Anmäl dig till Roborock Challenge!

När har man bytt jobb för tidigt?

Permalänk

När har man bytt jobb för tidigt?

Hej!

Jag blev klar med min universitetsutbildning i somras och började jobba med mjuukvaruutveckling på ett företag i slutet av juli. Problemet är bara att arbetskulturen och processerna där går tvärtemot det jag värderar och har lärt mig under mina studieår. Krav och agila arbetsmetoder verkar vara nästintill främmande koncept. Men kollegorna är schyssta, vilket ändå har gjort att det har känts okej.

Men, jag känner att det inte är en långsiktigt hållbar arbetsplats för mig - jag har liksom hela tiden tänkt att det skulle bli bättre bara jag kom in i det lite mer, men det verkar inte förändras så mycket. Jag har tagit upp det med min chef men det mynnar aldrig ut i att något händer.

Så jag är lite inne på att försöka hitta ett annat jobb, men är rädd att det kommer att se ut som att man är velig om man bara jobbade 6 månader på sitt första (och senaste) jobb.

Vad tror ni? Ska jag stå ut ett tag till eller är det skitsamma. Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Du har en vettig förklaring till varför du byter så kommer det upp i en framtida intervju tror jag inte att någon kommer att ifrågasätta att du valde att gå vidare efter 6 månader.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En kort stint på ett jobb behöver inte vara ett problem, förutsatt att man kan förklara/försvara det på en intervju. Har du däremot återkommande korta anställningar på flera olika ställen så hade jag åtminstone börjat misstänka att du antingen a) är jäkligt velig eller b) är otroligt svår att stå ut med - vilket hade fått mig att dra öronen åt mig när jag söker personal.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag hade strävat efter att jobba minst 1 år och max 4 år på ett och samma jobb/position.

Avviker det så får man se till att ha riktigt bra argument till varför det är så

Permalänk
Sötast

https://www.quora.com/Why-are-most-of-the-employees-not-loyal...

Har inte tid att svara då jag är på väg, men kolla lite här.

Den som byter jobb oftast är den som har högst lön inom IT-branschen. (Alternativt, i slutändan, den som väljer det jobb med tillräckligt hög lön som man är nöjd med, samt ett arbete man VILL utföra)

Att stanna på ett företag leder bara till att de som anställs efter dig har högre lön än vad du har.
Har du stannat i säg 10 år så får de nya 10k/månad bara i ingångslön

Själv, personligen, så har jag för stunden accepterat en något lägre lön än vad jag kan få hos konkurrent då jag legit vill gå till jobb varje dag för jag har skitroligt.

Se bara till att du har det nya jobbet innan du börjar "sluta mentalt" på jobbet du är, annars blir det svårt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyss jobb, Från konsult (började på det företaget 1 december 2021) slutade 18 november 2022.

Hade egentligen inget med företaget att göra förutom att jag tyckte de var drygt att tidsrapportera på två ställen..! Kollegorna var super och cheferna är dom bästa jag haft.

Dock så fanns där möjlighet att bli fast ute hos kunden som jag var hos istället vilket ledde till super bra kollegor (flera från konsult bolaget är här), högre lön och ett gäng anda förmåner Var själv i valet och kvalet att anställningen var för kort men kände att livet är rätt kort det med och man måste tänka på sig själv i först hand.

Chefen vart besviken men tyckte jag gjorde helt rätt, jag var hjärtligt välkommen tillbaka om jag någonsin var sugen på att vara konsult igen Så Dom tog det väldigt bra. Dom viste att jobbet jag fick var ett drömjobb för mig så dom tyckte att jag gjorde helt rätt. Men vist förstår att det ser lite tråkigt ut på CVt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå igenom en del annonser och är med och gör en del rekryteringar. Generellt så studsar inte jag om det är en kort anställning eller två. Men om det är en person som uteslutande har har arbetat två år eller mindre på varje arbetsplats så ringer varningsklockorna. Men speciellt så tidigt som du är i arbetslivet skulle jag säga att det inte spelar någon roll.

Sen vill jag jag ändå försöka ge dig lite hopp i den tjänst du är i nu. Jag har varit i en snarlik position på två olika tjänster. Båda gångerna har jag försökt harva på, föreslå förbättringsåtgärder, projekt och annat för att utveckla verksamheten. Utfallet?
På den ena tjänsten blev jag paria och chefen röt i åt mig att lägga ner. Men på min nuvarande arbetsplats har jag istället fått nya tjänster allt eftersom jag fortsatt driva utvecklingsarbetet framåt. Här har jag jag fått chansen att vara med att forma verksamheten utifrån mina idéer och tankar.

Fundera på hur länge du känner att du orkar försöka. Men lämna innan du stångat dig helt blodig!

Permalänk
Medlem

Om du inte trivs så byt jobb, med eventuell uppsägningstid kanske det hamnar på lite mer än 6 månader också. Det är sådan brist på utvecklare i dagsläget att det spelar ingen större roll. Tycker personligen rekryterare är rätt oförskämda då de kan höra utav sig 10 rekryterare samma vecka man bytt jobb, uppenbarligen bryr man sig då inte om kortare anställning, anser jag.

Permalänk
Medlem

Mina 2 första heltidsjobb varade bara i 4 respektive 7 månader efter avslutade studier.
4 månader var första jobbet då jag sen bytte stad för att flytta ihop med min nuvarande fru som jag träffade undertiden jag studerade.
Sen 7 månader var egentligen en projektanställning i nya staden som sedan blev förlängd, men valde att sluta pga att jag inte riktigt trivdes och fick ett nytt mer kvalificerat arbete.

