Spela med integrerat grafikkort

Permalänk

Spela med integrerat grafikkort

Har blivit fast med min laptop som dessvärre inte har något dedikerat grafikkort.

Skriver från min telefon så har inte exakt namn på processor och grafikkort.

Ska vara en Radeon med vram 512 mb integrerat, minne 8 gb, 2 GHz processor.

Hur fungerar det att spela spel som vill att man ska ha dedikerade grafikkort? Är det helt kört eller beror det på hur mycket minne som krävs?

Kan man hitta vilken motsvarighet i dedikerat grafikkort som det integrerade har?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av pellesandare:

Har blivit fast med min laptop som dessvärre inte har något dedikerat grafikkort.

Skriver från min telefon så har inte exakt namn på processor och grafikkort.

Ska vara en Radeon med vram 512 mb integrerat, minne 8 gb, 2 GHz processor.

Hur fungerar det att spela spel som vill att man ska ha dedikerade grafikkort? Är det helt kört eller beror det på hur mycket minne som krävs?

Kan man hitta vilken motsvarighet i dedikerat grafikkort som det integrerade har?

Utan att veta vilka spel du vill spela eller vilken hårdvara det gäller så är det helt omöjligt för oss att ge ett exakt svar.

Det bästa är ju att testa helt enkelt, går det så går det 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Utan att veta vilka spel du vill spela eller vilken hårdvara det gäller så är det helt omöjligt för oss att ge ett exakt svar.

Det bästa är ju att testa helt enkelt, går det så går det 🤷‍♂️

Nu har jag kommit åt min dator igen så kan ju bifoga lite mer uppgifter...

AMD Ryzen 5 4500U with Radeon Graphics 2.38 GHz

RAM 8,00 GB

GPU AMD Radeon(TM) Graphics
Primary/Integrated
VRAM 512 MB
DDR4 1333 MHz

Kan saxa ur ett spel jag kikar på (spelar ju inte överdrivet mycket spel)

SYSTEM REQUIREMENTS
OS: Windows 7 SP1, Windows Vista with SP2, Windows XP with SP3
Processor: Intel Core2 Duo (or equivalent) running at 1.60GHz or greater; AMD Athlon X2 (or equivalent) running at 1.60GHz or greater
Memory: 2048MB or greater
Hard Disk Space: 8.5 GB
Video Card: *NVIDIA GeForce 7600 256MB or ATI Radeon X1650 256MB or greater
Sound: DirectX 9.0c compatible
DirectX®: 9.0c
*NVIDIA GeForce 8400, 9400, 210; ATI Radeon HD 2400, HD 3200, HD 4300 as well as integrated versions of supported chipsets are below minimum system requirements

Vet inte om man ska tolka den sista raden som att det inte alls är lämpligt med integrerat kort?

Permalänk

Det bör fungera.

Kraven är betydligt lägre än din laptop kan hantera.

Sen kanske inte med 2000fps och maxinställning men högst troligt spelbart.stirra inte blind på exakta nämnda modeller utan minst likvärdiga integrerade eller dedikerade grafikkort är det som gäller.

Och har väldigt svårt att se att de skulle vara något större problem iom att hårdvaran i specen för spelet är typ 15-20 år gammal och troligen presterar din laptop betydligt bättre än den tidens hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Apuerna funkar skapligt och nu när de byter plattform så åtminstone dubbleras spelprestandan så de nya apuerna (Ryzen 6000 serien, Radeon 660 - 680M grafik) blir rejält mycket bättre än de äldre men de funkar de också om du inte ska ha en dedikerad speldator för nya tunga spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.