Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

8700K uppgradering: 13600K vs 5800X3D

Permalänk
Medlem

8700K uppgradering: 13600K vs 5800X3D

Tjena!

Då jag på senare tid inte varit så nöjd med prestandan på min 8700K, med lägre FPS i League of Legends och Valorant, så tänkte jag att det var dags för uppgradering. Speciellt nu i samband med black friday.

Tror ni en 5800X3D ger en anmärkningsvärd ökning när det kommer till prestanda i dessa spel över den befintliga 8700K jag har? Dvs league of legends och Valorant/CS:GO.

Alternativt en 13600K, men parat med DDR4 minnen så har jag sett i benchmarks på nätet att 5800X3D då matchar eller till och med presterar bättre. Exempel:

Tillsammans med B550 moderkort och 3600mhz så kommer jag undan lite över 7tkr.

Skulle ni tro att det är en "värd" uppgradering? Skulle jag istället gå med 13600k och DDR5 så får jag punga ut 2tkr extra för B660 och DDR5 6000mhz. Men får samtidigt mer fysiska kärnor i processorn.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på detta?:

Alternativt dessa: https://www.inet.se/produkt/5304924/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Detta ser ju rätt lovande ut. Dock skulle jag förmodligen byta ut mobo mot en ATX-variant då jag har sånt chassi. Hittade ett för 300kr mer. Samt skaffa 6000mhz minnen, då jag tror det kan göra nytta.

Här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/jwcLAe26pJVKfaJEoVy-wXg6Dd0/7600x-b650-ddr5

När det kommer till kärnantal. Kan 13600K vara bättre om jag eventuellt skulle kolla på en twitch-stream i bakgrunden? Eller till och med streama själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Detta ser ju rätt lovande ut. Dock skulle jag förmodligen byta ut mobo mot en ATX-variant då jag har sånt chassi. Hittade ett för 300kr mer. Samt skaffa 6000mhz minnen, då jag tror det kan göra nytta.

Här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/jwcLAe26pJVKfaJEoVy-wXg6Dd0/7600x-b650-ddr5https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/jwcLAe26pJVKfaJEoVy-wXg6Dd0/7600x-b650-ddr5

När det kommer till kärnantal. Kan 13600K vara bättre om jag eventuellt skulle kolla på en twitch-stream i bakgrunden? Eller till och med streama själv.

Fra TPU benchmark virke det ikke være så stor forskjell på media encoding mellom 7600X (ekstrapolert fra Ryzen 7 7700X) og 13600K. Gjør du ikke regelmessig encoding/decoding så er nok forskjellen i pris ikke verdt det.

Glem ikke at hvor hurtig du kan skrive/lese til SSD (NVMe) også vil ha noe å si for hvor hurtig det vil gå mellom encoding/decoding.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/16.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Fra TPU benchmark virke det ikke være så stor forskjell på media encoding mellom 7600X (ekstrapolert fra Ryzen 7 7700X) og 13600K. Gjør du ikke regelmessig encoding/decoding så er nok forskjellen i pris ikke verdt det.

Glem ikke at hvor hurtig du kan skrive/lese til SSD (NVMe) også vil ha noe å si for hvor hurtig det vil gå mellom encoding/decoding.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-13600k/16.ht...

Okej! Nej jag gör ingen övrig media encoding.

Gick igenom TPU och såg att 7600X presterade bättre än 13600K i CS:GO, dock bara en liten marginal. Tyvärr fanns det inget exempel för Valorant dock.

Billigaste jag kan hitta med 13600K, B660 och 6000mhz är 9200kr.

7600x, B650 och 6000mhz är 8200kr.

Är 13600K 1000kr bättre om gaming och livestreaming på twitch ligger i fokus?

Permalänk
Medlem

Alternativt om man kör B660 med DDR4 och får då billigaste konfigurationen utav de alla, med slutpris på 7484kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Okej! Nej jag gör ingen övrig media encoding.

Gick igenom TPU och såg att 7600X presterade bättre än 13600K i CS:GO, dock bara en liten marginal. Tyvärr fanns det inget exempel för Valorant dock.

Billigaste jag kan hitta med 13600K, B660 och 6000mhz är 9200kr.

7600x, B650 och 6000mhz är 8200kr.

Är 13600K 1000kr bättre om gaming och livestreaming på twitch ligger i fokus?

Stora fördelen med 7600X är väl plattformen. Du kommer med väldigt stor sannolikhet kunna stoppa i en splitter ny processorgeneration i AM5-sockeln om 5 år i den. Det lär du inte kunna med Intel. Om det är ett värde i det kan förstås bara du avgöra.

Jag köpte själv en 5900X i AM4 förra året och hoppas behålla den i mer än 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

När det kommer till kärnantal. Kan 13600K vara bättre om jag eventuellt skulle kolla på en twitch-stream i bakgrunden? Eller till och med streama själv.

E-cores ska ju vara till hjälp om du har mycket "skit" igång i bakgrunden, men man vill tydligen helst köra Windows 11 för att de ska fungera som bäst också. Ingen större förlust att stänga av dem heller; de 6 riktiga kärnorna på 13600K är snabba nog ensamma för att göra processorn bra.

Tror för övrigt att CS:GO är ett av de få undantagen där AMD fortfarande ligger bra till, så jag skulle inte fokusera för mycket på det om det inte är det enda spelet du kör.

Skrivet av davidl22:

Alternativt om man kör B660 med DDR4 och får då billigaste konfigurationen utav de alla, med slutpris på 7484kr

https://komponentkoll.se/bild/PupbC.png

Är ingen större skillnad i spel mellan DDR4 och DDR5. Samtidigt är DDR5 inte lika absurt dyrt som tidigare. Men kan du inte återanvända minnet från ditt nuvarande system med 8700K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Okej! Nej jag gör ingen övrig media encoding.

Gick igenom TPU och såg att 7600X presterade bättre än 13600K i CS:GO, dock bara en liten marginal. Tyvärr fanns det inget exempel för Valorant dock.

Billigaste jag kan hitta med 13600K, B660 och 6000mhz är 9200kr.

7600x, B650 och 6000mhz är 8200kr.

Är 13600K 1000kr bättre om gaming och livestreaming på twitch ligger i fokus?

Ja, det var ännu bättre RAM 7600X är väl med på bilden, sämre 1% low men bättre medel än 13600K.
13600K's småkärnor är ju såklart nyttiga för bakgrundsändamål, gällande streaming så beror det lite på vilket format man använder H.265 eller vad det heter är AMD kanon på, medans Intel är bättre på AV1 om jag inte minns fel.

Skrivet av davidl22:

Alternativt om man kör B660 med DDR4 och får då billigaste konfigurationen utav de alla, med slutpris på 7484kr

https://komponentkoll.se/bild/PupbC.png

Billigare MoBO med Q-flash:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

E-cores ska ju vara till hjälp om du har mycket "skit" igång i bakgrunden, men man vill tydligen helst köra Windows 11 för att de ska fungera som bäst också. Ingen större förlust att stänga av dem heller; de 6 riktiga kärnorna på 13600K är snabba nog ensamma för att göra processorn bra.

Tror för övrigt att CS:GO är ett av de få undantagen där AMD fortfarande ligger bra till, så jag skulle inte fokusera för mycket på det om det inte är det enda spelet du kör.

Är ingen större skillnad i spel mellan DDR4 och DDR5. Samtidigt är DDR5 inte lika absurt dyrt som tidigare. Men kan du inte återanvända minnet från ditt nuvarande system med 8700K?

Jag kör i stort sett bara "E-sporttitlar" dvs, League of legends, Fortnite, Apex Legends, Valorant och CS:GO. Så alla är CPU-bound då de körs gärna i 200+fps tillsammans med min höga hertz skärm.

Enda anledningen till att jag tvivlar på att köra DDR4 med 13600K är detta test, där i valorant det är en ganska signifikant skillnad mellan minnestyperna. Detta är även spelet jag kör mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det var ännu bättre RAM 7600X är väl med på bilden, sämre 1% low men bättre medel än 13600K.
13600K's småkärnor är ju såklart nyttiga för bakgrundsändamål, gällande streaming så beror det lite på vilket format man använder H.265 eller vad det heter är AMD kanon på, medans Intel är bättre på AV1 om jag inte minns fel.

Billigare MoBO med Q-flash:
https://komponentkoll.se/bild/HRyDj.png

Föredrar ASUS Mobo! Sen gärna ATX då det ser så tomt ut i mitt stora chassi annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Jag kör i stort sett bara "E-sporttitlar" dvs, League of legends, Fortnite, Apex Legends, Valorant och CS:GO. Så alla är CPU-bound då de körs gärna i 200+fps tillsammans med min höga hertz skärm.

Enda anledningen till att jag tvivlar på att köra DDR4 med 13600K är detta test, där i valorant det är en ganska signifikant skillnad mellan minnestyperna. Detta är även spelet jag kör mest.

<Uppladdad bildlänk>

De flesta recensenter är helt inkompetenta när det gäller minne, så det skulle inte förvåna mig om de kör förfärliga "sub timings" i sitt DDR4-test. När båda är kompetent konfigurerade är det generellt sett rätt så små skillnader på genomsnitt i spel. Inom vissa "FPS snob" och "low latency" communities föredras till och med DDR4 för att det har lägre latens, men mycket av det där snacket om latens är placebo så jag skulle inte förlita mig för mycket på det.

Hursomhelst, oavsett minnestypen får man oftast de största fördelarna från att optimera minnet, snarare än att köpa minne med snabbare XMP eller lägre CAS latency i XMP. Detta gäller för både DDR4 och 5, där Intel vinner mer på optimerat minne än AMD.

Permalänk
Medlem

Jag gick nu med denna konfig, men är beredd att eventuellt lämna tillbaks och byta.

Skrivet av TMG:

De flesta recensenter är helt inkompetenta när det gäller minne, så det skulle inte förvåna mig om de kör förfärliga "sub timings" i sitt DDR4-test. När båda är kompetent konfigurerade är det generellt sett rätt så små skillnader på genomsnitt i spel. Inom vissa "FPS snob" och "low latency" communities föredras till och med DDR4 för att det har lägre latens, men mycket av det där snacket om latens är placebo så jag skulle inte förlita mig för mycket på det.

Hursomhelst, oavsett minnestypen får man oftast de största fördelarna från att optimera minnet, snarare än att köpa minne med snabbare XMP eller lägre CAS latency i XMP. Detta gäller för både DDR4 och 5, där Intel vinner mer på optimerat minne än AMD.

Du tror alltså att det inte skulle vara någon större skillnad om jag körde med DDR4 minnen i spelen jag nämnde ovan? Isåfall så skulle jag lätt kunna köpa detta istället, billigast av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidl22:

Du tror alltså att det inte skulle vara någon större skillnad om jag körde med DDR4 minnen i spelen jag nämnde ovan? Isåfall så skulle jag lätt kunna köpa detta istället, billigast av alla.

Om du lägger ner några timmar på att optimera minnet lär du få bättre prestanda i spel med DDR4 än XMP på de bästa DDR5-minnena som finns att köpa. Om det är värt tiden får du avgöra. Man behöver köpa rätt så bra DDR5-minne för det ska vara avsevärt bättre än DDR4 om båda är optimerade. Inte så stor mening att betala extra för DDR5-5400 jämfört med DDR4 till exempel, men om man köper ett bra moderkort och kör DDR5-6800 så blir det givetvis bättre. Dock skjuter priser iväg då.

Lite äldre test men prestandaförbättringen borde vara liknande även på nyare processorer:
https://kingfaris.co.uk/blog/intel-ram-oc-impact