Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Nej bara svenska aktier.
Fonder har jag däremot med inriktning mot nästan hela världen om det är relevant.
Exempelvis Avanzas Europa, Global och USA.

SEK har tappat cirka 15% mot USD i år så det skulle kunna vara en förklaring, men inte om fonderna är noterade i SEK.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

SEK har tappat cirka 15% mot USD i år så det skulle kunna vara en förklaring, men inte om fonderna är noterade i SEK.

Alla mina fonder handlas i SEK
Funderar på om det kan vara så att de fonder som gått bra har ökat med mer pengar totalt sett än de som gått dåligt har minskat men att dom flesta gått dåligt så därför är procenten på minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Alla mina fonder handlas i SEK
Funderar på om det kan vara så att de fonder som gått bra har ökat med mer pengar totalt sett än de som gått dåligt har minskat men att dom flesta gått dåligt så därför är procenten på minus.

Det är lite av ett mysterium hur Avanza beräknar vissa saker, deras UI behöver lite jobb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lite av ett mysterium hur Avanza beräknar vissa saker, deras UI behöver lite jobb.

De har en artikel under hjälp/ faq eller vad det heter som beskriver hur värdena för % och SEK beräknas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Sen jag började spara hos Avanza för ca ett år sen så har jag följande totalvärde 47,789kr
Grafen som visar värdet i procent säger att jag ligger minus 16,57%
men ändrar jag till att se faktiska kronor så ligger jag plus 294 kr

Hur ska jag tolka dessa siffror från Avanza, hur kan värdet i faktiska kronor vara på plus medan det procentuella värdet är minus?

Procenten räknas oavsett hur mycket du hade på kontot. Om du hade 10kr på kontot i början så kan det gått ner jättemycket i procent, men inte så mycket i kronor. Sen kanske du lagt in mer pengar som istället ökat i värde, som inte var med på nedgången i början.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vet ni om det finns någon funktion för att se hur mycket pengar jag satt in på mitt sparkonto hos Avanza under året för att se vad den totala summan är jämfört med det aktuella värdet?
Om den totala insatta summan exempelvis är exakt 294 kr längre än min aktuella så känns det logiskt åt det hållet eller om det nuvarande är 16,57% lägre än insatsen så är det logiskt åt andra hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Vet ni om det finns någon funktion för att se hur mycket pengar jag satt in på mitt sparkonto hos Avanza under året för att se vad den totala summan är jämfört med det aktuella värdet?
Om den totala insatta summan exempelvis är exakt 294 kr längre än min aktuella så känns det logiskt åt det hållet eller om det nuvarande är 16,57% lägre än insatsen så är det logiskt åt andra hållet

Tror detta är det du letar efter:
Avanza-appen > Min ekonomi > Analys > Total värdeutveckling

Permalänk
Medlem

Hur är era tankar om att placera investeringar nu med tanke på den svaga kronan? Ska man hålla sig till att bara köpa i kr eller? Tänket mest på olika indexfonder

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Hur är era tankar om att placera investeringar nu med tanke på den svaga kronan? Ska man hålla sig till att bara köpa i kr eller? Tänket mest på olika indexfonder

Kör på som vanligt, regelbundna insättningar både på global och svenska fonder.

Men när jag köper aktier så ligger USD/SEK i bakhuvudet, men det börjar ju komma ner lite nu.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Hur är era tankar om att placera investeringar nu med tanke på den svaga kronan? Ska man hålla sig till att bara köpa i kr eller? Tänket mest på olika indexfonder

Kronan kommer fortsätta falla, runt 5% i snitt per år, så ser det som överavkastning över tid att handla globalfonder. Sedan är det väl inte fel att köpa på hemmaplan (få börsbolag som endast har inkomst i SEK så valutan spelar mindre roll) men tänk på att kommande krisen kommer slå hårdare mot Europa än övriga världen så konsumtionen kommer falla hårdare och Sverige riskerar det bli ordentligt blodigt i kombination med den generellt höga belåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kronan kommer fortsätta falla, runt 5% i snitt per år, så ser det som överavkastning över tid att handla globalfonder. Sedan är det väl inte fel att köpa på hemmaplan (få börsbolag som endast har inkomst i SEK så valutan spelar mindre roll) men tänk på att kommande krisen kommer slå hårdare mot Europa än övriga världen så konsumtionen kommer falla hårdare och Sverige riskerar det bli ordentligt blodigt i kombination med den generellt höga belåningen.

I snitt 5% per år mot dollarn och i hur många år? Enligt vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

I snitt 5% per år mot dollarn och i hur många år? Enligt vem?

Är väl statistiken från 10 senaste åren. Går man tillbaka 50 år är det "endast" 1% per år i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl statistiken från 10 senaste åren. Går man tillbaka 50 år är det "endast" 1% per år i snitt.

Med andra ord så är detta vilda spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Med andra ord så är detta vilda spekulationer.

Absolut, men "vilda spekulationer" som hållit 5 årtionden. Den ursprungliga frågan var om man bör investera i utländsk valuta då den är "dyr". Statistiken visar att den blir "dyrare" över tid så något man inte bör ta hänsyn till.
Sedan kommer valutor fluktuera som allt annat, så vissa dagar blir det billigare, andra dyrare. Därför månadssparande rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni lärda kring Nvidia-aktien? Kan den stiga till månen måntro nu när den har kraschat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vad tror ni lärda kring Nvidia-aktien? Kan den stiga till månen måntro nu när den har kraschat?

Den lär nog falla lite till, är inte precis hög efterfrågan på gpuer ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

-1% ska du vara jävligt nöjd över. Är -40% och såg nu att det var en bra bit över snittet så det fick en inte att må bättre. Tung i Tesla, SBB, AMD & Nvidia så var ett riktigt pissigt år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av indigun:

Hur är era tankar om att placera investeringar nu med tanke på den svaga kronan? Ska man hålla sig till att bara köpa i kr eller? Tänket mest på olika indexfonder

I oroliga tider är det alltid bra att diversifiera, både i valutor och i sektorer (value/growth). Investeringar i EUR, JPY och framförallt USD utgör utmärkta krockkuddar gentemot investeringar i SEK.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

Pengarnas värde i den reella ekonomin avgörs i det långa loppet av den relativa avkastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

Superbra ju att knappt ha gått minus! Själv är jag back 7,41 % i år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

Jag är -57% i år. Surt. Har haft mycket teknik som gått dåligt, Tesla och Facebook är väl de största bovarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

På Avanza är jag back runt 8%, totalt ner runt 2%. Totala värdet har dock ökat en hel del då jag har sparat en hel del under året.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stan Carley:

Vet ni om det finns någon funktion för att se hur mycket pengar jag satt in på mitt sparkonto hos Avanza under året för att se vad den totala summan är jämfört med det aktuella värdet?
Om den totala insatta summan exempelvis är exakt 294 kr längre än min aktuella så känns det logiskt åt det hållet eller om det nuvarande är 16,57% lägre än insatsen så är det logiskt åt andra hållet

Transaktioner och filter efter tid och period.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

För egen del +4,5%, men det är p.ga. att jag började månadsspara i juni

Permalänk
Medlem

Några enstaka procent (<5%) back. Räddad av att stora delar av innehavet ligger i CHF och USD. Sett enbart till svenska papper gick jag nog back 20-25%.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Eftersom det enda jag inte sålde av i höstas var en delmängd av de teckningsoptioner i volatila bolag jag hade så är jag väl minus runt 85% i år, dessa var å andra sidan typ 5x initial investering vid årsskiftet så det är väl okej. Underliggande bolag är fortfarande vettiga och tjänar pengar så någon gång vänder det, egentligen borde jag inte varit så girig när de toppade på 5x eftersom jag redan då sa att jag var övertygad om att det skulle bli sämre under 2022 än 2021, att det blev såhär dåligt och krig och annat var ju en dock en chock. Men men, "you win some, you lose some", lär väl sälja av ifall de går upp till 2,5-3x initial investering igen.

Börjar fundera på ifall jag skall gå in i lite fonder nu och sitta mindre likvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur har det gått för er i år? Att ha gjort bättre än snittet är en klen tröst när det fortfarande är minus och med hög inflation.
<Uppladdad bildlänk>

Kör på indexfonder + investmentbolag så runt index på -22%. Globalfonder har dragit upp snittet medan investmentbolagen inte direkt gynnas av högre räntor så dragit ned snittet tillsammans med småbolag.

Fortsätter på samma passiva strategi. Just nu är det rea och förr eller senare så vänder det. Någon gång under nästa år hoppas jag även om första halvan lär kunna bli tuff när lågkonjunkturen börjar göra sig påmind på riktigt med fallande vinster och ökad arbetslöshet kombinerat med än mer urgröpta löner. (5-10% inflation även nästa år).

Permalänk
Medlem

Under 2023 tänkte jag prova strategin att månadsköpa svenska "Dogs of the Dow", tio olika aktier för liknande belopp vardera. Som jämförelse tänker jag göra samma sak med fonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Sverige Index. Gärna någon fler ifall någon har något förslag.

För detta experiment har jag öppnat ett helt separat ISK. Köpordrarna kommer läggas första handelsdagen i månaden, det kommer alltså bli tolv köp av varje aktie och fond. I slutet av året är min avsikt att redovisa hur det gått för respektive innehav, dess totala omkostnad, aktuell kurs samt eventuella utdelningar.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Under 2023 tänkte jag prova strategin att månadsköpa svenska "Dogs of the Dow", tio olika aktier för liknande belopp vardera. Som jämförelse tänker jag göra samma sak med fonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Sverige Index. Gärna någon fler ifall någon har något förslag.

För detta experiment har jag öppnat ett helt separat ISK. Köpordrarna kommer läggas första handelsdagen i månaden, det kommer alltså bli tolv köp av varje aktie och fond. I slutet av året är min avsikt att redovisa hur det gått för respektive innehav, dess totala omkostnad, aktuell kurs samt eventuella utdelningar.

<Uppladdad bildlänk>

Spännande. Vad innebär det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl