Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MSI ger smakprov på ultrabred QD-OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

MSI ger smakprov på ultrabred QD-OLED-skärm

Den enorma skärmen går under namnet "Project 491C" och blir enligt MSI den första super-ultra-breda skärmen med QD-OLED i 240 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Är ju redligt sugen på en 49" UW-skärm, men det är prislappen mer än något annat som säger ifrån i detta fall. Visserligen rätt bra pris på gamla G9 nu, men VA-panel är tyvärr inte speciellt lockande..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett 34-37" 3440x1440 och med så lite curve som möjligt eller helt flat.
Har idag en 34" UW (IPS) med en curve på 1800 tror jag, det är lite för mycket.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liten_lemmel:

Hade hellre sett 34-37" 3440x1440 och med så lite curve som möjligt eller helt flat.
Har idag en 34" UW (IPS) med en curve på 1800 tror jag, det är lite för mycket.

Helt platt ultrabred? Kanterna blir så långt bort där mitten känns för nära. Som att titta på en tunna. Bara en 27" ger den effekten.

Permalänk
Medlem

Väck mig när en 16:9 32'' eller 21:9 38'' 1600p skärm annonseras

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Helt platt ultrabred? Kanterna blir så långt bort där mitten känns för nära. Som att titta på en tunna. Bara en 27" ger den effekten.

Det beror säkert också på avstånd till skärmen och helt platt kanske är liiiite overkill för en UW men jag upplever att min 3440x1440 UW med "bara" 1800R är för mycket böjd. Jag upplever snarare att delar av skärmen är "warpade" på något sätt, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk

super DUPER ultra-wide to THE MAX curved TURBO PRO gaming monitor.
För lite floskler, måste prata med PR.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av D34D_L33T:

super DUPER ultra-wide to THE MAX curved TURBO PRO gaming monitor.
För lite floskler, måste prata med PR.

Men det dumma är ju att det heter ultrawide vid 21:9, så 32:9 måste ju ha ett till prefix

Vanliga 16:9 borde ju nästan inte heta wide längre, lika lite som att en modern TV inte bör få kallas "platt-TV", det finns ju liksom bara platta TVs

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Men det dumma är ju att det heter ultrawide vid 21:9, så 32:9 måste ju ha ett till prefix

Vanliga 16:9 borde ju nästan inte heta wide längre, lika lite som att en modern TV inte bör få kallas "platt-TV", det finns ju liksom bara platta TVs

Jupp,samt HD-ready och full HD. Alla dessa namn har man börjat använda för att nån inte fattade vad 1920*1080,16:9,21:9 osv. var för något. Så då hittar vi på ett namn för allt detta. Snart kommer nog ett namn på hur "platt" din platt TV är. Om det inte redan finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

super DUPER ultra-wide to THE MAX curved TURBO PRO gaming monitor.
För lite floskler, måste prata med PR.

Ge dem inga idéer 🤣

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Det beror säkert också på avstånd till skärmen och helt platt kanske är liiiite overkill för en UW men jag upplever att min 3440x1440 UW med "bara" 1800R är för mycket böjd. Jag upplever snarare att delar av skärmen är "warpade" på något sätt, om du förstår vad jag menar.

Tur att det finns olika. Jag tycker tvärt om. Har en 35" UW idag med 1800R och jag skulle kunna tänka mig lite mer krök, den är ju nästan helt platt, vad skiiljer det centrum till kant i avstånd? Kanten är ~2cm? närmre? På en 80cm bred skärm.
1000R som en del skärmar har är för mycket för mig dock.

Permalänk
Medlem

Kul med mer QD-OLED, men kan de inte bara skriva bildkvoten istället för alla löjliga begrepp?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Varför skriver de inte ut aspect ratio osv?
LG har ju sin 45" UW OLED före MSI visade denna skärmen. Men antar MSI kör ännu värre aspect ratio?
https://www.lg.com/us/monitors/lg-45gr95qe-b

Aja, inget för min del. Ultrawide curved är inget jag vill ha. Satsar på LG's platta 27"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Oooh. Nu snackar vi! Detta kan bli riktigt intressant gamingskärm. Jag gillar att tt Samsungs QD-OLED dyker upp på bred front nu

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara sä svårt att få 32" platt, varför är det så opopulärt.

Permalänk
Medlem

Formatet bör ju vara 32:9, och 49" blir då precis som två 27" skärmar bredvid varandra.

Sen kan ju vissa tro sig att det är något onaturligt med böjd skärmyta, men be dessa personer att göra en större yta med två-tre skärmar så vips bygger precis alla en böjd skärmyta. Eftersom det känns mest naturligt så.

I rest my case. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Men det dumma är ju att det heter ultrawide vid 21:9, så 32:9 måste ju ha ett till prefix

Vanliga 16:9 borde ju nästan inte heta wide längre, lika lite som att en modern TV inte bör få kallas "platt-TV", det finns ju liksom bara platta TVs

Varför inte bara kalla dem 16:9, 21:9 och 32:9?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Dessa super-ultrabreda skärmar har det problemet att om du vill spela ett spel i fullskärmsläge men i upplösningen 2560x1440 så dras bilden ut längs bredden och det ser dåligt ut IMO. Då lämpar det sig att spela i fönsterläge, men man får en ful kant överst vilket gör att inte ens Discord klarar av att streama detta rätt. Än mindre så fungerar det inte att streama vissa spel över huvudtaget utan då måste du streama hela skärmytan och då blir motivet pyttelitet.

Nej tack, hellre 8K 16:9 TV på bordet än en QHD 32:9 skärm...

ordval /mod
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Dessa super-ultrabreda skärmar har det problemet att om du vill spela ett spel i fullskärmsläge men i upplösningen 2560x1440 så dras bilden ut längs bredden och det ser cp ut IMO. Då lämpar det sig att spela i fönsterläge, men man får en ful kant överst vilket gör att inte ens Discord klarar av att streama detta rätt. Än mindre så fungerar det inte att streama vissa spel över huvudtaget utan då måste du streama hela skärmytan och då blir motivet pyttelitet.

Nej tack, hellre 8K 16:9 TV på bordet än en QHD 32:9 skärm...

Nej då, man väljer att låta grafikkortet bestämma bildförhållandet i (av egen erfarenhet) GeForce kontrollpanel. I värsta fall ställer man in i skärmens egen meny att bildförhållandet ska vara 16:9 och har det som en av skärmens ”favoriter” så att man lätt kan växla med ett knapptryck. Med det sagt har jag nog inte stött på ett enda spel där det inte finns communityfixar om eget stod saknas. Men ja har man för avsikt att streama mycket är det ju slöseri med pengar om man ändå måste stympa skärmens bildförhållande regelbundet.

Källa: har en CRG9

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Dessa super-ultrabreda skärmar har det problemet att om du vill spela ett spel i fullskärmsläge men i upplösningen 2560x1440 så dras bilden ut längs bredden och det ser cp ut IMO.

Varför skulle du ens skaffa en UW skärm om du vill spela i en annan upplösning?
Sedan kan du faktiskt ordna så du får blackbars på sidorna istället för att dra ut bilden om du nu ska trilskas med att köra fel typ av upplösning.

Det är ju som att köpa en limousine och klaga på att folket i baksätet sitter för långt ifrån dig som förare....

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varför inte bara kalla dem 16:9, 21:9 och 32:9?

Eller varför inte köra med en vettig standard, alltså att inte jämföra med det närmaste heltalen man hittar, utan att _alltid_ jämföra med 1 som man gjorde förr? Alltså 1.33:1 istället för 4:3, 1.5:1 för 3:2, 1.77:1 för 16:9, 2.35:1 för 21:9.
Kör man så så är det mycket enklare att snabbt få sig en hum om bildförhållandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller varför inte köra med en vettig standard, alltså att inte jämföra med det närmaste heltalen man hittar, utan att _alltid_ jämföra med 1 som man gjorde förr? Alltså 1.33:1 istället för 4:3, 1.5:1 för 3:2, 1.77:1 för 16:9, 2.35:1 för 21:9.
Kör man så så är det mycket enklare att snabbt få sig en hum om bildförhållandet.

Jag tänkte mer på vad man ska kalla dem rent marknadsmässigt. Ultrawide och Super Ultrawide är ganska fånigt. 16:9, 21:9 och 32:9 låter betydligt bättre. Tycker jag i alla fall.

Felstavning
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Fortfarande många missförstånd och antaganden kring super ultrawides.. Behandla det som 2st 1440p-skärmar i en panel, det är inget mer eller mindre Ni förundras väl knappast över dual-monitor setups år 2022?

Såhär används min dagligen:

Gaming 16:9 1440p med black bars
Produktivitet 32:9 med plats för 3st fönster, hantera med ex. FancyZones inuti Powertoys

32:9 är en av dom bästa enskärmslösningarna eftersom traditionella 16:9 i motsvarande storlek ofta hamnar ovanför synfältet vertikalt och leder till nackbevär

Haft min CRG9 sen 2019 och inte funnit någon anledning att uppgradera till Odyssey G9 eller Neo G9, men när 49" QD-OLED dimper ned kommer jag hänga på köpknappen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag tror att med tanke på att MSI's första 34" QD OLED skärm fortfarande inte finns att köpa ca 8 månader efter att den announcats (innan Alienware QD Oleds), så tror kanske vi får se denna skärm lagom till julen 2023.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Varför skulle du ens skaffa en UW skärm om du vill spela i en annan upplösning?
Sedan kan du faktiskt ordna så du får blackbars på sidorna istället för att dra ut bilden om du nu ska trilskas med att köra fel typ av upplösning.

Det är ju som att köpa en limousine och klaga på att folket i baksätet sitter för långt ifrån dig som förare....

Att sitta där med svarta bars på sidorna är inget som en gamer vill ha, eller en streamer för den delen.
Man vill gärna ha andra fönster uppe samtidigt som man kan ha lätt tillgänglighet till utan att behöva tabba ur spelet hela tiden.
PowerToys från Windows fungerar så där, men felet är ju fönstret som man får som du inte kan utnyttja som "fullskärms läge" i en FanzyZone ruta. Det är det som jag menar...

Personligen tittar jag hellre på en stor 50" TV som är proportionellt rätt än en oproportionell skärm, särskilt om det är film som ska ses från avstånd. En UW skärm blir fjuttig på avstånd, det är som att gå 10 år bakåt med utvecklingen och sitta där med 17" skärm istället.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Att sitta där med svarta bars på sidorna är inget som en gamer vill ha, eller en streamer för den delen.
Man vill gärna ha andra fönster uppe samtidigt som man kan ha lätt tillgänglighet till utan att behöva tabba ur spelet hela tiden.

Det förstår jag också, vilket förstärker argumentet om varför man då skaffar en UW skärm om man inte gillar formatet?
UW är inte för alla och det finns för- och nackdelar med båda, streama i annat än 16:9 format är kanske inte optimalt men om det är ens mål så kanske man borde sikta in sig på hårdvaran som passar därefter.

Huvudfrågan till diskussionen här var att inte få utdragen bild på en UW, vilket det går att råda bot på genom tipset jag gav ovan

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har en philips 49" som är 5k, antaligen mycket sämre spec än MSI. Men det är riktig nice att stor bild,kunna läggga 2 webläsare brevvid varandra. på skärmen.

Permalänk
Medlem

Hoppas på fler skärmar i 32:9 1000R formatet. Tycker det är perfekt. Både för spel och jobb.

Känns superergonomiskt att inte behöva sträcka på sig eller spänna ögonen annorlunda när man tittar på olika delar av skärmen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Frux:

Formatet bör ju vara 32:9, och 49" blir då precis som två 27" skärmar bredvid varandra.

http://displaywars.com/comparisons/27-inch-16x9-vs-49-inch-d_32x9_.png

Sen kan ju vissa tro sig att det är något onaturligt med böjd skärmyta, men be dessa personer att göra en större yta med två-tre skärmar så vips bygger precis alla en böjd skärmyta. Eftersom det känns mest naturligt så.

I rest my case. ^^

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0176/3274/articles/step6_1000x.jpg?v=1561288681

Det här är nog den bästa jämförelsen jag sett hittills, det känns genuint plötsligt så mycket mer logiskt. Tackar och bockar!