Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Försäljning av grafikkort faller drastiskt och AMD:s marknadsandel sjunker som en sten till den lägsta nivån på decennier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

amd tjänar ändå nog med pengar.
lisa kan bygga sig ett fjärde slott

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Bra nyheter ändå.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Att blanka AMD och Nvidia är väl inte att vara helt ute

Permalänk
Medlem

Det är väl inte speciellt konstigt med tanke på allting som händer i världen. Folk håller i sina plånböcker...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Grafikkort är nu väldigt dyra, många uppgraderade sina system vid corona.
Jag ser den dåliga försäljningen mer bara som förväntat.

Permalänk

Alltså då priserna nått de nivåer som de är på nu, så är det inte superkonstigt att folk inte unnar sig den lyxen varje år direkt 😂🤣
Bytte gärna grafikkort vid varje generation förr, men njae för nu. Lite väl!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Är det så konstigt med tanke på tillgång och pris?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Stora skrällen här är väl att Intel sålt så väl, runt 1 av 25 kort. Inget fel på Arc, men blev ju snabbt uppenbart att deras drivrutiner ännu behövde mycket kärlek. Trodde de skulle behöva kämpa på i 1-2 års tid till innan folk började våga satsa på dem.

Permalänk
Medlem

Ja inte så konstigt med dessa priser...

Permalänk
Medlem

Konstigt...
Absolut, allt är dyrare nu för tiden men som jag sagt massor med gånger tidigare så har det spårat ur när det gäller "speldatorer".

Nej alla behöver inte ett 4090 men när mellanklassen kostar 5000:- och uppåt så blir det problem. Guldålder var ju strax efter millennieskiftet och datorspelandet var jättestort. Idag känns det som det faller bort.

Man kunde sommarjobba och få ihop en bra burk som klarade alla spelen. Idag ser det inte ut så samtidigt som man har konkurrens från andra håll på just spelfronten.

Nu är det ju bara önsketänkande men man skulle vilja se typ 6700xt/3060ti för runt 2500:-.

Problemet för grafikkortstillverkarna är att de gräver sin egna grop. Färre kommer in hobbyn som datorspel är och vanliga ickespelare klarar sig jättefint på integrerad grafik idag. Så vad händer då sikt?

Även gamla SweC rävar får nya prioriteringar

Permalänk
Medlem

Inte förvånande med tanke på priserna. Har jag råd att köpa ett grafikkort för över 20 000 kronor? Absolut, men av principskäl skulle jag aldrig göra det. Hellre byter jag ner mig till en 1080p monitor och köper ett grafikkort för max 5000 kr.

För 25 år sedan spelade jag på en 14 tum monitor och datorspel kan vara lika kul oavsett storlek på skärmen även om dagens marknadsföringsmedia försöker få oss att tro något annat.

Permalänk
Medlem

Är med stor del pga priset. Tycker jag aldrig sett så många klaga på priserna innan. Men jag håller med om det.
Hoppas priserna gå ner till nästa generation så fler kan köpa nya kort.

Tycker utvecklingen går åt helt fel håll.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Nice! Mot bättre priser på sikt, får gärna rasa på med försäljningen. Förr handlade diskussionerna om det verkligen var värt att lägga 5-6000;- på topTier korten, idag är 12k pangpris. Med dagens hemska inflation och kretsbrist bör ändå priserna på topkorten ligga runt 8-10k. Förutom specialvarianterna ultra, mars och allt vad det heter.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Vi kan med detta anta att det finns en stor skara som tycker att priserna har nått fantasinivåer och väljer att inte köpa. Ska bli intressant och se om det blir prissänkningar.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Flesta uppgraderar inte varje generation
De flesta köpte nytt under corona
+att grafikkorten kostar dubbelt så mycket som de borde kosta, minst
Nvidia och AMD levde i nån slags bubbla att lika många kommer köpa nytt varje år, för ännu mer pengar
Hoppas det minskar ännu mer så de får tänka om

Kommer ihåg när jag kunde importera mitt 8800 Ultra från USA för 5000:- inklusive frakt!
Eller mitt Matrox G450 för 1500

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Konstigt...
Absolut, allt är dyrare nu för tiden men som jag sagt massor med gånger tidigare så har det spårat ur när det gäller "speldatorer".

