Permalänk

Bäst mobiloperatör

Tjenixen!
Tro det eller ej men jag har kört på kontantkort hittills och tyckt det funkar på bra.
Men jag börjar spana på att "uppgradera" mig till något med surf, men känner att jag har dålig koll på vad för mobiloperatörer/abonnemang som finns.

I bredbandsvägen finns det enkla svaret bahnhof, men finns det någon "bahnhof" bland mobiloperatörerna?
Enda jag vet att 3:s täckning är otillräcklig.

Permalänk
Medlem

Utöver dom stora operatörerna likt Tele2, Telia och Telenor så har ju alla egna lågprisoperatörer som antingen ägs av operatören i sig eller använder deras nät. Vimla, Hallon, Fello, Halebop är exempel på operatörer som har lägre pris men använder samma nät som dom stora operatörerna. Det finns förstås fler än så.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Rent spontant så kan jag bara hålla med vad nu1mlock är inne på, gå till den som är billigast. Idag är det rätt vanligt att kunna få abonnemang utan bindningstid, så blir man missnöjd är det lätt att byta.
Du kan ju alltid titta på operatörernas täckningskarta och bilda dig en uppfattning från dom.
Jag skulle dock rekommendera att skaffa ett kontantkort från en operatör du är intresserad av, då kan testa hur det faktiskt funkar.
Värt att komma ihåg är att försöka göra det med samma telefon du ska använda, för olika telefoner har olika antenner som funka olika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaskhalsfritt:

Tjenixen!
Tro det eller ej men jag har kört på kontantkort hittills och tyckt det funkar på bra.
Men jag börjar spana på att "uppgradera" mig till något med surf, men känner att jag har dålig koll på vad för mobiloperatörer/abonnemang som finns.

I bredbandsvägen finns det enkla svaret bahnhof, men finns det någon "bahnhof" bland mobiloperatörerna?
Enda jag vet att 3:s täckning är otillräcklig.

Jag skulle kolla upp täckning för de olika operatörerna i dom områden du rör dig. Mobiltäckning är väldigt individuellt och något som fungerar för en person, fungerar kanske inte för en annan, även om man bor rätt nära varandra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Hallon har jag, men det är tres nät så det kanske inte duger. Å andra sidan känns det som det ofta är fördomar eller riktigt gamla problem som färgar folks uppfattningar då täckningen stadigt blivit bättre. Jag har Telia på jobbtelefonen och det är inte sällan min privata med Hallon har bättre täckning exempelvis. Men Vimla är väl ganska lik Hallon i stort. Låg månadskostnad och ett upplägg som påminner om kontantkort med ingen uppsägningstid och betalning med kort och så.

Bahnhofs stora fördel är ju att de bryr sig om sina kunders integritet dock (och jag vet att det är ett bra säljargument, jag säger inte att de gör det för att de är så himla snälla) och ur den aspekten finns det väl inga bra mobiloperatörer direkt. Däremot antar jag att Telia är sämst (av de stora) som de är på sånt på bredband.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Utöver dom stora operatörerna likt Tele2, Telia och Telenor så har ju alla egna lågprisoperatörer som antingen ägs av operatören i sig eller använder deras nät. Vimla, Hallon, Fello, Halebop är exempel på operatörer som har lägre pris men använder samma nät som dom stora operatörerna. ...

Nu har kollat lite på täckningskartorna för de fyra mobilnätoperatörerna, verkar som Telias definitivt är bäst (och det har ju fungerat för mig hittills), Telenor och tele2 skulle jag nog behöva prova för att bedöma, verkar vara rätt jämt och sist så verkar 3 skräp så fort man kommer norr om en linje mellan typ Uppsala och Göteborg..

Skrivet av snajk:

... Bahnhofs stora fördel är ju att de bryr sig om sina kunders integritet dock (och jag vet att det är ett bra säljargument, jag säger inte att de gör det för att de är så himla snälla) och ur den aspekten finns det väl inga bra mobiloperatörer direkt. Däremot antar jag att Telia är sämst (av de stora) som de är på sånt på bredband.

Ja det var lite det jag fiskade efter, det är ju synd.. Ja att Telia inte har nå koll har jag också fått intrycket av..

Men då är väl följdfrågan: ur integritetssynvinkel, är det mobiloperatörerna eller nätoperatörerna som spelar roll (eller kombinationen)? Är det någon operatör som har otrevligheter i sin sekretess, tex som gillar att analysera trafiken? Eller som likt Telia fifflar med (vill bryta) nätneutralitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaskhalsfritt:

Är det någon operatör som har otrevligheter i sin sekretess, tex som gillar att analysera trafiken?

Hos Tele2 och Comviq får du frågan om du accepterar att dom analyserar sånt eller inte. Det är inget krav att acceptera det utan man får välja det själv vet jag iallafall.

Skrivet av Flaskhalsfritt:

Telenor och tele2 skulle jag nog behöva prova för att bedöma, verkar vara rätt jämt och sist så verkar 3 skräp så fort man kommer norr om en linje mellan typ Uppsala och Göteborg..

Tele2 och Telenor bygger själva täckning för 2G, 4G och 5G (och även 3G på 900 bandet dock har man än så länge en del 3G 2100 bandet kvar som inte delas) tillsammans, vilket gör att själva täckning ska vara väldigt lik, däremot kan hastigheten i nätet vara olika då kapacitetet i näten är individuella, fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig