Permalänk
Medlem

PC postar inte

Hej,
Min flickväns sons data postar ingen information när jag startar den. Trodde först att grafikkortet tagit kvällen men har testat med ett annat fungerande. Tänker nu att det kanske är hårddisken som är sönder? Min fråga är egentligen om man inte borde kunna komma in i bios även om hårddisken är sönder? Kan ett söndrig ram-minne göra att pc inte postar?

Data spec:
Intel i7
Z170-A pro
600 w corsair
SSD 250gig med windows
16 gig ram

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som du får ström i grejerna iaf?
Trasiga diskar kan störa boot-processen även om det brukar komma igång och, i fallet med dåliga diskar, ge problem senare.
Dåliga minnen däremot ställer säkerligen till det;
Jag hade först testat att plocka ur dom och testa modulerna en och en i olika slots för att försöka utesluta fel på moduler och/eller minnessocklar.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att en trasig ssd gjort så datorn inte postar, jag hade kopplat bort allt som inte behövs för att visa bild. Testa även ram-minnena som PoXe skriver.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bort med allt som inte behövs, har cpu'n integrerad grafikkrets kan du använda den (kom ihåg att byta port till moderkortets)
Ta även bort alla stickor utom en och pröva den i olika slottar

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det verkar vara ram-minne som inte fungerar. Jag plockade ut en minnesmodul och då starta datorn upp. Satte tillbaka det och fick ingen post. Tog ut det "fungerande" minnet och bytte plats med det ikke fungerande och fick ingen post. Satte tillbaka det fungerande på samma plats och datorn starta 😁👍

Tack för hjälpen och God Jul och Gott Nytt År 🤗👍