Dölja låtar från spotifys algoritm

Permalänk
Medlem

Dölja låtar från spotifys algoritm

Jag har ett problem med spotifys rekommendationer, ”dina topplåtar2022”-listan etc.
Så här: jag spelar trummor - och då har jag en speciell spellista på Spotify med låtar jag gillar att spela till, jag sätter på listan och jammar med. Det är inte nödvändigtvis låtar jag tycker är bra, det kan vara att de är lagom utmanande, har en kul takt eller bara är roliga att lira.
Det här får ju såklart spotifys algoritm att k**a ur fullständigt. Jo, jag har ju lyssnat på ”jag går och fiskar” typ 100ggr senaste året. Men nä, jag gillar inte gyllene tider och vill inte ha förslag baserat på den låten! Den råkar bara ha en kul baktakt!
Någon som har en lösning? Bäst vore ju om man kunde tagga låtar el spellistor som ”osynliga” på någon sätt…

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag också vilja få svar på.
30% av alla låtar på mina rekommendationer är finska låtar... Hur det kommer sig har jag ingen aning men sjukt irriterande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Detta skulle jag också vilja få svar på.
30% av alla låtar på mina rekommendationer är finska låtar... Hur det kommer sig har jag ingen aning men sjukt irriterande.

haha, finska-låtar-syndromet har jag också råkat ut för, för mig var det förmodligen för att jag hade en intensiv children of bodom-period, kanske har du ett finskt band på listan?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Skrivet av rokka:

Det här får ju såklart spotifys algoritm att k**a ur fullständigt. Jo, jag har ju lyssnat på ”jag går och fiskar” typ 100ggr senaste året. Men nä, jag gillar inte gyllene tider och vill inte ha förslag baserat på den låten! Den råkar bara ha en kul baktakt!
Någon som har en lösning? Bäst vore ju om man kunde tagga låtar el spellistor som ”osynliga” på någon sätt…

Fick mig att skratta lite. Jag körde premium bara en kort tid, men hinner inte ens lyssna på musik längre sen en tid tillbaka så det var bortkastade pengar. Jag vet inte om det finns något "gör listan osynlig" trick iom med analyserna de kör som du kan kolla är privata för dig så vitt jag förstår. Den tar upp allt du rör.

Två lösningar som garanterat fungerar dock:

1)"Gratis-ish". På min tid körde vi mp3-spelare, sen blev mobilen en mp3-spelare och sedan kom streaming. Finns full möjlighet för dig att ha låtarna du lyssnar på lokalt på mobilen med tillhörande spellista som inte är kopplat till någon online tjänst. Man betalar väl kassettskatt på HD utrymme i Sverige om jag inte minns fel? Vet inte hur det ser ut med legaliteten i nuvarande läge vad gäller detta, så använd eget omdöme. 500MB räcker väl till 100 låtar med hyfsad kvalitet. Det kanske duger för att alltid ha tillgång till dina trum-lirar låtar.

2)"Dyrt" - Duo-premium konto, med ett konto som privat och ett som trumlirar-konto med "urkukade" tips

Permalänk
Medlem

Du kan starta en "private session", då tas inte låtarna du lyssnar på med i rekommendationer (jag antar att det även gäller "Topplåtar år 20XX" och liknande spellistor, men är inte säker). Här finns instruktioner för hur du gör.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Detta skulle jag också vilja få svar på.
30% av alla låtar på mina rekommendationer är finska låtar... Hur det kommer sig har jag ingen aning men sjukt irriterande.

Ah! Låt mig hjälpa dig att öka utbudet https://www.youtube.com/watch?v=2Ok6mU0WAlc

Permalänk
Medlem
Skrivet av basementdweller:

Fick mig att skratta lite. Jag körde premium bara en kort tid, men hinner inte ens lyssna på musik längre sen en tid tillbaka så det var bortkastade pengar. Jag vet inte om det finns något "gör listan osynlig" trick iom med analyserna de kör som du kan kolla är privata för dig så vitt jag förstår. Den tar upp allt du rör.

Två lösningar som garanterat fungerar dock:

1)"Gratis-ish". På min tid körde vi mp3-spelare, sen blev mobilen en mp3-spelare och sedan kom streaming. Finns full möjlighet för dig att ha låtarna du lyssnar på lokalt på mobilen med tillhörande spellista som inte är kopplat till någon online tjänst. Man betalar väl kassettskatt på HD utrymme i Sverige om jag inte minns fel? Vet inte hur det ser ut med legaliteten i nuvarande läge vad gäller detta, så använd eget omdöme. 500MB räcker väl till 100 låtar med hyfsad kvalitet. Det kanske duger för att alltid ha tillgång till dina trum-lirar låtar.

2)"Dyrt" - Duo-premium konto, med ett konto som privat och ett som trumlirar-konto med "urkukade" tips

Hmm, familjekonto kanske det blir. Inte så mkt dyrare.
MP3-tiden upplevde jag också och den vill jag inte tillbaka till! Herregud vad jobbigt att rippa låtar och synka eller sätta upp någon jädra streamingserver

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

DMar DnD och har spellistor för både bakgrund och strid. Skulle vara skönt att exludera dem

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Mina förslag är lika delar 90tals skatepunk/östkusts hip-hop och babblarna

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rokka:

Hmm, familjekonto kanske det blir. Inte så mkt dyrare.
MP3-tiden upplevde jag också och den vill jag inte tillbaka till! Herregud vad jobbigt att rippa låtar och synka eller sätta upp någon jädra streamingserver

Jag tror att ett Duo- eller familje-konto är vägen att gå här. Då kan du ha ett eget "trummis-konto" som du bara använder för det ändamålet. Så slipper du ha Gyllene tider i ditt riktiga flöde

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rokka:

Hmm, familjekonto kanske det blir. Inte så mkt dyrare.
MP3-tiden upplevde jag också och den vill jag inte tillbaka till! Herregud vad jobbigt att rippa låtar och synka eller sätta upp någon jädra streamingserver

Det finns ett parkonto som är lite billigare än familj, men bara två konton då förstås.

Annars har jag ett liknande problem på YT där sonen kollar på en massa riktigt skit på mitt konto, och nu var han hemma och sjuk så han kollade mycket och således har det kommit en massa av hans skit på min start liksom. Massor av Tomu och Friday Night Funkin.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att starta "Private Session" i appen.

https://support.spotify.com/us/article/private-listening/

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ett parkonto som är lite billigare än familj, men bara två konton då förstås.

Annars har jag ett liknande problem på YT där sonen kollar på en massa riktigt skit på mitt konto, och nu var han hemma och sjuk så han kollade mycket och således har det kommit en massa av hans skit på min start liksom. Massor av Tomu och Friday Night Funkin.

Det där är ju inte OK!
Jädra ungar alltså.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Detta skulle jag också vilja få svar på.
30% av alla låtar på mina rekommendationer är finska låtar... Hur det kommer sig har jag ingen aning men sjukt irriterande.

Hade en rolig period för ett år sedan då min discover weekly bestod till 90% av danska låtar i typ en månad i sträck.
Undrar fortfarande varför för jag har inte en enda dansk låt i någon av mina typ 100 spellistor.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av kheldan:

Hade en rolig period för ett år sedan då min discover weekly bestod till 90% av danska låtar i typ en månad i sträck.
Undrar fortfarande varför för jag har inte en enda dansk låt i någon av mina typ 100 spellistor.

Om du råkat köra igång en låtradio eller liknande av misstag och lämnat det på skulle det kunna förklara. Samma om man kör utan repeat och listan tar slut, då tuggar Spotify vidare på "liknande". Har lyckats med sånt innan och haft grejer jag inte alls lyssnar på i diverse förslagslistor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rokka:

Det där är ju inte OK!
Jädra ungar alltså.

Jo. Lösningen är väl att betala för premium åt honom också så han inte använder mitt konto hela tiden, men det kostar ju pengar.

Permalänk
Medlem

Varför inte två gratiskonton?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk

Lyssnade på ramsteins senaste album för nått halvår sen, nu är typ varannan låt föreslagen från ett band som sjunger på tyska.

Så jag känner av er problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows