AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem

Vart kommer korten finnas att köpa?

Är det någon som vet ifall korten kommer att finnas hos återförsäljare eller är det F5 på AMDs sida som gäller?
Jag har inte hittat korten registrerade hos någon återförsäljare med webshop såsom inet, komplett osv.

Läste att någon hade sett en nedräkning på kompletts sida men hittar inte någon info om dessa kort på kompletts sida eller någon nedräknare.

Om det är någon som har länk till mer info från någon återförsäljare får ni gärna posta det för jag känner mig helt "lost" och tycker i vanlig ordning att info har varit sjukt bristfällig inför lansering Fattar att det bara är AMD själva som ansvarar för detta med NDA:s osv men likväl så blir det lika tröttsamt

typoos
Permalänk
Medlem

komplett hade 3 versioner igår för båda xt och xtx men de har tagit bort de båda.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tycker recensionen är balanserad, jag förstår inte riktigt kritiken mot slutsatserna. Att kunna se saker från olika perspektiv och väga dem mot varandra är ett mentalt tungt jobb. Det är alltid lättare att dra till med något svepande och få gnälla lite, men vem gör väl inte det då och då?

Jag hellre valt en billigare 7900xtx än ett 4080, för mig spelar RT ingen större roll i nuläget. 4080 är ett aningen bättre kort totalt sett men om prisdeltat mellan dem ligger på ett par tusen skulle det inte vara värt det för mig. Till skillnad från 4090 finns 4080 fortfarande till introduktionspris (även om det inte kallas det, så är det uppenbarligen så det fungerar i praktiken), men det är väl för att den har sålt så dåligt. Vad händer sen när de är slut, ska normalpriset för 4080 vara 17-19000? Då finns det ett stort utrymme för AMD att lägga sig en bra bit under det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att alla tillverkare verkar sälja referenskortet. Ett drag för att säkra upp tillgången kanske? Sprida ut äggen i diverse korgar osv. Förr har väl referenskort tillverkats av ett företag - i AMD's fall inte ens en etablerad grafikkortstillverkare, om jag minns rätt. Nån skum firma som gjorde 6900-referenskorten.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi är peppade på denna lanseringen, så peppade att vi önskade att den skedde redan nu vid 09:00. Dessvärre var det en miss med vår timer på siten och den räknade ner till fel tid. Lanseringen är 15:00 i dag. Vi beklagar om någon ställde klockan i onödan. Men det positiva är at man nu har 6 timmar extra att försöka lirka ut pengar ur spargrisen

//Erik

Kommer ni sälja några "komplett configs" med 7900XTX nu vid 15?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jo, om jag springer runt speglar och glor på de, då ser jag stoooor skillnad. Men jag brukar skjuta folk i skallen i vanligt fall, därav ser jag inga stora skillnaden. Känns inte ok att offra 70% fps för det i slutändan.

Vänta bara tills du för första gången ser fienden som smyger upp bakom dig reflekteras i en vattendroppe och du hinner precis vända dig om och skjuta denne i skallen, då kommer du förstå hur viktigt och banbrytande strålspårning är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vänta bara tills du för första gången ser fienden som smyger upp bakom dig reflekteras i en vattendroppe och du hinner precis vända dig om och skjuta denne i skallen, då kommer du förstå hur viktigt och banbrytande strålspårning är!

Hahaha. Den var bra. Du öppnade mina ögon. Nu är jag också frälst! RT forever!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du inte se en stor skillnad i Cyberpunk är det faktiskt dags att gå till ögonläkaren.

Det är nog skillnaden i FPS som du tänker på där, RT kostar fortfarande bra mycket mer än det smakar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Från Inets Facebook:

Viktig information inför släppet av AMD Radeon RX 7900 XT och RX 7900 XTX.
Vi kommer inte släppa upp några grafikkort för beställning vid releasen idag 15:00, utan istället endast ha ”Meddela mig”-knapp aktiv på produktsidorna och sedan släppa upp modeller löpande under närmsta veckan/veckorna.
Detta beror tyvärr på att vi helt enkelt inte har tillräckligt många kort på lager inför release för att kunna motivera att ta emot beställningar vid säljstart. Modellerna som är först ut är nämligen med referensdesignen, vilket är en begränsad utgåva som vi inte vet hur många vi kommer få av totalt.
Vid den här typen av heta releaser får vi normalt hundratals beställningar bara de första minuterna, och vi vill inte hamna i en situation där våra system inte hinner med att sluta ta beställningar när kvoten är nådd och att vi står med massa bokningar vi inte har täckning för, som vi då tvingats annullera om det inte kommer in fler av den modellen.
Vi vet att det här är trista nyheter, men vi tar hellre en förskjuten release än att behöva ta bort beställningar i efterhand.
Det kommer komma grafikkort, vi har leveranser på ingång och kommer släppa upp för beställning så snart vi har möjlighet. Då kommer vi maila alla som har anmält sig för e-post via ”Meddela mig”-knappen och de kommer synas på hemsidan.
Tänk dock på att många brukar anmäla sig för e-post, så se till att ha på notiser om du vill ha bästa möjlighet – de kan sälja slut snabbt efter att mailen börjat gå ut.
Sedan är det också en god idé att svänga förbi hemsidan titt som tätt, då modeller vi ännu inte listat kan dyka upp och finnas på lager direkt.
Gällande tredjepartsmodeller är de på ingång, dock lite senare. De första ser ut att landa i slutet av året, följda av ett bredare startfält i början av 2023. Till skillnad från referensdesignen är de inte i begränsad upplaga, så där hoppas vi kunna ta bokningar.
Hoppas ni håller med om att det här känns som det mindre dåliga av två alternativ. Vi hade så klart helst haft öppen försäljning direkt vid släpp, men vi tror verkligen inte att det hade varit bäst för vare sig er eller oss.
Vi kommer visa upp produkterna och aktivera ”Meddela mig” här från 15:00:
https://www.inet.se/kampanj/8271/amd-radeon-rx-7000-series

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Från Inets Facebook:

Viktig information inför släppet av AMD Radeon RX 7900 XT och RX 7900 XTX.
Vi kommer inte släppa upp några grafikkort för beställning vid releasen idag 15:00, utan istället endast ha ”Meddela mig”-knapp aktiv på produktsidorna och sedan släppa upp modeller löpande under närmsta veckan/veckorna.
Detta beror tyvärr på att vi helt enkelt inte har tillräckligt många kort på lager inför release för att kunna motivera att ta emot beställningar vid säljstart. Modellerna som är först ut är nämligen med referensdesignen, vilket är en begränsad utgåva som vi inte vet hur många vi kommer få av totalt.
Vid den här typen av heta releaser får vi normalt hundratals beställningar bara de första minuterna, och vi vill inte hamna i en situation där våra system inte hinner med att sluta ta beställningar när kvoten är nådd och att vi står med massa bokningar vi inte har täckning för, som vi då tvingats annullera om det inte kommer in fler av den modellen.
Vi vet att det här är trista nyheter, men vi tar hellre en förskjuten release än att behöva ta bort beställningar i efterhand.
Det kommer komma grafikkort, vi har leveranser på ingång och kommer släppa upp för beställning så snart vi har möjlighet. Då kommer vi maila alla som har anmält sig för e-post via ”Meddela mig”-knappen och de kommer synas på hemsidan.
Tänk dock på att många brukar anmäla sig för e-post, så se till att ha på notiser om du vill ha bästa möjlighet – de kan sälja slut snabbt efter att mailen börjat gå ut.
Sedan är det också en god idé att svänga förbi hemsidan titt som tätt, då modeller vi ännu inte listat kan dyka upp och finnas på lager direkt.
Gällande tredjepartsmodeller är de på ingång, dock lite senare. De första ser ut att landa i slutet av året, följda av ett bredare startfält i början av 2023. Till skillnad från referensdesignen är de inte i begränsad upplaga, så där hoppas vi kunna ta bokningar.
Hoppas ni håller med om att det här känns som det mindre dåliga av två alternativ. Vi hade så klart helst haft öppen försäljning direkt vid släpp, men vi tror verkligen inte att det hade varit bäst för vare sig er eller oss.
Vi kommer visa upp produkterna och aktivera ”Meddela mig” här från 15:00:
https://www.inet.se/kampanj/8271/amd-radeon-rx-7000-series

Mycket bra lösning om jag får säga mitt.

Permalänk
Medlem

Beror på priset så kanske ett RX 7900 XTX med vattblock..
Blir en uppgradering från rtx 3080...
Man får vänta och se priserna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Visst, men det är tråkigt att tillgången är så skral.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men för varje GPU-nyhet jag läser nu desto gladare över att jag tog sidlinjen och köpte ett 6800XT för en månad sedan (för dryga 600 euro).

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Och inte ens 4090 klarar av 120 fps i 1440p just nu i detta. Som sagt kanske om några generationer för er som anser det är jätteviktigt.

Witcher 3 släpps i natt om jag inte har fel, det blir litmustestet för raytracing och DLSS3. Nvidia försöker inte ens med native längre, är det det du är ute efter skall du definitivt köra AMD, speciellt om du skippar RT.

Skulle inte förvåna mig om ett 4090 kan dra runt det i 100fps 4k med full RT. Det här är 100% varför jag satsar NV den här gången. Att säga att RT ligger några generationer bort gäller bara med AMD hårdvara nuförtiden tyvärr.

Permalänk
Komplett.se

Jepp.
Vi har kort i lager av olika modeller så det finns både till lösförsäljning och till de som vill ha en Komplett-PC med de nya korten.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jo, om jag springer runt speglar och glor på de, då ser jag stoooor skillnad. Men jag brukar skjuta folk i skallen i vanligt fall, därav ser jag inga stora skillnaden. Känns inte ok att offra 70% fps för det i slutändan.

I Fortnite finns det faktiskt taktiska fördelar med RT on VS RT OFF
Så jag väljer hellre 70-100FPS än 100-165FPS.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Witcher 3 släpps i natt om jag inte har fel, det blir litmustestet för raytracing och DLSS3. Nvidia försöker inte ens med native längre, är det det du är ute efter skall du definitivt köra AMD, speciellt om du skippar RT.

Skulle inte förvåna mig om ett 4090 kan dra runt det i 100fps 4k med full RT. Det här är 100% varför jag satsar NV den här gången. Att säga att RT ligger några generationer bort gäller bara med AMD hårdvara nuförtiden tyvärr.

Witcher 3 är väl ett spel från 2015 med påklistrad RT, hur många andra spel maxar man i 4k och RT med 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Witcher 3 är väl ett spel från 2015 med påklistrad RT, hur många andra spel maxar man i 4k och RT med 4090?

Cyberpunk gör det ju faktiskt när DLSS3 patchen kommer och det är ett nytt rätt RT-tungt spel. Går ju rätt bra även med "bara" DLSS2 också. Jag kör full RT 1440p 32:9 ultrawide i typ 90 FPS kanske med DLSS balanced. Skulle nog säga att det gäller typ alla RT spel.

Men som sagt, vägrar man uppskalning och andra frameratehöjande tekniker, då skall man nog inte tänka på RT heller. Men många skulle nog säga att det smakar mer än det kostar med 4000 serien. Och det är definititvt så att även tung RT går att köra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Witcher 3 släpps i natt om jag inte har fel, det blir litmustestet för raytracing och DLSS3. Nvidia försöker inte ens med native längre, är det det du är ute efter skall du definitivt köra AMD, speciellt om du skippar RT.

