Qualcomms egenutvecklade ARM-processorer får namnet Oryon

Permalänk
Melding Plague

Qualcomms egenutvecklade ARM-processorer får namnet Oryon

Qualcomms Nuvia-förstärkta satsning på egendesignade ARM-processorer till PC bär frukt och byter i framtiden Cortex-kärnor mot Oryon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Detta ska bli riktigt intressant att följa.
Hoppas att det även kommer nuc-liknande datorer med och inte bara laptops.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vem vet detta kanske är det som krävs för att sätta fart på surfplattor med Windows liknande surface. Ganska tråkigt att det än så länge bara är just surface och Kina produkter i det segmentet =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är mycket exalterad över dessa processorer, men namnet var riktigt fult. Går att uttala fel också, antingen som stjärnbilden eller inspirerat av kak-märket.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av johanandersson:

Jag är mycket exalterad över dessa processorer, men namnet var riktigt fult. Går att uttala fel också, antingen som stjärnbilden eller inspirerat av kak-märket.

Haha vi diskuterade precis detta nu på morgonen. Jag har kört på kak-varianten, mest för att det låter dummare. Men det känns som att det borde vara stjärnbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är mycket exalterad över dessa processorer, men namnet var riktigt fult. Går att uttala fel också, antingen som stjärnbilden eller inspirerat av kak-märket.

Skrivet av landmarks:

Haha vi diskuterade precis detta nu på morgonen. Jag har kört på kak-varianten, mest för att det låter dummare. Men det känns som att det borde vara stjärnbilden.

Qualcomm skulle kunna fråga Oryon Networks hur de uttalar sitt bolagsnamn. Sedan kan de (Qualcomm) ta den andra varianten till sitt varumärke
https://www.oryon.net

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Hade varit riktigt skönt att se snabba systemkretsar där Linuxstöd inte bara inte motarbetas (Apple) utan aktivt understöds av tillverkaren. Frågan är väl kanske om just Qualcomm är bästa förvaltaren med tanke på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hade varit riktigt skönt att se snabba systemkretsar där Linuxstöd inte bara inte motarbetas (Apple) utan aktivt understöds av tillverkaren. Frågan är väl kanske om just Qualcomm är bästa förvaltaren med tanke på detta.

Om de skall in på PC-marknaden så tror jag nog att de har ögonen på servermarknaden också för det är där pengarna finns. Skall de in där så måste de ha fullgott Linuxstöd.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om de skall in på PC-marknaden så tror jag nog att de har ögonen på servermarknaden också för det är där pengarna finns. Skall de in där så måste de ha fullgott Linuxstöd.

De har redan varit inne på PC-marknaden i flera år nu i form av Microsoft Surface. Men även om de också skulle börja rikta sig mot servermarknaden så är det ju helt andra förutsättningar där, och bra Linux-stöd för servrar innebär inte bra Linux-stöd på konsumentmarknaden. Särskilt med tanke på deras nära samarbete med Microsoft.

Jag hoppas att jag har fel, men jag tror att den bästa chansen för oss Linux-användare snarare är att Qualcomm gör ARM så populärt att andra mer Linux-vänliga tillverkare hakar på.

Permalänk
Medlem

Alltid när Qualcomm lanserar nytt är det en besvikelse. Hoppas dessa är godtagbara ändå.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag hoppas att jag har fel, men jag tror att den bästa chansen för oss Linux-användare snarare är att Qualcomm gör ARM så populärt att andra mer Linux-vänliga tillverkare hakar på.

Problemet där är att det inte finns jättemånga företag som inom kort förväntas kunna utgöra en direkt utmanare till Intel och AMD vad gäller prestanda i absoluta termer på det sätt som Apple är idag. Qualcomm med sitt köp av f.d. Apple-folk ligger bäst till, om de lyckas reda ut sina licensbekymmer gentemot ARM.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Problemet där är att det inte finns jättemånga företag som inom kort förväntas kunna utgöra en direkt utmanare till Intel och AMD vad gäller prestanda i absoluta termer på det sätt som Apple är idag. Qualcomm med sitt köp av f.d. Apple-folk ligger bäst till, om de lyckas reda ut sina licensbekymmer gentemot ARM.

En positiv nyhet är ändå att Arm skapade Cortex X serien, den är inte på "Apple Silicon" nivå men ändå långt bättre än de Cortex A serien kretsar som används i bl.a. Surface tidigare.

Problematiken runt Windows-stöd sträcker sig tyvärr lite längre än CPU. Nu lär det kanske delvis bero på att Microsoft lät Qualcomm få någon form av exklusivitet för Windows on ARM64 (men den har gått ut eller går ut inom kort). Problemet är GPU-sidan, Arms egen GPU saknar stöd för Windows (den saknar funktioner som krävs för DirectX stöd).

Så är Qualcomm, Nvidia och Samsung (via AMDs Radeon) som i nuläget kan bygga systemkretsar för Windows. Kan man inte köra Windows är tyvärr marknaden för liten om målet är en krets för desktop-användning. Är det mer server-inriktade eller inbygga system finns ju redan massor med ARM64 baserade kretsar som är designade för Linux.

Vad det gäller Oryon tror jag man ska förvänta sig ungefär samma story som för ARM64 Surface och Apple Mac:ar. Någon kommer säkert få igång Linux, men det kommer inte finnas någon hjälp att hämta från Qualcomm (kör de Adreno GPU är i.o.f.s. läget bättre än för M1/M2 då Adreno har Linux-drivare)...

Sen beror det på vilket Linux stöd man är ute efter. WSL2 lär ju fungera lysande på Qualcomms HW, precis som Linux går utmärkt att köra på M1/M2 Mac:ar via t.ex. Docker (är väldigt bra prestanda).

Finns även rykten om att Samsung filar på en Cortex X + Radeon baserad systemkrets för bärbara, men tror det ryktet också pratade om lansering 2025...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Problemet där är att det inte finns jättemånga företag som inom kort förväntas kunna utgöra en direkt utmanare till Intel och AMD vad gäller prestanda i absoluta termer på det sätt som Apple är idag. Qualcomm med sitt köp av f.d. Apple-folk ligger bäst till, om de lyckas reda ut sina licensbekymmer gentemot ARM.

Absolut, jag har inga förhoppningar om att det kommer hända mycket de närmsta åren.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Sen beror det på vilket Linux stöd man är ute efter. WSL2 lär ju fungera lysande på Qualcomms HW, precis som Linux går utmärkt att köra på M1/M2 Mac:ar via t.ex. Docker (är väldigt bra prestanda).

Av rent egoistiska skäl hade jag naturligtvis velat se produkter som täcker hela spannet från kapabel nätverksappliance via energieffektiva men snabba laptops upp till entusiastprissatta datorer som skulle kunna fylla en liknande roll som Xeon D-15xx-serien (småskalig hypervisor med brett I/O-stöd). Leksaker finns redan i form av Raspberry och Surface, och är pengar inte ett problem finns det också stora servrar. Det är det mesta däremellan som saknas idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Av rent egoistiska skäl hade jag naturligtvis velat se produkter som täcker hela spannet från kapabel nätverksappliance via energieffektiva men snabba laptops upp till entusiastprissatta datorer som skulle kunna fylla en liknande roll som Xeon D-15xx-serien (småskalig hypervisor med brett I/O-stöd). Leksaker finns redan i form av Raspberry och Surface, och är pengar inte ett problem finns det också stora servrar. Det är det mesta däremellan som saknas idag.

Skulle inte kalla RPi för "leksaker" givet att det idag används i växande utsträckning för industritillämpningar (använder RPi för detta i jobbet). Både i custom-designer samt varianter likt RevPi.

Håller med om att det är dåligt utbud på vissa områden. Nvidia har ju sin Jetson-serien, där har man fortfarande rätt klen CPU men finns PCIe-slot, SATA och liknande på vissa modeller.

Är främst på desktop-sidan det är tomt. Skulle inte kalla vare sig RPi eller Jetson (som ändå är betydligt trevliga att köra som desktop jämfört med RPi) för vettiga desktop-plattformar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Intressant. Jag tror att de kan bli stora. Problemet med den mesta arm i persondatorer idag bortsett från Apple, är att de typ kostar nästan lika mycket, drar nästan lika mycket ström, mycket sämre prestanda och sämre programutbud. Och man som konsument står där i valet, ska jag köpa en arm version för att?
Men detta blir det förhoppningsvis snart ändring på och då kan våra klientdatorer förändras.

Skrivet av Yoshman:

Skulle inte kalla RPi för "leksaker" givet att det idag används i växande utsträckning för industritillämpningar (använder RPi för detta i jobbet). Både i custom-designer samt varianter likt RevPi.

Håller med om att det är dåligt utbud på vissa områden. Nvidia har ju sin Jetson-serien, där har man fortfarande rätt klen CPU men finns PCIe-slot, SATA och liknande på vissa modeller.

Är främst på desktop-sidan det är tomt. Skulle inte kalla vare sig RPi eller Jetson (som ändå är betydligt trevliga att köra som desktop jämfört med RPi) för vettiga desktop-plattformar.

*edit*
Kollade ej din länk: https://revolutionpi.com/new-s-series-and-se-series/ verkar vara lite mer seriös för industri.

Gammal inlägg: Jag har haft kunder som kallat RPI för konsumentleksaker som inte håller industristandard och ej vill ha dessa. RPI har det har ena och andra kvalitebristen. Problemet att göra en produkt som passar alla är supersvår.
Jag tror de aldrig kommer lyckas med samma hårdvara för alla, däremot så kan cpun vara densamma. Så att de kan bygga olika varianter. En billig version för konsumenter och sedan en som håller "industristandard".

Det skiljer sig inte mer än på en router. Den man köper på Kjell & Co för 199kr, kanske inte riktigt uppfyller de krav som en produktionslina på en stor fabrik ställer.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte kalla RPi för "leksaker" givet att det idag används i växande utsträckning för industritillämpningar (använder RPi för detta i jobbet). Både i custom-designer samt varianter likt RevPi.

Det var en aspekt av RPi jag inte varit borta i än - coolt. Men I/O verkar fortfarande i stor utsträckning vara USB-baserad och därmed ganska begränsad om det man vill göra inte täcks av en ”hatt”, om jag tolkar min skumning av informationen korrekt?

Permalänk
Medlem

Alla dessa leverantörer köper bara vad som är på rullbandet för mobiler...
Får hoppas att denna satning då frångår alla dessa mobiltelefonliknande SoC-lösningar.

Det behövs IO som t.ex ordenligt med PCIe-banor stöd för NVME-diskar inklusive boot från NVME.
Nätverket ska inte sitta på en USB-buss etc.
16-32GB RAM och en GPU med linuxdrivrutiner som faktiskt förvaltas över tid så man inte är låst till en enda kernel.

Någon form av standardiserad firmware och boot-management skulle också behövas för att inte HWn ska bli låst till ett enda OS och OS-version för all framtid.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det var en aspekt av RPi jag inte varit borta i än - coolt. Men I/O verkar fortfarande i stor utsträckning vara USB-baserad och därmed ganska begränsad om det man vill göra inte täcks av en ”hatt”, om jag tolkar min skumning av informationen korrekt?

Helt rätt. Majoritet av I/O i dessa tillämpningar sker via GPIO pinnar och bussar som SPI (finns två sådana hos RPi), I2C eller andra saker som Dallas One Wire (finns färdiga Kernel moduler för det).

USB kan användas, men många saker klarar sig helt med ovan i dessa tillämpningar

Jetson är kompatibel med RPi sett till GPIO pinnarna

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer