AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Fick mitt nu, 13 392 för xtx modellen.

jag också. De tog slut så snabbt......

Permalänk

Väntar hellre på bättre modeller när det ändå kostar så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

1394 kronor mer för ett extra X i namnet. Som vanligt när man lägger en beställning på komplett, så går köpet igenom men det finns inga kort kvar. Dom står däremot fast vid att leverera korten, förr eller senare, till skillnad mot t.ex Dustin, Amazon m.fl.

Lite störande text i bilden? Jobbigt när man måste stressa och det blir så otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali74:

jag också. De tog slut så snabbt......

Haha aa

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

De skulle ha pushat mer för raytracing i xtx modellen. Men i övrigt låter det riktigt najs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Som sagt vi har olika behov/förväntningar. Allt under 120 fps är oacceptabelt för min del. För mig är det några generationer fram.

Det är inte grafikkort du pratar om, det är CPU:er. Mitt 4090 på 1440p DLSS Quality i Cyperpunk får runt 90 fps Psycho RT. Men kortet går bara på 65%. Visst, jag har inte absolut snabbate CPU.

Dock när DLSS3 patch släpps kommer jag troligen upp mot 200 fps, det räcker för mig.

Så vad är det som kommer ta några generationer menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det där är inget seriöst test.

Om inte folk inom branschen ser skillnad så gör knappast medelsvensson.
Linus själv ska köra med xtx..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

<Uppladdad bildlänk>

1394 kronor mer för ett extra X i namnet. Som vanligt när man lägger en beställning på komplett, så går köpet igenom men det finns inga kort kvar. Dom står däremot fast vid att leverera korten, förr eller senare, till skillnad mot t.ex Dustin, Amazon m.fl.

Lite störande text i bilden? Jobbigt när man måste stressa och det blir så otydligt.

Hm ja man undrar ju. Mitt köp var klart och betalat typ 2 min över men det står som "beställningsvara" för 25 dec i ordern ser jag.
Lider ingen speciell nöd men vore kasst om det gick igenom utan att den varna.

Nu är alla kort förutom XFX MERC korten olistade.

Permalänk
Medlem

rx7900xtx modellen såldes för 12990 hos netonnet ,jag märkte inte det

Permalänk
Medlem

Inet sålde Asus TUF 4080 OC för 16490:- på releasedagen.

Asus TUF 7900 XTX TUF OC kostar 16 990:- på releasedagen.

Så Sweclockers recension om att 7900 XTX skulle vara 35% BILLIGARE visade sig vara 3% DYRARE än 4080.

Känns som ni måste korrigera er recension hyfsat mycket @sweclockers 🤷🏼‍♂️

Skrev fel procent
Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Inet sålde Asus TUF 4080 OC för 16490:- på releasedagen.

Asus TUF 7900 XTX TUF OC kostar 16 990:- på releasedagen.

Så Sweclockers recension om att 7900 XTX skulle vara 35% BILLIGARE visade sig vara 9.7% DYRARE än 4080.

Känns som ni måste korrigera er recension hyfsat mycket @sweclockers 🤷🏼‍♂️

Fast recensionen avser ju referensmodellen som såldes för priset som står i Sweclockers recension. Hyffsat dumt inlägg...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om inte folk inom branschen ser skillnad så gör knappast medelsvensson.
Linus själv ska köra med xtx..

Tre titlar och vissa lyckas inte se skillnad i Minecraft. Det är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Testade att köa på amd.com köade in nån halvtimme typ. Det var slutsålt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast recensionen avser ju referensmodellen som såldes för priset som står i Sweclockers recension. Hyffsat dumt inlägg...

De jämför ju inte priset med Nvidias referenskort, de jämför AMD:s referenskort med Nvidias tredjepartskort när det gäller pris. Det blir ju helt fel? Tycker du inte det?

De jämför inte äpplen med äpplen, de jämför äpplen och päron - helt ologiskt och som nu visade sig vara direkt felaktigt.

Skulle nog säga att ditt inlägg är hyfsat dumt

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Testade att köa på amd.com köade in nån halvtimme typ. Det var slutsålt.
https://www.bildtagg.se/file/d80mnu5xtwi67u9lzeddtc26.jpg

Jag kunde trycka på Add To Cart men lyckades inte passera nästa gate-check. Som vanligt väldigt begränsad mängd kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

De jämför ju inte priset med Nvidias referenskort, de jämför AMD:s referenskort med Nvidias tredjepartskort när det gäller pris. Det blir ju helt fel? Tycker du inte det?

De jämför inte äpplen med äpplen, de jämför äpplen och päron - helt ologiskt och som nu visade sig vara direkt felaktigt.

Skulle nog säga att ditt inlägg är hyfsat dumt

För att Nvidia inte säljer referenskort i Sverige men AMD bevisligen gör det, varför jämföra med något som inte går att köpa?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Jepp.
Vi har kort i lager av olika modeller så det finns både till lösförsäljning och till de som vill ha en Komplett-PC med de nya korten.

//Erik

Det var inga roliga priser ni hade.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/NK7UoVc8wek

Damn man kan överklocka 7900XTX till 3,7 GHZ utan att det smälter, lär komma bra OC-kort framöver med bättre resultat...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Testade att köa på amd.com köade in nån halvtimme typ. Det var slutsålt.
https://www.bildtagg.se/file/d80mnu5xtwi67u9lzeddtc26.jpg

Skrivet av dblade:

Jag kunde trycka på Add To Cart men lyckades inte passera nästa gate-check. Som vanligt väldigt begränsad mängd kort.

Ja AMD:s hemsida var verkligen inte för de med svagt psyke, Captcha för att överhuvudtaget kunna navigera på sidan? Ingen lagerstatus överhuvudtaget?? Bättre att lämna försäljningen till tredjepart när man sköter det så illa.

Skrivet av Dinkefing:

Det var inga roliga priser ni hade.

Det blir ingen komedi i lågkonjunktur och med tuff dollarkurs men referensmodellerna gick ju för priserna som fanns i swecs recension.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

För att Nvidia inte säljer referenskort i Sverige men AMD bevisligen gör det, varför jämföra med något som inte går att köpa?

Och en recension av Asus TUF 7900XTX OC skulle väl säga "dyrare än 4080 så dåligt.", men inte ens youtubers verkar ha fått 3:e parts kort att recensera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Och en recension av Asus TUF 7900XTX OC skulle väl säga "dyrare än 4080 så dåligt.", men inte ens youtubers verkar ha fått 3:e parts kort att recensera.

XFX MERC finns recenserat men annars är det skralt ja

https://www.youtube.com/watch?v=wTmMCw4Xic0

Varför skulle recensionerna säga det när det inte stämmer? TUF OC modellen som finns listad på Proshop är billigare i 7900xtx än 4080.

För övrigt kan man nog ifrågasätta huruvida proshop är en seriös aktör så som de hanterat försäljning av 4090 so far...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Referenskortet missa jag men hann få en XFX 7900XTX, men känner redan att 16kkr är fasen för mycket, ca12kkr, där referenskortet ligger är mer rimligt pris. Avbeställt nu å får hålla ut några veckor till för å köpa referenskortet som jag tänkt mig från början, minimal skillnad i FPS mot dom dyrare partnerkorten... Eller något i dom priserna åtminstone.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Skrivet av adillboy:

Fick mitt nu, 13 392 för xtx modellen.

"Fick" också ett genom komplett men har alla beställt en blå status på eran order min säger "Beställningsvara, förväntas i lager 25 december 2022, 1 st."

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

"Fick" också ett genom komplett men har alla beställt en blå status på eran order min säger "Beställningsvara, förväntas i lager 25 december 2022, 1 st."

Min behandlas just nu så hade nog tur och får min inom någon arbetsdag.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

"Fick" också ett genom komplett men har alla beställt en blå status på eran order min säger "Beställningsvara, förväntas i lager 25 december 2022, 1 st."

Min säger samma sak.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av adillboy:

Min behandlas just nu så hade nog tur och får min inom någon arbetsdag.

Vilken tid står det på din order, trodde jag var snabb 15:02 var det för mig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Vilken tid står det på din order, trodde jag var snabb 15:02 var det för mig

Samma, tror att jag lag min order kanske 30 sekunder efter 15:00 men antar att den lottar lite vilka som får när så många beställer samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

För att Nvidia inte säljer referenskort i Sverige men AMD bevisligen gör det, varför jämföra med något som inte går att köpa?

Nu missar du poängen, de jämför prestandan i 7900 XTX med prestandan i 4080 referensmodell, men till priset jämför de 7900 XTX helt plötsligt med priset på 4080 tredjepartsmodell (som alltså har högre prestanda än referenskortet och därmed att gjort bättre resultat i testet).

Det blir ju helt felaktigt?

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Min säger samma sak.

Fick svar från komplett nu att man får vänta helt enkelt

"Tyvärr inte. Det är dock en order liggandes öppen så nästa leverans vi får, förväntas vara 25 december så vill de reserveras före din order innan de läggs ut till försäljning för andra."

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Fick svar från komplett nu att man får vänta helt enkelt

"Tyvärr inte. Det är dock en order liggandes öppen så nästa leverans vi får, förväntas vara 25 december så vill de reserveras före din order innan de läggs ut till försäljning för andra."

Lär vara samma för mig (också 15:02 för order och 25:e dec)
Kan ju se det från den ljusa sidan - kanske får en senare batch där dom bättrat coilwhine, lol.