Så länge man kan förklara sina "korta" anställningar har jag själv aldrig haft ett problem att få nytt jobb och har avverkat en anställning på 4 år och är snart uppe i 2 år på nuvarande tjänsten.

Tycker att det är helt okej att byta jobb ofta, framförallt om du är ung och precis studerat färdigt.
Man träffar sällan rätt på första jobbet.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av datorlagg:

Hej!

Jag blev klar med min universitetsutbildning i somras och började jobba med mjuukvaruutveckling på ett företag i slutet av juli. Problemet är bara att arbetskulturen och processerna där går tvärtemot det jag värderar och har lärt mig under mina studieår. Krav och agila arbetsmetoder verkar vara nästintill främmande koncept. Men kollegorna är schyssta, vilket ändå har gjort att det har känts okej.

Men, jag känner att det inte är en långsiktigt hållbar arbetsplats för mig - jag har liksom hela tiden tänkt att det skulle bli bättre bara jag kom in i det lite mer, men det verkar inte förändras så mycket. Jag har tagit upp det med min chef men det mynnar aldrig ut i att något händer.

Så jag är lite inne på att försöka hitta ett annat jobb, men är rädd att det kommer att se ut som att man är velig om man bara jobbade 6 månader på sitt första (och senaste) jobb.

Vad tror ni? Ska jag stå ut ett tag till eller är det skitsamma. Vad hade ni gjort?

-hade stannat minst 1år bara för att få det på papper tillsvidareanställning och sökt nytt jobb, men i grundregel alltid minst 1 år!

mvh WD91

Permalänk
Medlem

Jag har ett jobb där jag slutade efter 5 dagar. Äcklig arbetsmiljö och uppenbar korruption i ledningen. Har med på CV men frågar någon så svarar jag ärligt hur det var.
Inte haft några problem med det.

Trivs jag på jobbet så är väl 1 år att föredra iaf. (hittils 3år7mån, 5 dagar, 1år samt 4år).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Om du tänker söka jobb där t.ex. agila arbetsmetoder finns eller ska införas så kan den korta anställningen vändas till att smickra istället.

"De arbetsmetoder ni har stämmer mycket bra in på vad jag själv vill göra i framtiden." (aldrig gnälla/klaga på tidigare arbetsgivare men kanske påpeka skillnader med tidigare jobb om du kommer till nästa steg)

Permalänk
Medlem

En gång är ingen gång, två gånger så får du lägga fram det bra, tre eller mer kommer det nog bli svårare. Vet att vi intervjuade en person och han hade bytt 3 gånger på 1-2 år något, på alla företag var det att de var ute efter han och behandlade honom illa. Endera så hade han ju enorm olycka i de företag han jobbade på eller så låg problemet hos han. Vi valde att inte gå vidare och tror nog många seriösa företag gör det, vilket i slutändan gör att man riskerar hamna på ett ännu sämre ställe, eller utan jobb.

Intervjuer är ju åt bägge hållen, så se till att ställa de frågor som är viktiga för att du ska trivas helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Att saker inte är som i skolan är väl ganska vanligt då den ena går på ren teori och hur en perfekt värld ser ut och i arbetslivet så har man deadlines och kaotiska system man jobbar med.

Att du efter några månader slutar ditt första jobb efter skolan ser verkligen inte bra ut på ett CV, kanske om du får ett jobb direkt och då kan förklara att erbjudandet var så mycket bättre eller något liknande.

Men jag skulle nog ha stannat så länge man orkar, skulle i alla fall inte säga upp mig förrän jag hade ett nytt påskrivet kontrakt, kommer du så långt så behöver du ju inte förklara något för din nya arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Byt! En gång gör absolut inget och 6 månader är inte extremt kort tid inom IT.

Själv bytte jag från mitt första jobb efter 5 år, var sedan 1 vecka på det nya innan jag insåg att jag vantrivdes med både kollegor och jobbet/företaget. Bytte till nuvarande där jag varit ca 4 år. Nuvarande chefen undrade såklart varför jag ville byta efter mindre än en månad men jag hade en rimlig förklaring så det var inget problem.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har ett jobb där jag slutade efter 5 dagar. Äcklig arbetsmiljö och uppenbar korruption i ledningen. Har med på CV men frågar någon så svarar jag ärligt hur det var.
Inte haft några problem med det.

Trivs jag på jobbet så är väl 1 år att föredra iaf. (hittils 3år7mån, 5 dagar, 1år samt 4år).

Och jag som trodde jag var unik med mitt korta inhopp 🙂

Permalänk
Medlem

Byt utan tvekan!

det är svårt att ändra arbetskulturen på ett företag och eftersom du inte får gehör för dina tankar/känslor så är det bättre att vara lojal mot sig själv än företaget. Jag har under mina 15+ arbetsår inte varit mer än 3år på samma ställe men det har mest berott på att jag tröttnar fort och vill prova på nya saker. jag har bytt både internt och externt och det har känts bra.

Permalänk
Medlem

Bara att byta om man inte trivs med jobbet, blir det 1 eller 2 korta jobb till kan man ju börja fundera på hur det ser ut i CVt. Hade 7 månader på mitt första jobb efter examen, har aldrig kommit upp på någon intervju då jag hade 3+4 år på de nästa två jobben.