Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Commodore 64 – historien om världens mest sålda dator

Permalänk

En barndomsvän hade ärvt av sin äldre bror en 64 som vi lekte väldigt mycket med. Det fanns säkert 100 kassetter att utforska och det fanns flera program eller spel beroende på hur långt man spolade. Vi skrev ner vad vi hittade. Det var i mitten på 90-talet så vi hade tillgång till modernare datorer men det var väldigt spännande att leka med Commodoren minns jag.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Barry McGuigan Mic drop

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Xverminator:

Gör gärna en artikel om ZX Spectrum 48K med

Det är noterat.

Permalänk

Minns att dubbeldäckarna gick varma på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undertaker_SWE:

Först C64 med kassettspelare, och sedan en 128 med 1571 diskdrive.

Epic Turbo Loader & Final Cartridge III

Var skitkul med alla copypartyn, Fairlight hade ett par killar i Huddinge på den tiden.

Här finns lite nyare musik med SID-chip och syntar: https://remix.kwed.org/

Fairlight when dreams come true

Permalänk

Ett lite mer tekniskt (försök till) svar på frågan om varför just C64:an blev så populär finns här: The Commodore 64 - a technical perspective .

En blandning av slumpartade designbeslut och det klassiska "begränsningar-föder-kreativitet" föreslås som svar. Sevärd video.

Permalänk
Medlem

För den som känner sig nostalgisk och vill skaffa en old school dator/consol, så kan jag rekommendera " MiSTer ".
Det är ett litet fpga bygge som klarar att emulera,, i princip allt! Eftersom den emulerar hårdvaran, så funkar det mesta att köra på den.
Lite klurigt att pyssla med, men imo, inte klurigare än att få ett gammalt system att köra. Och sen kan man köra vilket system man vill. datorer, konsoller och allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Sugen på ett copy party 🥹

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv

Ah.. C64.
Poke 53280,0
Poke 53281, PEEK
Efter ZX81'an och Spectrum 48'an blev det en C64 snabbt följd av en C128.
C 128'an och 1571 d-drive samt 1901 monitorn står faktiskt bakom min nuvarande burk.

Jag är nyfiken. Var det någon annan av er som hade The Final Cartridge III?

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera The 8-bit guy på youtube som berättar allt om commodore och mycket mer.

Hans senaste video handlar om när han renoverar en av de mer ovanliga versionerna av C64. Den bärbara!

https://www.youtube.com/@The8BitGuy

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Hade en 64c med diskdrive. Fick den när de redan var omoderna. På 90-talet. Men jag hade jäkligt kul med den. Och han vi köpte den av hade hur många disketter till den som helst så jag hade att göra. Började även smått med basic iom denna maskin.

Sen blev det PC och c64:an gavs bort eller såldes. Man kunde knappt ge bort dem under 90 och 00 talet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Mor köpte en begagnad åt mig och bror, fast det vara bara jag som använde den. Det följde med en stor plastlåda med kassetter fast jag spelade bara OutRun.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

C64 var billigare än dessa konkurenter, men ändå en ganska dyr maskin. När den kom ut på marknaden på kostader den runt 5995 i då tiden peningvärden, emot slutet av C64 existens så var den nere på 1995:-. Hade dock aldrig en C64 ifrån första början, då den var dyr. Utan hade en ZX81 och ZX Spectrum. Även om Spectrum inte hade C64 spec, så var den underbar att lära sej programmera på. Den var lätt programmerad, medan C64 var var en mardröm, man fick komplettera C64 basic tolk med Simon basic. Dock har Raspberry pi gått om C64 som världen mest sålda dator.

Det jag lärde mej på C64 var det binärar talsystemet, för att kunna göra sprite så var det ett måste. Ni kanske kom ihåg dom där luftballongerna som man kunde göra ifrån C64 manual. Den man minns mest ifrån C64 tiden är spelen som var crackade av Mr Z som man bytte med varandra på kassettband.

