Permalänk
Medlem

Dubbla PSU

Visst borde det väl inte vara några problem att köra dubbla PSU i en och samma dator? 4090 + i9 13900K

Det finns ju fläktlösa nätagg i 5-600 wattsklassen och genom att köra ett till moderkort/cpu och ett till GPU så är man ju hemma.

Nån som gjort detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Visst borde det väl inte vara några problem att köra dubbla PSU i en och samma dator? 4090 + i9 13900K

Det finns ju fläktlösa nätagg i 5-600 wattsklassen och genom att köra ett till moderkort/cpu och ett till GPU så är man ju hemma.

Nån som gjort detta?

Det ska inte vara några problem. Jag körde själva med dubbla PSUer för herrans massa år sedan. Har nog kvar den adapterna hemma skulle jag tro. något liknande denna var det då: https://www.icd.se/produkt/dual-24pin-adapter-cable-dual-psu-...

Den gör så att båda PSUerna startar sammtidigt.

Visa signatur

Main
MOBO: MSI B450-A PRO MAX, CPU: AMD Ryzen 5 3600, RAM: 4x8GB @ 3000MHz, GPU: RX 5700, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB Chassi: Corsair Carbie Air 540, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: Philips 346B.

Permalänk
Medlem

Ett möjligt problem med den lösningen är att nätaggen kan få olika jordnivå, så att t.ex. 12V på det ena nätagget inte är samma som 12V på det andra (spänning är ju inte absolut utan skillnaden i potential mellan två punkter). Det kan t.ex. hända ifall du ansluter nätaggen till olika vägguttag, men om du ansluter båda till samma grenuttag istället så borde det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ett möjligt problem med den lösningen är att nätaggen kan få olika jordnivå, så att t.ex. 12V på det ena nätagget inte är samma som 12V på det andra (spänning är ju inte absolut utan skillnaden i potential mellan två punkter). Det kan t.ex. hända ifall du ansluter nätaggen till olika vägguttag, men om du ansluter båda till samma grenuttag istället så borde det inte vara något problem.

Båda måste ju ha samma jordplan, både skyddsjorden och jorden på sekundärsidan. Det är nog vettigt att dra en separat jord mellan aggregaten så att det inte blir några krypströmmar genom tex moderkortet.

Förbaskat att 600 watts Seasonic kostar en mindre förmögenhet styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det ska inte vara några problem. Jag körde själva med dubbla PSUer för herrans massa år sedan. Har nog kvar den adapterna hemma skulle jag tro. något liknande denna var det då: https://www.icd.se/produkt/dual-24pin-adapter-cable-dual-psu-...

Den gör så att båda PSUerna startar sammtidigt.

Jepp, båda måste ju igång. Men den där är ju enkel att göra själv. Det blir nog egna kablar rakt igenom iallafall.