Tips på trådlös-lösning? Mesh eller AP?

Permalänk
Medlem

Tips på trådlös-lösning? Mesh eller AP?

Hej alla!

Fick frågan ifrån en kollega ifall jag kunde tipsa/rekommendera en lösning för att sätta upp trådlöst i hans 1-plans hus med källare.
Då jag själv inte har hundra koll på trådlöst (och nätverk i allmänhet), så undrar jag om någon här kunde hjälpa min kollega, och mig ?

Nedan finns bilder på husets planlösning.
I källaren är det lättbetong väggar (dock bara behov av trådlöst i "Hobby" & "Gillestuga")
Entréplan är det gipsväggar.

Fiber är indraget i källaren i "Hobby" (röd cirkel), där finns också en patchpanel som har nätverksuttag ut i huset (blå cirkel på planritningen).
Fast nätverkskabel är Cat6.
Utökning av nätverk går att lösa om det behövs för att kunna placera en AP eller MESH mera optimalt (exempel mitten på entréplan), han kan utan större problem dra nya/flera nätverkssladdar via vinden.

Han kör idag standard router ifrån Telia.

Så, nu till det roliga.
Tips på hur man ska göra detta optimalt?
Mesh eller accesspunkt?
Vägg och/eller takmontering?
POE?
Tips på en router och switch som lirar tillsammans med allt?

Önskvärt är en budget runt 5000 kr.
Men den går att överstiga lite.

Väldigt tacksam för alla idéer och förslag.

Permalänk
Medlem

TP-Link Omada system. Router+switch+APs+(kanske en controller oxå C200). Finns på dustin o komplett.se
https://www.tp-link.com/se/business-networking/all-omada/
Unfi system. Lite dyrare o svårare o få tag på för det är alltid slut i lager... XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag förespråkar alltid APs
Aruba och Ruckus gör bra grejor, rekommenderas, alternativt Ubiquiti.
Switch med POE, en brandvägg efter CPEn och kablar till APs.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Det viktigaste är att man kan koppla in enheterna med kabel. Eftersom man verkar ha lite kabel dragen i huset redan så tycker jag att man ska utnyttja det. På så vis kommer det bli betydligt bättre hastighet och stabilitet i nätet.

Huruvida man väljer ett system med AP's eller ett Meshsystem kvittar så länge man kan koppla in enheterna med kabel. På meshsystemen ska du leta efter Ethernet Backhaul.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Router och AP är ju den roliga lösningen men för någon som inte har koll och om du inte vill vara IT support hade jag gått på färdig meshlösning typ TP link x50.

https://www.webhallen.com/se/product/349054-TP-Link-Deco-X50-...

En vid röd cirkel och en var vid de två blå borde räcka utmärkt.

Edit: och jag skulle säga att trådat är det viktigaste

Permalänk
Medlem

Jag kör med Telias standard router (med Wifi av) och 2 Ubiquiti Unify AP.
Har ett tvåplanshus och en AP på vardera plan. De är takmonterade.
Får 500 Mbit/s som bäst och 200 Mbit/s som sämst.

Anledning att jag har kvar Telia är att jag inte orkar krångla med VLAN och extra kablar för IPTV.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W