Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Efterlysning julmat

Eftersom jag varje år tillbringar ohemult mycket tid på att hitta den perfekta julmaten så tänkte jag se om det till och med går att få hjälp med det här bland Sweclockers gourmander och gourmeter?

Vanliga tips på lite ovanlig och exklusiv mat som bör finnas på julbordet mottages tacksamt men främst är jag ute efter att veta var jag kan hitta särskilda saker.

De jag kommit på direkt och undrar om någon vet var i Stockholmstrakten jag kan hitta är:

Rökt renhjärta (finns ibland i Östermalmshallen och NK:s saluhall men är alltid ett orosmoment om jag lyckas hitta eller inte).

Liss-Ellas Julsenap, sällsynt guldvinnare i senaps-VM, äter nästan bara senap på julen och då vill jag ha Liss-Ellas.

Fyll gärna på med era enhörningar som ni med glasartad Karl-Bertil Jonsson-blick söker efter dagen innan Julafton.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Officiell jultomte

Vet inte om det kvalificerar, men har alltid haft något som heter "räklåda" på julbordet. Kommer från mina morföräldrar uppe i norr. Vet inte hur vanligt det är.

Sjukt gott är det i alla fall, och ganska simpelt.
Typ såhär, men med mycket mer dill: https://www.matplatsen.net/2016/03/22/raklada/

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Brantevikssill är en favorit bland sillarna 😋 men jag är ju skåning, så kanske inte helt opartisk? 😁

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Inte så ovanligt men jag köper alltid en eller ett par juledamer (Kroon, de röda bollarna) och sparar till nästa år, de blir mycket bättre då. Har en som legat i två år nu, ska bli spännande att se om det gör ytterligare något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Griljerad falukorv va en otippad favorit

Permalänk
Moderator
Forumledare

Här måste jag ändå slå ett slag för en riktig dansk flæskesteg med karamelliserad potatis, sås från steken, rödkål, inlagd asiagurka och grovsalt!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Upplandskubb, om man inte gitter koka/baka den själv, är ett "måste" till julbordet 🙂

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

Surkål som man bryner tillsammans med lite sirap. Höjdare till spjäll, köttbullar och prinskorv!

Permalänk
Medlem

Vill du vara lite unik så är rökt ål samt till efterrätt äggost med hjortronsylt två delikata delikatesser från västkusten.
Här har de gamla släkterna egna unika mönster på formen som äggosten tillagas i. Vi ror ut i träekor för att plocka hjortronen på öar i skärgården. De vindpinade bären lyfter smaken från äggosten där hönorna matats med sjötång. Du kan spinna vidare enormt på storytelling om du får tag i fin äggost och hjortron.

Permalänk
Hedersmedlem

Grönkål och mögelostpaj brukar vara en hit.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Vill du vara lite unik så är rökt ål samt till efterrätt äggost med hjortronsylt två delikata delikatesser från västkusten.
Här har de gamla släkterna egna unika mönster på formen som äggosten tillagas i. Vi ror ut i träekor för att plocka hjortronen på öar i skärgården. De vindpinade bären lyfter smaken från äggosten där hönorna matats med sjötång. Du kan spinna vidare enormt på storytelling om du får tag i fin äggost och hjortron.

Rökt ål har knappast varit särskilt unikt, men numera blir man stämplad som miljömarodör/artutrotare varför den i stor utsträckning utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88212:

De jag kommit på direkt och undrar om någon vet var i Stockholmstrakten jag kan hitta är:

Rökt renhjärta (finns ibland i Östermalmshallen och NK:s saluhall men är alltid ett orosmoment om jag lyckas hitta eller inte).

Liss-Ellas Julsenap, sällsynt guldvinnare i senaps-VM, äter nästan bara senap på julen och då vill jag ha Liss-Ellas.

Jag har aning om det finns, men att titta även i Hötorgshallen är väl ett uppenbart uppslag och möjligen Sabis. Garpes vid Nockebybron är väl en lite annorlunda butiksaktör också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Rökt ål har knappast varit särskilt unikt, men numera blir man stämplad som miljömarodör/artutrotare varför den i stor utsträckning utgått.

Tack då har jag tills nu haft fel uppfattning om ålens historiska förekomst på östkustens julbord. Dock är det en delikatess och som du skriver utgått från många restaurangers julbord, vilket gör ålen kanske mer unik om den finns på ett privat julbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88212:

Liss-Ellas Julsenap, sällsynt guldvinnare i senaps-VM, äter nästan bara senap på julen och då vill jag ha Liss-Ellas.

Trist att bara äta senap på julen det finns ju mycket annat också, så hoppas du får några bra tips i tråden!

Jag gillar lite senap på skinksmörgåsen, så beställde ett par burkar. Tack för tipset!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Tack då har jag tills nu haft fel uppfattning om ålens historiska förekomst på östkustens julbord. Dock är det en delikatess och som du skriver utgått från många restaurangers julbord, vilket gör ålen kanske mer unik om den finns på ett privat julbord.

Jag tror nog snarare att man kan säga att förekomsten varierat över landet och gått olika långt tillbaka i tid på olika platser, snarare än att det skulle vara unikt. Annars är det väl snarast Skåne som är känt som ålfäste, de kallar ju till och med folk för ålahue.

Permalänk

Lutfisk bör finnas på ett julbord kan jag tycka. Varken ovanligt eller exklusivt förvisso, men märker att det inte är en självklarhet hos vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Brantevikssill är en favorit bland sillarna 😋 men jag är ju skåning, så kanske inte helt opartisk? 😁

Bästa sillen

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Trist att bara äta senap på julen det finns ju mycket annat också, så hoppas du får några bra tips i tråden!

Jag gillar lite senap på skinksmörgåsen, så beställde ett par burkar. Tack för tipset!

Hahahaha , dagens bästa

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Vet inte vad folk tycker är vanlig/ovanligt (det är ganska regionbaserat, har aldrig sett t.ex ål/lutfisk/äggost) så slänger upp mina måsten på julbordet.

Varmrökt lax
Kallrökt lax
Ugnsstekt lax
Skagenröra
Kräftmarinerad sill
Päroncider (Kiviks herrgård)
Julmust (Zeunterts, Nyckelbryggerier)
Prinskorv (Pettersons eller Piteortens)
Grovt bröd. T.ex Jussin Revitty från Karkiainen i Torneå. Även ett rent havrebröd går ner.

En redbull till efterrätt

Rökt ren är gott som fan men mer som snacks.

Jägmästarlax är najs, en jansson med mycket anjovis (riktig, inte anjoviskryddad sill).

Fikat efter får gärna innehålla syrliga bär likt hallon eller björnbär.

Finns det skinka (ej griljerad tack) så får det gärna finnas en stark senap likt Auran eldig

God choklad ska avnjutas genom hela december!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Förutom råmaterialet så är ingenting på julbordet "köpt".
Räknar bort ostarna då, ingen i släkten har gett sig på det än

Permalänk
Medlem

Rökt Renhjärta https://swedishwild.se/products/rokt-renhjarta

Har dock aldrig provat beställa från just dom.

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Dopp i grytan är ett måste om du inte har testat det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Här är mitt tips för Grönkål
------------------------------

Att köpa innan:
En bra mörk honung
Grönkål
Vitpeppar
Salt
Smör (Inte margarin.)

Bryt delar av grönkål, rätt små bitar.
Smör och olja i en mellanvarm panna.
Bryn kålen och tillsätt honungen.
Salt och vitpeppar på slutet.
Har du lite konjak så rekommenderbar jag att sautera, det ger en annorlunda smak.
Häll på i en varm panna och nyttja tändmedel.
Kvaliteten på honungen gör hela rätten, samt snåla inte på saltet!

God Jul i förskott : - )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

samt till efterrätt äggost med hjortronsylt två delikata delikatesser från västkusten.
Här har de gamla släkterna egna unika mönster på formen som äggosten tillagas i. Vi ror ut i träekor för att plocka hjortronen på öar i skärgården. De vindpinade bären lyfter smaken från äggosten där hönorna matats med sjötång. Du kan spinna vidare enormt på storytelling om du får tag i fin äggost och hjortron.

Äggost ska ätas till sillen och inte förstöras med sylt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gotländsk saffranspannkaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Lutfisk bör finnas på ett julbord kan jag tycka. Varken ovanligt eller exklusivt förvisso, men märker att det inte är en självklarhet hos vissa.

Lutfisk är det enda som jag bara äter på Jul, resten av julbordet kan vi ju äta året om, ok Julskinka också. Idag har folk blivit så curlade att de inte behövt äta fisk och har instinktivt trott att det inte är gott, ungefär som med Svartsoppa. Lax (som de äter året runt) eller någon fryst fiskgratäng är väl vad svenskar äter idag.

Edit Lutfisktips:

Laka ur fisken ordentligt innan tillagning annars "smälter" (bryts ner av lut) fisken till en vattnig sås under tillagning.
Överstek inte (precis som all fisk)
Tjock bechamel på äkta vetemjöl, gammeldags mjölk, äkta smör, salt, lite vitpeppar. Mycket.
Bra potatis (smaken är som baken, jag gillar fast)
Skirat smör som bonussås
Små gröna ärtor
Den färdiga portionen kryddas med rikligt med, svart, vit och kryddpeppar.

I vissa delar av Sverige och i Norge är senap den viktigaste kryddan. Många äter utan ärtor (tyvärr).

Kom igen det är supergott, man kommer för bechamel men stannar för Lutfiskens underbara smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Äggost ska ätas till sillen och inte förstöras med sylt

LOL tror inte dom köper den traditionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Brantevikssill är en favorit bland sillarna 😋 men jag är ju skåning, så kanske inte helt opartisk? 😁

Testade första gången förra påsken. Blev riktigt positivt överraskad, som en löksill på steroider!

Permalänk
Medlem

Det kanske är lite sent att beställa nu men vildsvinskickan är trevlig på julbordet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti