Skrivet av Swedishchef_90:
https://ekonomistas.se/2015/03/31/avskaffat-ranteavdrag-och-p...
30% prisfall utan ränte avdraget, 1.7m i snitt i värdeminskning/3 rum lgh i Stockholm.
Så alla som vill sälja skulle förlora 2m och aldrig kunna köpa en lgh igen.
Bara så de som argumenterar med mig så förstår jag att ränteavdraget har gjort sitt men att ta bort den kommer crasha svensk ekonomi mer än vad den kostar staten.
Det enda vettiga är att göra två saker. Tidsbegränsad för dem som har lån med successivt dämpning över 20-30år.
Och de som tecknar nytt får en dämpad version med tak som skrivs ner för varje år med samma % som de med original lån.
Tackar! Mycket intressant
Värdet på bostäder har som sagt gått kraftigt och stadigt uppåt under många år, att denna ökning nu bromsar är positivt, inte för de som köpt bostad de senaste två åren kanske, eller för de som köpt bostäder i spekuleringssyfte, men för resten. De flesta som säljer en bostad köper en annan då alla behöver någonstans att bo, således är ju lägre priser inte nödvändigtvis positivt eller negativt utan säljarna får mindre betalt men betalar också mindre i sin roll som köpare av en annan bostad. Har man spelat högt, inte amorterat eller amorterat så lite som möjligt för att man räknat med att marknaden bara ska gå uppåt, så kan man nog sitta i en jobbig sits just nu, men det är ju konsekvensen av ens gamble liksom. Man har ju levt "över sina tillgångar" när man har bott i en bostad utan att helt stå för kostnaderna för den bostaden.
Skrivet av Json_81:
Jag har aldrig pratat om att endast utbudet påverkar priserna, det är givetvis massor med saker som påverkar priset.
Det är däremot grundproblemet och om man vill göra något åt priserna är det där man ska börja, inte silvertejpa andra saker som påverkar.
Det är klart att det vore jättebra om det byggdes mer, i områden där folk vill bo, men det är inte så enkelt. Att ta bort ränteavdraget hade dämpat priserna, och förstås bidragit till en mer jämlik fördelning av våra gemensamma resurser. Ränteavdraget är silvertejpen, inte att ta bort det. Staten skulle ju kunna använda dessa 40 miljarder ränteavdraget kostar till att stimulera nybyggnation exempelvis. Låt inte bristen på perfektion stå i vägen för dellösningar.
Skrivet av flukke:
Det är precis det jag och många andra gör genom att jämka. Betalar således inte in någon extra skatt.
Så det är inga pengar jag får tillbaka utan jag betalar helt enkelt in mindre av min lön.
Du kan själv fylla i Skatteverkets blankett SKV 4302 så får du mer i plånboken varje månad istället för att de ska ligga hos skatteverket som mer eller mindre lånar våra pengar gratis.
Detta är den stora och viktiga skillnaden, dvs staten varken får in extra eller betalar ut extra för mina ränteavdrag.
Nej, men de får in mindre i skatt från dig, så är distinktionen relevant? Hade ränteavdraget inte funnits så hade du betalat mer i skatt, och då hade staten haft mer skatteintäkter från dig. Om du jämkar i förväg eller drar av i efterhand gör ingen skillnad i slutändan.
Skrivet av Marke:
Att köpa upp och hyra ut befintligt bestånd är givetvis riskkapitalister intresserade av. Ännu mer när nybyggnation tar tvärnit.
Såvitt jag vet har dem flesta fastighetsbolag helt skalat av sin egna byggverksamhet/prospektering. Det är ingen hemlighet att byggbolagen på OMX är en av de mest ratade sektorerna och av god anledning.
De har inga marginaler och kommer med besvikelser i kvartalsrapporterna gång på gång.
Du har väldigt fel om du tror att bostadsutvecklare är det hetaste man kan äga..
Well, byggföretagen har skurit guld med täljkniv under rätt lång tid nu, men pandemin, kriget och den stundande ekonomiska krisen har ju ställt det på ända förstås. De kan inte längre bygga lyxbostadsrätter som ingen har efterfrågat bara för att marginalerna är högre på dem, inte nu när folk håller hårdare i sina pengar, och befintliga sådana projekt ser förstås inte så bra ut nu. Istället behöver de se till att bygga bostäder som är tillräckligt bra till acceptabla priser.
Men att äga hyresrätter är fortfarande väldigt lukrativt i Sverige, hur mycket ägarna än gnäller. Privata värdar gör stora vinster i princip konstant och den så kallade allmännyttan drar in massor av pengar till dess ägare, kommunerna.
Bor man i allmännyttan, som jag gör, så går en rätt stor del av mina hyresinbetalningar direkt till kommunens budget, så att jag betalar hyra sänker ju i förlängningen skatten för alla i kommunen.
Skrivet av Conqvistadoren:
Som sagt, företag betalar inkomstskatt, vilket framgår av Inkomstskattelagen 6 kap. som säger att juridiska personer (bl.a. aktiebolag) är skatteskyldiga, dvs ska betala inkomstskatt enligt Inkomstskattelagens regler. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Av 13 kap. framgår att inkomster och utgifter i näringsverksamhet (=t.ex. aktiebolag) ska beskattas i inkomstlaget näringsverksamhet.
Av AVD 5 framgår hur beskattning sker i näringsverksamhet och hur den beskattningsbara inkomsten ska beräknas. Ett otroligt omfattande regelverk.
Av 65:10 "För juridiska personer är den statliga inkomstskatten 20,6 procent av den beskattningsbara inkomsten."
20,6 procent av vinsten, inte av inkomsterna, så hur är det en inkomstskatt?
Citat:
Så det om inkomstskatt. Arbetsgivaravgifter (eller sociala avgifter som det oftast kallas) är en lönekostnad för ett företag. Företaget är skyldigt att betala in arbetsgivaravgifter baserat på hur stor din lön är. Men för företaget spelar det ingen roll om de betalar en lön till dig och dina arbetsgivaravgofter till staten, utan det som spelar roll för företaget är den totala lönekostnaden, alltså din lön och tillhörande arbetsgivaravgifter. Om arbetsgivaravgiften togs bort skulle företaget teoretiskt kunna höja din lön med samma belopp och det skulle inte påverka företagets vinst/resultat/kostnader. Därför brukar arbetsgivaravgiften betraktas som en ren löneskatt.
Jag vet vad arbetsgivaravgift är, men arbetsgivaravgiften är ju en kostnad på företaget för att ha en anställd. Man kan betrakta det på olika sätt, men det är ju fel att se det som en del av lönen till den anställde. Om arbetsgivaravgiften togs bort idag hur många tror du hade fått en ökning av lönen på 31,42% imorgon? Jag gissar inga. Du förhandlar om din lön med din arbetsgivare, andra kostnader för din anställning är inte en del av den förhandlingen vare sig det handlar om arbetsgivaravgifter, försäkringar, lokalhyra, utbildningskostnader, skyddskläder eller verktyg.