Uppdatering löser prestandaproblem för spel i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu har jag bara kört w11 i en vecka på min nya bärbara men måste säga att jag är väldigt positivt överraskad.
Många steg framåt i ett bättre och mer lättöverskådligt gui

Kört med den nu drygt ett år eller något, jag delade din entusiasm i början, men efter alla små irriterande buggar och rent av bizarra lösningar så min entusiasm väldigt låg.

Liksom hur tänker man när man i praktiken har typ 3 kontrollpaneler? Jag gick vilse hur många gånger som helst tills jag gav upp att försöka göra någon ändring.

Aktivitetshanteraren blev sämre och laggigare, om man nu ens hittade den. Nu kan man återigen högerklicka på aktivitetsfältet för att få fram den (det gick inte förr i 11an).

Det känns som man vadar igenom 3 olika Windows versioner i 11an, samtidigt. Alla som designar windows ui borde bytas ut och allt skrotas och göras om. Och kom inte och påstå att det för pga "legacy" support....

Alltså prestandamässigt, okej. Kanske. Inget nån vanlig människa märker nån skillnad på 10 och 11. Blev ju ett fett minus när vissa av mina spel plötsligt började spontan-stuttra. Kul i MW2 kan jag tillägga. Timmar av felsökning och idag fick jag reda på varför. Tummen upp MS.

11an gillar inte alls min nya gaming laptop, allt ifrån att fläktarna plötsligt slutar snurra och ibland har man 750mhz på processorn. Inget löser det förutom att dra ur batteriet. Innan jag listade ut det....

Reklam som dyker upp lite här och där och som såklart är väldigt omständigt att stänga av.

Det här är inte en skarp windows version, vi är beta testare till win12.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man har en HDR monitor är det bra anledning att ha Windows 11 pga auto HDR.

Faktiskt inte, eller så använder du det inte tillräckligt.
11an och auto hdr ger flera spel artifacts och väldigt underliga visuella gratis effekter och du får bara bort det med att stänga av HDR. Om du nu hittar dit som en vanlig Svensson.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Liksom hur tänker man när man i praktiken har typ 3 kontrollpaneler? Jag gick vilse hur många gånger som helst tills jag gav upp att försöka göra någon ändring.

Vad då 3 kontrollpaneler? Var hittar du den 3:e? Jag vet bara 2

Skrivet av neohasse:

Reklam som dyker upp lite här och där och som såklart är väldigt omständigt att stänga av.

Jag har inte sett någon reklam och det är inte alls omständligt att stänga av lite tips från Windows. Finns under Inställningar -> System -> Notifikationer och sedan längs ner under typ Mer inställningar (heter additional settings på engelska)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad då 3 kontrollpaneler? Var hittar du den 3:e? Jag vet bara 2

Låt säga att du har rätt och då är det fortfarande ett för mycket.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Låt säga att du har rätt och då är det fortfarande ett för mycket.

Det är väldigt sällan jag använder den äldre kontrollpanelen i W11.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är väldigt sällan jag använder den äldre kontrollpanelen i W11.

Okej, trevligt för dig.

Faktum kvarstår.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på den där väderappen med nyheter, nere vid startknappen, som inte gick att ta bort som sedan försvann och sedan dök upp igen vid klockan. Så fort man råkade fara förbi med muspekaren så dök ett fönster upp med skitnyheter och skräp som man bara får bort om man klickar ner den igen. Händer väldigt ofta om man snabbt vill komma åt till exempel ljudet. Det fick man stänga av manuellt någonstans.

Man fattar vart utvecklingen leder i den här gratisvågen av Windows.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Jag kom att tänka på den där väderappen med nyheter, nere vid startknappen, som inte gick att ta bort som sedan försvann och sedan dök upp igen vid klockan. Så fort man råkade fara förbi med muspekaren så dök ett fönster upp med skitnyheter och skräp som man bara får bort om man klickar ner den igen. Händer väldigt ofta om man snabbt vill komma åt till exempel ljudet. Det fick man stänga av manuellt någonstans.

Man fattar vart utvecklingen leder i den här gratisvågen av Windows.

Går ju att stänga av det helt bara att höger klicka på task baren och sedan stänga av widgets.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Går ju att stänga av det helt bara att höger klicka på task baren och sedan stänga av widgets.

Jaha? Om man inte vill ta bort den då? Vilket som gick det att stänga av popup funktionen, vart någonstans har jag ingen aning men jag lyckades iallafall.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Varför behöver man använda den gamla kontrollpanelen? Gjorde det nån enstaka gång i Windows 10 och aldrig gjort i Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Faktiskt inte, eller så använder du det inte tillräckligt.
11an och auto hdr ger flera spel artifacts och väldigt underliga visuella gratis effekter.

Inget jag har märkt i spelen jag spelat iaf.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan