna redan ökar kraftigt för många belånade så är det svårare.

Precis, problemet är att när räntorna redan dragit blir det ju en katastrof om man plockar bort ränteavdraget.

Och som du säger, vi som redan är inne på marknaden vill ju inte ha någon nedtrappning. Nedtrappningen måste ju gå långsammare än värdeökningen, annars sitter man i ett läge där nedtrappningen leder till förlust hos alla som redan äger, vilket i sin tur leder till en inlåsning.

Shitstormen är i min mening att man aldrig borde ha gjort allt detta skit från början.
Jag hade hellre köpt en lägenhet för 1 miljon till 8% ränta och inget ränteavdrag, än att köpa för 8 miljoner för 1% ränta.

Problemet är att räntan och avdraget har "tvingat" marknaden att köpa till belopp som blir helt ohållbara om räntan och avdraget försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle bostadspriser sjunka pga ränteavdraget tas bort?
Har man inte råd med 5% ränta så kan man inte vänta i 12 månader till pengarna kommer...

Priserna sjunker om utbudet ökar, så länge det är bostadsbrist där jobben finns så kommer priserna öka.

Ni som tror att priserna sjunker om avdraget tas bort, ge ett exempel på ett land med samma medellön och standard som Sverige där priserna i storstäder är låga.

Tas avdraget bort direkt så kommer folk få låna minde då bankerna tar med det i beräkningen när de gör sin kalkyl, alltså har köparna som behöver lån en lägre budget att röra sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så hur hade det påverkats om avdraget togs bort? Hade bankernas vinster gått ner och därmed deras inbetalning av bolagsskatt?

På sikt hade det förstås (förhoppningsvis) lett till lägre priser på bostäder vilket förstås kan dra ner bankernas utlåning i viss mån, i alla fall relativt om ränteavdraget får vara kvar, men bankernas vinstmarginaler på lånen påverkas ju inte av att låntagaren får dra av för räntekostnaden eller ej.

Om man enbart tog bort avdraget hade bankernas vinst inte påverkats, bostadsägare hade blivit fattigare och staten fått mer pengar. Det betyder fortfarande inte att det är en kostnad för staten i dagsläget även om man vill kalla det så i bokföringen.

Det är dags att släppa tankevurpan om att det är billiga lån som driver bostadspriserna, det hjälper såklart till i viss mån men orsaken är i grunden bristande utbud. Ingen betalar mer än den behöver för en bostad bara för att lånet är lite billigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle bostadspriser sjunka pga ränteavdraget tas bort?
Har man inte råd med 5% ränta så kan man inte vänta i 12 månader till pengarna kommer...

Priserna sjunker om utbudet ökar, så länge det är bostadsbrist där jobben finns så kommer priserna öka.

Ni som tror att priserna sjunker om avdraget tas bort, ge ett exempel på ett land med samma medellön och standard som Sverige där priserna i storstäder är låga.

Jag vet inte hur mycket ekonomi du läst men det är inte bara utbudet som påverkar utan också efterfrågan. Bostadsmarknaden är förstås speciell eftersom alla behöver en bostad, så efterfrågan kan inte gå ner hur mycket som helst, men efterfrågan inom vissa prissegment varierar ju beroende på kostnaden för lån och förstås disponibel inkomst hos köparna.

Ett radhus här i närheten exempelvis kostade förra året 11-12 miljoner, i år är det nere på typ 10-11. Det beror inte på att husen eller området blivit mindre attraktivt eller att efterfrågan på bostäder inom kommunen gått ner utan på att kostnaden för att låna pengar har gått upp. Inte för att ränteavdraget minskats förstås utan för att räntorna har stigit, men för låntagaren är det ju samma sak; högre kostnader. Om något hushåll enligt bankens kalkyler behöver X pengar kvar varje månad efter att boendekostnaden är betald så är det ju vad som gäller. Kostar lånet mer så kan man inte låna lika mycket för man måste ha X kvar när kostnaderna för lånet är betalda.

Så om det tidigare fanns en grupp som kunde tänka sig att köpa ett hus för över en viss summa, säg tio miljoner, och den gruppen bestod av 5% (helt taget ur luften förstås) av spekulanterna, och den gruppen nu bara består av 3% av spekulanterna, eller om det totala antalet spekulanter minskar för folk blir mindre benägna att göra fastighetsaffärer när marknaden är mer osäker, så kommer ju budgivningarna inte att gå lika högt. Detta kan innebära att utbudet går ner också förstås, folk är som sagt mindre benägna att sälja sina bostäder när priserna för första gången på länge pekar nedåt. Samtidigt drabbar ju ökade räntekostnader även befintliga husägare när de behöver lägga om sina lån eller så, vilket i sin tur kan göra att en del måste sälja sina hus, vilket kan öka utbudet igen, och så vidare.

Det finns ju flera exempel från "verkligheten", till exempel denna artikel i GP (kan vara paywall så jag citerar).

Skrivet av Göteborgs Posten 2022-09-30:

På uppfarten till Lisa Falks och Anders Bursviks egnahemsvilla i Fräntorp står två Porschar och ett par motorcyklar.

Huset har legat ute på Hemnet sedan i slutet av juni. Först för 7 250 000 kronor. Sedan för 6 990 000.

Det går trögt.

– Det är fan ingen som vill ha det, vi har inte ens fått ett skambud. Det känns skitsnopet, säger ägaren Lisa Falk.

Hon och partnern Anders Bursvik har hittills haft tre visningar. Enbart två par har varit och tittat.

...

Det försvunna intresset står i bjärt kontrast till den värdering egnahemsvillan gavs under våren – 7,7 miljoner kronor.

...

Lisa Falk och Anders Bursvik har bott i Fräntorpsvillan i 11 år och köpte huset för 3,5 miljoner kronor.

Så priserna går ner. De får "inte ens" 100% extra efter elva år, katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ju flera exempel från "verkligheten", till exempel denna artikel i GP (kan vara paywall så jag citerar).
Så priserna går ner. De får "inte ens" 100% extra efter elva år, katastrof.

Fattar inte att man står och grinar ut i media...
Förstår inte heller problemet, köpte dom för 3,5 mille har dom ju långt ner till förlust, och sen köper dom ju i samma marknad så nästa objekt blir väl billigare också.
Problemet är väl att Porscharna ligger inbakade i bolånet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så priserna går ner. De får "inte ens" 100% extra efter elva år, katastrof.

Det känns som man definierar katastrof på olika sätt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag vet inte hur mycket ekonomi du läst men det är inte bara utbudet som påverkar utan också efterfrågan. Bostadsmarknaden är förstås speciell eftersom alla behöver en bostad, så efterfrågan kan inte gå ner hur mycket som helst, men efterfrågan inom vissa prissegment varierar ju beroende på kostnaden för lån och förstås disponibel inkomst hos köparna.

Ett radhus här i närheten exempelvis kostade förra året 11-12 miljoner, i år är det nere på typ 10-11. Det beror inte på att husen eller området blivit mindre attraktivt eller att efterfrågan på bostäder inom kommunen gått ner utan på att kostnaden för att låna pengar har gått upp. Inte för att ränteavdraget minskats förstås utan för att räntorna har stigit, men för låntagaren är det ju samma sak; högre kostnader. Om något hushåll enligt bankens kalkyler behöver X pengar kvar varje månad efter att boendekostnaden är betald så är det ju vad som gäller. Kostar lånet mer så kan man inte låna lika mycket för man måste ha X kvar när kostnaderna för lånet är betalda.

Så om det tidigare fanns en grupp som kunde tänka sig att köpa ett hus för över en viss summa, säg tio miljoner, och den gruppen bestod av 5% (helt taget ur luften förstås) av spekulanterna, och den gruppen nu bara består av 3% av spekulanterna, eller om det totala antalet spekulanter minskar för folk blir mindre benägna att göra fastighetsaffärer när marknaden är mer osäker, så kommer ju budgivningarna inte att gå lika högt. Detta kan innebära att utbudet går ner också förstås, folk är som sagt mindre benägna att sälja sina bostäder när priserna för första gången på länge pekar nedåt. Samtidigt drabbar ju ökade räntekostnader även befintliga husägare när de behöver lägga om sina lån eller så, vilket i sin tur kan göra att en del måste sälja sina hus, vilket kan öka utbudet igen, och så vidare.

Det finns ju flera exempel från "verkligheten", till exempel denna artikel i GP (kan vara paywall så jag citerar).
Så priserna går ner. De får "inte ens" 100% extra efter elva år, katastrof.

Jag tror snarare driftkostnader har fått huspriserna att sjunka, inte ränteläget.

I min förening har vi sålt 4 lgh sedan april (2st från hrf till brf) och priserna är ca samma.
Vi är dock skuldfria som förening, men jag bor i Stockholm.

Edit.
I min kalkyl från 2015 så står inte avdraget med i kalkylen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tas avdraget bort direkt så kommer folk få låna minde då bankerna tar med det i beräkningen när de gör sin kalkyl, alltså har köparna som behöver lån en lägre budget att röra sig med.

Precis. Och det hade pressat priserna.

Skrivet av Json_81:

Om man enbart tog bort avdraget hade bankernas vinst inte påverkats, bostadsägare hade blivit fattigare och staten fått mer pengar. Det betyder fortfarande inte att det är en kostnad för staten i dagsläget även om man vill kalla det så i bokföringen.

Det är dags att släppa tankevurpan om att det är billiga lån som driver bostadspriserna, det hjälper såklart till i viss mån men orsaken är i grunden bristande utbud. Ingen betalar mer än den behöver för en bostad bara för att lånet är lite billigare.

Tja, hönan eller ägget? Priserna hade aldrig varit där de är om räntorna hade legat på mer normala nivåer, men inte heller om man hade byggt mer (rimligt prissatta) bostäder förstås. En följd av bostadsbristen är ju att folk blir mer eller mindre desperata och då är de beredda att betala mer, men man får ju inte låna hur mycket som helst så kostnaden för lånet sätter ju ett hårt tak för varje husspekulant liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cordinator:

då ska man även ta bort skatten på ränteinkomster också

Det måste man inte.

Ränta är avgift på när man "hyr" pengar.
På samma sätt som att det finns en avgift för att hyra en gräsklippare.

Det är inte självklart att staten ska betala för de tjänster och grejer man hyr.
Staten betalar exempelvis inte en del av avgiften om jag hyr en gräsklippare.
Däremot tar staten ut skatt för den som hyr ut gräsklipparen. På samma sätt som staten tar ut en skatt på räntevinst.

Så nej. Staten måste inte betala för det man hyr. Det gäller pengar såväl som gräsklippare.

Ränteavdraget är ett ganska nytt påfund. Det har bara funnits några årtionden - och det har alltså gått bra att ha ett samhälle som inte haft det här upplägget under lång tid.
Tanken är inte att skapa någon form av balans. Istället infrdes ränteavdraget som en stimulansåtgärd för att öka belåningsgraden i samhället. Nu önskar vi inte längre ha stimulans av belåningen. Då kan man ta bort ränteavdraget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Fattar inte att man står och grinar ut i media...
Förstår inte heller problemet, köpte dom för 3,5 mille har dom ju långt ner till förlust, och sen köper dom ju i samma marknad så nästa objekt blir väl billigare också.
Problemet är väl att Porscharna ligger inbakade i bolånet

Nej jag vet inte vad syftet med denna artikel var riktigt. Var det att skapa sympati för de stackars husägarna som inte tjänar så mycket som de räknade med så misslyckades den i alla fall.

Skrivet av joakim99:

Det känns som man definierar katastrof på olika sätt.

Jo.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror snarare driftkostnader har fått huspriserna att sjunka, inte ränteläget.

I min förening har vi sålt 4 lgh sedan april (2st från hrf till brf) och priserna är ca samma.
Vi är dock skuldfria som förening, men jag bor i Stockholm.

Edit.
I min kalkyl från 2015 så står inte avdraget med i kalkylen

Allt påverkar förstås, men räntan innebär ju ganska rejält ökade kostnader över lång tid framåt. Att elen har varit dyr är mycket mer tillfälligt och har sällan samma påverkan. Men det är klart att det har dragit ner priserna för ineffektiva bostäder och ökat dem för mer effektiva, relativt varandra i alla fall. Bergvärme eller solpaneler är värda mer idag än för några år sedan exempelvis, men det är ändå marginellt jämfört med räntan i många fall.

Har man ett lån på säg sex miljoner, vilket inte är jättemycket med dagens priser. Tre procent ränta är då 180K om året, femton tusen i månaden. Om räntan nu hamnar på fem procent istället så blir det tiotusen till liksom. Varje månad året om. Går räntan upp till sju procent, vilket är högt men inte uppseendeväckande så, så blir det 35K i månaden i bara ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror snarare driftkostnader har fått huspriserna att sjunka, inte ränteläget.

I min förening har vi sålt 4 lgh sedan april (2st från hrf till brf) och priserna är ca samma.
Vi är dock skuldfria som förening, men jag bor i Stockholm.

Edit.
I min kalkyl från 2015 så står inte avdraget med i kalkylen

Nedgången på marknaden beror helt klart delvis på den ökande räntan, bostadspriserna svänger rätt rejält med räntan vilket är varför vi nått de nivåer vi har nu.

Och bankerna skriver inte ut allt som tas med i kalkylen, när de räknar vad du har råd med använder de helt klart ränteavdraget.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Precis. Och det hade pressat priserna.
Tja, hönan eller ägget? Priserna hade aldrig varit där de är om räntorna hade legat på mer normala nivåer, men inte heller om man hade byggt mer (rimligt prissatta) bostäder förstås. En följd av bostadsbristen är ju att folk blir mer eller mindre desperata och då är de beredda att betala mer, men man får ju inte låna hur mycket som helst så kostnaden för lånet sätter ju ett hårt tak för varje husspekulant liksom.

Finns inga som bygger rimligt prissatta bostäder, de är inte lönsamma.
De försökte rakt över gatan och de vart 2 sålda av 80 och nu äger svenska bostäder dem istället.
Folk vill inte äga en skokartong utan isolering.

Det som skulle pressa ner priser är ökat krav på amortering/maximal låneperiod på en bostad.

Vad dem 10-20k man får tillbaka varje april gör ingen större skillnad...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Nedgången på marknaden beror helt klart delvis på den ökande räntan, bostadspriserna svänger rätt rejält med räntan vilket är varför vi nått de nivåer vi har nu.

Och bankerna skriver inte ut allt som tas med i kalkylen, när de räknar vad du har råd med använder de helt klart ränteavdraget.

Jag hade genomgång över hela kalkylen och de tog inte med den i beräkning.
De tog min lön sen ränta 8% på lånetihop med hyran/avgifter och såg vad jag hade kvar.
Ränteavdraget var inte med.

Huspriserna faller pga osäkerhet på driftkostnader, inte att räntan är 4%...
2% på 8m är 13.3k 4% är 26.6k
Driftkostnader på hus har gått från 5k/månad upptill 25k per månad under vintern. Vad har störst inverkan på folks ekonomi?

Jag förstår att ränteavdraget har spelat ut sin roll för stimulans. Men kostnaden att ta bort den direkt kommer överstiga den nuvarande avdraget.
Folk kommer snarare sitta på sina bostäder och inte sälja så länge de inte behöver, vem vill sälja för 10-20% förlust? Blir mycket avdrag på skattsedeln...

Bostadsmarknaden kommer stagnera, vinstskattens intäkter kommer minska, avdragen kommer öka och många av dem som livnär sig med försäljning av bostäder kommer att försvinna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, hönan eller ägget? Priserna hade aldrig varit där de är om räntorna hade legat på mer normala nivåer, men inte heller om man hade byggt mer (rimligt prissatta) bostäder förstås. En följd av bostadsbristen är ju att folk blir mer eller mindre desperata och då är de beredda att betala mer, men man får ju inte låna hur mycket som helst så kostnaden för lånet sätter ju ett hårt tak för varje husspekulant liksom.

Nej, det är inga likheter med hönor och ägg.
Bostadsbristen kom först, innan den så lånade inte folk extra pengar för att det var roligt att betala mer för sitt boende.

Rätt resonemang hade varit att priserna inte varit där de är om det byggts tillräckligt och rätt bostäder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade genomgång över hela kalkylen och de tog inte med den i beräkning.
De tog min lön sen ränta 8% på lånetihop med hyran/avgifter och såg vad jag hade kvar.
Ränteavdraget var inte med.

Huspriserna faller pga osäkerhet på driftkostnader, inte att räntan är 4%...
2% på 8m är 13.3k 4% är 26.6k
Driftkostnader på hus har gått från 5k/månad upptill 25k per månad under vintern. Vad har störst inverkan på folks ekonomi?

Jag förstår att ränteavdraget har spelat ut sin roll för stimulans. Men kostnaden att ta bort den direkt kommer överstiga den nuvarande avdraget.
Folk kommer snarare sitta på sina bostäder och inte sälja så länge de inte behöver, vem vill sälja för 10-20% förlust? Blir mycket avdrag på skattsedeln...

Bostadsmarknaden kommer stagnera, vinstskattens intäkter kommer minska, avdragen kommer öka och många av dem som livnär sig med försäljning av bostäder kommer att försvinna.

Det är med i kalkylen, det är inte de på ditt bankkontor som gör den beräkningen ens utan det finns en modell för det som byggs centralt där de matar in alla siffror för att få godkänt.

Varför faller priserna på lägenhetern också då där driftskostnaderna knappt rört sig? Det är vedertaget att räntan påverkar bostadspriserna så skall du hävda motsatsen får du komma med starka studier som källa, Riksbanken har till och med presenterat nedanstående rapport som visar att bara förväntan om högre boräntor i framtiden påverkar priserna, man behöver alltså inte ens höja räntan för att få lägre priser.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomis...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det är med i kalkylen, det är inte de på ditt bankkontor som gör den beräkningen ens utan det finns en modell för det som byggs centralt där de matar in alla siffror för att få godkänt.

Varför faller priserna på lägenhetern också då där driftskostnaderna knappt rört sig? Det är vedertaget att räntan påverkar bostadspriserna så skall du hävda motsatsen får du komma med starka studier som källa, Riksbanken har till och med presenterat nedanstående rapport som visar att bara förväntan om högre boräntor i framtiden påverkar priserna, man behöver alltså inte ens höja räntan för att få lägre priser.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomis...

För att brf har hyror som också justeras? Dock höjer de flesta vid nyår.
Sen sjunker priser mest där de redan var enorma summor, här i Stockholm verkar åtminstone mitt område inte beröras nämnvärt... Men vi ligger runt 48-55k/kvm.

Men precis som i alla andra länder kommer priserna nå ett tak och sedan breddas utåt mot förortena.

Detta har inget med ränteavdraget att göra, utan hur marknaden fungerar.
Finns det överutbud av lägenheter så sjunker priserna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns inga som bygger rimligt prissatta bostäder, de är inte lönsamma.
De försökte rakt över gatan och de vart 2 sålda av 80 och nu äger svenska bostäder dem istället.
Folk vill inte äga en skokartong utan isolering.

Tja, lönsam över hur lång tid är väl frågan. Fastighetsbranschen är lönsam i Sverige, globala riskkapitabolag köper upp hyresfastigheter här exempelvis, det hade de inte gjort om det inte fanns en stor potentiell vinst. En del av problemet är att fastighetsbolag hellre låter bostäder stå tomma än sänker priserna så att de får köpare, och det har förstås att göra med förväntad avkastning. Har de vant sig vid att göra X procent vinst när de bygger ett hus så låtsas de hellre som att det regnar än meddelar sina ägare att X inte är möjligt att uppnå, sannolikt med förhoppningen att marknaden ska vända så de kan få ut X i alla fall, så småningom.

Citat:

Det som skulle pressa ner priser är ökat krav på amortering/maximal låneperiod på en bostad.

Det finns massa saker som skulle kunna pressa priserna. Ökade krav vid lånetillfället är absolut en sak, men höjda räntor är också absolut en viktig aspekt, precis som ett ökat utbud, eller en minskad efterfrågan.

Citat:

Vad dem 10-20k man får tillbaka varje april gör ingen större skillnad...

Men om räntan dubblas så är det ju 20-40K då får tillbaka, tredubblas så är det 30-60, och även om det inte gör någon skillnad för dig så är det rätt många som ser det som en hyfsat stor summa pengar. För de allra flesta så är det ju över en månadslön efter skatt. Hade jag fått en månadslön extra efter skatt bara för att jag skuldsatt mig upp över öronen så hade jag varit ganska glad för det också förstås, men det gör det ju inte mer rättvist eller "rätt".

Skrivet av Json_81:

Nej, det är inga likheter med hönor och ägg.
Bostadsbristen kom först, innan den så lånade inte folk extra pengar för att det var roligt att betala mer för sitt boende.

Rätt resonemang hade varit att priserna inte varit där de är om det byggts tillräckligt och rätt bostäder.

Så kan man inte säga, vi har ytterst sällan haft ett överskott på bostäder genom den moderna historien oavsett ränteläge. Folk betalar inte extra för att det är kul nu eller förr, men man har ju ändå en budget att ta hänsyn till och ser vad man får för den. Men absolut, hade det varit ett överskott på bostäder så hade priserna gått ner, utbud och efterfrågan, man hade inte behövt lägga lika mycket pengar per månad för att få samma bostad, om man nu inte vill ha en bostad där utbudet inte gått upp. Hade räntorna gått upp så hade priserna också gått ner, men det hade inte berott på att folk betalade mindre per månad utan att räntan tar mer av den totala mängden pengar man vill eller är beredd på att lägga på sitt boende.

Alla är väl mer eller mindre överens om att dagens priser och prisökningar inte är rimliga? En bostad kan inte dubblas i värde var tionde år, om inte lönerna hänger med (vilket de absolut inte gör), för då finns snart ingen kvar som har råd att köpa dem. Men ingen vill heller ha en krasch på marknaden, alltså försöker man försiktigt ställa hårdare krav, öka kostnader och så, succesivt över tid. Nog mer för att bromsa ökningarna än att priserna ska gå nedåt dock.

Ett alternativ till det hade ju varit om staten gick in och styrde upp nybyggnationen så att utbudet ökade mer än det gör idag. Miljonprogrammet exempelvis har fått extremt mycket kritik, men det skapade ju ett överskott av bostäder och många av dem är idag eftertraktade ställen att bo på. Problemet var ju mer att kvaliteten på bostäderna inte höll måttet och att man byggde mycket jätteområden långt utanför städerna utan hänsyn till folks preferenser. Men man kan ju ta lärdom av det och inte upprepa samma misstag. Ett annat alternativ är ju något mer som egnahemsrörelsen, med standardiserade hus och områden och statliga (billiga) lån till "vanliga människor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så kan man inte säga, vi har ytterst sällan haft ett överskott på bostäder genom den moderna historien oavsett ränteläge. Folk betalar inte extra för att det är kul nu eller förr, men man har ju ändå en budget att ta hänsyn till och ser vad man får för den. Men absolut, hade det varit ett överskott på bostäder så hade priserna gått ner, utbud och efterfrågan, man hade inte behövt lägga lika mycket pengar per månad för att få samma bostad, om man nu inte vill ha en bostad där utbudet inte gått upp. Hade räntorna gått upp så hade priserna också gått ner, men det hade inte berott på att folk betalade mindre per månad utan att räntan tar mer av den totala mängden pengar man vill eller är beredd på att lägga på sitt boende.

Alla är väl mer eller mindre överens om att dagens priser och prisökningar inte är rimliga? En bostad kan inte dubblas i värde var tionde år, om inte lönerna hänger med (vilket de absolut inte gör), för då finns snart ingen kvar som har råd att köpa dem. Men ingen vill heller ha en krasch på marknaden, alltså försöker man försiktigt ställa hårdare krav, öka kostnader och så, succesivt över tid. Nog mer för att bromsa ökningarna än att priserna ska gå nedåt dock.

Ett alternativ till det hade ju varit om staten gick in och styrde upp nybyggnationen så att utbudet ökade mer än det gör idag. Miljonprogrammet exempelvis har fått extremt mycket kritik, men det skapade ju ett överskott av bostäder och många av dem är idag eftertraktade ställen att bo på. Problemet var ju mer att kvaliteten på bostäderna inte höll måttet och att man byggde mycket jätteområden långt utanför städerna utan hänsyn till folks preferenser. Men man kan ju ta lärdom av det och inte upprepa samma misstag. Ett annat alternativ är ju något mer som egnahemsrörelsen, med standardiserade hus och områden och statliga (billiga) lån till "vanliga människor".

Man kan och bör säga precis så.
Överskott och underskott är ju inte binärt, att det finns ett litet underskott behöver inte vara något större problem.
Men nu är det ju ett extremt underskott, det saknas inte bara bostäder i de populäraste områdena, det saknas bostäder i princip överallt och det problemet bör man lösa istället för att hitta på andra betydligt sämre styrmedel som dessutom förstör människors möjlighet att långsiktigt planera sin ekonomi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att brf har hyror som också justeras? Dock höjer de flesta vid nyår.
Sen sjunker priser mest där de redan var enorma summor, här i Stockholm verkar åtminstone mitt område inte beröras nämnvärt... Men vi ligger runt 48-55k/kvm.

Men precis som i alla andra länder kommer priserna nå ett tak och sedan breddas utåt mot förortena.

Detta har inget med ränteavdraget att göra, utan hur marknaden fungerar.
Finns det överutbud av lägenheter så sjunker priserna.

Var tror du att det där taket ligger? Jo det beror såklart på vad spekulanterna maximalt kan betala, du kan inte köpa för mer än vad du har råd med. Detta tak påverkas såklart av ränteavdraget eftersom det gör det billigare att låna X kronor så om det avskaffas kommer färre kunna/vilja låna X kronor och alltså kan färre buda lika högt. Det är samma anledning till varför amorteringskrav påverkar bostadspriserna också.

Detta är som sagt vedertaget att saker som räntor, amortering och ränteavdrag påverkar bostadspriserna och skall du hävda motsatsen får du komma med källor.

Här kan du läsa lite mer om ränteavdragets påverkan: https://www.fi.se/contentassets/e52473d53db943f48606aa62e34a7...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Man kan och bör säga precis så.
Överskott och underskott är ju inte binärt, att det finns ett litet underskott behöver inte vara något större problem.
Men nu är det ju ett extremt underskott, det saknas inte bara bostäder i de populäraste områdena, det saknas bostäder i princip överallt och det problemet bör man lösa istället för att hitta på andra betydligt sämre styrmedel som dessutom förstör människors möjlighet att långsiktigt planera sin ekonomi.

Tja fast saknas det bostäder eller saknas det bostäder till rimliga kostnader? Både och är väl svaret nu förstås. Det finns absolut en stor brist, byggandet går inte i den takt som krävs, men att mäklarna nu har svårt att få folk att ens komma på visningar tyder ju på att även priset är ett problem. Bostadsbristen räknas ju fram på olika sätt, till exempel kollar man på hur många som står i kö på olika plattformar, eller hur många som går på visningar, anmäler intresse och så, men alla dessa är ju inte reella spekulanter utan står i kö trots att de trivs rätt bra där de bor för att de hoppas att det ska komma en perfekt lägenhet exempelvis, eller går på visningar för att det är roligt.

Det är jättesvårt att få en lägenhet i mitt område som exempel. Det består till stor del av hyresrätter och kötiden är långt över tio år i snitt för en hyresrätt, vill man ha en fyra är den över 17 år exempelvis. Alltså har man byggt en del nytt, som dock hamnar på priser sådär 70-100% över motsvarande äldre lägenhet, och dessa behöver man knappt stå i kö för. De bostadsrätter och hus som finns säljs snabbt till höga priser, men även här ligger nybyggda lägenheter för högt. Till exempel höll ett fastighetsbolag på att bygga en fastighet med 137 bostadsrätter, fick sålt 40 och la ner projektet för de hade inte råd att låta de stå tomma eller gå ner i pris.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ränteavdraget kostar ingenting. Det är barockt att benämna en skattelättnad som kostnad.

Jo det gör det.
De skuldfria betalar onödigt hög skatt.
Bättre ta bort ränteavdrag och sänka skatt på alla arbetsinkomster

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja fast saknas det bostäder eller saknas det bostäder till rimliga kostnader? Både och är väl svaret nu förstås. Det finns absolut en stor brist, byggandet går inte i den takt som krävs, men att mäklarna nu har svårt att få folk att ens komma på visningar tyder ju på att även priset är ett problem. Bostadsbristen räknas ju fram på olika sätt, till exempel kollar man på hur många som står i kö på olika plattformar, eller hur många som går på visningar, anmäler intresse och så, men alla dessa är ju inte reella spekulanter utan står i kö trots att de trivs rätt bra där de bor för att de hoppas att det ska komma en perfekt lägenhet exempelvis, eller går på visningar för att det är roligt.

Det är jättesvårt att få en lägenhet i mitt område som exempel. Det består till stor del av hyresrätter och kötiden är långt över tio år i snitt för en hyresrätt, vill man ha en fyra är den över 17 år exempelvis. Alltså har man byggt en del nytt, som dock hamnar på priser sådär 70-100% över motsvarande äldre lägenhet, och dessa behöver man knappt stå i kö för. De bostadsrätter och hus som finns säljs snabbt till höga priser, men även här ligger nybyggda lägenheter för högt. Till exempel höll ett fastighetsbolag på att bygga en fastighet med 137 bostadsrätter, fick sålt 40 och la ner projektet för de hade inte råd att låta de stå tomma eller gå ner i pris.

Menar du att det byggs för få och för dyra bostäder pga att man får dra av räntan?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/fa...
Tyvärr avslogs den, iofs var det fortfarande låg inflation 2019. Kanske skulle göra ett försök igen. Nu när räntan är på väg upp ökar även kostnaden för ränteavdragen för staten. (se https://hurvibor.se/avdrag-bidrag/ranteavdrag/ )
Når vi 5% ränta så blir kostnaden ca 60 miljarder. Inte långt ifrån Sveriges försvarsbudget på runt 70 miljarder, men långt över den totala kostnaden för gymnasieskolan som är runt 45 miljarder.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Menar du att det byggs för få och för dyra bostäder pga att man får dra av räntan?

Nej, nu blandar du ihop det. Den låga kostnaden på pengar, alltså låg ränta och ränteavdrag, gör att priserna går upp. Att det byggs för få bostäder gör också att priserna går upp. Dessa saker har alltså samma verkan på priset men är i övrigt separata. Högre räntor eller slopat ränteavdrag hade pressat ner priserna eller åtminstone bromsat ökningarna, vilket också ett större utbud hade gjort, men också exempelvis breda lönesänkningar. Nu går räntan upp och lönerna går ner, så priserna går också ner. Utbudet har dock inte ändrats så din teori om att endast bostadsbristen (eller bristande utbud) påverkar priserna är således fel.