Windows "uppdaterar" Radeon-drivrutiner till äldre version

Permalänk
Medlem

Windows "uppdaterar" Radeon-drivrutiner till äldre version

Hej,

Häromveckan läste jag att AMD släppt nya Radeon-drivisar och blev nyfiken på varför mitt system inte notifierat mig om det (då jag kör "full install" av Radeon-paketet tycker jag att det borde ha hänt). Jag noterade i samband med det att Radeon Software verkade lite - vad ska man kalla det - trasigt? Bland annat var options för "Record & Stream" och "Check for Updates" borta:

Det saknas plötsligt options i Radeon Software som fanns där förut. Notera att 64 FPS i GTAV inte stämmer

Snokade runt lite och såg att Device Manager i Windows rapporterade att jag körde drivrutiner från 2020 (v20.12.1) vilket jag tyckte var märkligt då jag installerade systemet för första gången i maj och manuellt la in de drivisar som var nyast då (v21.5.1). Kollade då historiken för Windows Update såg att den nyligen installerat AMD Display 27.20.14501.28009 som mycket riktigt är de gamla 2020-drivisarna:

Windows Update försöker hjälpa till ...

... Och plötsligt har jag 6 månader gamla drivrutiner.

OK? Tack för det.

Jag rensade bort de gamla drivrutinerna som Windows Update lagt in och passade på att ("för hand") installera de nya drivisarna jag läst om (v 21.5.2), och nu ser det bättre ut i Device Manager och Radeon Software är fullt fungerade igen. I samband med detta ändrade jag Device Installation Settings i Windows till att inte installera drivrutiner:

Efter manuell ominstallation/uppdatering är alla options tillbaks.

De gamla drivrutinerna är borta, förstås.

Denna inställning gömmer sig under Advanced System Settings > Hardware

Så, problemet är förhoppningsvis löst. Men tusan vad märkligt att det inte "synkar" bättre mellan Windows Update och de drivrutiner som redan finns i systemet. Och vad besviken jag blir på Windows som inte tillåter en att själv välja vilka uppdateringar som skall installeras. Det enda alternativet jag kom på var att sätta en Group Policy som hindrar Windows Update från att ladda ner och installera saker utan att säga till, men då kommer man fortfarande tvingas installera ALLT (inklusive potentiellt gamla drivrutiner) när man väl kör en uppdatering.

Detta fönster gömmer sig bakom Group Policy Editor > Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update > Configure Automatic Updates

Är det såhär det ska vara? Lever ni andra också med att Windows Update "upp/nedgraderar" era Radeon-drivisar eller missar jag nåt?

Tråd flyttad /Mod
Permalänk
Medlem

Det finns flera små nyttiga program för att bl.a. ordna att Windows inte gör såna här dumheter.

Kan rekommendera ex.vis O&O Shutup 10 och Win10Privacy.

Dom innehåller inställningar för drivrutinerna, plus mycket annat.

Permalänk
Medlem

@TechWolf, ja jo. Den typen av verktyg finns det gott om, men personligen är jag inte så sugen på att ladda ner- och köra program som mer eller mindre magiskt försöker lösa diverse problem (ofta saker som jag inte ens upplevde som problem, enligt min erfarenhet). Vissa av dem ger användaren säkert möjlighet att kontrollera vilka ändringar som görs, men då drabbas jag nog av information overload.

Jag föredrar att "göra själv" och är varken rädd eller ovan att läsa på- och fixa saker manuellt. De två lösningarna jag hittade verkar "OK" men inte mer, så i fallet "Jag vill inte låta Windows Update installera vad som helst när som helst" verkar jag tyvärr inte hitta nån elegant lösning. Drömscenariot hade ju varit att hitta nåt i stil med "Ändra denna policy eller registernyckel för att kunna välja vilka updates som skall installeras och när", men verkar inte finnas.

Permalänk
Medlem

Tack till trådskaparen för detta, det bekräftar de problem jag haft de senaste nätterna.

Det hände IGEN i natt, två dagar i rad tryckte den in samma gamla AMD driver vilket resulterade i att min GPU inte synkade med min 240 Hz skärm.