Hade jag själv en C64C i ca 1 år, sedan köpte jag en Atari 520STM. Atarin var mycket mer prisvärdare än C64. För 3595:- fick man en Atari 520 STM plus en SF 354 ( Singel floppy disk ) , det var lite jobbigt i början, då man fick använda RAM disken mycket. Men TOS var ändå smdigare än AmigaOS, som inte var kul att köra ifrån diskett.

Atarin hade en RS232C port, så man kunde hänga på ett modem därav börja ringa BBS:er ( I Morsan stora fasa, då telefonräkningen blev lite hög )

DN 1983-08-15

Permalänk
Medlem

Min väg in i hobbyn, C64! ❤️❤️❤️

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

C 128'an och 1571 d-drive samt 1901 monitorn står faktiskt bakom min nuvarande burk.

Jag är nyfiken. Var det någon annan av er som hade The Final Cartridge III?

Den uppsättningen var definitivt inte billig, på den tiden då det begav sig.
🙂

Jag hade en TFC3, men gillade Action Replay cartridgen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Den uppsättningen var definitivt inte billig, på den tiden då det begav sig.
🙂

Jag hade en TFC3, men gillade Action Replay cartridgen bättre.

1571 var inte ens 100% kompatibelm med 1541. 1571 var den som satt i C128. I Artikel nämner man 1530 som cassetbandare, fanns en 1531 som var svart var till C= floppade modeller C4+ och C16. Var ett misstaget som Commodore gjorde man fragmantera sönder sin egna marknad , genom att spotta ut efterföljare till C64 som inte var kompatibla

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

C64 var billigare än dessa konkurenter, men ändå en ganska dyr maskin. När den kom ut på marknaden på kostader den runt 5995 i då tiden peningvärden, emot slutet av C64 existens så var den nere på 1995:-. Hade dock aldrig en C64 ifrån första början, då den var dyr. Utan hade en ZX81 och ZX Spectrum. Även om Spectrum inte hade C64 spec, så var den underbar att lära sej programmera på. Den var lätt programmerad, medan C64 var var en mardröm, man fick komplettera C64 basic tolk med Simon basic. Dock har Raspberry pi gått om C64 som världen mest sålda dator.

Det jag lärde mej på C64 var det binärar talsystemet, för att kunna göra sprite så var det ett måste. Ni kanske kom ihåg dom där luftballongerna som man kunde göra ifrån C64 manual. Den man minns mest ifrån C64 tiden är spelen som var crackade av Mr Z som man bytte med varandra på kassettband.

Hade jag själv en C64C i ca 1 år, sedan köpte jag en Atari 520STM. Atarin var mycket mer prisvärdare än C64. För 3595:- fick man en Atari 520 STM plus en SF 354 ( Singel floppy disk ) , det var lite jobbigt i början, då man fick använda RAM disken mycket. Men TOS var ändå smdigare än AmigaOS, som inte var kul att köra ifrån diskett.

Atarin hade en RS232C port, så man kunde hänga på ett modem därav börja ringa BBS:er ( I Morsan stora fasa, då telefonräkningen blev lite hög )

https://www.bildtagg.se/uploads/2022/331/oo1qxtces8hf3x7bbhnzuzwe.jpg
DN 1983-08-15

Gällande Raspberry Pi så tror jag inte någon enskild modell har sålt bättre än C64:an?
Försäljningssiffrorna är mig veterligen för hela "familjen".

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar hade inte råd att köpa en till mig. Min kompis som bor några kvarter bort hade däremot en Amiga 500. Många dar i veckan var jag där och spelade. Han hade många kassetter till bandspelaren. Kassettbandspelaren hade räkneverk och han hade en noggrann kontroll vart på kassetten dataspelet fanns. Han hade till och med skrivit i en bok vart spelet fanns, räknat från början på kassetten, och hur många varv den skulle snurra innan programmet var inläst. Så för varje nytt spel som skulle läsas in var han tvungen att spola tillbaks bandet till start, nollställa räkneverket, för att sedan spola framåt till önskat nummer.. Det blev ett jäkla massa "spolande" på bandspelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Till er gammla gubbar, vad kostade en C64 på den tiden?

Jag och min storebror plockade jordgubbar en hel sommar för att kunna köpa en C64, en Wico BOSS samt en bandstation och ETT spel (minns inte vilket men det var rätt kasst tyckte iafmitt 9 eller 10-åriga jag) till det facila priset av 7000kr.

Permalänk
Medlem

Utan c64:an hade man nog inte haft mycket till yrke idag, var där i 6-7års åldern som allt började, 40 år senare blir man fortfarande drömsk och lite tårögd när man ser den. Fina, fina Commodore 64...

Skrivet av cresoll:

Mina föräldrar hade inte råd att köpa en till mig. Min kompis som bor några kvarter bort hade däremot en Amiga 500. Många dar i veckan var jag där och spelade. Han hade många kassetter till bandspelaren. Kassettbandspelaren hade räkneverk och han hade en noggrann kontroll vart på kassetten dataspelet fanns.

Det var nog en C64 han hade ändå, skulle jag tro. Amiga hade inte någon bandspelare, enbart hårda disketter

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men skulle aldrig vilja ha en idag. Vill ha kvar alla minnen som "oj vad bra det var på den tiden". Gjorde misstaget att testa Amiga 500 spel långt senare och känsla blev bara: "var det verkligen så här dåligt..." (det trots att delar av Amigans minnesmapp än idag är fastbränd i hjärnan).

Skrivet av osgorth:

Haha! Det är extremt ovanligt att jag inte håller med dig om något Yoshman, men här har du helt enkelt fel.

Kan inte instämma mer här. På den tiden var faktiskt spelkänslan central. Spelar fortfarande många spel på såväl C64 som Amigaorna. Visserligen 64-spel i emulator men Amigorna används flitigt. Moderna spel idag är förvisso snyggare, konstigt vore det annars, men det är få spel idag som är lika fångande som de stora klassiska titlarna. Man spelar dem i några veckor, i bästa fall några månader. Det finns spel på 64an som många fortfarande spelar efter snart 40 år. Så nej, det var verkligen inte dåligt. Inte ens med dagens mått mätt. Tycker man att snygg grafik och oavbruten action är det enda som är viktigt kan jag förstå man tycker det var dåligt men i mitt tycke är många av dessa flashiga spel fullständigt själlösa.

Hösten 1983 fick jag min C64, den kostade då 3995. Ett år senare fick jag en 1541. Efter lumpen 1988 sålde jag dem och skaffade en Amiga. Ångrade efter ett par år att jag sålt 64an men fick så småningom tag på en 64C med en 1541-II. Den står för det mesta oanvänd dock, mest för att jag saknar disketter till den. Planerar dock skaffa lite tillbehör som minneskortsläsare och dylikt så jag kan börja använda den på riktigt igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade inte varit där jag är idag om inte mina föräldrar köpt en C64 till mig.
Har också skrivit en liten artikel om C64 (handlar om en renovering av en C64a jag gjorde): https://alltwincat.com/2017/10/06/commodore-64-restoration/

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Mina föräldrar hade inte råd att köpa en till mig. Min kompis som bor några kvarter bort hade däremot en Amiga 500. Många dar i veckan var jag där och spelade. Han hade många kassetter till bandspelaren. Kassettbandspelaren hade räkneverk och han hade en noggrann kontroll vart på kassetten dataspelet fanns. Han hade till och med skrivit i en bok vart spelet fanns, räknat från början på kassetten, och hur många varv den skulle snurra innan programmet var inläst. Så för varje nytt spel som skulle läsas in var han tvungen att spola tillbaks bandet till start, nollställa räkneverket, för att sedan spola framåt till önskat nummer.. Det blev ett jäkla massa "spolande" på bandspelaren.

