Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Helt ny gamingdator, under 30000

Hej!

Jag är äntligen i en position att skämma bort mig med en ny speldator för första gången på väldigt länge som jag skulle vilja hinna få hem innan julledigheten. Det kommer främst vara en speldator, men lär även programmera en del på den. Jag har inte byggt en dator på tio år, så är inte så uppdaterad gällande de flesta komponenterna i nuläget, men har börjat kolla på jämförelser gällande GPUer iaf. Om det innebär att jag kan få till en färdig dator innan julen så gör det inte så mycket att betala lite (men inte helt orimligt) överpris på en bra GPU.

Det verkar som RTX 3080/3090 är slut nästan överallt eller är nästan lika dyra som RTX 4080, är 4080 ett bättre val i längden? Lär någon av AMDs nya GPUer passa bättre, om de inte kommer ta slut direkt/inte hinna fram till jul? Hur bör jag tänka om DDR6 DDR5, är det värt att se till att systemet är kompatibelt med det?

Mitt mest krävande spel jag har nu är Total War: Warhammer III som jag vill kunna spela med ultra-inställningar utan lagg, och jag hade gärna velat kunna spela kommande titlar med höga grafikinställningar, både strategispel och RPGs utan att bli bottleneckad av GPU/CPU.

Jag vill gärna använda mig av två skärmar (En skärm för spelande, en för annat, tex), jag behöver inget wifi utan jag kör på Ethernet-kabel. Jag kommer främst använda trådade hörlurar, även om jag lär köpa nya högtalare förr eller senare. Likaså kommer jag använda trådad mus/tangentbord.

Jag har ingen riktigt hård gräns för en budget, men håller mig gärna under 30000. Är det en bra bit under 30000 så är det välkommet.

Tacksam på förhand för input!

Permalänk
Medlem

Alltså DDR5 är ju relativt nytt och det är inte en självklarhet att man ens skaffar det till nybygge idag. Finns absolut inga moderkort som stöder ddr6 att köpa idag, det ryktas väl om efter 2025. Så det är inget du behöver fundera över. Vilken upplösning är det du vill spela i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Alltså DDR5 är ju relativt nytt och det är inte en självklarhet att man ens skaffar det till nybygge idag. Finns absolut inga moderkort som stöder ddr6 att köpa idag, det ryktas väl om efter 2025. Så det är inget du behöver fundera över. Vilken upplösning är det du vill spela i ?

Aha, då var det DDR5 jag tänkte på.
Jag hade velat ha en 1440p som spelskärm och kanske använda min nuvarande 1080p som en sidoskärm.