Permalänk
Medlem

Söker bra ljud till TV

Hej,

Jag flyttar i februari och ska i samband med det skaffa en ny TV samt något bra ljudsystem till den men vet inte alls vad jag borde skaffa. Borde jag kolla på soundbar eller separata högtalare och receiver? Jag vill ha riktigt bra ljud för primärt film & YouTube men kommer bo i en lägenhet så jag kan ju tyvärr inte köra några riktiga monsterhögtalare heller.

Vad rekommenderar ni? Jag har ingen satt budget men håller mig helst under 10k. Det kan ju dock vara något dyrare om man kan hitta på rea under black friday eller mellandagarna så några lite dyrare alternativ är okej.

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sound bars (ljudlimpor) har blivit riktigt bra! https://www.hembiobutiken.se/produkter/soundbars/soundbar/310... är ju något att hålla koll på, då den har en center som kan skjuta lite åt sidorna för att emulera sidohögtalarna, och trådlösa surrounds så du får ljud bakom/sidan också. En sub är ju nästan krav tycker jag också.

Vänta dock till Black friday (week) som tjuvstartar redan torsdag denna vecka lite smått, så kan du plocka hem en fin limpa till ännu bättre pris

Nästa grej är ju att köpa receiver och minst 5st högtalare, sen blir det kablar och helst en sub på det också, då springer det iväg, och det är lite svårare att få igenom "fula" golvhögtalare till eventuella flickvänner och fruar också.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissar att man kan komma över riktigt prisvärda 5.1 system och liknande begagnat nu för tiden, tex på hifitorget, blocket och kanske även på marknaden här men däremot kan ju kabeldragning, stativ alternativt väggmontering för bakhögtalare etc vara jobbigt (dvs det kan krävas en insats för att det ska se snyggt ut). För mera minimalistiska installationer är så klart soundbars otroligt smidigt men ett 5.1 system med bra fronthögtalare kan låta bättre om man också ibland vill använda anläggningen för vanligt musiklyssnande. En bra anläggning ska kunna generera ett bra ljud även i blygsamma volymer som är ok för en lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Soundbars har blivit mycket bättre på senare tid, priserna har gått upp också visserligen men det finns många bra inom din budget, beroende på vad man vill ha för funktionalitet. Exempelvis batteridrivna löstagbara surround-högtalare kan ju vara trevligt, eller stöd för Atmos och så.

Annars gillar jag Klipsch The Fives som är aktiva stereohögtalare med HDMI ARC. Mer fokus på musikljud än TV förstås, men överlag riktigt bra ljud även för film och lite snyggare än de flesta soundbars i alla fall. Phono-ingång och så finns också om man vill bygga ut ljudet lite.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för all input! Jag har nu sökt runt en hel del och har bestämt mig för en prisklass på 5-10k. Jag har kollat en del på följande alternativ.
1. Sonos Beam + Sub Mini
2. Sonos Arc
3. Samsung HW-Q950
4. Samsung HW-Q990B (förutsatt bra rea)
5. Sony HT-A7000 (förutsatt bra rea)
6. JBL Bar 9.1
7. LG SP9YA

Vilken av dessa hade ni tagit? Och hade ni gått upp till någon av de dyrare om bra rea ges och i så fall vilken? Eller hade ni valt något helt annat som jag missat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite istället för skapa en ny.
Är denna ett alternativ med?

https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-s80qr/...

Funderar också på att investera i ett ljudsystem men vet inte riktigt vilket.
Det jag tänker kan vara jobbigt är just att det är trådlöst system? Hur laddas de upp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blejs08:

Lånar tråden lite istället för skapa en ny.
Är denna ett alternativ med?

https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-s80qr/...

Funderar också på att investera i ett ljudsystem men vet inte riktigt vilket.
Det jag tänker kan vara jobbigt är just att det är trådlöst system? Hur laddas de upp?

Trådlös här är inte riktigt trådlös utan de menar att du inte behöver dra några signalkablar från soundbar eller TV till de bakre högtalarna eller subwoofern. De måste fortfarande kopplas in till ett eluttag.

Det finns system med uppladdningsbara bakre satelliter, ofta fäster man de på sidorna av soudbaren för att ladda dem och då bidrar de ju till frontljudet, sen tar man loss dem när man vill ha mer surround och placerar dem på lämplig plats.

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att hitta bättre ljud för pengen än detta just nu. https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...
Har det själv tillsammans med en LG C9 och det är ett jädra tryck, om man vill, i grejorna. Jag kan sakna ett tydligare mellanregister ibland om jag ska klaga på något.
Systemet med trådlösa satelliter funkar perfekt. Har man en TV med earc så räcker det med en HDMI-sladd mellan TV och limpa.

Permalänk
Medlem

Även om en limpa är snyggare och ger bra ljud så är jag inte helt såld på dem. Jag föredrar ändå ett 3.0 system eller ett 3.1 system.
Jag hade kört med någon ingångsförstärkare typ DENON och parat dem med ett par BOWERS & WILKINS högtalare på stativ eller nått sånt. Kör en centerhögtalare om du tittar mycket film också. Det ger mest ljud för pengarna, men kräver att du har plats osv.

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur gör ni med soundbars när ni lyssnar på musik? Kör ni genom samma anläggning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fråga: Hur gör ni med soundbars när ni lyssnar på musik? Kör ni genom samma anläggning då?

Japp, oftast genom att streama genom den inbyggda chrome casten i JBL 9.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilled:

Japp, oftast genom att streama genom den inbyggda chrome casten i JBL 9.1

och det blir tillräckligt bra även jämfört med ett par mera traditionella golvhögtalare?

men det är ju bra i så fall, annars skulle jag uppleva det som något begränsande med soundbars om de enbart duger till själva tv-ljudet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

och det blir tillräckligt bra även jämfört med ett par mera traditionella golvhögtalare?

men det är ju bra i så fall, annars skulle jag uppleva det som något begränsande med soundbars om de enbart duger till själva tv-ljudet

Prio för en soundbar är ju TV- och film-ljud så de är generellt inte jättebra på musik. Det finns förstås undantag dock, men är musik prioritet för en är det bättre att satsa på något annat. Det betyder inte att en soundbar är kass på musik, men musikljudet är ju långt ifrån vad du hade fått för samma pengar om du hade köpt stereo-högtalare liksom.

Permalänk

Om jag får hoppa in, en soundbar är just det, en bar som spelar ljud från en o samma enhet. Ljudet kommer ifrån där det ställs. Bra för dialog och allmän TV tittandet. Musik däremot är mixat i 2 kanaler och då krävs just 2 separata saker som återspeglar varje kanal. En soundbar kan inte göra det eftersom det är just "1" pryl. Flera enheter hjälper att fylla rummet mera och det blir lättare att höra instrument höger, vänster och röster i mitten då stereo används.

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag har med "vanliga" soundbars, likt JBL Bar 3.1/5.1, är att ljudet från enbart soundbaren är burkigt och platt. Sen lägger man på en fet subwoofer för att fylla ut, men det finns liksom ingenting mellan diskant och bas utan det blir ett tråkigt och platt ljud, i mitt tycke.

Jag valde till slut en Bose Soundbar 700 som jag är supernöjd med. Har haft den i runt ett år nu men har ännu inte skaffat subwoofern. Står i valet och kvalet, så pass bra är limpan i sig självt. Sonos Arc är i samma klass. Med dina förutsättningar (lägenhet) hade jag satsat på en limpa som klarar sig bra utan extern subwoofer.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

och det blir tillräckligt bra även jämfört med ett par mera traditionella golvhögtalare?

men det är ju bra i så fall, annars skulle jag uppleva det som något begränsande med soundbars om de enbart duger till själva tv-ljudet

Traditionella högtalare är bättre för musik, helt klart. Ljudet blir plattare ur en soundbar som nämnts tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Prio för en soundbar är ju TV- och film-ljud så de är generellt inte jättebra på musik. Det finns förstås undantag dock, men är musik prioritet för en är det bättre att satsa på något annat. Det betyder inte att en soundbar är kass på musik, men musikljudet är ju långt ifrån vad du hade fått för samma pengar om du hade köpt stereo-högtalare liksom.

Ok, jag är väl lite förvirrad över soundbars enorma popularitet kanske. Ett vettigt 3.1 eller 5.1 system (som två exempel) måste vara avsevärt mera allround, dvs då får du ett "tillräckligt bra ljud" både för musik och film. Sedan kan jag förstå att personer som prioriterar enkelhet samt inredning/design högre än ljudet i vissa fall väljer en soundbar, du får enklare en mer minimalistisk/ren look i rummet då. Men å andra sidan, det finns säkert soundbars som ger ett " tillräckligt bra ljud" både för musik och film också.... man får väl hoppas det om man lägger 10 lapp på en soundbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Ok, jag är väl lite förvirrad över soundbars enorma popularitet kanske. Ett vettigt 3.1 eller 5.1 system (som två exempel) måste vara avsevärt mera allround, dvs då får du ett "tillräckligt bra ljud" både för musik och film. Sedan kan jag förstå att personer som prioriterar enkelhet samt inredning/design högre än ljudet i vissa fall väljer en soundbar, du får enklare en mer minimalistisk/ren look i rummet då. Men å andra sidan, det finns säkert soundbars som ger ett " tillräckligt bra ljud" både för musik och film också.... man får väl hoppas det om man lägger 10 lapp på en soundbar.

Tja, mycket handlar det väl om att slippa ha en massa högtalare och kablar överallt. Prismässigt så är det också svårt att få något i närheten av bra för de pengar som en ganska fin soundbar kostar, åtminstone om man inte köper begagnat. Sen handlar det väl om vad syftet är. En TV har sällan särskilt bra ljud idag, inte ens de bättre (med vissa undantag förstås), så en soundbar råder ju bot på det och ger ett stort lyft även om det inte blir superbra eller jätteprisvärt. Att spela musik är nog mer sekundärt för en sådan, beroende på hur kräsen man är förstås.

Jag hade en soundbar ett tag och ljudet var bättre än teven, men den användes inte för musik. Jag hade också ett 5.1-system ett tag som var bättre förstås, men inte så bra för musik heller även om det förstås var bättre än soundbaren, men jag hade samtidigt en stereoförstärkare med två större högtalare för musik. Nu har jag Nest Home för musik mestadels, stereon är kvar men på "kontoret", ljudet är förstås rätt mycket sämre men smidigheten är bra och så hemskt är det inte. TV-ljudet får teven sköta, mest för att jag bytte TV och ljudet var, kanske inte högre än soudbaren men definitivt klarare, från teven.

Men sen är folk inte så kräsna när det gäller ljudkvalitet heller. Därav övergången till BT över analoga kablar exempelvis.

Permalänk
Medlem

Dali högtalare för musik,de minsta ger ett mycket bra ljud och en soundbar med inbyggd sub så har du allt.Vill du ha stort basljud får du bo i villa,tänk på grannarna.