Guide: Vad är bildkvalitet? Vi reder ut begreppet

Permalänk
Melding Plague

Guide: Vad är bildkvalitet? Vi reder ut begreppet

Många använder begreppet bildkvalitet, men få vet vad det egentligen innebär. Bildexperten Sebastian "Nissling" Pettersson bjuder på en grundlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Ta gärna upp Windows sätt att hantera färger och färgskalor, för många utav standardapplikationerna är inte knutna till något sådant. Titta på foto tex är en hemsk upplevelse, något som majoriteten av användarna inte tycks känna till.

Ett exempel på vad jag menar: https://community.adobe.com/t5/photoshop-ecosystem-discussion...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Bra och matnyttig info. Uppskattas!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Snyggt jobbat @Nissling!

Permalänk
Medlem

Detta är dock bildkvalitet sett med perfekt bildkälla, hur skulle man ta steget vidare att prata om komprimering (JPEG, DSC, …), eller för den delen uppskalning (FSR, XeSS, DLSS, …), upplevd upplösning, felaktig bild i förhållande till pixelmatris, subpixelstruktur, variable-rate-shading …

Skärmens bildvisning är absolut en viktig del i kedjan, men för min del innehåller begreppet bildkvalitet långt mycket mer. Ska bli kul att se om det går att göra ännu mer på ämnet!

Fantastisk sammanställning @Nissling! Mer kunskap till folket

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Kul att vi har så många experter som delar med sig av sin kunskap!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Bar läsning. Tack för informationen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Bra artikel som är lätt att ta till sig även om man inte är helt insatt i de delar som omskrivs.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Verkar som adblock tar bort denna artikel från starsidan, kanske nåt att kolla upp?

Permalänk
Bildexpert

Kul att artikeln uppskattas!

Skrivet av Aje:

Bra artikel. Ta gärna upp Windows sätt att hantera färger och färgskalor, för många utav standardapplikationerna är inte knutna till något sådant. Titta på foto tex är en hemsk upplevelse, något som majoriteten av användarna inte tycks känna till.

Skrivet av medbor:

Detta är dock bildkvalitet sett med perfekt bildkälla, hur skulle man ta steget vidare att prata om komprimering (JPEG, DSC, …), eller för den delen uppskalning (FSR, XeSS, DLSS, …), upplevd upplösning, felaktig bild i förhållande till pixelmatris, subpixelstruktur, variable-rate-shading …

Skärmens bildvisning är absolut en viktig del i kedjan, men för min del innehåller begreppet bildkvalitet långt mycket mer. Ska bli kul att se om det går att göra ännu mer på ämnet!

Poängen med just denna text var dock att belysa vilken roll som skärmen spelar i avseendet bildkvalitet och hur det går hand i hand med korrekt återgivning. Vad som sker på mjukvarunivå eller vad som finns i källmaterialet är ett separat ämne i sig.

Annars är jag helt ense om vad ni båda menar och det är absolut något man skulle kunna djupdyka i vid en framtida genomgång.

Skrivet av coopish:

Verkar som adblock tar bort denna artikel från starsidan, kanske nåt att kolla upp?

Detta verkar gälla allt sponsrat innehåll på sidan (b.la. testpiloter). Då jag inte använder annonsblockering på Sweclockers har jag inte tänkt på det, men det är ju helt klart något som man bör kolla närmre på.

Permalänk
Medlem

Tumme upp!

Säkert över 10 år sen jag började skriva på en liknande "avhandling". Färdigställde den aldrig men vill minnas att upplägget var rätt likt detta, lite kul.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara pixelmatris. Har hört det diskuteras när man talar om hur text upplevs på en skärm.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av coopish:

Verkar som adblock tar bort denna artikel från starsidan, kanske nåt att kolla upp?

Det sker med alla sponsrade artiklar och är tyvärr inte något som vi har någon teknisk lösning på vår sida för i nuläget. Med förbehåll för att jag kanske är ute och cyklar och att @jreklund vet mycket bättre, så är det som jag förstår det svårt att göra en lösning som tydligt visar att det är en sponsrad artikel på ett bra sätt, utan att det plockas upp av diverse adblockers. Vi har därmed prioriterat att det ska vara tydligt och transparent kring vad som är sponsrat

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Timergu:

Kan någon förklara pixelmatris. Har hört det diskuteras när man talar om hur text upplevs på en skärm.

@Laxpudding gick igenom det i en av sina guider.
https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som det brukar pratas om runt pixelmatriser är snarrae subpixelstrukturen som påverkar hur text och grafik reproduceras. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/33973-guide-till-modern-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Pixelmatris är upplösning alltså. Jag kanske tänkte på något annat.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av coopish:

Verkar som adblock tar bort denna artikel från starsidan, kanske nåt att kolla upp?

Adblocks och andra tillägg i webbläsaren laddas in efter vår sajt och lägger sig ovanpå, de kan därmed manipulera sajten hur de vill. Bygger vi runt det idag - uppdateras filtret ett par dagar senare. Det är ett medvetet val av utvecklaren att plocka bort sponsrade artiklar hos oss. Om ni vill se en förändring behöver ni ta en dialog med personen som underhåller den svenska blockeringslistan: lassekongo83/Frellwits-filter-lists.

Vi ser ju självklart att ni vitlistar hela sajten såklart.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

fjäder i hatten @nissling

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kände att artikeln handlade mer om färgåtergivning mer än bildkvalité?

  • Först var det en diagram om färgskalan, hur det läses av olika certifikat.