Kan tänka mig att han kanske körde C128 då.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Vilken riktigt bra helgläsning!
"Köpte"/Fick min första C64 av min granne för veckopengen när jag var 4-5år.
Han hade precis fått sitt Nintendo och behövde inte C64an längre.
Bandstation, Diskettstation och lådor med disketter samt 2st TAC2or.
Tyvärr gav jag bort allt när jag flyttade hemifrån.

Precis beställt en ny power supply till min nya C64a som nu ligger på köksbordet i väntan på att få användas.
Ska fundera ut vilken SD2IEC jag ska ta och köpa också, någon med inbyggd fastloader eller om det ska få vara en egen adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Gällande Raspberry Pi så tror jag inte någon enskild modell har sålt bättre än C64:an?
Försäljningssiffrorna är mig veterligen för hela "familjen".

C64 och var också en familj. C64 ( Den klassiska Brödburken ) ,C64C chassi som liknade Amiga 500 och C128, C64G den brödburks chassit ingen men med annat färgsättning,

Commodore Max Maxhine ( https://www.c64-wiki.com/wiki/Commodore_MAX_Machine ) , Modell för Japan.
Det fanns en TV Spel version av C64 ( Som floppade totalt men idag troligen är ett samla objekt ) https://www.c64-wiki.com/wiki/C64_Games_System,
SX64 ( Den släppbara versionen av C64 ) https://www.c64-wiki.com/wiki/Executive_64
Det fanns en skolversion av C64 som byggdes i samma chassi CBM 8032 i USA. ( https://www.c64-wiki.com/wiki/PET_64 )

Plus någon / några modeller som bara såldes bara Västtyskland. Vet inte om det byggdes några C64 kloner bakom muren, det byggdes kloner av Sinclair maskinerna på den onda sidan av Järnridån. Men C64 hade lite för mycket special chip den skulle gå och bygga kloner av den av ett misslyckat politisk system som DDR med flera utgjorde stater utgjorde vid tidpunkten.

Plus alla C128 modeller som fanns. C128D fanns 2 olika modeller, den vanligaste kommando på en C128 var att skriva go 64, så man kom in C64 läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Till er gammla gubbar, vad kostade en C64 på den tiden?

Hittade inköpskvittot när jag flyttade för några år sen, tror den var inköpt sent 1985. 2500:- för datorn, 2500:- för diskdriven (1541c), det är nog en hygglig slant i dagens penningvärde.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Min far köpte en C64 1984. Kom hem från skolan och han hade spenderat dagen med att skriva in ett BASIC-spel från en tidning som var ett rymdspel med tre banor. Har fortfarande ingen blekaste aning om vad det hette, vilket stör mig. Har inte kunnat kolla upp det heller, då han sålde datorn 1987 när han skaffade en Amiga 1000.

Permalänk
Medlem

Ljuva nostalgi! Det var där det började en höstdag 1987. Tog ut några tusen från bankboken som kom från förfallna obligationer som jag fått av min avlidna farfar, åkte med mamma till Boden och köpte en begagnad C64. Till en början kunde jag bara spela World Games som var ett originalspel för jag visst inte hur man laddade upp andra spel. Men lika glad var jag för det.

Tack Commodore, och tack farfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ska fundera ut vilken SD2IEC jag ska ta och köpa också, någon med inbyggd fastloader eller om det ska få vara en egen adapter.
https://i.imgur.com/7H7UuPR.jpg

Om du känner du kan/vill lägga lite mer pengar så köp en Ultimate 1541 istället (tror den senaste heter II+), du får så mycket mer för pengarna.
https://ultimate64.com/Main_products
Det är makalöst vad mycket funktionalitet den bidrar med, men viktigast är förstås att emulera diskdrives cykelexakt så allt fungerar, men också tex cartridges, så du kan köra action replay eller final cartridge eller vad man nu vill ha , man klarar sig sedan fint utan att behöva uppgradera. Den enda nackdelen är att man ofta behöver vänta på leveransen då han bygger dem i batchar.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk