Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeVanCleef:

Apropå Inets stream, är det inte intressant hur t.ex. 50+ B550-mobos i lägre prisklassen säljs på ett fåtal minuter? Det var väl under tusen pers på streamen. Behövde verkligen över 5% av alla tittare just ett sånt B550 eller köper folk av andra anledningar?

Många gjorde nog som jag. Man tog cpu + moderkort för att tänka sen.
Man har typ 30 sekunder på sig att beställa vissa saker, då hinner man inte tänka utan bara beställer. Och naturligt för många man kör moderkort + cpu för sen se undersöka mer om det är ett moderkort man vill ha eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan du gå upp i pris så Surface Laptop 4 13.5".

Ruggigt kvalitativ dator.

Hmm, väldigt snålt RAM-minne. Bra produkt, det håller jag med om. Kanske lite för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Här är en annan Razor Blade för 10 790 som skulle kunna vara intressant för dig:

Razer RZ09-03287N22-R3N1 15 Base Model Laptop (D5NT / 15.6 / FHD-144 HZ / i7 / RTX 2070 / 512GB)

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08GTKMJP3

Det är en genuint bra deal! Däremot har jag hört alldeles för många skrämselhistorier kring uppsvällda och underdimensionerade batterier samt undermålig kundsupport.

Hade dessutom aldrig kunnat sälja in det där för päronen.

Permalänk

Fick tag i en fold 3 i butik
Skulle precis öppna men ser att jag fått en 256gbs modell
Är det värt att grina eller ska man ta det och vara nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Det är en genuint bra deal! Däremot har jag hört alldeles för många skrämselhistorier kring uppsvällda och underdimensionerade batterier samt undermålig kundsupport.

Oj, då kanske man skall undvika Razor! Har aldrig använt eller ägt någon sådan tidigare. Var sugen på en dator med 4K OLED och hyfsad grafik. Men man kanske skall undvika och avbeställa om många problem med deras Blade-serie?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Många gjorde nog som jag. Man tog cpu + moderkort för att tänka sen.
Man har typ 30 sekunder på sig att beställa vissa saker, då hinner man inte tänka utan bara beställer. Och naturligt för många man kör moderkort + cpu för sen se undersöka mer om det är ett moderkort man vill ha eller inte.

Majoriteten som tittade på streamen var nog ute efter moderkort+CPU, grafikkort och/eller lagring, så inte så konstigt att moderkort, CPU och SSD sålde slut direkt. Sen kan det ju sitta en och annan scalper som inväntar de bästa erbjudandena.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Vete sjutton om det är så bra.
2070 max-q och två generationer gammal cpu.
Finns ju laptops med 3060 för 10k, t ex Lenovo legion på NetOnNet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Wow vilka fina priser inet hade. Hade gärna fått tag på en 58003dx men inte varig hemma. Hatten av!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Wow vilka fina priser inet hade. Hade gärna fått tag på en 58003dx men inte varig hemma. Hatten av!

Priserna var riktigt bra, men jag blev lite besviken över att de inte hade någon GPU bland dropsen. Håller tummarna för torsdag!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Någon som vet ifall det även funkar att koppla Xbox One S handkontrollen (den med avsaknad av blåtand) på denna adapter?

One S kontrollen hade/har blåtand. Var xbox one kontrollen, den svarta som ej har.

Ska gå att koppla till adaptern. Den använder radio likt xboxen gör. Det är är alltså ingen blåtandsadapter. Bara för att klargöra.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Så jävla surt att jag missade X3D:n. Har ju presentkort på cirka 600 kr hos Inet dessutom

Dessvärre hade du nog aldrig hunnit använda presentkort på den dealen

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Fick tag i en fold 3 i butik
Skulle precis öppna men ser att jag fått en 256gbs modell
Är det värt att grina eller ska man ta det och vara nöjd?

Om det inte är allt för långt att ta sig dit skulle jag gå tillbaka, jag behövde notera för personen som hjälpte mig att det var 512gb varianten när han plockade ut den ur skåpet.
Jag skulle också trott att det var 256gb modelen när man såg priset vi fick den för.

Men så länge du har kvitto är det bara gå tillbaka och byta, det är inte så att dom tar tillbaka den precis

BTW. fick du den för 399/mån eller 499/mån nu när priset ändrats?
tänkte dra med morsan imorgon så hon kan få en också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj, då kanske man skall undvika Razor! Har aldrig använt eller ägt någon sådan tidigare. Var sugen på en dator med 4K OLED och hyfsad grafik. Men man kanske skall undvika och avbeställa om många problem med deras Blade-serie?

Det tycker jag absolut. Vad är syftet med inköpet? Är du ute efter en bra gaming-laptop så finns det en hel uppsjö av val. Legion 5 Pro är något svårt att slå i form av bang for the buck och förra årets modell kan du nog hitta för runt 16-17k. Ryzen 5800H, RTX 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vete sjutton om det är så bra.
2070 max-q och två generationer gammal cpu.
Finns ju laptops med 3060 för 10k, t ex Lenovo legion på NetOnNet.

Sett till premien du betalar är 50% ingen dålig deal, men jag hade undvikit Razer, vilket troligen framgick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Priserna var riktigt bra, men jag blev lite besviken över att de inte hade någon GPU bland dropsen. Håller tummarna för torsdag!

Samt AM5 moderkort

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fasen också att jag inte såg streamen när den skedde. Jag har ju lurat på 5800x3d ända sen i våras

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Fasen också att jag inte såg streamen när den skedde. Jag har ju lurat på 5800x3d ända sen i våras

Samma här

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felixark:

Vart ser du det ? för mig står det bara delbetalning i 36 månader.

<Uppladdad bildlänk>

Du får läsa igen. Delbetalning är på mobilen.
Minsta totalkostnad står i det finstilta längst ned. Det är mobil + en månads abonnemang vilket matchar villkoren.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad för rykte har Huawei bland datorkännare idag? Huawei Matebook 14 2021

Tänker främst på de tidigare anklagelserna beträffande avlyssning etc. Väldigt mycket bang for the buck med denna laptop. Ingen OLED, vilket jag i dagsläget endast tror kommer leda till burn-in. Med denna får man en riktig solid IPS-skärm, generöst med RAM och SSD i ett robust paket gjort av aluminium.

Någon som skådat en bättre deal under 10k?

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av dagas:

Jag missade också det. Lite surt med erbjudanden man måste jaga upp.

Men även om 2999kr för 5800X3D var riktigt bra är jag ändå nöjd med 7600X för 3490kr på vanliga rean. 5000 serien är död plattform medan 7000 serien kommer man kunna köpa ny CPU längre fram och behålla moderkort och DDR5 minne.

Bäst att inte kolla på torsdag för då kanske man bara blir sur att man redan köpt…

"Jaga upp" som i att de har skrivit om det på SweC i en vecka och varit tydliga med när och var de är tillgängliga? De släpper varor till under inköpspris för vår skull, och för att stötta dem i det så kollar vi på deras stream. 1 in 1 ut. AM4 -plattformen är död, visst. Om man inte uppdaterar varje generation så är 5800X3D absolut värt det, framför allt när bara plattformsbytet kostar ~4-5000kr idag.

Koppla ditt SweC-konto till Inet och var lite extra uppmärksam under "rea"-perioder i framtiden så kommer du nog kunna få ett 7800X3D till ett bra pris nästa år

Permalänk
Medlem

Söker en 40-55tum uhd 4k tv för max 3000kr. Säg till om ni ser något är så dålig på hitta bra rea. Alt om någon ska köpa någon sjuk tv och vill sälja sin gamla som är i mina behov runt 1-2000 PM!!! Mvh målare med 2 opererade händer och sjukskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Det tycker jag absolut. Vad är syftet med inköpet? Är du ute efter en bra gaming-laptop så finns det en hel uppsjö av val. Legion 5 Pro är något svårt att slå i form av bang for the buck och förra årets modell kan du nog hitta för runt 16-17k. Ryzen 5800H, RTX 3070.

Är främst ute efter en laptop för film och surf på resa, samt positivt med lite enklare spel. Mer prio på 4K-skärm än på maxad grafikprestanda. OLED har jag dessutom länge varit sugen på att testa.

Dock så använder jag i dag mest MacBook och Surface gällande bärbart. Aldrig ägt en pryl från Razer.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Tänker främst på de tidigare anklagelserna beträffande avlyssning etc.

Man skall räkna med att alla produkter som är utvecklade i Kina av kinesiska bolag (dvs. inte produkter som enbart monteras där) har avlyssning. Det är mer eller mindre tvingade av kinesiska staten och militären att implementera det i alla sina produkter. Huwei har dessutom direkt koppling och delägande av kinesiska militären och staten, så där är det mer eller mindre garanterat sådan funktionalitet på plats. Dock kanske den inte aktiveras förens vid behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dom sa att på torsdag så kommer det inte släppas några komponenter, men vem vet, dom kanske ändrar sig.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser den Xbox Wireless kontroll med trådlös adapter för Windows 10 hos webhallen för 879, inte 499. Är inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Jag ser den Xbox Wireless kontroll med trådlös adapter för Windows 10 hos webhallen för 879, inte 499. Är inloggad.

webhallen höjde priset idag. Ska du ha den billig så får du handla direkt från microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Dom sa att på torsdag så kommer det inte släppas några komponenter, men vem vet, dom kanske ändrar sig.

Nja, det dom sa var väl i princip att det inte skulle vara något fokus på komponenter, men att det kanske kunde dyka upp några enstaka ändå?

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Nja, det dom sa var väl i princip att det inte skulle vara något fokus på komponenter, men att det kanske kunde dyka upp några enstaka ändå?

Jag lyssnade inte jättenoga men jag fick känslan av att det var mer som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Tänker främst på de tidigare anklagelserna beträffande avlyssning etc. Väldigt mycket bang for the buck med denna laptop. Ingen OLED, vilket jag i dagsläget endast tror kommer leda till burn-in. Med denna får man en riktig solid IPS-skärm, generöst med RAM och SSD i ett robust paket gjort av aluminium.

Någon som skådat en bättre deal under 10k?

Gällande övervakning och loggning av användning är det omöjligt att avgöra om och hur det skulle påverka en privatanvändare av deras produkter. Har man en samhällsviktig tjänst hade jag nog rekommenderat att tänka ett varv extra.

Själv har jag en första generationens Matebook X Pro och den är fortfarande efter snart 5 år en fantastisk dator. När det begav sig valde jag mellan den och en Macbook Pro där det som talade för Macen var andrahandsvärde, säkerhet och beprövad kvalitet, men Matebooken vann på pris, utseende, portabilitet, upplevd kvalitet och en i mina ögon riktigt bra skärm.

= Är du bara en vanlig "svensson" och bedömer att en kinesisk dator är acceptabelt etiskt och säkerhetsmässigt, så läs lite recensioner och slå till om den verkar passa dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

webhallen höjde priset idag. Ska du ha den billig så får du handla direkt från microsoft.

Ok, såg att det var 879 för ca 24h sedan också. Måste ha varit en kort tid dom hade rabatt. Samma med Komplett.
Japp, blir nog ett köp hos MS.