Bästa sätt att koppla två datorer till en skärm?

Permalänk
Musikälskare

Bästa sätt att koppla två datorer till en skärm?

Hej!

Jag har en ASUS 27" ROG Swift PG279Q där jag i dagsläget använder DisplayPorten till min stationära speldator (1440p @ 165Hz)

Det jag vill göra är att använda HDMI utgången till min bärbara till när jag jobbar

Det går att ändra från DisplayPort till HDMI via skärmens menyval men det är lite bökigt, hur hade ni gjort i detta fallet?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorerna är på samtidigt och du får använda fjärrskrivbord så borde det funka utmärkt mot arbetsdatorn och då slipper du köpa nån mer hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av mrqaffe:

Om datorerna är på samtidigt och du får använda fjärrskrivbord så borde det funka utmärkt mot arbetsdatorn och då slipper du köpa nån mer hårdvara.

Intressant!

Så jag kör fjärrskrivbord till min MacBook från min PC? Hmm du tänker typ TeamViewer?

EDIT: Provade det nu med VNC och det laggar för mycket för att kunna arbete på det sättet :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Intressant!

Så jag kör fjärrskrivbord till min MacBook från min PC? Hmm du tänker typ TeamViewer?

EDIT: Provade det nu med VNC och det laggar för mycket för att kunna arbete på det sättet :/

Så du blandar Mac och win, fjärrskrivbordet i win brukar funka bra för jobb men du kanske inte ens använder kablat lan utan kör över wifi ? Du skulle kunna prova med nått annat program om du har kablat lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om båda datorerna är Microsoft kanske du kan pröva det inbyggda Fjärrskrivbordet.
Anydesk eller Teamviewer kan också gå.

EDIT: Nvm, såg nu att det var Mac på den bärbara.

Permalänk
Musikälskare

Provade TeamViewer men det laggar för mycket tyvärr, vill ha ingen fördröjning alls om man ska kunna jobba 8 timmar om dagen

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer på då är en liknande produkt som denna.
Samt med någon adapter för att köra endast HDMI eller endast Displayport.
Finns nog liknande produkter hyfsat billigt på Amazon.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det går att ändra från DisplayPort till HDMI via skärmens menyval men det är lite bökigt, hur hade ni gjort i detta fallet?

Jag hade levt med att varje morgon när arbetsdagen börjar och varje eftermiddag när arbetsdagen slutar behöva gå genom den lite bökiga menyn för att ändra ingång.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av olga32:

Jag hade levt med att varje morgon när arbetsdagen börjar och varje eftermiddag när arbetsdagen slutar behöva gå genom den lite bökiga menyn för att ändra ingång.

Jag håller med men jag vet jag kommer behöva switcha mellan skärmarna mer än så under dagen, inte optimalt

Skrivet av Chiffer:

Det enda jag kommer på då är en liknande produkt som denna.
Samt med någon adapter för att köra endast HDMI eller endast Displayport.
Finns nog liknande produkter hyfsat billigt på Amazon.

Tror inte den klarar 1440p @ 165Hz på displayporten hmm

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Jag håller med men jag vet jag kommer behöva switcha mellan skärmarna mer än så under dagen, inte optimalt

Tror inte den klarar 1440p @ 165Hz på displayporten hmm

En hdmiswitch klarar inte nån DP signal alls eftersom de är helt olika elektriskt.
Det finns dock ett litet men, en DP kontakt märkt DP++ kan mata ut hdmisignal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om skärmen stödjer DDC/CI är att använda ett program för att skicka en signal till skärmen att byta input till en viss källa. Jag använde detta i Linux för att byta input på skärmen mellan host och vm. Du kan då sätta upp att ett knapptryck på tangentbordet ska ändra input på skärmen. Eftersom att det rör sig om både Mac och Windows så kommer du behöva hitta alternativa program för vardera om du vill kunna byta input från båda systemen.