Permalänk

Asea Skandia 380v 1000w element.

Har några sådana gamla i huset. Dem ger 1000w max vid steg 3 och vid full effekt? Någon som vet vad steg 2 ger? De ska bara vara 230v i uttaget så förstår inte hur de ska kunna ge 380v. De verkar bli billigare med ett element på 750w med fläkt som kopplas till uttaget? Tycker att de värmer mer enbart på 750w med full effekt.

Permalänk
Medlem

Har du någon länk till produkten eller manualen?
Annars tror jag du får vänta länge innan någon svarar som har just detta element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har du någon länk till produkten eller manualen?
Annars tror jag du får vänta länge innan någon svarar som har just detta element.

Om märkningen är 380 V så lär det vara över 30 år gammalt…

Permalänk

Jag ska se efter, kan dessa element dra mer ström när de är äldre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har några sådana gamla i huset. Dem ger 1000w max vid steg 3 och vid full effekt? Någon som vet vad steg 2 ger? De ska bara vara 230v i uttaget så förstår inte hur de ska kunna ge 380v. De verkar bli billigare med ett element på 750w med fläkt som kopplas till uttaget? Tycker att de värmer mer enbart på 750w med full effekt.

Om de är kopplade till ett vanligt eluttag på 230V när de är gjorda för 380V så kommer de dra ungefär 1/3 av effekten, så ca 350w i ditt fall när de är inställda på max.

Alla element med direktverkande el kommer vara lika effektiva, dvs att de värmer exakt lika mycket som de drar från elnätet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om märkningen är 380 V så lär det vara över 30 år gammalt…

Asea har inte funnits sedan 1988 så självklart är det stor risk att de är över 30 år gammalt. Det hette ABB Asea Skandia (från 1988) fram till 1997 då det blev Elektroskandia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Har några sådana gamla i huset. Dem ger 1000w max vid steg 3 och vid full effekt? Någon som vet vad steg 2 ger? De ska bara vara 230v i uttaget så förstår inte hur de ska kunna ge 380v. De verkar bli billigare med ett element på 750w med fläkt som kopplas till uttaget? Tycker att de värmer mer enbart på 750w med full effekt.

Är du säker på att det bara är 230V i uttaget? Och är det verkligen uttag alls, utrustning med 380/400V märkspänning skall nämligen vara fast ansluten eller använda CEE-kontakt (stor trefashandske). Förr fanns andra typer av handskar, ofta i metall och rent livsfarliga.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är du säker på att det bara är 230V i uttaget? Och är det verkligen uttag alls, utrustning med 380/400V märkspänning skall nämligen vara fast ansluten eller använda CEE-kontakt (stor trefashandske). Förr fanns andra typer av handskar, ofta i metall och rent livsfarliga.

Visa mig en eluppvärmd villa med enfas i Sverige

Permalänk
Medlem

en 380/400 Volt element som drivs av 220/230 Volt har bara en 1/3-del av effekten eller 330 Watt.

men det beror också på kopplingstopologin.

Är det är det stjärnkopplat med 3 elementdelar @ 160 Ohm med koppling fas mot nolla så kan dessa kopplas till 3 faser @ 400 Volt då spänningen mellan fas och nolla är 230 Volt, det innebär att en sådan element också kan kopplas om till 230 Volt enfas med parallellkoppling - och då är gissningen att effektnivåerna är 330W, 660W. och 1000 Watt när man kopplar in en element-del i taget när man stegar upp effektnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Asea har inte funnits sedan 1988 så självklart är det stor risk att de är över 30 år gammalt. Det hette ABB Asea Skandia (från 1988) fram till 1997 då det blev Elektroskandia.

Nu var det inte undervisning i företagshistoria vi skulle bedriva och i vilket fall som helst så annonserade de fortsatt som Asea Skandia, även efter att Asea och Brown Boveri gått ihop.

se—>de
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu var det inte undervisning i företagshistoria vi skulle bedriva och i vilket fall som helst så annonserade se fortsatt som Asea Skandia, även efter att Asea och Brown Boveri gått ihop.

Hur som helst använder de nuvarande namn sedan 1997, på produkterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Jag ska se efter, kan dessa element dra mer ström när de är äldre?

Inte utan att det blir mer värme. Rimligen har du antingen termostater i elementen eller en central dito, om inte både och? Termostaterna kan förstås bli dåliga, men då blir det ju för kallt, för varmt eller ojämn temperatur.

Som sagt vet vi ju inte hur du har det kopplat, men att göra värme av el är enkelt. Verkningsgraden är det alltså inget fel på, utan problemet är att man inte får ut mer än man stoppar in, vilket man får med en värmepump.

Sedan kan ett konvektorelement med fläkt sprida värmen bättre initialt eftersom det vispar strunt luften (och ofta för en massa liv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Visa mig en eluppvärmd villa med enfas i Sverige

El-elementerna var ofta 1-fas med stickpropp[1] och man fördelade dessa uttag över faserna mellan rummen så att inte alla drevs från en enda fas.

[1]
tyvärr... - schuko-anslutningen kunde vara rätt svart på minst en av stiften efter 10-20 år pga att det börja tappa spänsten, nicklet på stift och uttag oxiderar och det börja glimma och svetsa i kontaktpunkterna och det blir varmare och varmare och också i somliga fall så långt att det startar bränder - precis som i senare fall man försöker ladda elbilar med nödladdaren och äldre stickproppsuttag med mer eller mindre hårt oxiderad förnickling invändigt och kör stumt på 10 Ampere under många timmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Jag ska se efter, kan dessa element dra mer ström när de är äldre?

Jag hade 30år gamla radiatorer när jag beslutade mig för att byta till nytt.
Det är något helt otroligt vilken skillnad det blev. De nya strålar värme i rummen så det blir fantastiskt skönt.
Har du råd så släng ut dem och köp nytt.

Tro inte heller att oljeelement värmer jämnare eller att det blir skillnad i fuktighet.
Det är nämligen termostaten det handlar om och inget annat.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

El-elementerna var ofta 1-fas med stickpropp[1] och man fördelade dessa uttag över faserna mellan rummen så att inte alla drevs från en enda fas.

[1]
tyvärr... - schuko-anslutningen kunde vara rätt svart på minst en av stiften efter 10-20 år pga att det börja tappa spänsten, nicklet på stift och uttag oxiderar och det börja glimma och svetsa i kontaktpunkterna och det blir varmare och varmare och också i somliga fall så långt att det startar bränder - precis som i senare fall man försöker ladda elbilar med nödladdaren och äldre stickproppsuttag med mer eller mindre hårt oxiderad förnickling invändigt och kör stumt på 10 Ampere under många timmar)

Precis, elen är inte enfas och då ansluter du inte ett 400 V-element till enfas vid fast installation. Vilka uttag som används till annat är ju inte relevant.

Permalänk
Rekordmedlem

Många fast installerade element ansluts via en kopplingslåda som man kanske kan tolka som en "kontakt" om man inte vet vad det är, man brukar alltså inte dra kablarna inifrån väggen direkt till elementet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många fast installerade element ansluts via en kopplingslåda som man kanske kan tolka som en "kontakt" om man inte vet vad det är, man brukar alltså inte dra kablarna inifrån väggen direkt till elementet.
https://www.wattvaktarna.se/images/zoom/9985001.png

Många anslutningsdosor har också skruvplint, men för det mesta går ju kabeln rakt bakom elementet och syns inte vilket som. Som sagt andra kontakter som vanliga stickproppar är ju inte relevant för det gamla elementets skull.

Servisen är trefas, bostaden är trefas och då finns det så gott som garanterat fler än en fas till fasta apparater som behöver detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

El-elementerna var ofta 1-fas med stickpropp[1] och man fördelade dessa uttag över faserna mellan rummen så att inte alla drevs från en enda fas.

[1]
tyvärr... - schuko-anslutningen kunde vara rätt svart på minst en av stiften efter 10-20 år pga att det börja tappa spänsten, nicklet på stift och uttag oxiderar och det börja glimma och svetsa i kontaktpunkterna och det blir varmare och varmare och också i somliga fall så långt att det startar bränder - precis som i senare fall man försöker ladda elbilar med nödladdaren och äldre stickproppsuttag med mer eller mindre hårt oxiderad förnickling invändigt och kör stumt på 10 Ampere under många timmar)

mm Nej 380/400 är 2fas och fasta installationer (stickpropp 1fas ja men då är dom inte märkta 380/400v) där dom alternerar vilka som används L1/L2, L2/L3 L3/L1 etc

Permalänk

Tack för beskrivningarna börjar att förstå. Elementen på väggen sitter som sagt kopplade till någon fyrkantig box. Går de 380v till dessa och 230 till vanliga uttagen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack för beskrivningarna börjar att förstå. Elementen på väggen sitter som sagt kopplade till någon fyrkantig box. Går de 380v till dessa och 230 till vanliga uttagen?

Det sitter ofta nån kopplingsbox vid ett element men för att veta spänningen behöver man mäta om det inte tydligt framgår av märkningen.

Men för att fuska fram effekten i olika lägen kanske du kan kolla på bostadens elmätare och ändra mellan dem och se hur effekten förändras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack för beskrivningarna börjar att förstå. Elementen på väggen sitter som sagt kopplade till någon fyrkantig box. Går de 380v till dessa och 230 till vanliga uttagen?

400 V då vi höjt nominella nätspänningen från 220 till 230 V.

För att ta bort dessa och koppla in annat behöver du en elektriker/elfirma, du får inte göra förändringar i den fasta installationen och den behöver ju dimensioneras upp utefter hur din el ser ut.

Permalänk
Medlem

Byta ut elementen kommer inte göra nånting för värmen eller elkostnaden. Det du borde göra är att skaffa en luftvärmepump istället och behålla de gamla elementen som komplement.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många fast installerade element ansluts via en kopplingslåda som man kanske kan tolka som en "kontakt" om man inte vet vad det är, man brukar alltså inte dra kablarna inifrån väggen direkt till elementet.
https://www.wattvaktarna.se/images/zoom/9985001.png

Tidigare så var det fast inkoppling i en fast dosa, ingen kontakt att plugga in utan det krävdes installatör med behörighet.

Sedan kanske det är någon som kopplat in 380V-element i vanliga vägguttaget och då får man helt enkelt sämre värme, det är inget som går sönder. Kanske därför de fortfarande fungerar för att de har körts på underspänning.