Jag sökte frenetiskt i morse på internet och landade i samma som dig att helt enkelt blockera drivrutinsuppdateringar, trots att det inte känns helt optimalt minst sagt!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

@TechWolf, ja jo. Den typen av verktyg finns det gott om, men personligen är jag inte så sugen på att ladda ner- och köra program som mer eller mindre magiskt försöker lösa diverse problem (ofta saker som jag inte ens upplevde som problem, enligt min erfarenhet). Vissa av dem ger användaren säkert möjlighet att kontrollera vilka ändringar som görs, men då drabbas jag nog av information overload.

Jag föredrar att "göra själv" och är varken rädd eller ovan att läsa på- och fixa saker manuellt. De två lösningarna jag hittade verkar "OK" men inte mer, så i fallet "Jag vill inte låta Windows Update installera vad som helst när som helst" verkar jag tyvärr inte hitta nån elegant lösning. Drömscenariot hade ju varit att hitta nåt i stil med "Ändra denna policy eller registernyckel för att kunna välja vilka updates som skall installeras och när", men verkar inte finnas.

Det måste ju vara nått slarv / mankemang hos Microsoft eller AMD med signeringen av drivrutinerna, jag gissar att detta har med 21H1 utrullningen och de förberedande uppdateringarna att göra. Förhoppningsvis fixar dom till detta inom kort, det måste ju i princip drabba ALLA Windows 10 Radeon användare, problemet är att om man inte vår visuella effekter eller problem där min skärm helt enkelt inte funkar så kan man ju sitta och köra med en gammal drivrutin i flera veckor innan man märker det.

En sak som är lite skum här, det hände 2 nätter i sträck för mig, under första natten så hade jag 21.4.1, d v s den senaste WHQL, när Windows gjorde sitt dirty trick så sa Radeon software att den inte var kompatibel med den drivrutinen jag hade på datorn.
Så då installerade jag 21.5.2 för att reparera detta. När Windows dummade sig i natt igen så gnällde inte Radeon software på inkompatibilitet. Så något är fel med AMD signering för drivrutiner för 21H1 tror jag.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det måste ju vara nått slarv / mankemang hos Microsoft eller AMD med signeringen av drivrutinerna, jag gissar att detta har med 21H1 utrullningen och de förberedande uppdateringarna att göra. Förhoppningsvis fixar dom till detta inom kort, det måste ju i princip drabba ALLA Windows 10 Radeon användare, problemet är att om man inte vår visuella effekter eller problem där min skärm helt enkelt inte funkar så kan man ju sitta och köra med en gammal drivrutin i flera veckor innan man märker det.

En sak som är lite skum här, det hände 2 nätter i sträck för mig, under första natten så hade jag 21.4.1, d v s den senaste WHQL, när Windows gjorde sitt dirty trick så sa Radeon software att den inte var kompatibel med den drivrutinen jag hade på datorn.
Så då installerade jag 21.5.2 för att reparera detta. När Windows dummade sig i natt igen så gnällde inte Radeon software på inkompatibilitet. Så något är fel med AMD signering för drivrutiner för 21H1 tror jag.

Just signeringen vet jag inte, alla filer som tillhör drivrutinerna (både Optional och recommended/WHQL) är signerade av Microsoft, och vissa filer av både AMD och Microsoft.

Detta är mitt första AMD-grafikkort, så jag vet inte om det "alltid" varit så med deras drivrutiner, eller om det är någon tillfällig desync mellan MS och AMD, kanske pga kommande Windows-uppdateringar, som du säger. Men jag tolkar det lite som att det är första gången det hänt dig, och jag tror också att fler kan ha drabbats utan att de märkt det. Så förhoppningsvis löser de detta.

Jag kan också nämna att det hände mig två gånger, förresten. Det var när det hände andra gången som jag faktiskt tog mig tid att testa "fixen" (well, work-arounden) och skapa tråden. ... Och kan meddela att det verkar ha hjälpt då Windows Update inte hittade på några hyss inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Just signeringen vet jag inte, alla filer som tillhör drivrutinerna (både Optional och recommended/WHQL) är signerade av Microsoft, och vissa filer av både AMD och Microsoft.

Detta är mitt första AMD-grafikkort, så jag vet inte om det "alltid" varit så med deras drivrutiner, eller om det är någon tillfällig desync mellan MS och AMD, kanske pga kommande Windows-uppdateringar, som du säger. Men jag tolkar det lite som att det är första gången det hänt dig, och jag tror också att fler kan ha drabbats utan att de märkt det. Så förhoppningsvis löser de detta.

Jag kan också nämna att det hände mig två gånger, förresten. Det var när det hände andra gången som jag faktiskt tog mig tid att testa "fixen" (well, work-arounden) och skapa tråden. ... Och kan meddela att det verkar ha hjälpt då Windows Update inte hittade på några hyss inatt.

Jo jag har kört team green i drygt 10 år innan jag köpte detta kort så det är första gången jag upplever detta. Dock ser man att folk klagat på detta med att windows overridar installerad drivrutin sedan 2015, tror jag den äldsta tråden var.

Med signering tänkte jag mera på Microsofts databas över vilken drivrutin som ska installeras vid varje givet tillfälle, det känns ju nästan som det blivit någon förväxling mellan den nyaste och den från i höstas. Kanske någon drivrutin från en win 10 h1 release candidate ligger kvar.
Bara spekulationer men someone screwed up.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Avstängd

Just drivrutiner är det rätt dumt att Windows uppdaterar. Hade en laptop men en AMD-APU och en grafikkortsdrivrutin som kom genom Windows Update gjorde att datorn inte kunde starta ens i felsäkert läge. Det enda som fungerade var att installera om Windows och blockera Update med tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Just drivrutiner är det rätt dumt att Windows uppdaterar. Hade en laptop men en AMD-APU och en grafikkortsdrivrutin som kom genom Windows Update gjorde att datorn inte kunde starta ens i felsäkert läge. Det enda som fungerade var att installera om Windows och blockera Update med tredjepartsprogram.

Ja det här med Windows laptops är en mardröm. Det du beskriver med att leverantörens drivrutin och windows tävlar om vilken version som ska gälla fick mig att tappa hoppet om windows laptops helt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jupp, urk!

By the way jag såg att Windows Update pillat på andra AMD-drivrutiner också, specifikt AMD SMBus. Så jag funderar på om (delar av) Chipset-drivrutinerna från AMD också skrivits över. Jag gjorde därför en manuell ominstallation av dem, men i det här fallet verkade det faktiskt vara samma version (date 2020-03-08 / version 5.12.0.38).

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Jupp, urk!

By the way jag såg att Windows Update pillat på andra AMD-drivrutiner också, specifikt AMD SMBus. Så jag funderar på om (delar av) Chipset-drivrutinerna från AMD också skrivits över. Jag gjorde därför en manuell ominstallation av dem, men i det här fallet verkade det faktiskt vara samma version (date 2020-03-08 / version 5.12.0.38).

Ja jag såg faktiskt under mitt frenetiska sökande något i den stilen att det var jus SMBus som var problem med x570 kort, oftast Gigabyte kort av någon anledning.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Drömscenariot hade ju varit att hitta nåt i stil med "Ändra denna policy eller registernyckel för att kunna välja vilka updates som skall installeras och när", men verkar inte finnas.

Verkar ha sökt lite dåligt tidigare. När vi började snacka generellt om AMD (och inte bara Radeon) hittade jag ett verktyg från Microsoft vid namnwushowhide.diagcab. Windows Update Show/Hide, kan tänkas? Verktyget går inte att ladda ner "direkt" från Microsoft men Archive.org verkar ha speglat en snapshot från 21 januari 2021. På tal om signaturer är filen (så klart) signerad av MS, så var inte speciellt rädd för att köra den även om den laddades ner från annan källa.

För mig är det "för sent" att se om verktyget fungerar i och med att jag redan blockerat Windows Update att installera drivrutiner, men om någon annan vill testa (t ex i kombination med Group Policy-workarounden jag nämnde i första inlägget) så kan det vara ett alternativ att kika på.

Edit: Halvtvek på att det fungerar längre, dock (kanske därför MS plockat bort länken).

Jag testade att gömma nån optional BT-drivrutin från Intel, men den syns ändå i Windows Update (trots reboot). Men vem vet, kanske fungerar den med icke-optional updates, men det känns långsökt i och med att den där 2021-05 Cumulative Update i sista bilden inte ens syns i verktyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Verkar ha sökt lite dåligt tidigare. När vi började snacka generellt om AMD (och inte bara Radeon) hittade jag ett verktyg från Microsoft vid namnwushowhide.diagcab. Windows Update Show/Hide, kan tänkas? Verktyget går inte att ladda ner "direkt" från Microsoft men Archive.org verkar ha speglat en snapshot från 21 januari 2021. På tal om signaturer är filen (så klart) signerad av MS, så var inte speciellt rädd för att köra den även om den laddades ner från annan källa.

För mig är det "för sent" att se om verktyget fungerar i och med att jag redan blockerat Windows Update att installera drivrutiner, men om någon annan vill testa (t ex i kombination med Group Policy-workarounden jag nämnde i första inlägget) så kan det vara ett alternativ att kika på.

Jag laddad ner och körde den där men jag får inte upp möjligheten att gömma någon drivrutinsuppdatering.
Får bara upp nån Microsoft Silverlight och MS Defender definition. Vad är det jag missar.

När jag nu slagit på inställningen för att drivrutiner ska tillåtas att uppdateras så borde den väl dyka upp i listan om den är aktuell?

Kan det vara så att det faktum att jag uppdaterade till Windows 10 21H1 idag kanske?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

När jag nu slagit på inställningen för att drivrutiner ska tillåtas att uppdateras så borde den väl dyka upp i listan om den är aktuell?

Kan det vara så att det faktum att jag uppdaterade till Windows 10 21H1 idag kanske?

Exakt, jag undrar också varför den inte dyker upp igen. Jag fick 21H1 den 26:e och WU lade in fel Radeon drivers den 27:e. Så frågan är kanske hur pålitlig "check for updates"-knappen är.

Anyway, jag hittade ytterligare en potentiell lösning som jag missat tidigare. Enligt den här tråden skall detta varit ett problem sedan åtminstone 2017. Men användaren "whiskey-foxtrot" tipsar om att blockera installation av drivrutiner för specifika hårdvaru-IDn. Frågan är dock om man själv kan installera drivrutiner för dem, då?

Jag testar det nu.

Edit: Var inga problem att installera (om) drivrutinerna själv, i alla fall. WU är sedan ett litet tag tillbaka inställt på att få installa drivers igen så nu blir det att avvakta ett tag och se om det hittar- och vill installera de gamla drivrutinerna en tredje gång, och vad som händer i så fall i och med blockeringen av hårdvaru-ID.

Kan tillägga att jag inte är speciellt övertygad om att detta fungerar heller. Policyn nämner ju inte alls Windows Update, utan "Windows". Jag tycker faktiskt att det är lite märkligt att jag själv fick installera dem med denna setting påslagen och konfigurerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Exakt, jag undrar också varför den inte dyker upp igen. Jag fick 21H1 den 26:e och WU lade in fel Radeon drivers den 27:e. Så frågan är kanske hur pålitlig "check for updates"-knappen är.

Anyway, jag hittade ytterligare en potentiell lösning som jag missat tidigare. Enligt den här tråden skall detta varit ett problem sedan åtminstone 2017. Men användaren "whiskey-foxtrot" tipsar om att blockera installation av drivrutiner för specifika hårdvaru-IDn. Frågan är dock om man själv kan installera drivrutiner för dem, då?

Jag testar det nu.

Edit: Var inga problem att installera (om) drivrutinerna själv, i alla fall. WU är sedan ett litet tag tillbaka inställt på att få installa drivers igen så nu blir det att avvakta ett tag och se om det hittar- och vill installera de gamla drivrutinerna en tredje gång, och vad som händer i så fall i och med blockeringen av hårdvaru-ID.

Kan tillägga att jag inte är speciellt övertygad om att detta fungerar heller. Policyn nämner ju inte alls Windows Update, utan "Windows". Jag tycker faktiskt att det är lite märkligt att jag själv fick installera dem med denna setting påslagen och konfigurerad.

Jag låter min dator stå på över natten så får vi se om det blir ett debakel igen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ugh, verkar vara dags för paus här. Anledningen till att jag lyckades (om)installera drivrutinerna själv trots hårdvaru-id block var för att jag "klickat snett" bland Group Policy options och konfigurerat fel policy. När jag rättade det så kunde jag - som väntat - inte installera drivrutinerna över huvud taget:

Jag tycker också de missat en detalj i forumtråden med tipset, nämligen att inställningen "Also apply to matching devices that are already installed". För annars är det ju ingenting som hindrar WU från att installera en senare version.

TL;DR: Det enda som verkar fungera OK av allt jag testat hittills är att blockera "Device installation settings".

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Ugh, verkar vara dags för paus här. Anledningen till att jag lyckades (om)installera drivrutinerna själv trots hårdvaru-id block var för att jag "klickat snett" bland Group Policy options och konfigurerat fel policy. När jag rättade det så kunde jag - som väntat - inte installera drivrutinerna över huvud taget:

https://i.imgur.com/bVPNPwL.png

Jag tycker också de missat en detalj i forumtråden med tipset, nämligen att inställningen "Also apply to matching devices that are already installed". För annars är det ju ingenting som hindrar WU från att installera en senare version.

TL;DR: Det enda som verkar fungera OK av allt jag testat hittills är att blockera "Device installation settings".

Hoppsan, ja känns lite jobbigt, jag kommer ställa mitt hopp till att detta var en temporär hickup i samband med 20H1 och att det inte händer igen.

Tack för ditt testande och att du delade med dig!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Windows har INTE hittat på dumheter under natten, mina AMD drivers är orörda.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag personligen använder Winaero Tweaker v0.19.1 som har drösvis med inställningar om vad som ska stängas av
Btw så har Window aldrig ändrat min drivrutin

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Senast jag postade i tråden hade jag återställt alla inställningar förutom Group Policyn som gör det möjligt för mig att manuellt ladda ner och installera drivrutiner (istället för att det görs automatiskt). Både hårdvarugrejen i advanced system settings och det där blockera-hårdvaru-tramset jag testade var alltså satt till default.

Och vad händer nu då? Jo, nu dyker december-drivrutinen upp SOM EN OPTIONAL update helt plötsligt. För att den är optional måste vara nytt, right? Annars hade ju den inte installeras "utan vidare" för någon av oss.

Ska man tolka det som de löst problemet upstream, eller är det bara så WU kände för att göra idag? Logiken är mind blowing ...

Permalänk
Medlem

Jag har trilskats med det här i ett par dagar nu och kommer inte till en lösning, jag blir tokig.
Det kommer en notis om att windows vill starta om datorn för att installera en uppdatering, jag kollar vad det är och det är "Advanced micro devices" och för nån dag sen startade jag om datorn och då har adrenaline slutat gå att ens starta och felmeddelande kommer.

Adrenaline går inte installera och vill att jag ska ominstallera alla drivrutiner, och så fungerar för fan inte mer än EN av mina usb-portar (vilket jag i ilskan hittade efter lång tids svärande och spottande om att jag inte kunde använda tangentbordet för att slutföra uppdateringen av drivrutinerna) och idag kommer det där förbannade tvånget om att installera Microsofts drivrutiner IGEN fastän jag har klickat "No" i Systemegenskaper>Maskinvara>Inställningar för enhetsinstallation!

Vad i helvete? Ska man verkligen vara tvungen att blockera windows från att installera uppdateringar helt och hållet? Hur fan går det då med det inbyggda virusskyddet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har trilskats med det här i ett par dagar nu och kommer inte till en lösning, jag blir tokig.
Det kommer en notis om att windows vill starta om datorn för att installera en uppdatering, jag kollar vad det är och det är "Advanced micro devices" och för nån dag sen startade jag om datorn och då har adrenaline slutat gå att ens starta och felmeddelande kommer.

Adrenaline går inte installera och vill att jag ska ominstallera alla drivrutiner, och så fungerar för fan inte mer än EN av mina usb-portar (vilket jag i ilskan hittade efter lång tids svärande och spottande om att jag inte kunde använda tangentbordet för att slutföra uppdateringen av drivrutinerna) och idag kommer det där förbannade tvånget om att installera Microsofts drivrutiner IGEN fastän jag har klickat "No" i Systemegenskaper>Maskinvara>Inställningar för enhetsinstallation!

Vad i helvete? Ska man verkligen vara tvungen att blockera windows från att installera uppdateringar helt och hållet? Hur fan går det då med det inbyggda virusskyddet?

Har du testat att blockera drivrutinsuppdateringar via group policy? https://wethegeek.com/how-to-disable-automatic-driver-updates....

Permalänk
Medlem

När jag skapade tråden (för ganska exakt ett år sedan) så var min upplevelse att Windows Update automatiskt installerade GAMLA grafikkortsdrivrutiner för AMD och jag testade lite olika metoder för att förhindra det. Några dagar senare uppdaterade jag tråden med ett besked om att beteendet verkar ha ändrats och att drivrutinerna istället hamnar som "Optional updates" och därför inte installeras automatiskt -- Vilket alltså innebär att man inte behöver göra några ändringar i sitt system för att slippa riskera att Windows nedgraderar eller på annat sätt joxar med drivrutinerna (mer än att ge tusan i att klicka på "Download and install" i Optional updates-fönstret, då).

Det senare beteendet verkar fortfarande gälla. T ex har jag Advanced Micro Devices, Inc. - Display - 30.0.15020.1001 som en optional update just nu, som jag av av förekommen anledning vägrar att installera.

Så, det ursprungliga problemet verkar vara löst. Positivt! Edit: Med det sagt behåller jag ändå den ändrade Group Policy ("2 - Notify for download and auto install") jag beskrev i första inlägget. Oavsett eventuella problem med nedgraderingar känns det vettigt att ha mer kontroll över när uppdateringar laddas ner och installeras.

Negativt, däremot, är att när jag i samband med 22.5.1-släppet själv valde att låta AMD Software: Adrenaline Edition uppdatera programvara och drivrutin fick en blåskärm och kunde inte längre starta programmet efter omstart. Det verkar faktiskt inte ens finnas kvar på systemet. I alla fall inte i sin helhet. Den nya drivrutinen (30.0.15021.11005) verkar dock ha installerats och fungerar som den ska.

Min gissning är att det som hände var någonting i stil med:

  1. AMD Sofware uppdaterar drivrutinen (success!)

  2. Gammal version av AMD Software avinstalleras (partial success)

  3. Ny version av AMD Software installeras (fail)

Jag löste problemet genom att avinstallera (det som fanns kvar) av AMD Software från Windows kontrollpanel, manuellt ladda ner programvaran och installera på nytt. Efter det fungerar både drivrutin och programvara.

Exakt vad @tintinj råkat ut för vet jag inte. Låter snarare som problem med Chipset-drivisar... Men inlägget kanske är till hjälp ändå.

Permalänk
Medlem

*suck*
Nu hände det igen, fastän jag stängt av windowsuppdateringar helt och hållet. Så här ser det ut när plötsligt AMD Software Adrenaline Edition inte är startat längre:

Jag har inte installerat någon uppdatering varken från Microsoft eller AMD och det här händer gång på gång, det har ju aldrig varit så här innan. Nu skiter jag i att ha det installerat, både microsoft och amd kan dra åt det brinnande stället i underjorden. Jag hatar dem och deras stolpskott till kodare.

Permalänk
Medlem

Den länkade kb-artikeln bekräftar att det har med konflikterande drivrutiner och programvara att göra.

Citat:

Due to the generic device support with AMD Radeon Software Adrenalin, Windows® Update may override the existing Adrenalin graphics driver with a Universal Windows Platform (UWP) version of Radeon Software. In this situation, there will be two Radeon Software versions installed on the system, resulting in the error displayed when trying to launch Radeon Software.

Märkligt att drivrutinerna installeras av Windows Update fastän du har klickat "No" i Systemegenskaper>Maskinvara>Inställningar för enhetsinstallation. Det skall vara tillräckligt, utifrån både mina egna erfarenheter och enligt artikeln.

Några frågor:

1. I ett tidigare inlägg skrev du att Windows installerat en uppdatering för "Advanced micro devices". Advanced Micro Devices - vadå? Jag antar "Display" men det finns ju ett par olika ... T ex skrev du att USB-portarna slutade fungera vilket tyder på att chipset-drivrutiner varit med i bilden på något sätt.

2. Du säger att du stängt av windowsuppdateringar helt och hållet. Hur har du gjort det? Jag frågar eftersom det verkar vara lite "rörigt" att göra det i Windows nu för tiden.

3. Du har inte installerat någon uppdatering varken från Microsoft eller AMD. Kan du dubbelkolla det i windows update-historiken?

4. Jag tolkar det som att du du ominstallera alla drivrutiner, men du skriver inte att du avinstallerat Adrenaline-programvaran. Om du inte gjort det redan kanske det vore en god idé att säkerställa att både drivrutiner (från Microsoft och AMD) såväl som programvara (från Microsoft och AMD) är avinstallerat innan du gör ett nytt försök med den officiella paketeringen.

....

Om du inte orkar trilskas så är AMDs rekommendation, enligt kb-artikeln, att köra med de drivrutiner och programvara som kommer från Microsoft/OEM. Och inte installera något själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Den länkade kb-artikeln bekräftar att det har med konflikterande drivrutiner och programvara att göra.

Märkligt att drivrutinerna installeras av Windows Update fastän du har klickat "No" i Systemegenskaper>Maskinvara>Inställningar för enhetsinstallation. Det skall vara tillräckligt, utifrån både mina egna erfarenheter och enligt artikeln.

Några frågor:

1. I ett tidigare inlägg skrev du att Windows installerat en uppdatering för "Advanced micro devices". Advanced Micro Devices - vadå? Jag antar "Display" men det finns ju ett par olika ... T ex skrev du att USB-portarna slutade fungera vilket tyder på att chipset-drivrutiner varit med i bilden på något sätt.

2. Du säger att du stängt av windowsuppdateringar helt och hållet. Hur har du gjort det? Jag frågar eftersom det verkar vara lite "rörigt" att göra det i Windows nu för tiden.

3. Du har inte installerat någon uppdatering varken från Microsoft eller AMD. Kan du dubbelkolla det i windows update-historiken?

4. Jag tolkar det som att du du ominstallera alla drivrutiner, men du skriver inte att du avinstallerat Adrenaline-programvaran. Om du inte gjort det redan kanske det vore en god idé att säkerställa att både drivrutiner (från Microsoft och AMD) såväl som programvara (från Microsoft och AMD) är avinstallerat innan du gör ett nytt försök med den officiella paketeringen.

....

Om du inte orkar trilskas så är AMDs rekommendation, enligt kb-artikeln, att köra med de drivrutiner och programvara som kommer från Microsoft/OEM. Och inte installera något själv.

1: Ja jag vet inte nu, den syns inte bland installerade uppdateringar nu när jag tittar där.
(Lista på uppdateringar finns på punkt 3 nedan)
Anledningen till att USB-portarna slutade fungera var förmodligen för att jag följde instruktionerna från AMD att ominstallera chipset-drivrutinerna innan en ominstallation av Adrenaline vid det här problemet, så det var efter att chipset-drivrutinerna var installerade och datorn startat om sig. Och när jag väl fick igång så tangentbordet kunde användas kunde jag fortsätta med installationen av Adrenaline, vilket fungerade utmärkt.

2: Jag pausade uppdateringar 35 dagar vilket var max, jag har bara Home och kan väl inte göra vad som helst antar jag.

Jag vet inget annat sätt att stänga av windowsuppdateringar.

3:

4: Jag laddade ner "amdcleanuputility" från AMDs hemsida och gissar att de avinstallerades och följde instruktionerna för att installera chipset-drivrutinerna och sedan laddade jag ner senaste Adrenaline som jag installerade efter att jag fått igång tangentbordet och kunnat avsluta installationen av drivrutinerna.

Jag kör nog utan AMDs mjukvara, jag orkar inte krångla med den där skiten. Det är ofattbart hur folk rycker på axlarna och tycker det är okej för företagen att skeppa mjukvara som inte är färdig för att sedan lappa ihop ett fel och ersätta felet med tio till. Hade jag haft valmöjligheter skulle jag välja annat men Intels grejer är för dyra och jag har knappt råd med AMDs när det behöver uppdateras grejer. Men jag gissar att även Intel dras med liknande förhastade utrullningar av sina mjukvaror.

Permalänk
Medlem

Det är ju ofattbart hur det inte ska gå att i windows stänga av automatisk uppdatering av grafikdrivrutiner, nu har det blivit så här igen. Eller nu, jag vet inte när det hände. Men när jag försöker starta Adrenaline får jag upp den där förbannade rutan som jag fick innan som säger att Adrenaline edition inte är kompatibel med grafikdrivrutinen. Windows installerar en drivrutin som inte fungerar och så går det inte göra något åt. Fan vad jag hatar dem just nu.

Permalänk
Medlem

Hej Gänget!

Jag hittade denna tråd pga av detta hände mig igår, startade min dator och körde igång ett spel som laggade sönder...
Där började mitt felsökande, mitt AMD Adrenaline-alternativ på högerklick var också borta.. så var tvungen att söka..
Windows har alltså uppdaterat och fuckat hela drivrutinen.
Ominstallerade allt igår och nu går de igen, min fråga är om eran lösning fortfarande håller eller om de fortfarande händer att windows är ett asshole? kör fortfarande Windows 10