AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT – lag röd slår tillbaka med RDNA 3

Permalänk
Medlem

Tycks finnas en liten potential för överklockning på TUF-korten, nästan 14% över referens är ju inte jättedåligt i dagsläget då överklockning nästan är död.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som det stämmer det de sa att det var designat för 3GHz.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har ätit en lussekatt!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jasså, ska vi leka leken med de ständigt flyttande målstolparna? Seriöst, videon visar Minecraft med RTX ON vs OFF. Gravt synskadade kan se skillnaden, för den är enorm. Och jo, att köra RT i realtid är en bra mycket större revolution än titlarna du nämner.

Ignorera personen.

De vet inte att Raytracing är framtiden där spelmotorn gör alla beräkningar och utvecklarna kan fokusera på allt annat istället.

Permalänk
Medlem

Suverän genomgång, bra jobbat! Och JA tack Calle @CrispVanDahl, lägg till "Videobearbetning" (en-/decoding) till grafikkortstesterna, för det görs - vilket ni berörde - stora framsteg inom detta område iom denna generation GPUer. Jag använder nu ett "Asrock Challenger ARC A380" vid både videoredigering/-produktion, inte minst vid rendering till AV1 så är kortet ett monster, skillnaden mot att det som tidigare renderades i CPUn är enorm. Kortet sitter nu i en Ryzenkärra, men är på g med en Intelvariant, vilket kommer innebära vad Intel kallar "Hyper encode" med nära på dubblad hastighet (=~halverad tid). Skulle vara intressant att få det jag nu har i form av ett lågpriskort ställt mot övriga - dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jasså, ska vi leka leken med de ständigt flyttande målstolparna? Seriöst, videon visar Minecraft med RTX ON vs OFF. Gravt synskadade kan se skillnaden, för den är enorm. Och jo, att köra RT i realtid är en bra mycket större revolution än titlarna du nämner.

I ett leksakspel så ser man skillnad. Som en kommentator säger i Linus tech videon

Som sagt. I de flesta spel märker folk noll skillnad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har ätit en lussekatt!

Med eller utan saffran?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Som sagt. I de flesta spel märker folk noll skillnad.

I de flesta spelen är RT fortfarande väldigt begränsat och gör bara en liten del av arbetet, så det är ju inte lika konstigt att det inte syns så bra där.
Det är ju bara ett fåtal spel som kör med RT till det mesta än så länge. Cyberpunk 2077 är väl ett, Metro Exodus Enhanced Edition ett annat, nya Witcher 3 ett tredje. Många fler känner jag inte till utöver Quake II RTX och Minecraft RTX.

I Witcher 3 tycker jag det gör ganska stor skillnad:
https://www.youtube.com/watch?v=_o59iS_4SHY

"Originalet" (som ju också är förnyat med texturer/modeller/annat sedan igår) ser platt och tråkigt ut i jämförelse.
Med HDR kan jag tänka mig att skillnaden blir ännu större.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

I ett leksakspel så ser man skillnad. Som en kommentator säger i Linus tech videon

<Uppladdad bildlänk>

Som sagt. I de flesta spel märker folk noll skillnad.

Behöver du fler exempel?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Flutters:

Med eller utan saffran?

Ja

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Alla dessa är väll utvalda still bilder ? Har själv kört f1 22 med ray tracing på och av och märker knappt någon skilland på grafiken förutom att FPSen halveras.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Behöver du fler exempel?

Ja alltså om man inte ser skillnad på RT on/off så bryr man sig helt enkelt inte.
Då kan man lika gärna köpa ett billigare grafikkort. Om man inte håller på med e-sport eller annat och behöver maximal fps på en 360hz skärm.

Själv kan jag störa mig på bara Ambient Occlusion från Ultra > High... medans kompisar inte ser någon skillnad på AO on/off helt och hållet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Alla dessa är väll utvalda still bilder ? Har själv kört f1 22 med ray tracing på och av och märker knappt någon skilland på grafiken förutom att FPSen halveras.

Du kom alltså till första videon...

Kan du inte se skillnad i F1 2022 är det bara att beklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kom alltså till första videon...

Kan du inte se skillnad i F1 2022 är det bara att beklaga.

Ja kan se skillnad via still bilder män när man faktiskt spelar spelet pch sitter i cockpiten på ett f1 bil så är det knappt någon skillnad. Definitivt inte värt stt halvera sin fps för.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja kan se skillnad via still bilder män när man faktiskt spelar spelet pch sitter i cockpiten på ett f1 bil så är det knappt någon skillnad. Definitivt inte värt stt halvera sin fps för.

Tror att bahrain var nog den enda(kanske någon annan kvälls bana såsom singapore) där jag tyckte att skillnaden var enorm när man körde, samma som dig så halveras fpsen vilket inte alls är bra när man behöver så mycket fps som möjligt i ett kompetitivt spel som f1 är.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vem tvingade dig?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Enligt rykten så har AMD tvingat drivrutinsteamet hos Radeon Group att ställa in sin julledighet och förbättra drivrutinerna. Vilket kanske inte är så konstigt då RDNA3 presterar sämre än vad det slut gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ignorera personen.

De vet inte att Raytracing är framtiden där spelmotorn gör alla beräkningar och utvecklarna kan fokusera på allt annat istället.

Meningslöst inlägg - du köper grafikkort för spelen som finns idag och släpps inom kommande ~ 3 år, din "Raytracing-revolution" kommer inte ske inom det tidsspannet.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja kan se skillnad via still bilder män när man faktiskt spelar spelet pch sitter i cockpiten på ett f1 bil så är det knappt någon skillnad. Definitivt inte värt stt halvera sin fps för.

RT för GI gör snarare större skillnad i rörlig bild, där fejkad GI ser än mer onaturlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Meningslöst inlägg - du köper grafikkort för spelen som finns idag och släpps inom kommande ~ 3 år, din "Raytracing-revolution" kommer inte ske inom det tidsspannet.

Här är en lista på spel med RT, samt en del kommande titlar:
https://www.rockpapershotgun.com/confirmed-ray-tracing-and-dl...

Revolutionen är redan i full gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

RT för GI gör snarare större skillnad i rörlig bild, där fejkad GI ser än mer onaturlig ut.

Varför märker jag då knappt någon skillnad då med tay tracing på high och av när man faktiskt kör spelet som man ska och inte bara kollar på grafiken.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här är en lista på spel med RT, samt en del kommande titlar:
https://www.rockpapershotgun.com/confirmed-ray-tracing-and-dl...

Revolutionen är redan i full gång.

Knappt 20 kommande titlar...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför märker jag då knappt någon skillnad då med tay tracing på high och av när man faktiskt kör spelet som man ska och inte bara kollar på grafiken.

Ja, det kan man fråga sig...

Skrivet av firstofmay:

Knappt 20 kommande titlar...

80 titlar som redan är ute, och det är inte som att det där är en statisk lista.

Permalänk
Medlem

Jag inväntade 7900 XTX för att köra simracing i VR. Men extremt få recensioner tar upp VR-prestandan, som verkar katastrofalt dålig. Är medveten om att VR fortfarande är relativt nischat, men hoppades ändå på att kunna hitta åtminstonde någon liten sektion om det i recensioner från väletablerade redaktioner.

Detta är enda recensionen jag hittat som tar upp det https://babeltechreviews.com/hellhound-rx-7900-xtx-vs-rtx-408...

Vore det lite väl hoppfullt att tro att AMD kommer lösa det inom en snar framtid, eller bör man bara bita i det sura äpplet och investera i ett 4080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Jag inväntade 7900 XTX för att köra simracing i VR. Men extremt få recensioner tar upp VR-prestandan, som verkar katastrofalt dålig. Är medveten om att VR fortfarande är relativt nischat, men hoppades ändå på att kunna hitta åtminstonde någon liten sektion om det i recensioner från väletablerade redaktioner.

Detta är enda recensionen jag hittat som tar upp det https://babeltechreviews.com/hellhound-rx-7900-xtx-vs-rtx-408...

Vore det lite väl hoppfullt att tro att AMD kommer lösa det inom en snar framtid, eller bör man bara bita i det sura äpplet och investera i ett 4080?

Det här är inga nya problem så att AMD skulle fixa det inom snart framtid är inte troligt. Vidare har du titlar som generellt fungerar sämre med AMD, såsom ACC och Iracing. Finns inte heller något motsvarande SPS som avlastar CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är inga nya problem så att AMD skulle fixa det inom snart framtid är inte troligt. Vidare har du titlar som generellt fungerar sämre med AMD, såsom ACC och Iracing. Finns inte heller något motsvarande SPS som avlastar CPU.

Ajdå, tråkigt att höra. Kör främst iRacing nämligen, vilket generellt är en titel som benämns positivt när man pratar VR. Du har möjligtvis ingen vettig källa där man kan läsa lite mer om det? Dålig koll på vilka som gör vettiga VR/simracing benchmarks och recensioner.

Får väl bli att motvilligt punga ut till ett 4080 trots allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Ajdå, tråkigt att höra. Kör främst iRacing nämligen, vilket generellt är en titel som benämns positivt när man pratar VR. Du har möjligtvis ingen vettig källa där man kan läsa lite mer om det? Dålig koll på vilka som gör vettiga VR/simracing benchmarks och recensioner.

Får väl bli att motvilligt punga ut till ett 4080 trots allt...

Jag kör VR i iracing med ett 6800 XT och Reverb G2 och har inga problem alls med prestandan. Har svårt tro att RDNA3 skulle prestera sämre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Ajdå, tråkigt att höra. Kör främst iRacing nämligen, vilket generellt är en titel som benämns positivt när man pratar VR. Du har möjligtvis ingen vettig källa där man kan läsa lite mer om det? Dålig koll på vilka som gör vettiga VR/simracing benchmarks och recensioner.

Får väl bli att motvilligt punga ut till ett 4080 trots allt...

Finns en del att läsa i den här tråden:
https://forums.iracing.com/discussion/31486/amd-radeon-7000-r...

Flera som säger att Iracing och AMD inte lirar bra ihop. Finns också ett test som visar skillnaden SPS gör, vilket inte funkar med AMD's GPU;er. I något som är så beroende av CPU som Iracing, vill man verkligen ha SPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kom alltså till första videon...

Kan du inte se skillnad i F1 2022 är det bara att beklaga.

Vi är alla olika. Du ser stor skillnad när du tittar på en stillbild, jag ser stor skillnad då fps är lägre än 120fps. Vi har olika preferenser helt enkelt. Jag och vissa andra ser inte poäng med att slösa en massa fps på RT medan andra tycker att det är jätteviktigt.

Mina krav är minimum 120fps och max 10k för GPU med så höga inställningar som möjligt. Varken AMD eller Ngiriga tillfredsställer det behovet för närvarande. Men hade velat jag velat bränna 16k på en GPU så hade det definitivt varit AMD 7900xtx TUF OC modellen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför märker jag då knappt någon skillnad då med tay tracing på high och av när man faktiskt kör spelet som man ska och inte bara kollar på grafiken.

Alltså.
Om du inte märker någon skillnad så anpassa dina köp efter detta. Inget problem.

De som ser skillnad anpassar sina köp efter det. Tekniken finns om man vill. Inget problem.

Varför detta tjat när det bevisligen är en personlig åsikt och ”smaken är som baken, delad”

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken