Raspberry Pi återtar hyllorna 2023 – ny generation dröjer

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi återtar hyllorna 2023 – ny generation dröjer

Både kretsbrist och pandemi slog hårt mot Raspberry Pi, som inte väntas ha något recept för en femte generation förrän 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur att min Rpi1 fortfarande duger fint för det jag använder den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tur att min Rpi1 fortfarande duger fint för det jag använder den till.

Men lite så, är det prestanda man ska ha så kanske det inte är en Raspberry Pi man köper.

Det här är ju inget unikt för Pi, absolut att Intel och AMD släpper nya processorer och tillverkare släpper nya produkter, men i allt väsentligt händer ingenting.

Vi skiftade upp från Gen5/6 av Lenovo X1 till Gen6/9, och min nya Gen9 är i princip identisk med den Gen5 som vi sålde.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Trodde det var löst för länge sedan…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så svårt att få tag i då vi använder det på vårat företag till våra kunder. Har fått köpt från utländska sidor för i Sverige har Raspberry Pi 4 Model B ekat tomt. Men det har varit svårt att fått tag i utomlands oxå.

Permalänk
Medlem

Skönt att de är på väg tillbaka, men jag köper nog en Star64 nästa gång jag behöver en SBC.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men lite så, är det prestanda man ska ha så kanske det inte är en Raspberry Pi man köper.

Verkligt strömsnål mediaspelare använder jag en av mina till, där är rpi4 bättre än rpi3 vad avser prestanda för videoplayback. Rpiarna har relativt bra stöd från dylika applikationer/OS.

Sen så har jag en till rpi3 som inte är till för videoplayback, mer samba-, postgresql-server och sensorskriptexekverare, den skulle kanske kunna ersättas med en rpi1/2.

Så det beror på vad man söker; finns en orsak till att rpi fått mer prestanda med varje generation.

siffrors ordning
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men lite så, är det prestanda man ska ha så kanske det inte är en Raspberry Pi man köper.

Det här är ju inget unikt för Pi, absolut att Intel och AMD släpper nya processorer och tillverkare släpper nya produkter, men i allt väsentligt händer ingenting.

Vi skiftade upp från Gen5/6 av Lenovo X1 till Gen6/9, och min nya Gen9 är i princip identisk med den Gen5 som vi sålde.

Beror ju på vad man vill göra med sin Pi. Lite mer prestanda och jag skulle överväga att köra den som desktop eller som emulatormaskin för nyare system.

Men prio för raspberry pi bör vara att hålla ett lågt pris runt 500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Verkligt strömsnål mediaspelare använder jag en av mina till, där är rpi3 bättre än rpi4 vad avser prestanda för videoplayback.

Pi3 spelar knappast upp 4k 10bit HDR HEVC som Pi4 gör utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

https://rpilocator.com/
Om någon vill ha en nu, den har hjälpt mig ett par gånger redan!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Jag har en Raspberry Pi model b+ som jag körde en del emulator på. Den har dock stått still väldigt länge nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi3 spelar knappast upp 4k 10bit HDR HEVC som Pi4 gör utan problem.

Haha, exakt, jag förväxlade modellnamnen

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men lite så, är det prestanda man ska ha så kanske det inte är en Raspberry Pi man köper.

Det här är ju inget unikt för Pi, absolut att Intel och AMD släpper nya processorer och tillverkare släpper nya produkter, men i allt väsentligt händer ingenting.

Vi skiftade upp från Gen5/6 av Lenovo X1 till Gen6/9, och min nya Gen9 är i princip identisk med den Gen5 som vi sålde.

Laptops har dock haft ett väsentligt prestandahopp från intel 7th gen till 8th gen och uppåt. Oftast dubblering av antalet kärnor och högre frekvens. Tex 7th gen 2 core CPU på 1.8ghz mot 8th gen 4 core CPU på 2.2 ghz. Särskilt i standard arbetslaptops. Där de tidigare knappast klarade av att spela upp youtube-videor till de nya kunna arbeta på en hel del. I senaste generationer har de hoppat ytterligare upp mot 6 kärnor (2P 4E) som klockar upp mot 4.4 GHz. Sjuka hopp där jämfört med desktop som fortfarande kan ha kvarlevande CPUer från 2011 som klarar det mesta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Raspberry Pi skitcoolt runt år 2010. Men nu idag när folk har smarttv, appletv och allt vad det heter förstår jag inte riktigt varför konsumentmarknaden är så stor. Jag själv har ett gäng raspberry pi, alla liggande i någon låda och det var nog senast 5år sedan jag använde en.

Det finns softplc till raspberry pi. Men för hemma bruk så köp en 230v plc som kan levera 230v på utgångarna och man för det enklaste får en billigare lösning än alla dessa externa relän.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har inte följt utvecklingen av R P alls. Jag undrar om allt ink olika os är kompatibelt över dom olika versionerna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Raspberry Pi skitcoolt runt år 2010. Men nu idag när folk har smarttv, appletv och allt vad det heter förstår jag inte riktigt varför konsumentmarknaden är så stor. Jag själv har ett gäng raspberry pi, alla liggande i någon låda och det var nog senast 5år sedan jag använde en.

Det finns softplc till raspberry pi. Men för hemma bruk så köp en 230v plc som kan levera 230v på utgångarna och man för det enklaste får en billigare lösning än alla dessa externa relän.

Är en eller flera i vägen så vet jag ett hem dom kan bo i

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Behovet växlar lite över tid. Ibland har man för få PIs och ibland har man för många.

Just nu råder överskott på 2st efter lite projekthaverier.

Så jag sitter lugnt i båten just nu 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köpte en pi4 2GB för nån vecka sedan, har sammanlagt 16 st enkortsdatorer av olika fabrikat och modeller så jag klarar mig ett tag...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Skit i Raspberry! Kör på Orange Pi istället

http://www.orangepi.org/html/hardWare/computerAndMicrocontrol...

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kucera:

Tyvärr mycket sämre communitystöd med Rockchip.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Finns det något bra projekt för gamla Rpi 1 & 2 ?
Har 2 av varje som bara ligger o skräpar.

Har gjort en Bartop arcade på en rpi3 (finns i mitt galleri) sen har jag två 4'or, en med pi-hole och diverse, och en som agerar octoprint på min 3dskrivare.

Har även en rpi zero i ett GPi Case och sen 2 st pi 2 zero i hyllan pga FOMO.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig strategi att först bygga upp lagren av nuvarande generation.

Har i år köpt pi Pico och Pico W. Gillar att de är så bra dokumenterade. Var inte jättesvårt att köpa pico, electrokit har dessa i lager. Jag gillar pico för små elektronikbyggen. Däremot gapar hyllorna tomma för vanliga Pi (men har själv inte behov av dessa).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej. Jag har inte följt utvecklingen av R P alls. Jag undrar om allt ink olika os är kompatibelt över dom olika versionerna.

Nej det är rätt stor skillnad på dem om du går från minsta till största och de har inte varit tänkta att användas till samma saker, RPI hårdvaran börjar med microcontrollers och slutar med computemodules som ska sättas på ett I/O kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Verkligt strömsnål mediaspelare använder jag en av mina till, där är rpi3 bättre än rpi4 vad avser prestanda för videoplayback. Rpiarna har relativt bra stöd från dylika applikationer/OS.

Syftar du enbart på energiförbrukningen nu? För om man ser till hur kapabla RPi3 och RPi4 är rent prestandamässigt för video så springer ju RPi4 varv runt RPi3. RPi4 har stöd för 4K60 HEVC, och den har dessutom USB3 och GbE om man vill ha den som mediaserver. Vill man däremot bara ha något energisnålt för H.264 så kanske RPi3 är ett bättre alternativ.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tråkigt men förståeligt. Pi är ju mer för hobbyprojekt så håller med tidigare talare om att det känns lite överflödigt med mer prestanda. Då skulle jag hellre ta samma prestanda men svalare temperaturer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en uppgradering från 3B+ till en 4:a om priserna går ner till mer rimliga nivåer och tillgången stabiliseras. Bryr mig inte om video för det jag använder min till (den är inte ens inkopplad till någon skärm) men alltid trevligt med mer RAM och kraftfullare CPU.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Raspberry Pi skitcoolt runt år 2010. Men nu idag när folk har smarttv, appletv och allt vad det heter förstår jag inte riktigt varför konsumentmarknaden är så stor. Jag själv har ett gäng raspberry pi, alla liggande i någon låda och det var nog senast 5år sedan jag använde en.

Det finns softplc till raspberry pi. Men för hemma bruk så köp en 230v plc som kan levera 230v på utgångarna och man för det enklaste får en billigare lösning än alla dessa externa relän.

Ja vad använder man en sådan till egentligen? Läser ständigt om folk som använder det till diverse olika saker men det måste vara linus gurus som kan raspberry pie ut och in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja vad använder man en sådan till egentligen? Läser ständigt om folk som använder det till diverse olika saker men det måste vara linus gurus som kan raspberry pie ut och in.

Mediaspelare med Kodi/libreelec (ersatte en appletv)
Tunn klient/surfburk i verkstaden (ersatte en Igel)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja vad använder man en sådan till egentligen? Läser ständigt om folk som använder det till diverse olika saker men det måste vara linus gurus som kan raspberry pie ut och in.

Olika projekt, det jag har haft igång längst är en ADS-B station (sen 2016) som föder flightradar24 (så får man business subscription som tack): https://www.flightradar24.com/build-your-own

Kunskapsmässigt finns det massor av projekt där kravet är att man klarar av att läsa innantill och klippa-klistra instruktioner. Sen finns det förstås folk som programmerar sina egna IoT projekt men som sagt spannet är från ingen kunskap och uppåt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tur att min Rpi1 fortfarande duger fint för det jag använder den till.

Skrivet av Xeonist:

Men lite så, är det prestanda man ska ha så kanske det inte är en Raspberry Pi man köper.

Men samtidigt har det ändå hänt mycket sen första generationens Raspberry Pi.

Jag har både Pi 1 (512MB modellen) och Pi 3B och 3B+.
Från Pi 1 till Pi 3B/3B+ är det ändå en stor skillnad.

Egentligen är det väl större skillnad från Pi 1 till Pi 2 än från 2 till 3.
Men jag har ingen Pi 2 själv så har inte testat det.

Om man använder en grafisk miljö så är skillnaden klart märkbar.
Verkar som att största problemet är att man bara har 1GB RAM (vilket fortfarande är mer än 512MB som Pi 1 har och den första revisionen av Pi 1 hade bara 256MB RAM).