Skulle inte förvåna mig om ett 4090 kan dra runt det i 100fps 4k med full RT. Det här är 100% varför jag satsar NV den här gången. Att säga att RT ligger några generationer bort gäller bara med AMD hårdvara nuförtiden tyvärr.

Som sagt vi har olika behov/förväntningar. Allt under 120 fps är oacceptabelt för min del. För mig är det några generationer fram.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Extremt besviken på AMD som lovade 50% prestandaökningar i sin presentation men bara lyckades med lite över 30% prestandaökningar mot 6950XT.

Har AMD ljugit för oss? Eller snarare marknadsavdelningen?

Kan detta bero på drivrutinsproblem eller latensproblem i chipsletdesignen? Eller hur deras computeunits har hårdvarufel i sig?

Permalänk
Medlem

Finns möjlighet att ställa sig i kö nu på https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Komplett har sina upp, blev en beställning på XFX 7900XTX 13393kr får se hur mycket skit den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inget fel på DLSS 3. Men visst kan man sitta och grina om DLSS tillkortakommanden när ens AMD-kort drar runt en tyngre titel med RT ON i 30fps. På tal om det kommer det fler titlar som nyttjar RT och det ser allt bättre ut, trots att vissa lever i förnekelse och bara ser rastreringsprestanda. CUDA är intressant för alla som vill använda grafikkortet för exempelvis videoredigering eller 3D-rendering. Sånt är är rätt populärt nuförtiden.

Det enda AMD är bra på här är ren rastreringsprestanda och ett lite mer sansat pris (den prisskillnaden lär dock inte stå sig länge om dessa kort säljer bra). På allting annat är de utklassade. Här kan man ju stoppa huvudet i sanden och låtsas som att rastreringsprestanda är det enda som betyder någonting, samtidigt som Nvidia ökar ledningen och säljer fler kort.

Inget fel på DLSS 3? Du menar förutom de ganska kraftiga grafiska artefakter samt suddigheten som den medför? Vilket är ett enormt kliv ned från DLSS 2? Sure. Det handlar inte om förnekelse. Det handlar om en ofärdig teknologi som blivit frampushad "som en feature". CUDA må vara intressant för folk som aktivt använder det i sin profession men samtidigt är det irrelevant till diskussionen eftersom det handlade om den genomsnittliga konsumenten.

Angående rasteringprestanda så är det ju uppenbart att AMD siktar mer in sig på spelande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Fick mitt nu, 13 392 för xtx modellen.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Vill ha powercolor 7900xtx men verkar ej finnas bara dom vanliga reference korten eller merc

Permalänk
Medlem

Köpte ett 6900xt för 9500 förra veckan och köpte precis ett 7900xt för 11990 kr.

Vilken borde jag behålla? Är 7900xt värt 2500kr mer sett till prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Köpte ett 6900xt för 9500 förra veckan och köpte precis ett 7900xt för 11990 kr.

Vilken borde jag behålla? Är 7900xt värt 2500kr mer sett till prestanda?

Är i samma sits, har no idea what to do 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Inget fel på DLSS 3? Du menar förutom de ganska kraftiga grafiska artefakter samt suddigheten som den medför? Vilket är ett enormt kliv ned från DLSS 2? Sure. Det handlar inte om förnekelse. Det handlar om en ofärdig teknologi som blivit frampushad "som en feature". CUDA må vara intressant för folk som aktivt använder det i sin profession men samtidigt är det irrelevant till diskussionen eftersom det handlade om den genomsnittliga konsumenten.

Angående rasteringprestanda så är det ju uppenbart att AMD siktar mer in sig på spelande.

DLSS 3 är ju dock rätt magiskt om man spelar i 30. Med DLSS 3 kan du få 60 istället.

*kliksphilip har en video om detta. Bättre flyt > 30 fps.

Permalänk

Usch, synd att Referensmodellerna lider av högt coilwhine