Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

500/500 för 299kr/månad i ett år till hos Telia. Jag fick även en returfraktsedel för att kunna skicka tillbaka min ouppackade Telia-router som jag fick hem första gången jag hakade på deras Black Friday-erbjudande, för ett par år sedan.

Edit: Jag testade först via chatten, men där var det tvärstopp

Jag lyckades nu också. Först var det stopp i kundtjänsten, sen lyckades jag men det bröts så inget gick igenom. Gjorde ett nytt försök och de ringde upp. 15 sekunder senare var det bundet på nytt i 12 månader á 299kr/månad för 500mbit. Jag kommer dock inte få den nya routern som har wifi 6 utan den skulle kosta 499kr att köpa till. Så jag struntade i den. Den Telia-router jag har nu funkar ju perfekt så.

Permalänk
Medlem

Ringde till Tele2 som jag är kund hos och frågade om den kunde matcha Telias erbjudande på 500/100. Efter lite press och "hot" om uppsägning så gick de faktiskt med på att matcha. Så kan vara värt för er som har Tele2 att slå en signal och sätta lite press på dem.

Permalänk
Medlem

Telia. Börjar med kladd direkt

Valde inkoppling 1/2.
I bekräftelsen står det : Planerat datum för inkoppling 29 januari 2023

Chattade med en som sa det var konstigt, men det ska stå rätt i "Ärende" på mina konto sa hon. Så det ska nog stämma.
Kollade där, står ingenstans alls om inkoppling 1/2 så nu får man kontakta dom igen.

Edit:

Person 2 jag pratade med sa att detta är normalt, de försöker aktivera det någon dag innan och sen sker 1 aktiveringsförsök / dag automatiskt.
Går det för många dagar efter detta så slutar systemet försöka och då måste det skötas manuellt för aktivera försöken igen osv.

Kunskapsnivån är väldigt olika på denna chat supporten.

Permalänk
Skrivet av _robban:

Har 500/500 med Telia idag. Ringde uppsägnings avdelning och de sa bara "jahapp tack och hejdå då" och kunde / ville inte matcha alls.

Tråkigt och orättvist

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag har 250/250 idag via Bredband2. Har kollat på Telias hemsida och de erbjuder 500/100 för 299 kr i månaden, hur har ni fått 500/500 för samma pris? Det går även att beställa 1000/1000 till min adress så är ju knappast någon begränsning i switchen som sitter.

Visa signatur

• 2080ti
• 9600k

Permalänk
Medlem

Bredband2 vägrade matcha telia när jag chatttade med dem (orkade inte ringa uppsägningen). Däremot så upptäckte jag att de sänkt ordninare pris på mitt bredband. Så fick det nya billigare priset. Så nu skiljer det bara 35 kronor jämfört med Telias erbjuande, och det kan jag leva med för att få högre uppladningshastiget och slippa telia och bindningstid.

Mitt ordiniare pris innan var: 447 kronor dvs betalade 379 efter 15% rabatt.
Ordinarie pris som visas på hemsidan var 394 kronor dvs 334 kronor efter 15% rabatt.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Jag får bara halvdåliga erbjudanden i år.

Telia 250-500 / 50-100 för 299 kr, bundet 12 månader

Telia vill alltså inte ens garantera 500/100 utan kan låsa en till 250/50 och hävda att dom följer avtalet... Det är fiber, inte xDSL... Telia kan absolut leverera 500/100 om dom vill. 1000/1000 är inga problem att köpa i detta stadsnätet.

Telenor 250 / 250 för 299 kr, obundet 12 månader

Det här är standarderbjudandet som Telenor kört hela hösten. Inget som är billigare för Black Fridayweek. Man ändrar rubriken till "Black Week-priser", men det är samma priser...

Tele2 300-500 / 50-100 för 369 kr, bundet 12 månader, eller 419 kr obundet

Även här vill man inte ens garantera 500/100, utan kan leverera 300/50 och hävda att man följer avtalet... Det är också dyrare än Telia.

Oklart vad man ska välja...

500/500 för rimligt pris ser inte ut att vara möjligt.
250/250 för 249 kr som jag har nu är inte heller möjligt.

Permalänk
Medlem

Har just nu Telia 500/500 för 299 som går ut 2 februari. Enligt chatten kan jag inte ta del av kampanjen som är nu då jag redan har en aktiv kampanj.
Värt att prova ringa för att få dealen ändå, eller vad är bäst att göra tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Telia. Börjar med kladd direkt

Valde inkoppling 1/2.
I bekräftelsen står det : Planerat datum för inkoppling 29 januari 2023

Chattade med en som sa det var konstigt, men det ska stå rätt i "Ärende" på mina konto sa hon. Så det ska nog stämma.
Kollade där, står ingenstans alls om inkoppling 1/2 så nu får man kontakta dom igen.

Edit:

Person 2 jag pratade med sa att detta är normalt, de försöker aktivera det någon dag innan och sen sker 1 aktiveringsförsök / dag automatiskt.
Går det för många dagar efter detta så slutar systemet försöka och då måste det skötas manuellt för aktivera försöken igen osv.

Kunskapsnivån är väldigt olika på denna chat supporten.

Okej, det kanske betyder att Telia inte tar över förrän den förra tjänsten försvunnit?

Stod från 23 tidigast när jag tecknade men på ordern stod det 21 som jag fattade det, då kan jag nog släppa den saken.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har verkligen dåliga erbjudanden. Kan få Telia 500mbit och 250mbit hos andra för 299 och Bahnhof erbjuder 30 kr billigare på nuvarande 100mbit för 299.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

Okej, det kanske betyder att Telia inte tar över förrän den förra tjänsten försvunnit?

Stod från 23 tidigast när jag tecknade men på ordern stod det 21 som jag fattade det, då kan jag nog släppa den saken.

Nej precis. Är nuvarande tjänsten inte avaktiverad så misslyckas aktiveringsförsöket. Så den försöker igen nästa dag.
Sen förstår jag inte vitsen att de försöker aktivera det innan datumet man valt för oftast har man ju annan leverantör innan datumet man väljer

Men ja tydligen standard och därför det står tidigare datum i sin order än det man faktiskt valde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leetlifeyo:

Jag har 250/250 idag via Bredband2. Har kollat på Telias hemsida och de erbjuder 500/100 för 299 kr i månaden, hur har ni fått 500/500 för samma pris? Det går även att beställa 1000/1000 till min adress så är ju knappast någon begränsning i switchen som sitter.

Jag får också bara 500/100 med telia. De levererar tydligen inte 500/500 till min adress enligt supporten. 1000/1000 finns däremot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Har 500/500 med Telia idag. Ringde uppsägnings avdelning och de sa bara "jahapp tack och hejdå då" och kunde / ville inte matcha alls.

Hör av dig till Telia igen och säg att du vill hoppa på BF erbjudandet. Jag sa upp mitt 500 för några veckor sedan och idag avbröt de uppsägningen och band om till 299kr igen utan problem

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sennaho:

Jag får också bara 500/100 med telia. De levererar tydligen inte 500/500 till min adress enligt supporten. 1000/1000 finns däremot..

Får själv nöja mig med 500/100 - dom fixade mitt abonnemang utan problem

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Såg den här tråden och tänkte att jag måste kolla Bahnhofs priser nu. Jag har 100/100 och har länge betalat 99kr/mån men för typ ett år sedan höjde dom till 119kr/mån. På hemsidan deras står det nu 99kr/mån för min adress. Ställde mig i telefonkö och chattkö. Chatten var snabbare än telefonkön. Inga problem tydligen att sänka till 99kr/mån. 20kr/mån blir ju ändå 240kr/år, det räcker till en utemiddag eller ett par öl på krogen.

Behövt göra detta med Bahnhof ett antal gånger. Först höjer de priserna, sen höjs nätavgiften, ett halvår senare så är priserna tillbaka till "vanliga"... Bara att ringa in varje gång och få det sänkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Såg den här tråden och tänkte att jag måste kolla Bahnhofs priser nu. Jag har 100/100 och har länge betalat 99kr/mån men för typ ett år sedan höjde dom till 119kr/mån. På hemsidan deras står det nu 99kr/mån för min adress. Ställde mig i telefonkö och chattkö. Chatten var snabbare än telefonkön. Inga problem tydligen att sänka till 99kr/mån. 20kr/mån blir ju ändå 240kr/år, det räcker till en utemiddag eller ett par öl på krogen.

Jag skulle lätt bytt till 100/100 för 99kr om man fick chansen
Men fick bli Telia här med. 500/500.
Hade Bredband 2 tidigare 250/250 329:-
Nästa år kan jag alltid hoppa tillbaka till Bredband 2 och få 15% som dem alltid kör med. Om inte ett liknande erbjudande kommer nästa BF.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Då har även jag hoppat på tåget. 500/500 för 299kr/mån.

Skrivet av Sjoooberg:

Känns bra med Black Week precis innan flytten till nya lägenheten som endast kör Telia! 500/500 here I come!

Kan dock bli svårare att hota med uppsägning nästa år dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då har även jag hoppat på tåget. 500/500 för 299kr/mån.

Kan dock bli svårare att hota med uppsägning nästa år dock

Sant, men jag skulle kunna säga att jag hoppar över på mobilt och hoppas att de nappar!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Sant, men jag skulle kunna säga att jag hoppar över på mobilt och hoppas att de nappar!

Haha, svårt att tro att det skulle tro på det

Däremot, vad är det för nät som du har, som gör att du bara kan ha Telia?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Junet erbjuder TV & Streaming 6 månader kostnadsfritt med 88 kanaler + 1000 presentkort.
https://www.junet.se/privat/tv/black-friday-2022/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej precis. Är nuvarande tjänsten inte avaktiverad så misslyckas aktiveringsförsöket. Så den försöker igen nästa dag.
Sen förstår jag inte vitsen att de försöker aktivera det innan datumet man valt för oftast har man ju annan leverantör innan datumet man väljer

Men ja tydligen standard och därför det står tidigare datum i sin order än det man faktiskt valde.

Jag valde egentligen inget datum, det stod typ 23 redan så jag trodde inte jag behövde trycka på almanacksymbolen och välja 23 igen typ. Men blev ju ganska betänksam när jag inte kunde hitta 23 någonstans i avtalet jag fick skickat till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Haha, svårt att tro att det skulle tro på det

Däremot, vad är det för nät som du har, som gör att du bara kan ha Telia?

Värt ett försök!
Telia ska ha något avtal med Balder (hyresvärden) för just detta området tyvärr, annars hade jag aldrig valt Telia. Men lägenheten var för bra för att tacka nej till!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Andra året jag förlänger nu på Telia och deras 500/500mb.

Men först på uppsägningsavdelningen vart det en liten uppläxning att man inte kunde hålla på så här varje år😁😁

Tänkte ju berätta att Telenor gärna tar mig som kund sedan kunde jag komma tillbaka nästa år på Telias Black Friday erbjudande som ny kund och sedan är cirkusen igång igen.

Men han muttra bara då och förlängde och tog bort min tidigare uppsägning. Visst kan det vara grisigt att göra så här varje år men förmodligen är det endast en liten skara människor som har dessa priser resten betalar alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Junet erbjuder TV & Streaming 6 månader kostnadsfritt med 88 kanaler + 1000 presentkort.
https://www.junet.se/privat/tv/black-friday-2022/

"Kostnadsfritt" i 6 månader vid 24 månaders bindningstid, är ju inte riktigt samma sak som 6 månader kostnadsfritt. I min bok.

Det är fortfarande 18 månader att betala... för linjär TV.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har Bahnhof och inte bundit vårt avtal. Men det känns som att de höjer priset på våren för att sänka någon månad senare. De sänker inte befintliga kunder när de sänker, men de höjer dem när de höjer.

Precis det där beteendet har jag också noterat. Skriver man till de så säger de: "Ojdå, hoppsan! Det ska vi genast rätta till". Några månader senare är det samma visa igen...Bahnhof är lite sviniga ibland alltså.

För övrigt. Är det någon som har prövat om Bahnhof är mer medgörliga i år och matchar andra operatörers erbjudanden? Om inte helt, så i alla fall kanske till viss del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nepp, mitt går ut i sommar och det gick tyvärr inte men priset hade man kunnat fixa annars

Misstänkte det. 😔

Permalänk
Medlem

Att man bara kan få 100 upp beror på avtalet de har med just det stadsnätet fick jag till svar. Jag hoppar nog också på telia 500/100 man spar ju in en slant och 100 upp är väl mer än tillräckligt.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Jag får bara halvdåliga erbjudanden i år.

Telia 250-500 / 50-100 för 299 kr, bundet 12 månader

Telia vill alltså inte ens garantera 500/100 utan kan låsa en till 250/50 och hävda att dom följer avtalet... Det är fiber, inte xDSL... Telia kan absolut leverera 500/100 om dom vill. 1000/1000 är inga problem att köpa i detta stadsnätet.

Telenor 250 / 250 för 299 kr, obundet 12 månader

Det här är standarderbjudandet som Telenor kört hela hösten. Inget som är billigare för Black Fridayweek. Man ändrar rubriken till "Black Week-priser", men det är samma priser...

Tele2 300-500 / 50-100 för 369 kr, bundet 12 månader, eller 419 kr obundet

Även här vill man inte ens garantera 500/100, utan kan leverera 300/50 och hävda att man följer avtalet... Det är också dyrare än Telia.

Oklart vad man ska välja...

500/500 för rimligt pris ser inte ut att vara möjligt.
250/250 för 249 kr som jag har nu är inte heller möjligt.

Ja, jag reagerade också på de där intervallen. Men det är väl ingen bindningstid på abonnemanget och det står att det är öppet köp, så man kan väl alltid ångra sig om man inte är nöjd?

Samtidigt skriver de så här under villkoren. Det vill jag ju tro innebär att en annan leverantör lyckas pumpa ut 500/250 till ens hus så ska inte Telia landa på halva hastigheten. Eller är jag naiv då?

Edit: Missade att det är 12 månaders bindningstid. Frågan är då hur öppet köp tillämpas? Jag hittar inget om det när jag Ctrl-F-söker i deras allmänna villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Precis det där beteendet har jag också noterat. Skriver man till de så säger de: "Ojdå, hoppsan! Det ska vi genast rätta till". Några månader senare är det samma visa igen...Bahnhof är lite sviniga ibland alltså.

För övrigt. Är det någon som har prövat om Bahnhof är mer medgörliga i år och matchar andra operatörers erbjudanden? Om inte helt, så i alla fall kanske till viss del?

Jag fick 30 kronor billigare per månad. Väldigt klent erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ja, jag reagerade också på de där intervallen. Men det är väl ingen bindningstid på abonnemanget och det står att det är öppet köp, så man kan väl alltid ångra sig om man inte är nöjd?

Samtidigt skriver de så här under villkoren. Det vill jag ju tro innebär att en annan leverantör lyckas pumpa ut 500/250 till ens hus så ska inte Telia landa på halva hastigheten. Eller är jag naiv då?

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Missade att det är 12 månaders bindningstid. Frågan är då hur öppet köp tillämpas? Jag hittar inget om det när jag Ctrl-F-söker i deras allmänna villkor.

Öppet köp är där nog inte.
Men du har alltid 14 dagars ångerrätt.