  • Sedan var det färgteknik; sRGB vs CMYK vs Adobe RGB

  • Därefter var det överexponering kontra underexponering

  • Sen var det mättnadsfrågor

  • Sen bitdjup på hur skärmen visar detta och var på ytan det är som bäst

  • Och till slut var det kalibrering

För mig är bildkvalité antalet punkter/pixlar i en viss area som avgör själva kvalitén.

Har man t.ex 100 PPI så är det rätt så kornigt på en stor skärm, medan på en mobil syns det knappt.
Men har man däremot 500 PPI på en stor skärm så förlorar man såklart x antal PPI:n på en mobil, men det är förståeligt, men då fungerar det på en 4K skärm.

Samma med fototryck (prints). Ju färre DPI:n, desto fulare print, men ju mer DPI:n desto klarare bild och större kan man printa.

/gammal estet (bild & form)

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Miska:

För mig är bildkvalité antalet punkter/pixlar i en viss area som avgör själva kvalitén.

Det är kvantitet.

Finns ett samband där för låg kvantitet ofta leder till sämre upplevd bildkvalitet. Samt andra sidan av skalan där högre kvantitet inte längre spelar någon roll för upplevd kvalitet.

Bildkvalitet hos till exempel 8K/UHD-bild är därför den samma oavsett om det är 27 tum/326 PPI eller om det är 400 tum/22 PPI. Det är bara tillämpningen som är olika.

Däremot är det en väldig skillnad i bildkvalitet om det är avvikande färger och dynamiken ankras på fel nivåer i någon av tillämpningarna – oavsett kvantitetsnivå.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Miska:

Är det bara jag som kände att artikeln handlade mer om färgåtergivning mer än bildkvalité?

Du har helt rätt i att jag inte skrev något om antalet pixlar eller upplösning i artikeln. Självklart är upplösningen en viktig aspekt i den slutgiltiga bildåtergivningen, men själva ämnet i sig är lite mer komplicerat än så.

Precis som Laxpudding skriver så kommer du inte bort ifrån felaktigheter i bildåtergivningen för att ens skärm har en viss upplösning. Att vitt skall matcha D65 är lika aktuellt vare sig man jobbar i 576i på en CRT eller sitter framför en dundermodern LCD med panel som uppgår till 8K till exempel. Det utesluter naturligtvis inte en högre upplösning från att vara fördelaktig, men vid pixelrace är det lätt att glömma bort andra aspekter.

Det som egentligen är viktigast vad som gäller upplösning på en skärm är att de enskilda bildpunkterna inte ska gå att urskilja under normala omständigheter vid normala avstånd. Om pixelstrukturen blir synlig så kommer det att färga hur bilden reproduceras i stort, vilket definitivt är ett problem om man jobbar med foto eller video. Kommer man däremot över den nivån så blir upplösningen desto mindre avgörande medan återgivning av färg och ljus fortfarande är lika väsentligt.

Undantaget från regeln är främst vid rendering av text och annan komplex grafik, i synnerhet vid skalning. Där kan resultatet skifta mycket beroende på upplösning och hur ens operativsystem hanterar det. Men det är återigen lite utanför ämnet här.

Permalänk
Medlem

Jag redigerar RAW bilder via Lightroom/Photoshop eller Canon RAW.

Jag som trodde att starkare färger, högre högdagrar, för vitare vitbalans spelade roll, men här såg jag att jag överskrider för hög på väldigt många scenarion.

Tack @Nissling.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Nissling

Jag jobbar mycket med foton och video, och givetvist är min skärm kalibrerad för att ge korrekt färgåtergivning, men det är ytterst viktigt att mina foton har hög bildkvalité både på skärm så som på papper/plåt som jag printar på.

Ska ta och slänga in ett par bilder till Fototråden, först och främst får det bli min bamsepanorama från en fornborg där just bildkvalité spelar roll. Har knappt redigerat bilden sen jag tog bilderna (29 vertikala foton sammanfogade för att skapa panoramat).

Det här med ämnet är lika enkelt som folk som inte lärt sig skillnaden mellan "data" och "dator" ännu.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Bildexpert 📺

Den bästa sanity-checken i mina ögon för en snabb och kräver-nästan-inga-förkunskaper är den här testbilden:

http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Man ska precis kunna urskilja 1 från 0 och 2 ska absolut vara synligt. Annars är svart ankrat för lågt. Är 1 extremt tydligt mot 0 är det ankrat för högt, vanligt med många spelskärmar.

31 och 32 ska i sin tur vara distinkt två olika steg. Om inte klipper man nivåer vilket är vanligt, särskilt ifall man fipplar med reglagen i drivrutinerna.

Här kan man snabbt och enkelt se vad de olika inställningarna och bildlägena kan tänkas gör med ens skärm. Ofta är det endast ett eller två lägen på exempelvis spelskärmar som är användbart i termer av bildkvalitet.

Permalänk

Jag tycker det är mycket semantik i frågan om bildkvalite. Jag själv använder dock ej ordet utan mer ordet bildupplevelse. Skillnad på mitt ord är att alla som sitter och pratar om kolla in bildkvaliten på min 7" mobiltelefon, den överträffar allt. Så kanske de skulle kunna ha rätt. Men för vanligt datorarbete så är deras mobilskärm ändå skit.

I mitt ordval kommer precis allt in som gör att upplevelsen bli bra, foten på skärmen, skärmramen inkluderat. Sedan självklart påverkar även bilden, hur bra färggivelsen, svärtan m.m är.

Samma sak ser jag med ljudkvalite. Den där lilla högtalaren som bottnar i 60dB och totalt saknar vettig bas, kanske är den högtalaren som har överlägsen bästa ljudkvalite. Men för att ha bäst ljudupplevelse så kanske den kommer långt ner i listan.