Windows "uppdaterar" Radeon-drivrutiner till äldre version
Hej,
Häromveckan läste jag att AMD släppt nya Radeon-drivisar och blev nyfiken på varför mitt system inte notifierat mig om det (då jag kör "full install" av Radeon-paketet tycker jag att det borde ha hänt). Jag noterade i samband med det att Radeon Software verkade lite - vad ska man kalla det - trasigt? Bland annat var options för "Record & Stream" och "Check for Updates" borta:

Det saknas plötsligt options i Radeon Software som fanns där förut. Notera att 64 FPS i GTAV inte stämmer
Snokade runt lite och såg att Device Manager i Windows rapporterade att jag körde drivrutiner från 2020 (v20.12.1) vilket jag tyckte var märkligt då jag installerade systemet för första gången i maj och manuellt la in de drivisar som var nyast då (v21.5.1). Kollade då historiken för Windows Update såg att den nyligen installerat AMD Display 27.20.14501.28009 som mycket riktigt är de gamla 2020-drivisarna:

Windows Update försöker hjälpa till ...

... Och plötsligt har jag 6 månader gamla drivrutiner.
OK? Tack för det.
Jag rensade bort de gamla drivrutinerna som Windows Update lagt in och passade på att ("för hand") installera de nya drivisarna jag läst om (v 21.5.2), och nu ser det bättre ut i Device Manager och Radeon Software är fullt fungerade igen. I samband med detta ändrade jag Device Installation Settings i Windows till att inte installera drivrutiner:

Efter manuell ominstallation/uppdatering är alla options tillbaks.

De gamla drivrutinerna är borta, förstås.

Denna inställning gömmer sig under Advanced System Settings > Hardware
Så, problemet är förhoppningsvis löst. Men tusan vad märkligt att det inte "synkar" bättre mellan Windows Update och de drivrutiner som redan finns i systemet. Och vad besviken jag blir på Windows som inte tillåter en att själv välja vilka uppdateringar som skall installeras. Det enda alternativet jag kom på var att sätta en Group Policy som hindrar Windows Update från att ladda ner och installera saker utan att säga till, men då kommer man fortfarande tvingas installera ALLT (inklusive potentiellt gamla drivrutiner) när man väl kör en uppdatering.

Detta fönster gömmer sig bakom Group Policy Editor > Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update > Configure Automatic Updates
Är det såhär det ska vara? Lever ni andra också med att Windows Update "upp/nedgraderar" era Radeon-drivisar eller missar jag nåt?