Permalänk
Medlem

Nytt Bygge BSOD KONSTANT

Hej!

Jag har problem! Med ett PC Bygge!
https://www.inet.se/datorbygge/b1341034/datorbygge

inet.se

Jag köpte detta av Imet nydligen och kombinerade det med,
GPU: https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...
NätAgg: https://www.inet.se/produkt/6904392/cooler-master-mwe-bronze-...

Och när jag startar systemet för att installera Windows så verkar det fungera att navigera i BIOS men så fort jag börjar med Windows installation så börjar det att krascha BSOD hela tiden! Och då menar jag minuter efter omstart eller försök till Windows Konfigureration inför första starten av Win 11 kraschar det!

Med dessa typer av felkoder!
iRQL not less or equal och 0xC0000005, det tar seriöst ibland 10-20 sek för en BSOD att dyka upp efter omstart.

Vad är sannolikt problemet? Jag har två slots på moderkortet för CPU pwr ska båda dessa ha ström? Räcker mitt Nätaggs 750 W till för detta bygge tro? Vad tror ni?
Skickat från min iPhone

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard

Permalänk

Corsair MP600 Pro NH 1TB låter som denna kanske är problemet du har ingen annan hårddisk att testa med?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownek:

Hej!

Jag har problem! Med ett PC Bygge!
https://www.inet.se/datorbygge/b1341034/datorbygge

inet.se

Jag köpte detta av Imet nydligen och kombinerade det med,
GPU: https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...
NätAgg: https://www.inet.se/produkt/6904392/cooler-master-mwe-bronze-...

Och när jag startar systemet för att installera Windows så verkar det fungera att navigera i BIOS men så fort jag börjar med Windows installation så börjar det att krascha BSOD hela tiden! Och då menar jag minuter efter omstart eller försök till Windows Konfigureration inför första starten av Win 11 kraschar det!

Med dessa typer av felkoder!
iRQL not less or equal och 0xC0000005, det tar seriöst ibland 10-20 sek för en BSOD att dyka upp efter omstart.

Vad är sannolikt problemet? Jag har två slots på moderkortet för CPU pwr ska båda dessa ha ström? Räcker mitt Nätaggs 750 W till för detta bygge tro? Vad tror ni?
Skickat från min iPhone

Hej,

Vad har du för temps i bios?

750w är nog gräns puck tyvärr...men jag tycker det ska fungera i windows och sen crasha i spel i så fall.

Testa med en minnes sticka, crashar det fortfarande bytt till den andra stickan, kolla också så minnena får rätt späning i bios och det är rätt timings.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Annan SSD

Skrivet av molle89_89:

Corsair MP600 Pro NH 1TB låter som denna kanske är problemet du har ingen annan hårddisk att testa med?

Provade med en gammal 250 GB SSD med Windows förinstallerat, får fortfarande samma problem fast med skillnaden att jag hinner logga in några sek.

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard

Permalänk
Medlem

CPU temp i BiOS

Skrivet av Lastviking:

Hej,

Vad har du för temps i bios?

750w är nog gräns puck tyvärr...men jag tycker det ska fungera i windows och sen crasha i spel i så fall.

Testa med en minnes sticka, crashar det fortfarande bytt till den andra stickan, kolla också så minnena får rätt späning i bios och det är rätt timings.

Ja jag tänker det med, jag har dock 2 kyltornsfktar(CPU kyla) och 6 chassifläktar som jag provat att koppla ur förutom CPU Kylaren för att se om det gav effekt men icke.

CPU temp är 50C stabilt i bios. Den varvar upp CPU kylan 100 % direkt även trots 50C

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard

Permalänk
Medlem

Med den felkoden skulle jag gått på minnena först. Pröva med en sticka, olika slots osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownek:

Jag har två slots på moderkortet för CPU pwr ska båda dessa ha ström? Räcker mitt Nätaggs 750 W till för detta bygge tro? Vad tror ni?

Har du testat att koppla i kablar till båda? Står det inget om det i manualen? Agget är i klenaste laget för så strömtörstiga komponenter men jag skulle läsa manualen och verkligen kolla så att allt sitter som det ska, t.ex att minnena verkligen sitter korrekt i sina slottar mm.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem (samma felkod) med mitt Z690-G och 12700K. En BSOD per dag
Har lättat på trycket från CPU-kylaren så at den inte trycker så mycket.
Det som hjälpte allra mest var en update av BIOS till 2204, testa det Rock solid efter det. Den innehåller förbättrad ram-minne kompabilitet, vilket felkoden säger att det har med minnena att göra som någon redan berättat.

Feklstavning
Permalänk
Medlem

Provar en SSD och En Ramsticka

Skrivet av frong:

Med den felkoden skulle jag gått på minnena först. Pröva med en sticka, olika slots osv.

Nu har jag fått det stabilt och inga fler BoSD har visat sig, kör hela Windows installationen nu och alla drivers och annan mjukvara. Provar att pilla i en sak i taget sen så får vi se.

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst, och jag har fått ersättningsprodukter från leverantören. Det var processorn som strulade, varför vet jag ej. Men Ram har bytts till QVL godkända och även PSU uppgraderades från 750>850>1000 men detta var troligtvis inte en nödvändighet alls.

Men men nu är bygget i toppskick och levererar över förväntan i XMP och Överklockning och såklart i fabriksinställningnar.

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crownek:

Hej!

Jag har problem! Med ett PC Bygge!
https://www.inet.se/datorbygge/b1341034/datorbygge

inet.se

Jag köpte detta av Imet nydligen och kombinerade det med,
GPU: https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...
NätAgg: https://www.inet.se/produkt/6904392/cooler-master-mwe-bronze-...

Och när jag startar systemet för att installera Windows så verkar det fungera att navigera i BIOS men så fort jag börjar med Windows installation så börjar det att krascha BSOD hela tiden! Och då menar jag minuter efter omstart eller försök till Windows Konfigureration inför första starten av Win 11 kraschar det!

Med dessa typer av felkoder!
iRQL not less or equal och 0xC0000005, det tar seriöst ibland 10-20 sek för en BSOD att dyka upp efter omstart.

Vad är sannolikt problemet? Jag har två slots på moderkortet för CPU pwr ska båda dessa ha ström? Räcker mitt Nätaggs 750 W till för detta bygge tro? Vad tror ni?
Skickat från min iPhone

Skrivet av molle89_89:

Corsair MP600 Pro NH 1TB låter som denna kanske är problemet du har ingen annan hårddisk att testa med?

Skrivet av Lastviking:

Hej,

Vad har du för temps i bios?

750w är nog gräns puck tyvärr...men jag tycker det ska fungera i windows och sen crasha i spel i så fall.

Testa med en minnes sticka, crashar det fortfarande bytt till den andra stickan, kolla också så minnena får rätt späning i bios och det är rätt timings.

Skrivet av Crownek:

Provade med en gammal 250 GB SSD med Windows förinstallerat, får fortfarande samma problem fast med skillnaden att jag hinner logga in några sek.

Skrivet av Crownek:

Ja jag tänker det med, jag har dock 2 kyltornsfktar(CPU kyla) och 6 chassifläktar som jag provat att koppla ur förutom CPU Kylaren för att se om det gav effekt men icke.

CPU temp är 50C stabilt i bios. Den varvar upp CPU kylan 100 % direkt även trots 50C

Skrivet av frong:

Med den felkoden skulle jag gått på minnena först. Pröva med en sticka, olika slots osv.

Skrivet av chloe:

Har du testat att koppla i kablar till båda? Står det inget om det i manualen? Agget är i klenaste laget för så strömtörstiga komponenter men jag skulle läsa manualen och verkligen kolla så att allt sitter som det ska, t.ex att minnena verkligen sitter korrekt i sina slottar mm.

Skrivet av Joppe316:

Har haft liknande problem (samma felkod) med mitt Z690-G och 12700K. En BSOD per dag
Har lättat på trycket från CPU-kylaren så at den inte trycker så mycket.
Det som hjälpte allra mest var en update av BIOS till 2204, testa det Rock solid efter det. Den innehåller förbättrad ram-minne kompabilitet, vilket felkoden säger att det har med minnena att göra som någon redan berättat.

Skrivet av Crownek:

Nu har jag fått det stabilt och inga fler BoSD har visat sig, kör hela Windows installationen nu och alla drivers och annan mjukvara. Provar att pilla i en sak i taget sen så får vi se.

Problemet är löst, se svar ovan. Tack för all hjälp alla!

Visa signatur

Med vänliga Hälsningar Crownek / Rickard