Tipsa mig om 5G router/modem med SIM-kortsplats

Permalänk
Medlem

Tipsa mig om 5G router/modem med SIM-kortsplats

Mobilt Bredband är min enda möjlighet att få "snabbt" bredband och nu har tydligen Telia uppdaterat sin site som jag är uppkopplad vilket på mobilen snabbat upp hastigheten rejält för mig som bor mitt ute i skogen.

Så nu behöver jag en 5G router/moden med SIM-plats och uttag för extern antenn. Tycker det är lite svårt att komma fram till vad jag behöver. Kommer att köra trådat till en dator och en PS4, wifi till tre Apple TV/Nvidia Shield och 2-3 telefoner. Inte allt igång samtidigt såklart....

Tips?

Permalänk

För konsument...
Router: https://teltonika-networks.com/product/rutx50/
Antenn: https://poynting.tech/antennas/xpol-24/
Jag har hört både bra och dåligt om Teltonika, så jag ber dig undersöka internet och höra vad andra tycker.

Permalänk
Medlem

Dom som jag sett ute i handeln är Zyxel och Huawei med sina 5G routers, dom kostar dock mycket pengar.

Båda varianterna ser snarlika ut också så man kan fråga sig om dom köper från någon OEM och sedan sätter eget märke på routern och sedan modifierar programvaran lite med loggor etc ?

Permalänk
Medlem

Jag är själv ute efter en 5g-router så jag har kollat runt endel. Du kanske kan kolla om Tre eller Telenor har 5g-täckning där du bor? Isåfall binda dig 24månader och få routern på köpet? Nog det billigaste sättet att "få" en 5g router på. Exempelvis 399kr/mån 24mån för 3Bredband Max och en Zyxel nr5103e 5g router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nage:

Jag är själv ute efter en 5g-router så jag har kollat runt endel. Du kanske kan kolla om Tre eller Telenor har 5g-täckning där du bor? Isåfall binda dig 24månader och få routern på köpet? Nog det billigaste sättet att "få" en 5g router på. Exempelvis 399kr/mån 24mån för 3Bredband Max och en Zyxel nr5103e 5g router.

För mig är det Telia som gäller och de har inga 5G modem tyvärr så det blir att köpa själv...

Permalänk
Medlem

Letar också efter 5g modem som jag kan koppla in på befilig router unifi men alla verkar ju extremt dyra minst 2-3000 tusen...

Finns det inga billiga som är ok?

Permalänk
Medlem

@jan-banan precis. 5G som låter så bra kostar också duktigt mycket pengar.

Om man absolut inte har behov av det kan man lika bra spara pengarna och försöka fixa bättre 4G mottagning.

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag är utan bredband fram till våren idag finns ej något 5G kommer nog komma när som helst då det finns bara 1 km bort.

Men sant kanske köper ett 4g modem så länge