Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Tillägg: Jag hoppas jag inte slår in en öppen dörr nu, men självklart kan du behöva ny kylpasta för att använda gamla kylaren (eller nya med, om nu försöken har smetat bort den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Först: Den gamla kylaren borde väl funka utmärkt även till nya processorn? Det är fortfarande 65W som specificerad TDP på både 2400G och 5600G. Så om du tycker bättre om den, använd den.

Om du vill använda nya kylaren: Jag tror helt enkelt du behöver dels hålla emot bakifrån mot bakplåten så den ligger mot moderkortet och inte saggar när du skruvar, sen att du helt enkelt måste trycka lite hårdare med skruvmejseln när du ska skruva fast den. Skruvarna sitter som sagt med en fjäder i kylaren och du måste först trycka så att skruven når gängorna i bakplåten och sen börja skruva.

Efter ett jävla pressande och hårt skruvande så har jag fått ner båda på en av sidorna, men kommer nog inte lyckas få ner de andra. Hur illa är det att leva med 2 av 4 skruvar? Går det eller är det på gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Efter ett jävla pressande och hårt skruvande så har jag fått ner båda på en av sidorna, men kommer nog inte lyckas få ner de andra. Hur illa är det att leva med 2 av 4 skruvar? Går det eller är det på gränsen?

Du vill ha jämnt tryck över hela CPUn. Börja med att bara skruva så lite du kan på de som du får fast och sen se till att alla fyra har tagit i gängorna innan du drar dem i botten. Börja med motsatta skruvar diagonalt som de två första - om du drar två vill vänster i botten kommer du nog aldrig få i de till höger sen.

Eller så är något fel på riktigt med nåt av dina delar så det verkligen inte passar. Då skulle jag gå åter till gamla kylaren om den funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Du vill ha jämnt tryck över hela CPUn. Börja med att bara skruva så lite du kan på de som du får fast och sen se till att alla fyra har tagit i gängorna innan du drar dem i botten. Börja med motsatta skruvar diagonalt som de två första - om du drar två vill vänster i botten kommer du nog aldrig få i de till höger sen.

Eller så är något fel på riktigt med nåt av dina delar så det verkligen inte passar. Då skulle jag gå åter till gamla kylaren om den funkar bra.

Är inte hemma nu men när jag får chansen så ska jag skruva ur en av skruvarna och fästa den diagonala skruven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Är inte hemma nu men när jag får chansen så ska jag skruva ur en av skruvarna och fästa den diagonala skruven.

Jag är hemma nu och har skruvat ut en av skruvarna, har försökt skruva diagonalt på båda olika hållen men de vägrar fungera. Jag tror att bakplattan hänger ned lite och jag måste få upp den på något sätt, hur kan jag göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag är hemma nu och har skruvat ut en av skruvarna, har försökt skruva diagonalt på båda olika hållen men de vägrar fungera. Jag tror att bakplattan hänger ned lite och jag måste få upp den på något sätt, hur kan jag göra detta?

Montera loss moderkortet alternativt har ditt chassi ett hål bakom moderkortet där man kan hålla emot

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Montera loss moderkortet alternativt har ditt chassi ett hål bakom moderkortet där man kan hålla emot

Jag pillade under en linjal medans jag monterade fast kylaren och nu sitter den på. När jag startar datorn så sätta endast processorn igång, eller alltså kylaren vad jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag pillade under en linjal medans jag monterade fast kylaren och nu sitter den på. När jag startar datorn så sätta endast processorn igång, eller alltså kylaren vad jag ser.

Jag är säker på att jag inte har råkat dra ut några kablar och jag har kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag är säker på att jag inte har råkat dra ut några kablar och jag har kollat

Processor kylaren och en extra fläkt sätts på, det är allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Processor kylaren och en extra fläkt sätts på, det är allt

Detta något viktigt ?

Permalänk
Medlem

Ser ut som en SATA-kabel, dvs till hårddisken/SSD. Utan den lät inte datorn starta, men du borde få upp nåt på skärmen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tänds några lysdioder på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Ser ut som en SATA-kabel, dvs till hårddisken/SSD. Utan den lät inte datorn starta, men du borde få upp nåt på skärmen i alla fall.

Det är en SATA kabel ja, men finns ingen plats för den i SSD:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Tänds några lysdioder på moderkortet?

Det lyser vitt ifrån kanten ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det lyser vitt ifrån kanten ja.

Det är CPU Lysdioden som lyser. Vad kan det bero på? Är helt säker på att CPU sitter bra i sin socket då jag gjorde precis som dom sa på videon. Jag gav den en lätt ”Wiggle” och den satt i sin plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det är CPU Lysdioden som lyser. Vad kan det bero på? Är helt säker på att CPU sitter bra i sin socket då jag gjorde precis som dom sa på videon. Jag gav den en lätt ”Wiggle” och den satt i sin plats.

Datorn får bara ström till extra fläkten och CPU:n förstår inte varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Datorn får bara ström till extra fläkten och CPU:n förstår inte varför?

Jag förstår om du är frustrerad. Vi tar det systematiskt. Tre möjliga vägar:

1. Nånting är sönder på riktigt, antingen från butik eller när du pillade på det. Sånt är ganska ovanligt, jag har bara råkat ut för det vid grav misshandel eller billigt begagnat med otur från Tradera.

2. Nånting är felkopplat på allvar. Ett exempel: Moderkortet får ström från två kontakter, en med 24 pinnar och en med (oftast) 8. När jag en gång hade glömt koppla in den senare i en dator fick jag samma symptom för dig. Det behöver inte vara helt ur, kanske bara glidit ur sitt läge lite.

Det här med dioderna var en felsökningsgrej, eftersom moderkortet kan visa med LEDar vad det tror är fel, mer nedan.

Om jag fattade rätt har du detta moderkort:

https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/Overview

I instruktionsboken (kan laddas ned på webbsidan ovan) på sidan 34 finns denna bild:

Om det är den dioden längst till höger märkt CPU som lyser är det där vi ska börja felsökningen.

3. Det är en för gammal BIOS-version. Du har bytt från en gammal CPU till en ny CPU i samma moderkort om jag fattat rätt. Detta kan enkelt testas genom att du sätter tillbaka den gamla processorn. Om allt funkar då behövs en BIOS-uppgradering tror jag.

För din nya CPU (5600G) rekommenderas nu BIOS-version som kallas 7A40vAG. Om du aldrig uppgraderat förr kan du läsa mer på deras webbsida:

https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support#...

Här nånstans tar min kunskap slut - jag har aldrig gjort detta på ett MSI-moderkort och jag hoppas andra fyller på med goda råd om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag förstår om du är frustrerad. Vi tar det systematiskt. Tre möjliga vägar:

1. Nånting är sönder på riktigt, antingen från butik eller när du pillade på det. Sånt är ganska ovanligt, jag har bara råkat ut för det vid grav misshandel eller billigt begagnat med otur från Tradera.

2. Nånting är felkopplat på allvar. Ett exempel: Moderkortet får ström från två kontakter, en med 24 pinnar och en med (oftast) 8. När jag en gång hade glömt koppla in den senare i en dator fick jag samma symptom för dig. Det behöver inte vara helt ur, kanske bara glidit ur sitt läge lite.

Det här med dioderna var en felsökningsgrej, eftersom moderkortet kan visa med LEDar vad det tror är fel, mer nedan.

Om jag fattade rätt har du detta moderkort:

https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/Overview

I instruktionsboken (kan laddas ned på webbsidan ovan) på sidan 34 finns denna bild:

<Uppladdad bildlänk>

Om det är den dioden längst till höger märkt CPU som lyser är det där vi ska börja felsökningen.

3. Det är en för gammal BIOS-version. Du har bytt från en gammal CPU till en ny CPU i samma moderkort om jag fattat rätt. Detta kan enkelt testas genom att du sätter tillbaka den gamla processorn. Om allt funkar då behövs en BIOS-uppgradering tror jag.

För din nya CPU (5600G) rekommenderas nu BIOS-version som kallas 7A40vAG. Om du aldrig uppgraderat förr kan du läsa mer på deras webbsida:

https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support#...

Här nånstans tar min kunskap slut - jag har aldrig gjort detta på ett MSI-moderkort och jag hoppas andra fyller på med goda råd om det behövs.

Innan jag bytte processor så uppgraderade jag BIOS till den senaste versionen från en tidigare listad hemsida. Jag är säker på att ingenting har gått sönder men det finns risk för att något kan ha glidit ur eller liknande. När jag säger att jag har ”uppdaterat bios” så menar jag att jag har laddat ner den senaste versionen på msi hemsida och sedan inte gjort mer. Är det rätt eller fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Innan jag bytte processor så uppgraderade jag BIOS till den senaste versionen från en tidigare listad hemsida. Jag är säker på att ingenting har gått sönder men det finns risk för att något kan ha glidit ur eller liknande. När jag säger att jag har ”uppdaterat bios” så menar jag att jag har laddat ner den senaste versionen på msi hemsida och sedan inte gjort mer. Är det rätt eller fel?

Det är fel du måste lägga in den på en usb och gå in bios och flasha den (installera)
https://youtu.be/sKMub20CUNI
Här har du en videon från msi hur man gör

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är fel du måste lägga in den på en usb och gå in bios och flasha den (installera)
https://youtu.be/sKMub20CUNI
Här har du en videon från msi hur man gör

Jag antar att jag får koppla in min gamla CPU när jag kommer hem om nåt dygn igen och sen får jag installera nya bios på ett USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag antar att jag får koppla in min gamla CPU

Korrekt, du använder din gamla CPU medans du uppdaterar BIOS och skiftar inte över förrän den proceccen är färdig.

Datorn kommer inte kunna starta med den nya CPUn installerad innan moderkortet ens vet att den nya CPU modellen existerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Korrekt, du använder din gamla CPU medans du uppdaterar BIOS och skiftar inte över förrän den proceccen är färdig.

Datorn kommer inte kunna starta med den nya CPUn installerad innan moderkortet ens vet att den nya CPU modellen existerar.

Så du menar på att datorn inte startar eftersom att moderkortet inte känner igen processorn? Det låter ju vettigt eftersom att jag är säker på att CPU:n ligger rätt i sin socket och att sladdarna är som de alltid varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Så du menar på att datorn inte startar eftersom att moderkortet inte känner igen processorn? Det låter ju vettigt eftersom att jag är säker på att CPU:n ligger rätt i sin socket och att sladdarna är som de alltid varit.

Det är exakt så 😊 de har micro koder som känner igen cpuer. Finns inte rätt kod så förstår de inte varandra och de pratar olika språk och då startar inget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är exakt så 😊 de har micro koder som känner igen cpuer. Finns inte rätt kod så förstår de inte varandra och de pratar olika språk och då startar inget

Vad skönt att höra! Jag har försökt pilla minimalt mycket i datorn så jag hade lite ångest över om det var något som hade gått riktigt snett och vad jag hade gjort fel osv. Nu förstår jag precis vad det är som är fel och detta med BIOS har klickat till för mig nu. Jag löser detta om några dagar! Stort tack till all hjälp återigen

Permalänk
Medlem

Hur petig tror ni att jag bör vara när jag temporärt kopplar in den gamla CPU:n? Bör jag köpa ny kylpasta och koppla in kylaren eller är det lugnt att köra utan när jag endast ska uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hur petig tror ni att jag bör vara när jag temporärt kopplar in den gamla CPU:n? Bör jag köpa ny kylpasta och koppla in kylaren eller är det lugnt att köra utan när jag endast ska uppdatera BIOS?

Låt nuvarande pasta sitta kvar, montera fläkten då de blir varma även i bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Förstod det nu med senare sökningar, får bli antingen det du lagt fram eller ett 700w BeQuiet!

tänk på att byta kablarna när du bytar ditt nätagg då de kan skilja även om man köper från samma tillverkare och serie

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Låt nuvarande pasta sitta kvar, montera fläkten då de blir varma även i bios.

En liten del av kylpastan på den nya CPUn har smetats ut när jag meckade med kylaren. Ska jag torka av och köpa ny kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

En liten del av kylpastan på den nya CPUn har smetats ut när jag meckade med kylaren. Ska jag torka av och köpa ny kylpasta?

Kylpasta är inte jätte dyrt så det kan du göra. Man vill ha allt utom ovansida cpu pasta fritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag hemma igen och har kopplat in den gamla processorn med kylare och har även kopplat in min nya skärm. Men när jag nu startar datorn så har CPU indikatorn slutat lysa och GPU indikatorn börjar lysa efter en liten stund. När jag sätter på datorn så sätts GPU:n igång och stängs av efter en kort stund och det är då som lampan på moderkortet tänds (VGA lampan). Vad beror detta på? Alla sladdar sitter i GPU:n.

(Datorn startar alltså inte)