(bil i varmgarage) Det beror på om garaget är värmd med direktel eller har värmepump eller fjärrvärme med betydligt lägre kWh-pris än elströmmen.
Stål har en termisk kapacitet på runt 0.45 kJ/grad C per kilo, plaster (och jag jämställer det med bensin och paraffin när det gäller termisk kapacitet då plast är oljebaserat) ca 2.2 kJ/kg och och om elbilen med 2 ton körvikt har 1 ton batterier och i övrigt plast och inredningar och 1 ton i metall (främst järn, aluminium och koppar med under 0.5 kJ/kg/grad C) för kaross och drivlina så skulle det bli 2.2 MJ + 0.45 MJ per grad C dvs. ca 2.65 MJ/grad C för bilen, 1 kWh innehåller 3.6 MJoule vilket skulle ge ett värmebehov av 14,7 kWh för att genomvärma fordonet 20 grader C högre upp än innan. (tex. -10 grader C in och 10 grader C i garage)
Med värmepump med 4.5 i värmefaktor (de bästa med R32 är runt 5 i värmefaktor vid +7 grader utomhus) - dvs. 1 kWh in med elström ger 4.5kWh i värme blir då 1/4.5 * 14,7 = 3.3 kWh utöver underhållsvärmen i övrigt för garaget.
vid -10 C grader kanske effektfaktorn är runt 3.5 för en värmepump (antagen, har inte dubbelkollat) och med 1/3.5 * 14.7 kWh ger 4.2 kWh i uppvärmningsbehov.
Är garaget uppvärmd med direkt-el så blir uppvärmningskostnaden ganska avsevärd - speciellt just nu när det kostar ~ 3:- kilowatt plus energiskatt, överföringsavgift, effektavgift och moms på detta - men har man billigare värme via VP eller fjärrvärme så smärtar det mindre.
Då kommer man till frågan - hur mycket el behövs för uppvärmning och underhållsvärmning av batteri utöver laddningen i elbil vid 0 och vid -10 grader C - och hur länge innan måste den slås på innan avfärd av genomkall bil.
Nu verkar Lithium-batterierna har rätt bra strömförmåga även vid antal minusgrader och värmer sig själva av körströmmen om man drar på lite extra (dvs. hårdare körning för att värma batterierna kan göra att snabbladdning senare går fortare om batterierna inte är värmda innan - Lithium-batteri skall helst inte laddas alls vid 0 grader C och lägre, full strömkapacitet först vid 15 grader C och ideal-temperatur (i folie-snurran) för 32 grader C för bästa livslängd och över 35 grader C bör man minska laddströmmen igen.