Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spiken33:

Vart trycker jag på RESET?

På ditt chassi, bredvid startknappen lär det sitta en reset-knapp

Permalänk
Medlem

Har inte i GPU just nu men när jag trycker på RESET så sätts datorn på och allt snurrar. CPU indikatorn stängs av och sätts på. Jag kan inte sätta på datorn med den vanliga boot knappen utan jag måste trycka på RESET knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har inte i GPU just nu men när jag trycker på RESET så sätts datorn på och allt snurrar. CPU indikatorn stängs av och sätts på. Jag kan inte sätta på datorn med den vanliga boot knappen utan jag måste trycka på RESET knappen.

Då har du kopplat fel på de två kablarna på moderkortet, byt plats på dem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då har du kopplat fel på de två kablarna på moderkortet, byt plats på dem

Processorns kylare sätts på och stängs av i samband med att indikatorn sätts igång, varför kan detta vara? Det är den gamla CPUn och den sitter i sin socket med ström kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Processorns kylare sätts på och stängs av i samband med att indikatorn sätts igång, varför kan detta vara? Det är den gamla CPUn och den sitter i sin socket med ström kopplad.

Har du satt kabeln på cpu fan?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du satt kabeln på cpu fan?

Tror möjligtvis att den satt i lite löst, nu när jag bootar datorn så sätts bara VGA indikatorn på vilket är självklart eftersom att GPU inte är inkopplad. Skadar det något om jag behåller kablarna från chassit som dom är? Alltså att jag fortsätter trycka på RESET knappen för att starta datorn och tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Tror möjligtvis att den satt i lite löst, nu när jag bootar datorn så sätts bara VGA indikatorn på vilket är självklart eftersom att GPU inte är inkopplad. Skadar det något om jag behåller kablarna från chassit som dom är? Alltså att jag fortsätter trycka på RESET knappen för att starta datorn och tvärt om.

Nej då, men om det är en "kombinerad" kontakt så kan även dina ljudutgångar på framsidan vara fel!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

DATORN ÄR PÅ IGEN! ÄR VID HEMSKÄRMEN, nu är det bara att uppdatera senaste bios och sedan koppla in allt. Wish me luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

DATORN ÄR PÅ IGEN! ÄR VID HEMSKÄRMEN, nu är det bara att uppdatera senaste bios och sedan koppla in allt. Wish me luck

Jag lyckas inte komma in i BIOS? Jag spammar DEL när startskärmen är där men det händer ingenting. Jag kommer bara till inloggnings sidan på Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag lyckas inte komma in i BIOS? Jag spammar DEL när startskärmen är där men det händer ingenting. Jag kommer bara till inloggnings sidan på Windows

Funkar tangentbordet i Windows?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag lyckas inte komma in i BIOS? Jag spammar DEL när startskärmen är där men det händer ingenting. Jag kommer bara till inloggnings sidan på Windows

Kollade på någon tutorial där jag gick till Troubleshoot och kom in i BIOS, ska uppdatera nu. Skriver sen hur det gått !

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat BIOS, lagt in den nya CPU med ny kylpasta och fläkten är på och inkopplad. Nu händer det ingenting när jag försöker starta datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har uppdaterat BIOS, lagt in den nya CPU med ny kylpasta och fläkten är på och inkopplad. Nu händer det ingenting när jag försöker starta datorn.

Gamla GPU är fortfarande i för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Gamla GPU är fortfarande i för övrigt

Har du tryckt på reset/pwr? Startade du upp datorn efter bios uppdateringen och kolla att rätt bios var på

Vad händer om du tar ur gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du tryckt på reset/pwr? Startade du upp datorn efter bios uppdateringen och kolla att rätt bios var på

Vad händer om du tar ur gpu

Efter jag uppdaterade så kom jag till inloggningsskärmen och stängde av datorn för att byta CPU. Jag installerade den senaste BIOS.

Jag har testat båda knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Efter jag uppdaterade så kom jag till inloggningsskärmen och stängde av datorn för att byta CPU. Jag installerade den senaste BIOS.

Jag har testat båda knapparna.

Ta ur gpu se om vi kan få lite respons på moderkortet
Vilken bios skaffade du?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag lyckas inte komma in i BIOS? Jag spammar DEL när startskärmen är där men det händer ingenting. Jag kommer bara till inloggnings sidan på Windows

Ibland så startar olika USB portar olika snabbt. På mitt förra moderkort hade jag samma problem plötsligt en gång när jag flyttat runt saker vid ominstallation. När jag flyttade tillbaka tangentbordets kabel till sin vanliga port funkade det direkt.

Tyvärr vet jag inte om portarna har något universellt mönster när det gäller sånt, men tangentbordet bör sitta direkt i moderkortet via baksidesplåten. Värt att testa i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ta ur gpu se om vi kan få lite respons på moderkortet
Vilken bios skaffade du?

Jag flashade AMI BIOS Version 7A40vAG.

Ska testa att plocka ut det om 10 minuter ska slänga ihop något att äta bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag flashade AMI BIOS Version 7A40vAG.

Ska testa att plocka ut det om 10 minuter ska slänga ihop något att äta bara.

Det är rätt bios iaf.... Vilket stök detta var 😂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är rätt bios iaf.... Vilket stök detta var 😂

Har plockat ut GPU och det händer fortfarande ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har plockat ut GPU och det händer fortfarande ingenting.

Ingenting händer på moderkortet? Inga fläktar etc? Och du trycker reset eller power on knappen?

Har du råkat komma åt något? Dubbelkolla alla kontakter...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ingenting händer på moderkortet? Inga fläktar etc? Och du trycker reset eller power on knappen?

Har du råkat komma åt något? Dubbelkolla alla kontakter...

Ingenting startar, jag har testat att byta strömkabel men fortfarande inget svar. Jag trycker och håller inne på båda knappar och alla kablar sitter i utom de som ska vara till GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Ingenting startar, jag har testat att byta strömkabel men fortfarande inget svar. Jag trycker och håller inne på båda knappar och alla kablar sitter i utom de som ska vara till GPUn.

Stoppa i dem för gpu också (även fast den borde starta).

Ingen sata som glidit ut?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Stoppa i dem för gpu också (även fast den borde starta).

Ingen sata som glidit ut?

Men alltså min GPU är inte inkopplad, ska jag sätta in den gamla eller nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Ingenting startar, jag har testat att byta strömkabel men fortfarande inget svar. Jag trycker och håller inne på båda knappar och alla kablar sitter i utom de som ska vara till GPUn.

Menar du att det enda som skiljer från att den startar och funkar och inte funkar är om du har nya eller gamla processorn?

Ny processor = Startar inte
Gammal processor = Startar

Är det så det är? Inga andra kablar som du kopplar ur och glömmer att koppla in?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Men alltså min GPU är inte inkopplad, ska jag sätta in den gamla eller nya?

Att ta ur gpu var mest för att se om det ändrade något.

Kolla kablage, montera gpu. Kolla att inga sladdar till främre reset/pwr glidit ut (de sitter oftast väldigt löst) och sedan kolla psu knappen.

Sen testar vi igen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Menar du att det enda som skiljer från att den startar och funkar och inte funkar är om du har nya eller gamla processorn?

Ny processor = Startar inte
Gammal processor = Startar

Är det så det är? Inga andra kablar som du kopplar ur och glömmer att koppla in?

Datorn har ju startad med den nya processorn men det var innan jag uppdaterade BIOS så att moderkortet kände inte igen processorn. Men just nu verkar det som att det är så, ja. Nej alla kablar sitter som de gjort tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Datorn har ju startad med den nya processorn men det var innan jag uppdaterade BIOS så att moderkortet kände inte igen processorn. Men just nu verkar det som att det är så, ja. Nej alla kablar sitter som de gjort tidigare

Kanske om du gör en reset av bios också? Eller tar ut cmos-batteriet ett tag och i med det igen? Det kan finnas något som måste nollas innan ny processorn funkar.

Någon annan som har erfarenhet av just detta?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att ta ur gpu var mest för att se om det ändrade något.

Kolla kablage, montera gpu. Kolla att inga sladdar till främre reset/pwr glidit ut (de sitter oftast väldigt löst) och sedan kolla psu knappen.

Sen testar vi igen

PSU är på. Har monterat in min nya GPU och har pressat lite på de olika reset o pwr knapparna. Det händer fortfarande ingenting

Permalänk
Medlem

Plockade ut CPU för att säkerhetställa att den satt rätt. Då åkte den med när jag lyfte upp kylaren.
Jag har köpt färdiga sprutor med 1g kylpasta men det ser ut som att det har blivit för mycket.