AMD nekar garantiärende på överhettande Radeon RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Skulle nog rekommendera att köpa lite bättre kylpads som avleder värmen - annars har du 110c på memory juction temp likt förbaskat.

Men vilken tjocklek? Hur mäter man en blob med gunk korrekt? I vanliga fall har man original-pads att mäta/jämföra med. Är de för tjocka gör man inte situationen bättre, är de för tunna kan monteringstrycket på GPUn bli för hårt. En lite korkad design utan flexibilitet.

Permalänk
Medlem

Läser på reddit att många har lyckats bli av med problemet med 110c junction temp genom att köpa en nyare DisplayPort 2.1 kabel.
Tydligen så blir det något galet när man använder en DisplayPort 1.4 20pin kabel på de nya 7900XTX korten.

"Its actually correct pin 20 on display port 2.1 has an interface dump point for display port. Basically if there is power problem with the cord it dumps all interference energy into pin 20 as waste heat it's a legitimate feature of the new display port standard"

Permalänk
Medlem

Samma strul för mig, problemet (för mig) dyker upp när kortet är vertikalt monterat (i/o uppåt).

Permalänk
Medlem

Vill bara säga nu till alla som eventuellt läser denna tråd och sitter med ett 7900 XTX och funderar på att returnera.
För mig var det verkligen inte besvärligt att kommunicera med AMD.
Jag har fått godkänt att skicka tillbaka mitt kort och byta till ett annat eller få tillbaka pengarna.

Gick väldigt enkelt och tog inte mer än 4 dagar från att jag skrev i deras formulär på deras hemsida. Det AMD ville veta var följande:

1. Bild på att du kopplat i kortet korrekt.
2. DXDiag och Msinfo32 rapporter.
3. Printscreen på mjukvara du mäter temperatur i.
4. Vilken modell av nätaggregat du har och specifikationer på nätaggregatet.

Notera att jag har tagit isär kortet och bytt kylpasta men dom verkar inte bry sig alls om det eftersom den frågan kom aldrig ens upp.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara av intresse.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Samma strul för mig, problemet (för mig) dyker upp när kortet är vertikalt monterat (i/o uppåt).
<Uppladdad bildlänk>

Det är bevisat på reddit redan men du verifierar detta lokalt? Orientationen av kortet påverkar hotspots? Och till skillnad från alla andra hittills, du får hotspots vertikalt snarare än horisontellt?

Vad folk menar med vertikalt är I/O bakåt, bara att kortet står upp istället för hänger i en horisontell PCI-E port.

Kylarna måste ha tappat monteringstryck efter montering. Om de inte använder för långa skruvar som bottnar ut i gängorna. Då ser man vanligtvis repor på kortänden av skruven. Skruvar i den längden och den låga kvalitet elektronik brukar köra med är +-1mm på skruvar under 25mm. Vilket skulle förklara randomheten i problemet med. Bottnar skruvarna ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är bevisat på reddit redan men du verifierar detta lokalt? Orientationen av kortet påverkar hotspots? Och till skillnad från alla andra hittills, du får hotspots vertikalt snarare än horisontellt?

Vad folk menar med vertikalt är I/O bakåt, bara att kortet står upp istället för hänger i en horisontell PCI-E port.

Kylarna måste ha tappat monteringstryck efter montering. Om de inte använder för långa skruvar som bottnar ut i gängorna. Då ser man vanligtvis repor på kortänden av skruven. Skruvar i den längden och den låga kvalitet elektronik brukar köra med är +-1mm på skruvar under 25mm. Vilket skulle förklara randomheten i problemet med. Bottnar skruvarna ut?

Jag noterar bara att mitt grafikkort inte gillar att i/o pekar upp mot taket med originalkylaren, mitt resultat verkar likna det som nämns här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/zr1f1q/7900_xtx_ref_ori...

Denna information kanske kan hjälpa någon som funderar på att göra RMA eller returnera sitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Skulle nog rekommendera att köpa lite bättre kylpads som avleder värmen - annars har du 110c på memory juction temp likt förbaskat.

ja, jag vill ju inte få de sämre, varmaste är 89°C Junction Temp hit tills. men jag skulle väldigt gärna vilja få ned tempen ännu mer så fläktarna kan sluta föra oväsen. det är mest de jag vill få bort
har inget behov att överklocka osv. nya 7900 XT kortet var bra mycket vassare än mitt gamla RTX 2070 Super så jag är nöjd med mitt nya XT kort som det är annars.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men vilken tjocklek? Hur mäter man en blob med gunk korrekt? I vanliga fall har man original-pads att mäta/jämföra med. Är de för tjocka gör man inte situationen bättre, är de för tunna kan monteringstrycket på GPUn bli för hårt. En lite korkad design utan flexibilitet.

Monteringstrycket på gpu blir inte för hårt, inte ens om du kör helt utan pads. Det som kan hända med för tunna pads är att padsen inte över huvud taget får kontakt. Om det går att vicka på kylaren, dvs. att den balanserar bara på gpun som en gungbräda, då är det för tunna pads. I övrigt är det bara bättre med tunnare pads, det är på GPU man vill ha allt tryck.