AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Som det står i min signatur, 5900x.

3080 drar väl nästa lika mycket som 7900 xtx så du borde vara säker
Edit skiljer ca 40W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevliga kort men ser ingen anledning varför man inte vill ha XTX modellen när det skiljer 1000kr.
RT prestandan är väl antagligen helt ok.

Hoppas folk köper detta istället för nGnidia

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Jag jobbade min sista dag där i maj så "ni" passar inte riktigt in på mig längre

Din titel är fortfarande Benchmaskin så, helt klart är du kvar i teamet

Permalänk

Sjukt att ni inte ger bättre medalj, känns som att Swec sin sponsor är nvidia

Permalänk
Medlem

Tja, som jag ser det så hade Nvidia lika gärna kunnat skippa 4000-serien ett par år till, och satsat på att släppa 3000-serien till normalpriset åt alla som ville ha den. Tydligen är folk desperata nog att köpa ett kort för dagens summor, men kostnaderna börjar lukta lika hutlösa som storstädernas bostadsmarknader.
Riktigt kul att höra att AMD gör bra ifrån sig här.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Är det kl 15.00 eller kompletts udda tid kl 09.00 som gäller för imorgon ? 😂

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Köpte ett 6900XT för 9490 hos inet för två veckor sedan, landar 7900XT på 12k känns det som ett mindre bra köp.

Behålla eller lämna tillbaka?

Du må nok regne med visse problemer med driver rutiner til 7900 serien iflg visse benchmark testere på YT (Pauls Hardware, Hardware Unboxed eller GN).

Tror det var HU der nevnte et problem der skjermen kunne bli helt sort og måtte trekke ut kontakten mellom kort og skjerm for å få bilde igjen, siden kan visse av disse kort har et ganske markert Coil Whine (i alle fall test ex). Dette kan være noe der kanskje er kun et problem på referanse kortene fra AMD eller et mere generelt problem der også vil ramme AIB kortene.

Selv ville jeg nok ventet på en bredere test av AIB kortene og ev. rapporter fra andre der kjøpt 7900XT for å slippe å kjøpe katta i sekken.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur långt efter AMD är hade priserna behövt vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med tanke på hur långt efter AMD är hade priserna behövt vara bättre.

Que? De är ju bättre/likvärdiga 4080 för spel (vilket amd siktar på) med lägre prislapp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Sjukt att ni inte ger bättre medalj, känns som att Swec sin sponsor är nvidia

Eh, va? Känns precis tvärtom, de prisar 7900XTX betydligt mer än de flesta andra recensenter. Man ska slå 4080, och gör det i vissa spel, men långt ifrån alla, har sämre energieffektivitet, högre ljudvolym och blir fullkomligt pulveriserade i Ray Tracing. Hur skulle de kunna ge högre betyg?

Permalänk
Medlem

Grafen och tabellen motstrider ju varandra?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Till dess att AMD motbevisar mig litar jag inte på deras prissättning. För många lanseringar har de satt ett MSRP som i praktiken inte går att hålla.

  • AMD till partnertillverkare: "Här har ni GPU med bundlat GDDR6-minne. Priset är 699 USD och MSRP är 579 USD"

  • Partnertillverkare: "Men det kan inte stämma, då går vi ju med förlust."

  • AMD: "MSRP är 579 USD."

  • Distributörer och återförsäljare ska givetvis också ha en marginal, som till skillnad från common belief inte är hög utan oftast är ensiffrig.

AMD subventionerar ett begränsat antal grafikkort som håller MSRP, "lanseringspriser", och kommunicerar till den arga mobben när nästa batch kommer att de inte har någon kontroll över vilka priser partnertillverkare, distributörer och återförsäljare sätter ... OK.

/rant, men jag tror det när jag ser det och hoppas så klart att de bryter med tidigare mönster.

Och nvidia gör inte likadant?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Que? De är ju bättre/likvärdiga 4080 för spel (vilket amd siktar på) med lägre prislapp

Nej, de är sämre. RT-prestanda ligger en generation efter och de har ingen motsvarighet till DLSS 3. Utöver det har de inget som kommer i närheten av CUDA och de saknar SPS för VR. Det är endast ren rastreringsprestanda som ser bra ut, men det är det enda man har att komma med så... ja, då ligger man faktiskt långt efter.

Permalänk
Medlem

Härlig comeback av de röda. Det verkar som om dom har varit duktiga på speloptimeringar. I några spel får dom storstryk och i andra vinner dom med lika mycket.

Glädjer mig massor till att OBS får RDNA 3 att funka ordentligt. Lite efter på kvalitet fortfarande, men de har närmat sig rejält. ReLive har ju fått ett ordentligt lyft där Shadowplay stått stilla i flera år. Riktigt, riktigt häftiga funktioner i Relive.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

https://youtu.be/tMH9vfvos00?t=302

AMD har MASSOR att jobba på drivrutinsmässigt när korten drar 100W i idle. Samma bug som Intel korten hade ironiskt nog, samt att strömförbrukningen drar iväg med över 150W över 4080 i samma spel. Jag hoppas detta inte är en hårdvarurelaterat och går att fixa med mjukvara.

Tack för den informationen. De tusenlappar dyrare som 4890 är försvinner ju relativt fort om 7900 XTX drar så mycket mer (med tanke på elpriserna). Tokigt det där med ”idle”. Måste väl vara en mjukvarugrej?

Med tanke på dessa strömslukande kort blir det helt klart att jag kommer köra Mac mini M2 (när den kommer) som huvuddator. Spel-PC:n jag tänk bygga får ligga i vila till spelsuget slår på.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ett 4090 ger ju inte så många fler fps I spel i 4k än ett XTX. Ca 13 till 20 mer fps och 10.0000 kronor mer än ett XTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, de är sämre. RT-prestanda ligger en generation efter och de har ingen motsvarighet till DLSS 3. Utöver det har de inget som kommer i närheten av CUDA och de saknar SPS för VR. Det är endast ren rastreringsprestanda som ser bra ut, men det är det enda man har att komma med så... ja, då ligger man faktiskt långt efter.

Men DLSS är ju bara fake frames, "skryta" med att man får högre fps genom att fuska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men DLSS är ju bara fake frames, "skryta" med att man får högre fps genom att fuska?

Det där är ju rent trams.

Permalänk

Gränsfall till OT men någon som kan uttala sig om det är någon poäng med att köpa en version med 3 8-pin? Är det främst för mer möjlighet till OC?

Permalänk
Medlem

Kul att se kort med lite vettigare prisförhållande. Galet mycket pengar dock!

Tycker inte RT är mycket att klaga på, de enda korten som presterar märkbart bättre är ju också långt mycket dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där är ju rent trams.

Ja jag håller med, DLSS är trams, jag föredrar "riktiga" frames

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Badpappan:

Gränsfall till OT men någon som kan uttala sig om det är någon poäng med att köpa en version med 3 8-pin? Är det främst för mer möjlighet till OC?

Troligtvis är det mest modeller med uppskruvad board power som kommer att använda 3*8-pin. Jag märkte av under PCAT-testerna att i både 1440p och 4K ligger båda korten på sin maximala effektbudget konstant. Så för att kunna lämna lite utrymme uppåt för konventionell överklockning lär OC modeller ha rätt uppskruvad TBP. Jag hoppas kunna lägga vantarna på partnermodeller och testa givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har hört detta i över 30 år.
Det klingar ganska falskt när litografitekniken kryper långsamt, långsamt uppför exponentialfunktionen och inte ens grafikkort som drar flera hundra watt klarar av det - samtidigt som marknaden anammar mobila lösningar, och desktopsystem är en krympande nisch.

Om man kommer med det påståendet idag, så får man prestera en tidpunkt och en prislapp, så att det finns något substantiellt att skjuta ner.

Nu för första gången på länge börjar det hända saker och tekniken börjar komma ikapp. Alla filmer du ser kör CGI med raytracing tekniker det är därför det ser så bra ut.
Så det kommer men man vet inte när helt enkelt. beror helt på om de upptäcker nya genvägar eller tekniker som ändrar spelplanen helt.
Inget är hugget i sten och inget är speciellt planerbart eftersom saker kan hända som ändrar "spelplanen" helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja jag håller med, DLSS är trams, jag föredrar "riktiga" frames

Du föredrar alltså grafikkort som måste jobba hårdare istället för smartare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

så tidigt.
lär väl inte finnas kort att köpa ändå det kvittar antar jag

Lär inte finnas många som vill köpa det heller
Skulle kommit för minst ett år sedan för att vara intressant.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja jag håller med, DLSS är trams, jag föredrar "riktiga" frames

DLSS3s Frame Generation är trams, i övrigt är det inget fel på DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Lär inte finnas många som vill köpa det heller
Skulle kommit för minst ett år sedan för att vara intressant.

Så du tycker pris prestanda är dåligt jämfört med 4080/90?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Ja jag håller med, DLSS är trams, jag föredrar "riktiga" frames

Gissar på att du talar om DLSS 3.

Något AMD kommer ha en motsvarighet till snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Gissar på att du talar om DLSS 3.

Något AMD kommer ha en motsvarighet till snart.

Jag är ingen förespråkare av det oavsett vilka som använder sig av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Visst man kan få sån CPU-flaskhalls att det sänker prestandan och inte bara begränsar den, men om 7900XTX är snabbare även i 2160p, borde den väl få liknande beteende i 1440p?

Har inget med cpu bottleneck att göra, cpun kalrar av ett visst antal frames punkt, 7900XTX leverar mer the end sen kan det beror på att antal faktorer sen att 4090 är mindre efter vid 4k är svårare på rak arm men det blir ju nästan alltid mindre skillnader ju högre man går till att börja med, sen kan det vara så att AMD helt enkelt har optimerat bättre för cod men det faller tillbaka på råkraft i 4k där helt enkelt 4090 crunchar lite mer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9