Nej alla behöver inte ett 4090 men när mellanklassen kostar 5000:- och uppåt så blir det problem. Guldålder var ju strax efter millennieskiftet och datorspelandet var jättestort. Idag känns det som det faller bort.

Man kunde sommarjobba och få ihop en bra burk som klarade alla spelen. Idag ser det inte ut så samtidigt som man har konkurrens från andra håll på just spelfronten.

Nu är det ju bara önsketänkande men man skulle vilja se typ 6700xt/3060ti för runt 2500:-.

Problemet för grafikkortstillverkarna är att de gräver sin egna grop. Färre kommer in hobbyn som datorspel är och vanliga ickespelare klarar sig jättefint på integrerad grafik idag. Så vad händer då sikt?

Även gamla SweC rävar får nya prioriteringar

Kunde inte hålla med mer, amen! De som försvarar företagens prissättning idag och prisvärdhet respektive mot förr, all respekt för er som orkar. Jag låter nostalgins dimma skölja över mig och spelar på konsol så länge

Permalänk
Medlem

Självklart att grafikkort med helt orimliga priser inte säljer bra.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsförsäljningen minskar men de säljer ändå sina kretsar.
Färdigbyggda system, Steamdeck, konsoler, andra kretslösningar (bla hårdvaruacceleration etc).
Bara en så banal grej som att kryptovalutorna är på nedgång och folk hellre köper billigare begagnade kort.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på andra områden, faller försäljningen där oxå, ex bärbara datorer, skärmar, moderkort etc? Vore kul med en artikel där man går igenom hur det ser ut på samtliga datorrelaterade försäljningsområden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som väntat egentligen. Däremot förvånad över att AMD tappat så mycket andelar. Vad beror det på?
Det tjatas om AMD överallt tycker jag. Men ingen köper?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt med höga priser och ett sämre ekonomisk läge som gör att folk håller i sina pengar som snåla smålänningar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Höga priser, mining har minskat drastiskt, inflationstider. Krävs ingen expert att avgöra varför.

Permalänk
Medlem

Förvånad, NOT! 🙂

Permalänk
Medlem

Hade varit en sak om priserna speglade tillverkningskostnaden, men det gör de ju inte. Det är enbart girighet som driver priserna uppåt. De hade kunnat kapa priserna med närmare 50% och sitta med runt 20-40% marginal fortfarande. Mer än nog för vem som helst.

Men nej, istället för att anpassa sig efter förhållandena så ser de såklart bara på hur mycket de tjänade under mining-eran, och tror det är nya standarden. Helt verklighetsfrånvända, dessa kostymnissar. Jag hoppas efterfrågan sjunker ännu mer. Bästa hade varit om ingen sålt ett enda kort nästa år, så de måste sänka priserna.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju för dyrt. Folk brukar inte köpa saker de inte tycker är värda pengarna. Sen kan AMD och Nvidia ange vilka jävla anledningar de vill till varför grafikkorten kostar som de gör, men tycker konsumenterna att det är för dyrt så blir det inget köp, punkt slut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inflation + Mycket högre priser på grafikkort än "normalt" = Folk köper mindre grafikkort?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast

Det var en skarp kurva neråt minsann! Gaming/hårdvaru-intresset tog en dipp under pandemin men har börjat vakna till liv igen på sistone. Verkar som att det är med hyfsad timing för en gångs skull

1080't mitt vill tacka för fisken! Hoppas på humana priser till sommaren.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Håll ut! Snart kanske vi har "normala" priser!!!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Glädjande och dyster rapport på samma gång. Bra att en stor del inte köper dessa GPUer till rövarpriser. Mindre bra att AMDs marknadsandelar är så små. Nu när Intel har kastat in handduken ser det inte positivt ut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT