Råkade spilla apelsinjuice på mitt varmilo..

Permalänk
Medlem

Råkade spilla apelsinjuice på mitt varmilo..

Och nu så har 3-4 st cherry mx brown switchar (tyvärr en variant med 1 vit led och svart 'hus' som jag inte kan hitta hos svenska handlare) helt kladdat ihop, gått på dom med isopropanol, dock ej tagit isär dom, så 'kladdigheten' återkommer efter några timmar..
Så jag tänkte att jag skulle köpa några nya och löda dit, alternativt ta isär dom och göra rent ordentligt, men jag stöter på missledande info:

Man kan inte ta isär dom utan att löda bort dom påstås dom.. Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna verifiera att det inte går, för det jag vill ha ut är ju egentligen fjädern och stammen på switchen, 'huset' kan ja ju rensa med tops, även metallramen eller vad det är .. Nån sorts bladfjäder.. Så är det sant att jag inte kan ta isär dom utan att löda bort dom, speciellt med tanke på att jag kan se nästa hela switchen?

Jag har en nordisk variant av denna:
Mitt tangentbord typ

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Rengör/skölj med batterivatten, låt torka på ett element eller i ugnen på max 50 grader.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Cherry-brytare kan monteras direkt på ett kretskort (PCB mounted) eller med en platta mellan för stöd (plate mounted). Om de monteras på en platta så går de inte att öppna utan att löda loss dem eftersom hakarna då hålls fast av plattan¹. De flesta mekaniska tangentbord använder en platta, och tangentbordet i videon gör också det.

¹ Det finns ett fåtal undantag där plattan har hål för att komma åt hakarna på brytarna, men det är främst DIY-tangentbord med specialdesignade kretskort.

Permalänk
Medlem

Du kommer som sagt inte kunna ta bort dem utan att löda bort dem. Däremot är det ju två pinnar som är lödda bara så om du har en lödkolv och en tennsug till hands så är det bara att ta bort dem och rengöra. Det tar inte allt för lång tid. Ta en mejsel med en insexbits på och tryck ut dem via den runda pluppen i mitten (underifrån) så går det ganska enkelt.