Fractal design newton R3 1000w. Går det att rädda?

Permalänk
Medlem

Fractal design newton R3 1000w. Går det att rädda?

Hej

Satt och slöspelade på burken och plötsligt blev kåken svart.
Misstänkte direkt att det var datorn som var boven då min vattenpump har haft problem att starta den senaste tiden...

Drar ur datorn ur vägguttaget och återställer säkringen.

Pluggar i sladden och det blir svart igen.

Jag har nu plockat ut agget (Fractal design newton R3 1000w) ur datorn för att testa det löst. Så fort sladden pluggas i väggen så går proppen.

Har öppnat för att se om jag kunde hitta något uppenbart fel men allt ser så fint ut.

Är det någon specifik komponent som går sönder på dessa agg som man kan testa att byta eller är det bara att slänga skiten? Det har ändå hängt med ca 10 år.

Permalänk

Tror inte det är möjligt/ekonomiskt rimligt att byta delar i ett nätaggregat, men oavsett så tycker jag det är en bra idé att byta en PSU efter 10 år även om det är ett kvalitetsagg.

Permalänk
Medlem

Lattjo...

Testade med annan kabel mellan vägg och nätaggregat.
Verkar vara sladden! Kan det verkligen vara så enkelt?

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vad det är som havererat. Att det blivit kortslutning är tämligen uppenbart. Klart det går rent fysiskt att byta ut kondensatorer mm. Känns dock inte säkert att göra det, jag skulle inte lita på att det blir hundraprocentigt. Sedan så är det tveksamt om det är lönsamt göra det, börjar man gräva och byter ut komponent efter komponent så står man där med samma kostnad som att köpa ett nytt nätagg. Att köpa enskilda elektronikkomponenter är dyrt.

Köp nytt, det är det enda du rimligen kan göra. Att göra annat vore be om mer problem i längden. Sedan är det bara hoppas att inte moderkort, cpu eller något annat brunnit på kuppen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger75:

Lattjo...

Testade med annan kabel mellan vägg och nätaggregat.
Verkar vara sladden! Kan det verkligen vara så enkelt?

Om sladden var av tveksam kvalitet eller om den varit utsatt för onormal påverkan så kan den absolut ha pajat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Tror inte det är möjligt/ekonomiskt rimligt att byta delar i ett nätaggregat, men oavsett så tycker jag det är en bra idé att byta en PSU efter 10 år även om det är ett kvalitetsagg.

Skrivet av Alphahanne:

Det beror ju lite på vad det är som havererat. Att det blivit kortslutning är tämligen uppenbart. Klart det går rent fysiskt att byta ut kondensatorer mm. Känns dock inte säkert att göra det, jag skulle inte lita på att det blir hundraprocentigt. Sedan så är det tveksamt om det är lönsamt göra det, börjar man gräva och byter ut komponent efter komponent så står man där med samma kostnad som att köpa ett nytt nätagg. Att köpa enskilda elektronikkomponenter är dyrt.

Köp nytt, det är det enda du rimligen kan göra. Att göra annat vore be om mer problem i längden. Sedan är det bara hoppas att inte moderkort, cpu eller något annat brunnit på kuppen.

Jo det är väl där jag var i tanken. Tänkte bara att det kanske var något känt fel som kunde kollas snabbt. Som jag skrev i mitt inlägg ovan så håller proppen när jag testade med annan sladd så med lite tur är det bara nätsladden som gett sig. *håller tummar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger75:

Jo det är väl där jag var i tanken. Tänkte bara att det kanske var något känt fel som kunde kollas snabbt. Som jag skrev i mitt inlägg ovan så håller proppen när jag testade med annan sladd så med lite tur är det bara nätsladden som gett sig. *håller tummar*

Det går inte utesluta att det är något fel på agget som orsakat att kabeln havererat så var försiktig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ok, ny fråga

För att tjuvstarta agget utanför datorn kopplar man grön och vilken mer?

Permalänk
Medlem

Grön och vilken som helst av de svarta (jord)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Grön och vilken som helst av de svarta (jord)

Tack!

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Agget är stendött. Bara köpa nytt...
Vilken tillverkare är det som gäller numera? Har inte hängt med på några år...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Roger75:

Uppdatering.

Agget är stendött. Bara köpa nytt...
Vilken tillverkare är det som gäller numera? Har inte hängt med på några år...

Seasonic, Corsair, Fractal design (Seasonic-baserat), Phanteks (Också Seasonic-baserat), EVGA, Asus (Seasonic-baserat) och Be Quiet!, som jag har för mig också har bra nättagg men vet inte vem som tillverkar dem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Seasonic, Corsair, Fractal design (Seasonic-baserat), Phanteks (Också Seasonic-baserat), EVGA, Asus (Seasonic-baserat) och Be Quiet!, som jag har för mig också har bra nättagg men vet inte vem som tillverkar dem.

Tack! Då ska jag börja leta.

Permalänk
Medlem

Det kanske går att reparera men är förmodligen inte värt besväret, beror också på vad som gått sönder.

Är det en enkel sak som behöver bytas så kan man göra det men frågan är om det inte är flera komponenter som kanske är dåliga eller tagit stryk av att nätagget inte mått bra under en tid. Om du haft nätagget i 5år eller mer får det nog anses vara helt OK även om det är snopet att just det nätagg du fick var av sämre kvalite. Det blir alltid så i produktion att vissa exemplar är bättre än andra och en viss procent går sönder tidigt under livslängden trots kvalitetskontroller etc vid tillverkning.

Corsair skaffade jag själv för några veckor sedan, tycks vara ganska enkelt att få tag i. Seasonic eller andra tillverkare som säljer deras nätagg är också bra.

Permalänk
Medlem

Agget har tjänat mig väl genom åren och jag har krämat ur bra med effekt under dessa tio år.
Kört överklockat sen dag ett. Anledningen att jag köpte detta var att agget före inte orkade med att leverera vad processor och grafikkort behövde för stabil klock. Överklockade en bulldozer och körde stabilt på 4,7ghz i många år. Kör nu en Ryzen 2700x som jag låter bestämma själv hur högt den vill gå och där har jag märkt att agget bromsar innan processorn är nöjd.
Det är nog dags att hålla en ceremoni för detta agg och tacka för väl utfört arbete.
Felet tycks sitta redan i kontakten före primären så med lite tur har det inte tagit med något annat i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger75:

Agget har tjänat mig väl genom åren och jag har krämat ur bra med effekt under dessa tio år.
Kört överklockat sen dag ett. Anledningen att jag köpte detta var att agget före inte orkade med att leverera vad processor och grafikkort behövde för stabil klock. Överklockade en bulldozer och körde stabilt på 4,7ghz i många år. Kör nu en Ryzen 2700x som jag låter bestämma själv hur högt den vill gå och där har jag märkt att agget bromsar innan processorn är nöjd.
Det är nog dags att hålla en ceremoni för detta agg och tacka för väl utfört arbete.
Felet tycks sitta redan i kontakten före primären så med lite tur har det inte tagit med något annat i fallet.

Om nätaggregatet orsakar att säkringen löser ut så är det inte mycket att fundera på, byt nätaggregat.
Och som du själv är inne på så är det med all sannolikhet på primärsidan som felet ligger.

Det låter väldigt konstigt att ett nätaggregat på 1000W inte räcker för din 2700x, måste även vara något annat fel i så fall. 1000W är i normalfallet extremt överdrivet och räcker oftast till den dubbla lasten för datorn utan problem.

Köp ett nätaggregat med rimlig effekt och lägg de extra slantarna på kvalité.
När det kommer till kvalité så är det inte så lätt att veta vad man ska gå efter, så man får kolla på oberoende tester för aggregatet man är intresserad av. Effekt och verkningsgradsstämplar säger inte så mycket om hur bra agget egentligen är, som många tror.

En liten anekdot.
Det nätaggregat jag har hade 5års garanti när jag köpte det för snart 12år sedan. Det var bland det absolut bästa man kunde köpa vad gällde kvalité på den tiden. I ett test så kunde det utan problem leverera 800W trots att det var specat för max 560W. Det har använts varje dag sedan början av 2011 och fungerar fortfarande utan problem.

Så satsa på kvalité!

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Har en ryzen 2700x och ett gtx1070 just nu. Allt vattenkylt med custom loop. Hur många watt går åt? Har 3 ssd, en vanlig hårddisk, en optisk enhet och ansluter en del kringutrustning via usb. Jag klockar grafikkortet så mycket det tål och låter prollen förbruka så mycket den vill. Skulle 850w räcka? Mindre ändå?

Permalänk
Medlem

@Roger75 sett i lite andra trådar att man klarar sig bra med ett modern nätagg som levererar runt 700w det är för övrigt nästan standard numera på de flesta nätagg.

700-850watt och bra med matning på 12v linan. Jag köpte mitt Corsair rm750x när det var rea, sparade 500kr så det var najs. Det som är bra numera är också att grafikkort är bra på att spara ström och ligga i viloläge om man inte belastar kortet. Det borde även innebära att det blir mindre slitage på nätagget. Kvaliten är dessutom numera betydligt bättre i genomsnitt jämfört med nätagg jämfört med för 10år sedan. Bättre kvalite på komponenter osv. Men det kanske är mer för att Kina och andra länder i Asien blivit bättre på tillverkning och ökat sin egen standard och kvalite i produktion.

Du kanske kan hitta något i mellandagarna, eller när nästa "rea" är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger75:

Har en ryzen 2700x och ett gtx1070 just nu. Allt vattenkylt med custom loop. Hur många watt går åt? Har 3 ssd, en vanlig hårddisk, en optisk enhet och ansluter en del kringutrustning via usb. Jag klockar grafikkortet så mycket det tål och låter prollen förbruka så mycket den vill. Skulle 850w räcka? Mindre ändå?

Du klarar dig på lägre men det är inte ekonomiskt försvarbart att lägga samma pengar eller att ens försöka hitta ett bra nätagg under 500w idag, 550 räcker till den du har men blir jobbigt om du ska uppgradera då lite bättre grafikkort typ rtx3080 gärna vill ha 800w då strömspikarna kan vara rätt nasty och överklockar man blir det extra ström.
850w känns väl som dom är rimligt prissatta idag, allt över det känns som ett 400w agg att kasta pengarna i sjön om du nu inte tänkt köpa en top tire speldator inom närmsta åren.

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Corsair-RM750-2019...
Corsairs bättre modeller är stabila, bra OEM, låter inte mycket, bra garantier och kvalitetskänsla överlag.

https://www.computersalg.se/i/6744405/cooler-master-v-series-...
Cooler Master har varit lite hit eller miss genom åren, gjord av en mindre OEM men har fått bra betyg i tester.

https://www.power.se/datorer/komponenter/nataggregat-psu/asus...
Kanske bästa valet om man kan leva med spyan ROG-designade saker Seasonic som står för innanmätet som Asus biffat till kylflänsarna och tror även fläkten är bytt till en bättre så kan du leva med utseendet så är Asus nätagg kanoners.

Permalänk
Medlem

Litet tips bara, använd kablarna som kommer med ditt nya nätagg även om de befintliga skulle råka passa! (om du kör modulärt idag)
går att ta kål på iallafall SSD'er med kablar som passar men har fel polaritet.
råkade själv blanda in en corsair typ 3 kabel med ett typ 4 nätagg, brickade en 500GB ssd när dessa fortfarande kostade närmare 2k nya.