Oneplus satsar på fyra års mjukvaruuppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Oneplus satsar på fyra års mjukvaruuppdateringar

Från och med 2023 får vissa modeller från Oneplus utökat stöd med mjukvaruuppdateringar i fyra år och säkerhetsuppdateringar i fem. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en luggsliten OnePlus 7 Pro(?) som jag är väldigt nöjd med. Men de i bekantskapskretsen som köpt modeller efter denna verkar inte alls lika nöjda och de flesta verkar titta på andra tillverkare när det är dags att byta. Är det så illa och vart började det gå fel?

Permalänk
Medlem

Bra att fler tillverkare börjar med fler års uppdateringar.
Att ha en telefon som hänger mjukvarumässigt gör det lätttare att behålla den. Så mycket prestanda i telefonerna idag ändå om man inte gör något specifikt krävande.
Men slösurfa sweclockers, facebook och youtube så räcker min motorola g5s fortfarande....om jag inte krossat skärmen på den

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min OnePlus 9 Pro som jag köpte svinbilligt för 4 mån sen. (3500,- i butik). Den har funkat opåklagligt och jag har ingen av dom födelses problemen folk har pratat om när den blev lanserat i 2021.

Och jag kan skriva under på att dom uppdaterar ofta, isär säkerhets uppdateringar. Att ha en flaggskepps telefon med två 50 megapixels kamera, 120hz Amoled skärm med 1300 nits, och en snapdragon 888 till den pris känns hyfsat bra, jag kan stå ut med ganska mkt. för att slippa betala 15990,- spänn för ett flaggskepp som inte ger mig något extra.

Dessutom är den galet bra på 4K60 FPS videos.

Permalänk
Medlem

“Hur mycket älskar du att uppdatera din telefon?”

Att uppdatera är en olägenhet telefonen, dock är alternativet att inte kunna uppdatera enheter en betydligt större olägenhet.

Efter sex år har jag nu slutat få annat än säkerhetsuppdateringar till min iPhone 7. Sex år är bra, dock skulle jag säkerligen kunna använda hårdvaran i 4 år till och skulle gärna vilja ha de nya iOS funktionerna.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Har en ASUS rog phone 2 får fortfarande OS uppdateringar ca 1 gång om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Har en luggsliten OnePlus 7 Pro(?) som jag är väldigt nöjd med. Men de i bekantskapskretsen som köpt modeller efter denna verkar inte alls lika nöjda och de flesta verkar titta på andra tillverkare när det är dags att byta. Är det så illa och vart började det gå fel?

Nord-telefonerna t.ex. har ju fått bra recensioner så känns konstigt att de ska vara så dåliga? Unnade mig en Pixel 6a för 2 990 kr under BF och är riktigt nöjd med den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hänger lite på låset när det gäller uppdateringar av iOS och kör gärna public beta när funktionerna tilltalar mig. Just nu kör min iPhone iOS 16.1.2.

På Android har jag däremot alltid varit mer reserverad och hellre kört Custom ROMs än tillverkarnas egna nedlåsta varianter.

Har dock haft lite dålig koll på Android de senaste två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hur mycket älskar du att uppdatera din telefon?

"Älskar att uppdatera" vet jag inte, men att tillverkaren trycker ut de månatliga säkerhetsuppdateringarna är viktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min OnePlus 8T har fungerat bra sen jag köpte den. Dock har jag väldigt små krav. Installerar sällan appar. Använder nästan bara webläsaren, youtube, facebook och messenger typ.

Permalänk

Det är inte alltid uppdateringar har lett till en "bättre telefon" för användaren utan en segare med fler buggar. Men vi börjar gå emot att även mellanklassen blir "tillräckligt snabbt".
För mig när jag kollar på en ny mobil i 15 000kr klassen ser jag megabrister i hårdvaran som snart kommer åtgärdas. Visst är det roligt att de får uppdateringar länge, men jag stör mig på hårdvaran redan innan jag köpte dem.
Beroende på mobil så är det olika saker. Alltifrån lite väl batteri törstig, otroligt störande kamerahål, avsaknad av usb C, värdelös zoomfunktion etc. Och dessa saker ryktas det om att nästa år så blir det mycket bättre, där nästa år nu har varit nästa år i typ 5år.

Permalänk
Medlem

Spelar tyvärr ingen roll, deras telefoner är skräp sedan merge med Oppos kodbas.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Nord-telefonerna t.ex. har ju fått bra recensioner så känns konstigt att de ska vara så dåliga? Unnade mig en Pixel 6a för 2 990 kr under BF och är riktigt nöjd med den.

Jag skaffade en oneplus nord2 förra året (efter att skärmen dog på mmin op6 - självförvållat). På flera sätt är jag nöjd. Snabbladdningen är helt klart det bästa!
Ok kamera för OK pris and all that.

Men uppdateringarna har de väl kanske inte skött helt perfa. Luren kom förra året - och android 12 fick de ut till telefonen för någon månad sedan. Hade hellre sett den uppdateringen kom förra året. Inte när Android 13 rullade ut.
Snabba uppdateringar var ju ändå lite av paradnumret från oneplus - och det märktes väl inte riktigt av här.

Aja. Jag har inga direkt problem med ändringarna i colorOS vs oxygenos som android12 innebar - och som det annars klagas mer över.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Spelar tyvärr ingen roll, deras telefoner är skräp sedan merge med Oppos kodbas.

Ja, det är riktigt beklämmande hur de gick från excellenta Oxygen till oerhört mycket sämre Color OS.

OOS13 fungerar, men jäklar vad allt från animationer, implementation av Messenger, fontstorlek och massa annat bara är sämre.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

För lite, för sent. Jag kommer inte gå tillbaka till OnePlus igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Min OnePlus 6 laggade ihop efter 3 år av uppdateringar så antar OnePlus nerfade den, skaffade en OnePlus 9 för 3k och den har funkat ok men har fått störande buggar, speciellt runt Messenger, halva fönster "fastnar" över skärmen och ibland slutar keybordet fungera vilket sedan leder till att "bakåt" knappen i botten och "hem" knappen slutar fungera, börjar öppna google assistant istället, enda jag hittat som fungerar är omstart men det blir kanske en omstart varannan dag. Någon som upplever något liknande?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Från och med 2023 får vissa modeller från Oneplus utökat stöd med mjukvaruuppdateringar i fyra år och säkerhetsuppdateringar i fem. 

Läs hela artikeln här

Den stora anledningen till att jag bytte från oneplus 6T som fortfarande gick starkt, till iPhone 14pro, var då oneplus envisas med att inte inkludera trådlös laddning i sina mobiler. Löjligt.

Permalänk
Medlem

Iphone 6S får väl fortfarande uppdateringar på iOS15?

5S fick en uppdatering i somras:
https://support.apple.com/sv-se/HT213428

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Min OnePlus 8T har fungerat bra sen jag köpte den. Dock har jag väldigt små krav. Installerar sällan appar. Använder nästan bara webläsaren, youtube, facebook och messenger typ.

Har samma köpte på releasen. Har funkat klockrent.

Är kameran som är medelmåttig. Allt annat är speeeeeed Snabb, laddning, 120 Hz

Älskar den

Stavfel
Permalänk
Medlem

Finns många telefoner som skulle fungera i över 5 år om uppdatering fanns..
Fint att det kommer nu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Tycker att det borde vara lag på minst 4 år för flaggskepp iaf.

Ja menar jämför det med en laptop, priset är ungefär detsamma för en average laptop som en flaggskeppslur.

Tänk om man bara fick uppdateringar till windows i 2-3 år sen ska laptopen mer eller mindre kasseras.

Permalänk
Medlem

Har inte haft så bra erfarenheter av OnePlus uppdateringar på sistone. Känns som att mjukvaran blir sämre och mer instabil för varje uppdatering som går. :/

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av JoOngle:

Jag är jättenöjd med min OnePlus 9 Pro som jag köpte svinbilligt för 4 mån sen. (3500,- i butik). Den har funkat opåklagligt och jag har ingen av dom födelses problemen folk har pratat om när den blev lanserat i 2021.

Och jag kan skriva under på att dom uppdaterar ofta, isär säkerhets uppdateringar. Att ha en flaggskepps telefon med två 50 megapixels kamera, 120hz Amoled skärm med 1300 nits, och en snapdragon 888 till den pris känns hyfsat bra, jag kan stå ut med ganska mkt. för att slippa betala 15990,- spänn för ett flaggskepp som inte ger mig något extra.

Dessutom är den galet bra på 4K60 FPS videos.

https://youtu.be/yo42SG_CKFc?t=76

Fin film, Malmö är så vackert

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Bra men too little too late

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har också en 8t som jag älskar men blir ingen OnePlus sen. Sämre batteritid, dubbla priset och inget mervärde för mig på de nya modellerna

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Hur ska de lyckas med detta då de inte ens kan hålla koll på sitt OS som det är nu. Det är mer regel än undantag när de släpper en uppdatering att de drar tillbaka den efter ett par dagar då folk upptäcker en massa buggar. Sedan dröjer det några veckor innan de släpper samma uppdatering igen. Jag väntar fortfarande på Android 12 till min Oneplus 7t Pro och den uppdateringen släpptes 20:e oktober... De har jämförelsevis rätt dåliga utvecklare på Oneplus. Blir aldrig en telefon från dem mer, aldrig!

Har normalt sätt inget behov av uppdateringar då det inte tillför något nytt alls. Jag använder fortfarande min mobil på samma sätt som jag gjorde för 10 år sedan. Just denna uppdateringen väntar jag på nu så jag kan installera custom rom på den (krav att gå från android 12 för många rom's) och slippa Oneplus skräp till mjukvara.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Kör en One+ Nord CE 5G

Supernöjd för det jag betalade, men senaste uppdateringen till Oxygen OS 12 gjorde telefonen oerhört seg och vissa funktioner försvann, t.ex saknas funktion för att ändra namn på appar i Launchern.

Känns som att ändra bara för sakens skull, lite samma med Windows, vissa saker blir inte bättre bara för det är en ny siffra i versionen.

Nedgraderade till Oxygen 11 och nöjd igen.

Uppdateringar är inte alltid bra.
Hoppas jag slipper uppdatera för att den ska fungera närmaste året iallafall.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Snusfri

Har en OnePlus 9 jag köpte på rea hos MediaMarkt i våras som jag är riktigt nöjd med.
Haft OP3 samt OP6T tidigare och gjorde en avstickare till den absolut sämsta telefonen jag någonsin haft, Xiaomi Mi 11i innan det blev OnePlus igen.

Hoppas dock att de kommer med en fold liknande Samsungs Galaxy Z Fold serie.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Har också en 8t som jag älskar men blir ingen OnePlus sen. Sämre batteritid, dubbla priset och inget mervärde för mig på de nya modellerna

Sen har de tagit bort alert slider på de nya modellerna. Det blir en no deal gör mig. Jätteviktig funktion

Permalänk
Medlem

Det blev mycket lättare för tillverkare att hålla sin mjukvara ajour sedan Google lade manken till att förenkla förfarandet. Förut låg till exempel settings ganska långt ner i stacken, vilket gjorde det väldigt jobbigt att migrera mellan major-versioner. Nu är det ganska smärtfritt.
I och med detta, och att alla telefoner över 2-3000 klarar det mesta utan problem, har äntligen software support och batteritid blivit säljargument.
Själv köpte jag en Pixel 6a under BF, och hoppas kunna ha den i minst 5 år. Vi får väl se